Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

Waimea skrev 2014-08-24 18:29:12 följande:

Jag hade 2,5 år mellan de två första men nu är det sex år sedan sist. Tyvärr känner jag inte igen det där med att magen inte kom fort, i stället har jag fått frågan ' är du säker på att det inte är två' vid två tillfällen och min svärmor ojar sig över att jag är så stor. Hatar den där bedömningen som folk tycker sig ha rätt att göra, känner mig så försvarslös på nåt sätt..

Håller med om att det är jobbigt att bli bedömd. Minns förra grav när chefen sa att hon tyckte jag såg lite rund om kinderna ut så fort jag berätta att jag var gravid. Och då tyckte jag själv inte att det hade börjat synas något. Jag gick även till slut upp massa kilo och fick höra både av den ena och andra att jag var rund och stor. Jag VAR ju extremt stor men inte kul att få höra ändå. Man får försöka skaka av sig det bara!
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-24 17:26:42 följande:

Har ni tänkt nåt på när ni ska gå på föräldraledighet? Jag vill definitivt vara ledig minst 3 veckor innan förlossningen, helst mer. Men kommer få ta av föräldradagar i förväg och det känns mindre kul.

Jag kommer definitivt vara hemma from julen, tror det blir ca 4 veckor innan bf då. Men beror lite på hur jag mår också, om jag känner att det blir väldigt tungt på jobbet (jobbar på förskola med småbarn) så kanske jag försöker gå i början av dec om ekonomin tillåter. Eller så blir man sjukskriven, så svårt att säga nu när man inte vet hur det kommer kännas tycker jag!
  • mariaheterjag
    Martina8 skrev 2014-08-25 19:20:46 följande:

Hur är det med rörelser??

Känner ni dem? Väl? Ofta?

Jag vet att det är så olika, att bebisar är olika aktiva osv..

Jag känner inte vår lille allt för mycket, bara liiite lite lätt till och från, vecka 21 nu!

Väntar ju mitt fjärde barn och har denna gång moderkakan helt i framkant så troligtvis därför som inte liten gör så mycket väsen av sig..

På fredag ska vi på utökat UL (pga tråkigheter i en tidigare graviditet) spännande men oroligt måste jag säga. Jag hoppas att lillen mår bra och att jag kan känna mig något lugnare med rörelserna efter det ultraljudet.

På fredag ska jag fråga om de ser vad det är för kön på lillen.. redan på KUBen i v 11+5 gissade de på pojke. På UL vecka 19 sa de 99.9% pojke så troligen är det en liten pojk  Har tre prinsessor sen innan så det känns spännande med en pojk även om det absolut inte spelar någon roll för mig. Efter att varit med om tråkigheter så finns det absolut inte den minsta önskan om ett speciellt kön längre, bara att bebis mår fint 

Har ni fått veta kön? Hur säkert tar ni det svaret? 

Med mellantjejen sa de pojk på UL i vecka 39.. Stålmannendressen förblev oanvänd 

Jag känner inte överdrivet mkt rörelser, och då har jag moderkakan bakom. Andra barnet så jag vet precis hur rörelserna känns så det är inte så att jag missar eller så. De sista dagarna har jag nog kännt något varje dag (går in i vecka 21 i morgon) så det verkar bli mer och mer i alla fall. Vi gjorde RUL förra måndagen och jag var rätt orolig då jag tyckte att jag kände av bebisen så pass lite men allt var toppenbra

Vi gjorde moderkaksprov så då fick vi reda på att det är en pojke med 100% sannolikhet. De kollar ju kromosomerna så det kan inte visa fel
  • mariaheterjag
    Bettanspettan skrev 2014-08-25 16:11:49 följande:

Vi väntar en pojke. Igen

Grattis Var ni på RUL idag? Hur många pojkar har ni sedan innan? Vi kommer få vår andra pojke. Kändes lite konstigt först då jag alltid föreställt mig att jag ska få en flicka också, men tror att det kommer blir bra!
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-27 16:25:18 följande:

Idag var jag på det andra ultraljudet och fick precis ett sånt besked som alla drömmer mardrömmar om. Han gjorde inte ens hela undersökningen utan såg fort att huvudet var för runt och det var för mycket vätska inuti. Så jag har gjort ett nytt försök med ett fostervattenprov idag som får besked på om en vecka. Det var två läkare där bland annat den läkare som förra veckan sa att allt såg bra ut. Fy vad jag mår dåligt just nu... Denna ovisshet. ..

Nej vad tråkigt!!! Vilket hemskt besked att få Vad är oddsen? Har de informerat vad det skulle kunna vara, finns det någon chans att det liksom är ok ändå?

Vad bra trots allt att du bad om utökat ultraljud men konstigt att den första inte såg något när den andra såg direkt....

Många kramar till dig!
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-27 20:36:25 följande:

Det kändes inte som det fanns något hopp. Det jag vet är att det blir mer utredningar om inte fostervatten provet inte visar något.

Jag förstår inte heller att hon inte såg något. Det var ju också en läkare.

Förstår att det måste kännas otroligt tufft allting och håller med de andra, försök att inte googla så mycket! kramar
  • mariaheterjag
    Martina8 skrev 2014-08-29 16:30:02 följande:

Ultraljudet gick toppen. Oj vad de kollade mycket, verkligen allt! 

Det såg bara finfint ut och mest troligt så väntar vi en liten pojke!

De sista dagarna känner jag hur bebisen rör sig, ja det är ju som sagt om nätterna mest och inatt kände jag rätt ordentligt utanpå magen 

Har moderkakan högt upp i framvägg och gått in i vecka 22.

Grattis!!!

Jag känner också bebisen mycket nu. Någon eller några gånger varje dag! Och jag har även känt utanpå. Jag har iofs moderkakan bak men det tog i alla fall tid för mig att känna något mer än väldigt sporadiskt. Jag är i vecka 21 nu.
  • mariaheterjag
    Modesty1972 skrev 2014-08-29 13:08:48 följande:

Var på RUL nr 2 igår ... och blev mycket bättre bemött . Allt såg bra ut och vi kommer att få en liten tjej

Grattis! Vad skönt att detta ultraljud blev bättre och att allt såg bra ut
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-29 08:25:13 följande:

De skall göra en snabbanalys. Dock kunde den ta en vecka. Det känns så jobbigt bara även om den inte visar något så förstod jag att det inte ser normalt ut. Men jag har inte fått svar på vad det kan vara annars. Bara att det blir mer utredningar. Jag träffade en jättebra läkare på mvc igår som talade om att jag i nästa vecka bör få en samtalskontakt hur det än går. Det känns vettigt. Är också sjukskriven 2 veckor.

Eftersom jag tappat allt hopp och är inställd på ett avbrytande så har jag googlat på det för att vara förberedd. Avvikelserna som de såg har jag inte googlat på för det är svårt att tolka allt jag läser.

Tusen tack för allas omtanke här inne. Det värmer. Kramar till er alla

Ja kan nog vara bra med en samtalskontakt. Och skönt att du blev sjukskriven! Får försöka ta hand om dig och hoppas på ett snabbt svar av analysen, så får ni hantera det som kommer utifrån vad svaret blir liksom...
  • mariaheterjag

MartinaB: ja men precis har inte heller så mkt tid att känna efter. Jobbar på förskola och det är ju intensivt helda dagarna. Sen har jag en 4 åring som kräver sitt när man kommer hem. O på kvällen är jag så trött att jag mest somnar

Svar på tråden BF Januari 2015