Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

Jag är så otroligt nyfiken av mig, så jag vill gärna veta kön. Tycker också det är bra för mental förberedelse liksom. Det blir mer verkligt för mig när jag vet om det är en pojke eller flicka och kan börja fundera på namn osv.

• mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-28 21:13:04 följande:

Jag räknar lite på föräldradagar... Undrar hur mycket jag vill ha ut i månaden. Vill gärna vara hemma så länge jag kan men då måste jag ta typ två dagar i veckan vilket ger lite klirr i kassan. Försäkringskassans Föräldrakoll är jättebra! Jag skulle helst vilja vara hemma 18 månader och sedan lämna över till sambon.

Har ni börjar planera/räkna?

Jag tror att jag kommer va hemma 1 år (till januari) och sambon sedan till augusti. Skulle egentligen vilja att barnet fick vara hemma tills han e 2, men tycker det har varit så bra med första barnet att spara föräldradagar så man kan dryga ut semestern sedan. Tänker att i augusti kommer ju barnet ändå vara över 1,5 år Mitt första barn var bara 15 mån när han börja förskola och det kändes för tidigt men den här får ju 4 mån till hemma. Svårt hur man ska tänka! Tycker också det är jätteviktigt att sambon får vara hemma åtminstone 1 halvår.
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-29 10:20:17 följande:

Maria: Enligt min uträkning kommer jag ha 45 lägstanivå dagar kvar. Och sambon 45 lägstanivå + ca 38 högsta nivå. Räcker det? Man får ju inte spara mer än 96 dagar tillsammans efter barnet fyllt 4 år så så många dagar kan man inte spara heller.

Beror på hur rik man e? Lägstadagarna ger ju typ inga pengar alls så om man vill vara ledig i ett par veckor brukar vi ta sjukpenningdagar. Men Lägstadagarna är bra när man bara ska vara hemma någon dag typ om förskolan är stängd eller så. Men har ni råd att vara hemma längre perioder med bara lägstadagar så tror jag säkert att det räcker.
  • mariaheterjag
    Lycka2014 skrev 2014-07-29 21:54:16 följande:

Vi tänkte blanda med lägsta dagarna efter barnet fyllt 1 år och vi måste ta fullt. Ex halva hög o halva låg. Det går väl? Sparar hellre högkostnads dagar än de låga.bså tänkte vi iaf :)

Men man måste inte ta ut fullt efter 1år va? Är det inte 5 dagar i veckan? Man kan blanda som man vill vet jag i alla fall Tror som du att det är smart att sprida ut lägstadagarna lite om man har råd.
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-29 22:12:59 följande:

Fem räknas som fullt. Jag hade hellre haft fyra och på så sätt spara dagar men då måste jag ju jobba en dag.

Varför måste du jobba en dag?
  • mariaheterjag
    Lycka2014 skrev 2014-07-29 22:14:51 följande:

Jo man måste ta ut fullt efter 1 år så första året kommer vi försöka ta ut så lite som det går så man kan vara hemma lite längre.

Vet inte om det är nytt, eller sen 1 år tillbaka iaf för våra vänner har fått göra så.

Visste inte att 5 dagar räknades som fullt
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-02 00:18:04 följande:

Har inte varit inne på ett tag då vi är på Sverigesemester. Det ser ut som att flera varit på Rul. Kul . I Skåne får vi bara ett ul om yngre än 34 tror jag.

I måndags fick vi äntligen samtalet att allt såg bra ut på moderkaksprovet. Om någon vecka kommer brevet där vi kan kolla kön!!

Vad skönt! Grattis!!! Nu kan ni bara njuta
  • mariaheterjag
    Tingeliiiing skrev 2014-08-01 13:26:06 följande:

Väntar min 3e pojke visar RUL bf 31/12

Vilken fin bild! Ser verkligen ut som en liten bebis till formen Grattis!
  • mariaheterjag
    snerkan skrev 2014-08-01 18:19:48 följande:

Idag var vi på rul! :D en frisk liten pojke som är beräknad till den 8/1 var det därinne:D

Så jäkla skönt att allt var bra. Nu ska jag bara glädjas o njuta:D

Härligt, grattis!!!

Vi har RUL 18 augusti ska bli kul att se den lille igen Tycker fortfarande att allt känns lite overkligt.
Svar på tråden BF Januari 2015