akita skrev 2015-01-04 09:41:12 följande:
Kanske lite för personlig fråga (så känn inte att du behöver svara) men i o m att det gick så snabbt, sprack det mycket eller fanns det beredskap för att förhindra sprickning?
Hur tycker du att förlossningen gick i förhållande till planen ni hade? Vi har planerat för att klara oss på profylaxanfning och lustgas i första hand, men funkar inte det så är det EDA som gäller.
Jag har BF idag, men det känns inte alls som att hon kommer idag. Räknar med att hon kommer gå över åtminstone med en vecka. Men vi får se hur hon vill göra. :)
Jag tycker att det är viktigt att prata om sånt också så det är inga problem. Att jag öppnade mig så snabbt tror jag inte påverkade. BM gjorde allt hon kunde för att undvika bristningar. Min dotters hjärtljud gick däremot ner till en kritisk nivå flera gånger under förlossningen, och speciellt i slutet. Så istället för att ta det lugnt och töja vävnaderna så fick jag order av BM och läkare om att ta i allt jag hade på varje krystvärk samtidigt som läkaren tröck på magen för att få ut henne så snabbt som möjligt. Det resulterade i tre mindre bristningar som var så pass små att BM kunde sy dem själv. Och det var väl ungefär vad jag hade räknat med eftersom det är mitt första barn.
Jag hade ingen direkt förlossningsplan. Ville inte ta mer medicinsk smärtlindring än nödvändigt, men var öppen för allt. Hade jag haft så täta värkar och hunnit med EDA så hade jag kanske övervägt det, men nu var jag ju hemma större delen av tiden så det var ju inget alternativ. De bytte ganska ofta min lustgas mot syrgas eftersom min dotter behövde det så då var det jobbigt att inte ha någon smärtlindring alls. Men grejen är ju att bebisen kommer oavsett så man har ju inget annat val än att "gilla läget". Jag jobbade mycket med positiva tankar som att smärtan är positiv, bebis är påväg, snart har jag hen i min famn osv. Det tog mig dock ett dygn innan jag kunde tänka att det här kan jag göra igen nån gång ;)
Spännande att din bebis kan komma när som helst nu! Passa på att sova!