Inlägg från: LängtansBlåaBlomma |Visa alla inlägg
  • LängtansBlåaBlomma

BF Januari 2015

JosefinGranqvist89 skrev 2014-07-18 23:55:55 följande:

Är i v16 och va illamående senast i onsdags men tror det va ett migränanfall jag fick, och det enda som funkar mot min migrän är Ipren och det får man ju inte äta men har mått bra sen dess annars är det inte mycket jag känner av just nu förutom att. Jag orkar inte lika mycket som förut och magen spänner om jag överanstränger mig. Just nu väntar jag på att få åka på rul (1 augusti) många som börjat shoppa än (barnvagn, kläder mm)?? Fick en barnvagn av mamma i v11 och börja småshoppa redan då så vi har lite neutrala kläder än så länge

Vi har börjat köpt lite kläder och satsar nog på mer möbler och prylar när det är längre fram, som efter rul.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • LängtansBlåaBlomma

Vi ska kolla. Först ville jag inte det men nu är jag för nyfiken. Har två i min närhet som väntar barn och de vet, så jag har blivit nyfiken jag med. Tänker såhär att jag kan lika gärna bli överraskad nu - det blir tillräckligt med spänning på BB ändå

• LängtansBlåaBlomma

Längtan94: Jag tror det är hormonerna som spökar när du får sån ångest/oro. Barnet var väl inte helt planerat antar jag, och sen är du väldigt väldigt ung. Det är flera faktorer som tillsammans med din rädsla för smärtor gör att du får såna tankar. Försök fatta dina beslut när du inte är påverkad av hormonerna utan är rationell dvs tänk på att du valde att behålla barnet innan du fick de här smärtorna, visst?

• LängtansBlåaBlomma

Jag räknar lite på föräldradagar... Undrar hur mycket jag vill ha ut i månaden. Vill gärna vara hemma så länge jag kan men då måste jag ta typ två dagar i veckan vilket ger lite klirr i kassan. Försäkringskassans Föräldrakoll är jättebra! Jag skulle helst vilja vara hemma 18 månader och sedan lämna över till sambon.

Har ni börjar planera/räkna?

• LängtansBlåaBlomma

Maria: Enligt min uträkning kommer jag ha 45 lägstanivå dagar kvar. Och sambon 45 lägstanivå + ca 38 högsta nivå. Räcker det? Man får ju inte spara mer än 96 dagar tillsammans efter barnet fyllt 4 år så så många dagar kan man inte spara heller.

• LängtansBlåaBlomma
    escapee skrev 2014-07-29 14:46:22 följande:

Är det någon mer än jag som har fått jätte knottriga bröst/vårtgårdar som dessutom kliar??? Isf vad kan man göra åt det?? Gick in i v17 idag!

Nej tyvärr men mina bröstvårtor var lilaktiga igår och torra och såg ut som torkat bröstmjölk kring och när jag rörde vid dom gjorde det ont. Du kanske kan smörja med nån tjock kräm?
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-07-29 21:58:13 följande:

Men man måste inte ta ut fullt efter 1år va? Är det inte 5 dagar i veckan? Man kan blanda som man vill vet jag i alla fall Tror som du att det är smart att sprida ut lägstadagarna lite om man har råd.

Fem räknas som fullt. Jag hade hellre haft fyra och på så sätt spara dagar men då måste jag ju jobba en dag.
  • LängtansBlåaBlomma
    Waimea skrev 2014-07-30 08:08:09 följande:

Fem dagar måste du jobba för att få behålla din SGI. från 1,5 år har du rätt att vara föräldraledig 3 perioder om året och/eller arbeta 75 % (tror det är så..) en ledighetsperiod kan vara sammanhållen eller.typ ledig 2 dagar/vecka i ett halvår, är du ledig utan föräldrapenning påverkar det din SGI även i dessa fall!

Men jag måste väl kunna behålla min sgi om jag har sysselsättning (jobb ELLER föräldrapenning) fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett?
  • LängtansBlåaBlomma
    Waimea skrev 2014-07-31 07:57:28 följande:

Just ja, det är femdagarsregeln vid ett år och typ rätten att vara helt ledig vid 1,5 år.. Vad bra att nån annan har bättre koll än jag

Femdagarsregeln är väl mot Försäkringskassan för att behålla sin sgi, och 18-månadersregeln är väl mot arbetsgivaren? Alltså det påverkar olika saker.
  • LängtansBlåaBlomma
    Lolanthe skrev 2014-08-01 20:07:36 följande:

Grattis till alla fina Rul ! Nu längtar jag till vårt i september! :D

Måste fråga er andra. Hur mkt känner/lever ni er in i graviditeten? Jag har blivit helg hopplös. Jag har bebisar på hjärnan!! ;) Drömmer om bebisar, pratar bara om bebisar, barn, namn, nappar, amning, sovrutiner osv osv... om jag försöker tänka på nått annat typ träning tänker jag automatiskt gravidträning, är bara intresserad av bebisar och graviditet. Min sambo försöker så gott han kan att hänga med men det kan inte vara så kul alltid ;) . Till råga på allt känner jag ingen som är gravid nu så jag kan liksom aldrig "prata av mig" heller... Hur är det för er andra?

Ja här med :) kommer på nåt hela tiden att säga om bebisar till sambon. Finns ju miljontals samtalsämnen och saker att fundera på och ta ställning till. Babyprylar, barnuppfostran, saker vi ska göra, föräldraledighet, inredning, namn... Sambon lyssnar tålmodigt men jag försöker sprida det lite och prata lite med andra människor också.
Svar på tråden BF Januari 2015