Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Sune03 skrev 2014-06-11 21:05:49 följande:
    Du har ju till och med haft läkare som argumenterat mot dig i tråden men inte heller då är du beredd att byta uppfattning.
    Jasså, vem då?
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-11 21:16:03 följande:
    Återigen, vaccin är inte ett fall där människors hälsa är i fara, så hur är det här relevant?
    Gissar att du har läst din statistik?
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-06-11 21:24:44 följande:
    Jag är inte helt säker men med tanke på språkbruket i några inlägg samt djupa insikter och nyanserade svar misstänker jag det, men tror inte att personen vill skriva ut det.

Men ärligt talat, varför undrar du? Kan du verkligen säga att du skulle omvärdera din övertygelse om du fick det berättat av en läkare att vacciner är säkra?
    Jag vill väldigt gärna veta vem du menar, sedan får den personen såklart välja att "träda fram" som läkare eller ej. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-11 21:31:43 följande:
    Jag har läst statistik, ja. Hur så?
    Det svarade du gärna på. Fysiologi och det andra jag nämnde? (Förutom på biologin i grundskolan)
  • Anonym (Vad pågår)
    kaffe skrev 2014-06-11 21:39:46 följande:
    Orsaken kanske beror på att så många faktiskt vaccinerade sej mot just svininfluensan? Hur många som dött om vi inte massvaccinerat oss vet vi inte.
    Hur kommer det sig att de som är helt för vacciner kan uttrycka sig som ovan, utan påhopp här i tråden, medan bland annat jag (som numera väl får kalla mig "antivaccare" eller något sådant) får höra kommentarer som "tankefel" och dylikt?

Och mycket intressant att bara för att någon uttrycker sig väl i skrift, räknas han/hon direkt som en "att lita på".. i det här fallet "läkaren" i tråden som sune03 syftade på..
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-06-11 21:49:06 följande:
    Nu försöker du vända det jag inte vill skriva ut emot mig. Men vi gör så här då, läs den här länken

violentmetaphors.com/2014/03/25/parents-you-a.../

Texten är skriven av Jennifer Raff, en amerikansk doktor i antropologi och genetik och är en bra sammanfattning av många av de fakta och argument du fått i den här tråden.
    Det var inte längesedan jag läste just den länken här i tråden, samt kommenterade en del av det.
  • Anonym (Vad pågår)
    elmadumle skrev 2014-06-11 21:24:31 följande:
    Svininfluensa hann ju inte ens testas innan man skrämde slag på en stor del av befolkningen och påstod att man minsann skulle dö om man inte vaccinerade sig, svininfluensan dödade ungefär lika många som en vanlig influensa gör. Du kan inte jämföra det vaccinet med andra som använts i många år och som är testade ordentligt.
    Den understrukna raden i din kommentar talar för sig själv.
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-12 10:47:07 följande:
    För att det hann gå 20 minuter mellan ditt inlägg och det du svarade på?

Ja, troligen överskattade vi faran med svininfluensan och troligen hade det inte blivit massdöd om vi inte vaccinerat. Troligen...
    Det var inte första gången, tog det som ett exempel. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-12 10:41:51 följande:

Jag svarar gärna på ganska många frågor. Nej, jag har inte läst fysiologi utom det man tittat upp själv av intresse. Hur så?
    Jag har en känsla av att man inte analyserar/reflekterar speciellt mycket över om vad som händer i kroppen vid olika symtom, om man inte har läst någon fysiologi, patofysiologi, etc. Men jag kan ha fel.

Låt säga att du har huvudvärk. Tar du en tablett, så är det bra sen då? Eller om huvudvärken håller i sig flera dagar, så fortsätter du kanske bara att ta lite värktabletter. Gissar att du inte funderar vidare så mycket på varför du har huvudvärk och försöker göra något åt det istället? För själva orsaken till huvudvärken finns ju kvar, trots att du tar en tablett.
    Eller om du får lös avföring som håller i sig. Funderar du något över vad det kan bero på, eller tar du bara en tablett mot diarré och blir "botad"?
    Eller fenomenet att rökare ofta har högre hb-värde än icke-rökare. Tänker du alls på vad mekanismen bakom det kan tänkas vara?
    Reflekterar du alls över vad som händer i din kropp när du tar antibiotika? Med tanke på att vi människor har uppemot 2 kg bakterier i och på kroppen? Bakterier som hör till vår normalflora och som har mängder med livsviktiga (kända och ännu okända) funktioner?

Det verkar, enligt mig, vara många vars starka sida är ekonomi/siffror/statistik, som har väldigt starka åsikter om att vacciner bara är bra. 
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"