Inlägg från: 4loveandlemons |Visa alla inlägg
  • 4loveandlemons

BF Januari 2015

mariaheterjag skrev 2014-12-04 21:27:41 följande:

Förresten vänder era bebisar mkt på sig i magen? Min snurrar runt som en galning fortfarande. Halva dagen ligger den fint med huvudet ner, sen på kvällen ligger den plötsligt på tvärsen. Den byter även liksom sida i magen hela tiden.

Det låter som en bra ide med sjukskrivning!

Ang. bebisens position så har min fixerat sig med huvudet neråt nu. 31 dagar kvar till bf för mig.
  • 4loveandlemons

Jag har också molvärk ibland över hela magen, men det känns inte som sammandragningar för magen blir inte så hård... Vet inte vad det kan vara (36+0).

• 4loveandlemons
    elilin skrev 2014-12-08 08:54:04 följande:

Har precis gjort den omtalade glukosbehandlingen, å fy f*n vad illa de smaka fick kämpa som tusan för å inte kräkas, å ja som inte klarar av söta saker denna grav så detta var en prövning ;) nu ärr gjort sitter och väntar på å ta nytt blodsocker efter 10. Känner mig helt snurrig å dåsig i huvudet :/

Oh fy! Jag har också fått avsmak på söta saker under graviditeten så det låter fruktansvärt. Hoppas på bra resultat nu då. Håller tummar!
  • 4loveandlemons

Jag är också mer rädd för kejsarsnitt. Känns otäckt med bedövning och hela ingreppet. Ang. Bedövning i övrigt så tänker jag att jag tar det som det kommer. Vill helst inte ta någon medicinsk bedövning då jag är rädd för alla biverkningar men samtidigt så är jag öppen för att jag kan komma att vilja ha allt när det väl är igång haha.

• 4loveandlemons
    Unique1 skrev 2014-12-17 23:00:09 följande:

Idag föddes våran son kl.11:42, trots att han kom 2veckor för tidigt var det en stor kille på 3930g och 50cm

Stort grattis!
  • 4loveandlemons
    Sunnan skrev 2014-12-23 06:27:38 följande:

Åh självömkan! Gick precis in i v 40 (39+0) och har drabbats av magsjuka, sannolikt vinterkräksjukan. Har varit uppe sen kl 3 och spyr som en gris. Maken mår bra änsålänge men det är nog bara en tidsfråga innan han blir sjuk också. Julen är inställd för vår del iaf

Oh no! Hoppas att du kryar på dig snabbt!
  • 4loveandlemons

Jag är inte så mobil för tillfället och har tröttnat på serier och filmer så nu har jag börjat lyssna på ljudböcker. Det och annat stillsammt pyssel som att sy barnkläder är mina tidsfördrivstips :)

• 4loveandlemons

Hej alla! Jag ligger här på bb och myser med en liten dotter som valde att titta ut igår kväll, en vecka före bf. Livet är underbart!

• 4loveandlemons

Hej och tack så mycket för alla gratulationer! Vi har hunnit landa hemma och ligger just nu och myser i sängen. Det mesta har gått jättebra. Det började med att slemproppen och vattnet gick på morgonen. Värkarna började på eftermiddagen och sex timmar senare låg hon i min famn. Det gick ganska snabbt alltså, för att vara första barnet. Lycka till alla ni andra som väntar och längtar efter era små. Snart är de här! :)

• 4loveandlemons
    akita skrev 2015-01-02 21:26:04 följande:

Låter som att det gick bra! Vad tog du för smärtlindring? Har ni fått igång amning och sånt? 

Själv känner jag mig lite ambivalent. Jag längtar efter att få träffa och äntligen få mysa med henne, men jag känner samtidigt att jag kommer sakna känslan att ha henne i magen hos mig hela tiden. Hon har blivit en del av mig nu. Så det kommer bli en omställning att inte ha henne där. 

Jag var så långt gången i förlossningsskedet när jag kom in till förlossningen att jag bara hann med lustgas, men det var helt okej. Amningen är igång men hon har ibland svårt att hitta greppet så vi tar hjälp av amningsnapp när det behövs. Jag trodde också att jag skulle sakna henne i magen men det gör jag inte alls. Det är hundra gånger bättre att ha henne i famnen!
  • 4loveandlemons
    mariaheterjag skrev 2015-01-02 22:27:26 följande:

Låter mysigt skönt att det gick så snabbt!

Skönt på ett sätt, men också lite för intensivt då jag sällan hade paus mellan värkarna.
  • 4loveandlemons
    mariaheterjag skrev 2015-01-03 08:31:05 följande:

Ja det förstår jag iofs spec eftersom du inte hann få bedövning heller:-/ Men hur klarar man att inte ha paus mellan värkarna? Jag tror att jag skulle uppleva det som skrämmande.

Inte så skönt men man klarar det för att man inte har något val :) Ut skulle hon ju och det var bara att fokusera på det och ta en minut i taget. Det var ljuvligt och såå värt allt när hon väl var ute!
  • 4loveandlemons
    HeiHej skrev 2015-01-04 08:42:25 följande:

Efter en förlossning på 46h så kom hon äntligen ut 3.1 kl 07.20. Täta sammandragningar i 12h (längsta pausen var 20sek) så lustgasen blev min bästa vän,även om den inte hjälpte mycket. Epiduralen fick jag en timme innan hon kom, men den satt fel så föga hjälpte den också.

Hursomhelst så överlevde jag, och flickan var det aldrig någon nöd på, så nu kan vi börja njuta av resten av våra liv :)

Stort grattis! Bra kämpat!
  • 4loveandlemons
    akita skrev 2015-01-04 09:41:12 följande:

Kanske lite för personlig fråga (så känn inte att du behöver svara) men i o m att det gick så snabbt, sprack det mycket eller fanns det beredskap för att förhindra sprickning?

Hur tycker du att förlossningen gick i förhållande till planen ni hade? Vi har planerat för att klara oss på profylaxanfning och lustgas i första hand, men funkar inte det så är det EDA som gäller.

Jag har BF idag, men det känns inte alls som att hon kommer idag. Räknar med att hon kommer gå över åtminstone med en vecka. Men vi får se hur hon vill göra. :)

Jag tycker att det är viktigt att prata om sånt också så det är inga problem. Att jag öppnade mig så snabbt tror jag inte påverkade. BM gjorde allt hon kunde för att undvika bristningar. Min dotters hjärtljud gick däremot ner till en kritisk nivå flera gånger under förlossningen, och speciellt i slutet. Så istället för att ta det lugnt och töja vävnaderna så fick jag order av BM och läkare om att ta i allt jag hade på varje krystvärk samtidigt som läkaren tröck på magen för att få ut henne så snabbt som möjligt. Det resulterade i tre mindre bristningar som var så pass små att BM kunde sy dem själv. Och det var väl ungefär vad jag hade räknat med eftersom det är mitt första barn.

Jag hade ingen direkt förlossningsplan. Ville inte ta mer medicinsk smärtlindring än nödvändigt, men var öppen för allt. Hade jag haft så täta värkar och hunnit med EDA så hade jag kanske övervägt det, men nu var jag ju hemma större delen av tiden så det var ju inget alternativ. De bytte ganska ofta min lustgas mot syrgas eftersom min dotter behövde det så då var det jobbigt att inte ha någon smärtlindring alls. Men grejen är ju att bebisen kommer oavsett så man har ju inget annat val än att "gilla läget". Jag jobbade mycket med positiva tankar som att smärtan är positiv, bebis är påväg, snart har jag hen i min famn osv. Det tog mig dock ett dygn innan jag kunde tänka att det här kan jag göra igen nån gång ;)

Spännande att din bebis kan komma när som helst nu! Passa på att sova!
  • 4loveandlemons
    akita skrev 2015-01-05 00:25:04 följande:

Tack för att du delar med dig! Jag har förlikat mig med tanken att det kommer att spricka, men jag vill samtidigt att de gör så mycket som möjligt (utan att det är skadligt för barnet eller mig) för att undvika skador. Vi har inte skrivit ett förlossningsbrev, men det är det som vi sa till vår BM när vi pratade förlossningsplan. 

Hur kommer det sig att ni var hemma större delen av tiden?

Vi var hemma för att det gick så snabbt. Ringde till förlossningen några gånger för att kolla om vi kunde komma men de fattade inte att jag öppnade mig så snabbt så fick bara rådet att duscha och ta värktabletter och avvakta, trots att jag hade starka regelbundna värkar.

Hur går det för dig? Några känningar än?
  • 4loveandlemons
    akita skrev 2015-01-06 16:35:48 följande:

Här händer inte så mycket. Inga känningar ännu mer än att min mage blir väldigt spänd till och från. Var hos BM igår och fick beskedet att hon har fixerat sig nu i alla fall. Så små steg framåt. :) 

På måndag har vi ultraljud för att kolla fostervatten osv och på torsdag nästa vecka har vi tid hos BM igen för att boka tid för igångsättning om hon fortfarande inte har kommit ut. Jag har hela tiden varit inställd på att hon ska gå över tiden, min magkänsla säger antingen söndag eller senast onsdag nästa vecka. 

Vill helst slippa bli igångsatt, så hoppas verkligen att hon sätter igång snart. :) 

Hur går det för dig och din lilla? Har ni börjat få rutiner på plats?

Mycket besök av familj och vänner? 

Jag och min man packade bb-väskan kvällen innan och pratade om att jag inte hade några känningar alls. På morgonen efter gick vattnet. Hoppas att din lilla sätter fart snart då :)

Det går bra för oss. Myser och njuter, både själva och med nära och kära.
  • 4loveandlemons
    Sunnan skrev 2015-01-07 13:34:28 följande:

Kl 06.12 den 3/1 kom vår dotter tillslut ut 40 långa timmar efter igångsättningen började. Det blev snitt som jag rapporterade från förlossningen. Var öppen 0 och hon låg i ansiktsbjudning ovanför bäckeningången så hon blev skuren i pannan av kirurgen. Det var med andra ord helt rätt beslut med snitt, hade aldrig gått på nåt annat sätt tyvärr. Min livmoder var helt slut och behövde jättemycket läkemedel för att dra ihop sig efteråt. Jag mådde jättedåligt av biverkningarna men blev väl omhändertagen.

Nu har vi varit hemma i ett dygn, amningen är fungerande och livet flyter långsamt på.

Stort grattis och bra kämpat! Skönt att ni mår väl nu.
Svar på tråden BF Januari 2015