Inlägg från: elilin |Visa alla inlägg
  • elilin

BF Januari 2015

Grattis till alla er som fått era små :)

Jag har 3 veckor kvar å hoppas för gudskull att ja inte går över denna gång, kan knappt gå längre pga foglossningen, sjukt dåligt samvete mot 2åringen här hemma eftersom vi inte kan ta oss ut som vi brukar eller göra saker som vi brukar :( å de här jävla skit vädret vi har här i uppland har nu gjort att de är is på gatorna så nu vågar ja mig inte ut alls :( nej hoppas ja får lite bättre samvete när förskolan börjar igen, tycker inte om att belasta alla nära med barnvakt hela tiden. Å sambon har sjukt mkt att göra på jobbet då dem bygger om till en helt ny kundmottagning så han kan tyvärr inte vara hemm så mkt som han vill :(

Annars är allt bara bra ;) skönt å kräka ur sig lite ;)

• elilin
    Vinterdröm skrev 2015-01-19 20:44:05 följande:

Vi fick en liten tjej måndagen den 12/1, dvs för en vecka sedan. Blev kvar på BB någon dag extra pga avslut med sugklocka. Men allt gick bra och lilltjejen mådde bra hela tiden. Ganska kämpigt för mig dock.

Grattis :)

Idag var sista besöket hos bm för min del, får ja hoppas i varjefall men går säkerligen över denna gång oxå så lär väl se henne igen;) allt såg bra ut å bebis har äntligen lagt sig till rätta vilket var väldigt skönt att höra :) har dock gått upp hela 22kg:( precis som men sonen å ändå har ja knappt kunna ätit bått denna gång.. förra gången trök ja i mig allt ja kom åt typ medans denna gång har varit glad om ja fått i mig 2mål om dagen :/ aja får gå av sig de sen :p

men kan ni hjälpa till med namn?

Vi vet ju inte vad de är i magen men vi har inte kommit på ett enda namn som vi båda gillar, finns ett varsitt flicknamn som vi tycker om men inte direkt så nån av oss gillar den andres ;) jag har Meja han har Melina, och pojknamn har vi inte ett ända helt ärligt så börjar ja få panik att vår bebis kommer bli namnlös! Är rädd att man inte ska kunn bestämma sig när h*n är här så ja vill verkligen ha nått förslag ;)
  • elilin
    HeiHej skrev 2015-01-20 17:11:05 följande:

flicknamn har jag själv problem med, vår dotter har varit namnlös nu i över 2 veckor redan. Men pojknamn hade vi färdigt så jag kan ju säga det vi hade tänkt iaf, Liam :)

Vi har fundering över en Ester kanske de tycker vi båda var fint :p Liam är jättefint tyvärr upptaget av en vän :/

vet inte om ja tycker att pojknamn ör svårare bara för att man har en pojke redan, känns som de ska passa ihop mera om de är pojknamn än om de är pojk-flicknamn :p
  • elilin

Nu var de mkt att läsa ikapp :)

spännande att de verkar som på g hos vissa :) Hur ligger alla i tiden som är kvar?

jag har bf i morgon, men gick över 8a dar med sonen så är inställd på samma igen :p

Från att ha haft världens foglossning så har dem senaste dagarna varit riktigt bra :) bm trodde de kunde beror på att bebis fixerat sig (hade inte de senaste besöket men när ja ringde å fråga om provsvar så fråga ja samtidigt om detta) och fixera sig bebisen så har väl fogarna inte lika mkt å röra sig på längre;)

har haft mensvärk varjedag nu senaste 3 veckorna och får ibland eb sån konstig känsla i kroppen där ja får svårt å andas å känner som tryck över bröstet samtidigt som ja får sammandragningar :/ vwt inte om de är nå å oroa sig över. Med sonen så sa de bara pang så gick slemproppen sen börja värkarna å seN var han ute så de här med å känna massa innan är helt nytt för en annan.

nu vart de massa babblande här :D

• elilin
    Januarimamma skrev 2015-01-29 19:36:24 följande:

Och jag tycker de e för dålig aktivitet här inne :P haha.. Har nog väldigt tråkigt. BF idag men inga tecken på att något är på gång.

Hade du en bra förlossning förra gången? Tog du någon smärtlindring?

Ja hade en jättebra förlossning :) vakna på morgonen och vid 8a gick slemproppen 9e började värkarna, som var som mensvärk så i duschen försvann allt, så vid halv tio gick ja ur duschen å då var de bara 2min mellan värkarna så vi packa ihop de sista å in i bilen då vi har 1h bilresa framme och inne på fl prick 11. Slapp gå in i mottagningsrummet vi fick komma in direkt i förlosningssal och efter lite tjat från min sida om att ja bajsar på mig så tyckte bm att de kanske var bra å kolla hut öppen ja var. 10cm och han hade sjunkit ner så fick börja krysta 11.15 å sen är han född 11.34 dock vart de lite problematiskt då hjärtljuden sjönk å inte gick upp så mitt i allt så kallades läkare in och ja fick 2 krystvärkar på mig annars skulle han ta till sugklockan, å de räckte med att han sa sugklocka så kom krafter från ovan ;) ut kom han utan hjälp och mamman fick 2ögon där blodkärlen sprack så ja såg förjävlig ut :p

Men allt gick bra, födde inte med nån smärtlindring behövde aldrig gick rätt fort ;) men varma handdukar hade dem emot å de var riktigt skönt så de ska ja be om igen :)

Väldigt nyfiken på om ja kommer få "dubbelt upp" denna gång bara för att första gick lätt, eller om de blir som dem flesta säger att 2a gången går de litw fortare :)
  • elilin
    Januarimamma skrev 2015-01-29 23:19:28 följande:

Så härlig upplevelse! Hoppas man får lika mkt tur som du :))

Jag körde stenhårt på andningen, slappna av och våga lite på kroppen å bara följa med :) man gick som in i sig själv på nå konstigt vis. Men öva på andningen för den kommer man långt med :)

sen tror ja att man ska tänka att varje värk blir en mindre och en närmare bebis inte se det som jobbogt och smärta :p

Jag "tömde" mig innan fl var rätt dålig i magen hela morgonen men tänkte att de kanske var kräftorna som ka hade tryckt i mig på kräftskivan kvällen innan ;) frågade även efter om ja hadr bajsat på mig för tyckte de var en oros grej innan men de hade ja inte gjort ;)
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-01 21:08:08 följande:

Jag förstår... Jag är också lite chockad eftersom alla varit så säkra på att jag skulle få tidigare än bf... Jag har ju haft så stor mage! Men Nope.... Den skulle ju såklart bli äääännu större!! Kommer bli en jätte baby. Ett dagisbarn på en gång liksom! Hjälp! D:

Jag var oxå stor med min första, men sonen vägde 3410 efter 8a dagar över tiden;) hade mkt vatten så de var säkert därför.

då är man på bf+3 får se hur många dagar ja gägår över denna gång :/ trodde de var på g igår då förvärkarna vart starkare och höll på från 22-02 men icke :/ kan hoppas att de händer nå idag istället då :)
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-02 09:18:54 följande:

Åh va skönt o höra! Jag har massa vätska i kroppen! Så man kan ju hoppas att bebis inte blir lika stor som min sambo var .. Närmare 5 kg ....:o

Ibland är det ju säkert så att det finns en anledning att man går över såklart.. Men nan stirrar ju ändå sig blind på bf datumet!

Jag är bf +4 idag. Ingen katastrof men jobbigt när man är smidig som en ko och har diverse olika problem som gör att man inte kan gå på toa, inte kan sova.. Och nu inte kan hålla saker längre pga av karpaltunnelsyndrom ;)

Varför kommer dessa förvärkar på kvällarna?

Jag har också haft förvärkar mest på kvällar och nätter i flera veckor!

Ja jag var livrädd för stor bebis då sambon oxå vägde mkt 4970 , hans mamma höll på å stryka med, men dem har ju bättre resurser nu förtiden :)

Ja varför just på kvällen funderar ja oxå, man får ju inte sova ordentligt...somnar oftast efter 2 å vid 5 tiden kommer alltid lilleman in å då är de som eb helikopter i sängen;) så blir inte många timmars sömn :/
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-02 10:52:54 följande:

ojoj! Min killes mamma fick göra snitt tillslut för att få ut honom...Har sett bild och han såg ut som en liten sumo! :P Jag är inte så stor själv, så bebis behöver ju inte ligga och fetta till sig för länge :P

Exakt samma här... är uppe till 2 ungefär. Har lärt mig nu att det är ingen idé att lägga sig tidigare då det ändå blir tre  till fyra besök på toa under natten. Så jag försöker kissa så många ggr som möjligt och sen lägga mig. har jag tur behöver jag bara gå och kissa en gång fram till kl sju, åtta tiden på morgonen.

Att ha en till liten kid att ta hand om utöver detta är för mig helt ofattbart!

Jag kan ju knappt ta hand om mig själv! :O

Hur orkar du?!

Ja detta springande på toa, å de inte direkt så att man är smidig å de går på 2sekunder att ta sig ur sängen heller ;)

Ja man orkar de är tur att vi är superwomen;) ända som varit riktigt jobbigt är de dåliga samvetet att jag inte kunnat göra så mkt med honom, haft en hemsk foglossning så de har blivit mkt inne lek å har en rätt aktiv pojk så de har varit påfrestande :/ men han går på förskola mellan 9-14 tis ons tors så då får han litw roligare varjefall;)
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-02 11:37:58 följande:

haha nä fy, bara att rulla över till andra sidan är tortyr! Ibland kan jag inte lyfta benen heller då det känns som att benen blivit förlamade av urintrycket! :P

Jag har också kämpat med foglossning sen tidigt i graviditeten. Har varit sjukskriven sen den 18/12 pga det och karpaltunnelsyndrom. Jag är van vid att springa runt och stressa hela dagarna, och gillar verkligen att jobba!

Den här tiden hemma har ju gått såååååå låååångsamt. Jag blir typ deprimerad och känner mig helt värdelös som människa av detta!

Jag borde ju verkligen försöka uppskatta den här tiden och chilla och njuta men det går ju inte! :/

Nej å höften låser sig på nått sett å så smäller de till innan man kan flytta nån cm till :p karln hörde iförrgår första gången när de smällde till han fråga shit vad var de där, jaha nej du vet de är bara höften inge konstigt alls låter inte din så? ;)

Nej ja gick hem 1/12 på graviditetspenning jobbar som uska inom hemtjänsten men har vaeit sjukskriven 50%sen 20okt var då i v29 tror ja, å med sonen gick ja hem från jobbet i v 34 så de ha4 varit två helt olika graviditeter å ja fattar inte varför man ibte kunde få den "lätta" nu när man redan har en ;)
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-03 10:47:47 följande:

Haha känner igen det där.. Jag tycker att varenda led knäcker när jag går och står! Som något gammalt intrument som behöver smörjas... Knick knick knak, knick knick knaaaak. :p

Ok då har du varit hemma länge alltså! Trivs du? :) el känner du som jag.. Att detr trist?

Du har ju en till så det kan ju va skönt för dig att vara hemma!

Jag åkte ju på ert virus i okt och var hemma typ 6 veckor då med! Då var jag så dålig så jag var ju bara nöjd att få ligga i sängen och kvida! Tillbaka till jobbet i 1,5 månad och sen tyckte min barnmorska att nu får jag ge mig! Jag jobbar i butik och går och står hela dagarna. Inte ultimat med ordentlig foglossning och karpaltunnelsyndrom ;)

Nej ja trivs inte att gå hemma bara :/ eftersom ja jobbar i vården å jobbar varannan helg så är ju ja hemma rätt mkt ändå men att vara hemma varjedag är ingen hit speciellt inte när man inte kunnat göra nånting :/ har inte vågat mig ut själv med pojken utifall han får för sig å dra eller bara bestämmer sig för att inte gå en meter till utan då sätter vi oss här typ, å en annan smsom inte kunnat bära honom blir de tuft:(

Nej jag kan tänka mig de, har en arbetskamrat som oxå fått karpaltunnelsyndrom :/ ucsh vilka krämpor man ska stå ut med ;) tur vi får nå helt underbart utav de hela ;)

Jag har hämtat sonen på dagis vi har skottat gården å lekt lite i snöhögen så nu kan man ju hoppas att nått händer bf+4 idag..
  • elilin

Inte lätt med sömnen :/

kan säga hur vi gjorde när sonen var nyfödd, efter att jag ammat på natten om han inte ville somna om direkt så fick sambon ta över och sonen kom mycket lättare till ro på honom :) antar att jag säkert luktade mat ;) vi hade de kämpigare på dagen då vår lille hade kolik å skrek mellan 13-22 varje dag i 4 månaders tid :/ de var rätt tufft...

Men de här med att dela nätterna tror ja karlarna har svårt att förstå hur jobbigt de kan vara att vara hemma och pass dem små om man inte fått sova, många anser ju att man är "ledig".. vi hade många diskussioner om detta men han hjälpte alltid till när ja väckte honom, däremot insåg han när ja började jobba igen och han vart hemma hur jobbigt det var ;) jag började jobba lite helger när sonen var 10 månader å då var han hemma mellan 7-14 själv å han var såå slut ;) å vid den tidpunkten så sov våran son å var ju rätt lätt att ha att göea med ;)

men tror dem har svårt över lag att kanske sätta sig in i våran situation.. det är ju nästansnästan semester att få åka å jobba ;)

• elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-04 10:20:15 följande:

Bf +6 idag! Tycker jag känner mindre o mindre av förvärkar mm..

Mer o mer bortdomnade händer och uppsvullen kropp!

Men som du säger... Något bra ska ju komma!

Men ju längre tid det tar desto mer blir jag typ inställd på att den här magen ska sitta för evigt!

På fredag blir det ultraljud för koll av fostervatten... Om inget händer så blir jag igångsatt fredag den 13:e :o otursdagen..... Kommer du bli igångsatt på alla hjärtansdag om det inte blir innan? ;)

Har tid den 12e för igångsättning om det inte blir innan :p men min bm har skickat remiss om att hon tycker ja ska få komma på en bedömning tidigare pga förvärkarna samt sömnbristen :/ hon tyckte jag såg helt färdig ut(har varit där på.morgonen) och ändå drog ja på mig puder å mascara å ändå ser man helt bedrävbedrövlig ut ;) känns bra! Aja får se vad som händer dem skulle återkomma, hon tyckte att har ja inte fått sovit nån inna helgen så ska ja ribga fl å få komma å få en sovdos varjefall :)
  • elilin
    Malin1985 skrev 2015-02-04 18:22:07 följande:

Jaha så du får bli igångsatt tidigare än mig? Skönt... hellre tidigare än senare! :)

Haha jaha det var ju snällt sagt av din BM... samtidigt är det ju ändå skönt att hon förstår att det kanske inte är en dans på rosor och att man blir sliten som sjutton!

Jag har haft förverkar i flera veckor, men min bm verkar inte tycka spec synd om mig... jag får sluta sminka mig när jag går dit ;)

Ja hon sa att dem vill ha in en 1idag innan man är 14 dagar över å de blir ju jag den 13e, men hoppas inte ja ska behöva gå så länge hoppas bebis tittar ut i helgen :) kommer föda på akademiska så de kanske är olika i olika landsting hur dem gör :p jag var orolig först att ja i såntfall skulle behöva vänta över helgen men de blir skönt att få de gjort innan varjefall :p men de kan ju ta tid ändå, syrran vart igångsatt pga högtblodrtyck i augusti å de tog 1.5 dygn innan nånting hände :/ men hon var helt omogen så då kan de ju ta tid,kan ju hoppas att förvärkarna gjort nån nytta i såntfall ;)
  • elilin

nu vart ja lite nervös dem ringde nyss från ackis så i morgon bitti ska vi få komma in på bedömning :) får se hur de går inga förhoppningar om att dem sätter igång än men kanske kan få lite hopp om att dessa förvärkar gjort nått :)

natten har varot hemsk har kanske sovit 1h :/ å inte nog med de så fick ja hämta hem lilleman på dagis då de går magsjuka å stackars personalen har spytt å inte fick dem in nå vikarier :( så nu håller ka verkligen tummarna att vi inte åker på magsjukan !!

• elilin

Nu har ja varit inne på bedömning, var öppen 3cm så fick en hinnesvepning så får se om nått händer :) jag har trott den 7e hela tiden dels för att vi gick över 8a dar med sonen så tror de blir lika denna gång. Sen fyller svärmor år i morgon så de skulle inte förvåna mig om de blir då bara för de :p

fick med mig en sovdos hem så hoppas ja får sova ordentligt inatt :)

• elilin

Inatt kom de en liten flicka :) allt gick super å vi är redan hemma :) väntar nu på storebror som vart överlycklig när han fick veta att han fått en lillasyster så nu väntar vi med spänning hur han reagerar;)

• elilin
    mariaheterjag skrev 2015-02-08 22:25:39 följande:

Grattis!!! Spännande att se storebrors reaktion Hur gammal är han?

Han blir 2.5 slutet av denna månad :) han vart såå glad skulle bära å pussa på en gång, skulle byta blöja med tills fröken drog en skitning mitt i bytet;) där gick nog hans gräns:p
  • elilin
    lyckligalisa skrev 2015-02-12 08:15:45 följande:

Första barnet här också. På kvällen Bf+15 tittade min älskade envisa flicka ut. Hon är helt perfekt:)

Har det hänt nå för dig? :)

Grattis :)
Svar på tråden BF Januari 2015