Inlägg från: LängtansBlåaBlomma |Visa alla inlägg
  • LängtansBlåaBlomma

BF Januari 2015

Jag är 26, snart 27 och det är mitt första barn och min första graviditet. Vi försökte i nästan två år innan vi lyckades bli med barn. Fem år har vi varit tillsammans, jag och gubben.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • LängtansBlåaBlomma

Jag har ingen aning om vagn, det är första barnet... Men jag ska fråga svägerskan som har testat ett antal :)

• LängtansBlåaBlomma
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

Fick mycket huvudvärk ibörjan. Igår fick jag det igen (förmodligen av solen) och tog därför min hittills enda Alvedon under graviditeten. Hur många törs man ta?
  • LängtansBlåaBlomma
    bejb skrev 2014-07-13 12:09:08 följande:

Jag har också haft mycket huvudvärk senaste tiden. Men jag brukar alltid få det på sommaren då det är ljust och varmt och nu som gravid verkar jag få huvudvärk ännu lättare. Om det inte hjälper med att vila i ett svalt mörkt rum tar jag en panodil zapp då brukar den ge med sig.

Angående inköp och vad man ska skaffa så tänker jag vänta ett tag ännu. Vi kommer ta reda på kön denna gång och blir det en flicka igen har vi ju det mesta från förr. Blir det en pojke köper jag väl lite nytt. Men allt annat har vi ju från förr.. vagn,bilstol,kläder,textilier,skötbord o.s.v. Här i Finland har ju också alla nyblivna mammor rätt till moderskapsförpackningen och där får man ju egentligen det mesta man behöver åt en liten www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Gick in och tittade och det är ju jättebra som hjälp när man ska planera. Vilken lyx ni har i Finland att få allt det där, se nu till att skaffa många barn för det är väl det som är en del av syftet? ;) Kan inte jag som svensk beställa en sån? :)
  • LängtansBlåaBlomma
    längtan94 skrev 2014-07-13 12:22:01 följande:

har också börjat fått en "rolig" huvudvärk men då går jag och lägger mig i sängen, mörkt och svalt förståss , kikar på film och klunkar lätt dryck :) de hjälper mig bättre än vad vatten gör faktiskt , vill inte ta piller i onödan , ja här i sverige här vi också babyboxar , vet dock inte va man får i dom riktigt men de är väll allt ifrån oljor till nån body som jag förstod de ! :)

Fast kolla vad dom får - det är stor skillnad mot de små reklamfinansierade boxarna vi får :)
  • LängtansBlåaBlomma
    englasmamma86 skrev 2014-07-13 20:31:38 följande:

gick in här av ren nyfikenhet! jag är avis, satt här precis som ni för exakt ett år sedan och skapade kontakter med underbara mammor som hade bf i januari 2014. jag hade bf den 23e men födde en pojk den 29e jan. det jag ville tipsa om är att vi tröttnade efter antal månader att skriva med varandra här och skapade då istället en FB grupp (hemlig sådan) vi är runt 90 st i den och idag är vi jätte tighta och träffat flera av dom i IRL ,så tipsar bara om att starta en fb grupp när ni tröttnar ;) .det är mkt lättare att kommentera, lägga inlägg samt lägga ut eventuella bilder. stort lycka till och kram på er <3

Jäkla tjat om Facebook överallt... Fler än jag som inte vill att Facebook ska ta del av privat info som mina graviditetssymptom/besvär? Räcker med familjeliv.se men här får jag åtminstone vara anonym.
  • LängtansBlåaBlomma
    längtan94 skrev 2014-07-13 20:55:24 följande:

men du lycka till ? men varför har alla gjort kub (?) jag är verkligen jätte orolig för att de ska vara något fel på min bebis, när får man veta något sånt? och verkligem lycka till imorgon! :)

Jag har inte gjort kub, är under 35 år vilket är en ålder från vilket kub rekommenderas åtminstone här där jag bor. Har inte din barnmorska berättat om kub och vad som gäller för unga hos er?
  • LängtansBlåaBlomma
    längtan94 skrev 2014-07-15 18:39:52 följande:

Ja men är det min bm jag ska ringa då? för hon tycker ju att jag ska vänta i cirka 5 veckor till för rul, och att jag skulle åka in på akuten om jag började blöd igen :/

Nä var du på ultraljud senast? Du blöder alltså regelbundet men var på ultraljud och såg att det levde ändå? Jag blöder inte men har inga tydliga symptom än (bröstmjölk ibland, humörsvängningar) men såg å andra sidan fostret leva i v 14 så jag lever på det och ser fram emot rul om tre veckor.
  • LängtansBlåaBlomma
    bejb skrev 2014-07-18 17:54:51 följande:

Konstigt. Nu då det ÄNTLIGEN verkar som man sluppit illamåendet och medicinen mot halsbrännan börjat arbeta blir man lite orolig då man inte känner alla symptomen mera.. Men det är väl bara oxh njuta så länge de varar! Har tid till bm om 3 v och har inte varit nu sen på inskrivningen..men jag mår ju bra så det e väl bara som sagt att njuta sålänge man inte behöver plågas av några gravidkrämpor :) hur är det med er andra i v 16,hur känner ni er?

Jag är i v 17 och känner att den bedövande tröttheten släppt. Visst sover vi mycket då vi har semester men jag känner mig ändå piggare. Ska också till barnmorskan om några veckor, hoppas hon kan känna var bebisen ligger och om hon kan höra hjärtslag, kan hon det i v 19 tro? Ska till henne innan jag ska på rul
Svar på tråden BF Januari 2015