• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Kärleken och bandet man har med sitt barn? Känslan att se djupt in i sin lilla älsklings kärleksfulla ögon medan gossen långsamt skiner upp i ett leende är oförklarlig. Härom kvällen fick vi en magisk kontakt och bara försvann in i varandras ögon länge, länge medan vi lyssnade på Brahms Lullaby och log som två fånar. En stund av sann lycka som jag kommer minnas livet ut är jag helt säker på. :) 

• Tussie
    BäbisSina skrev 2014-10-27 09:39:35 följande:

Jag är 32 fyller 33 om en månad så jag är nog äldre än dig Fidelisen.

Här har vi ett ganska rättvist förskolekösystem, du kan ställa dig i kö hur tidigt som helst men det är inte förrän det är 4 månader kvar till förskolestart som kötiden räknas och då är det dessutom så att de räknar åldern på barnet så ett barn som är 18månaders går före en 14månaders.

Sådär borde det fungera överallt tycker jag. Bra system! :) 

Vi måste ju flytta förr eller senare, helst så snart som möjligt med tanke på att vi bor för litet och då blir det ju inte i denna stad så jag har inte ställt mig i någon förskolekö ännu. Jag tänker vara hemma med gossen tills han är 2 år i alla fall oavsett. 

Jag är 27 men fyller 28 i december. Sambon är 25. 

• Tussie
    Enlängtan skrev 2014-10-26 23:16:59 följande:

LyCKa och Tussie

Var nig jag som skrev det för hos oss var fet ju vodka sambon som var så på och verkligen ville ha barn men nu när vi fått vår piga tycker jag inte alls att han steppat upp och axlat papparollen som jag trodde han skulle göra istället får man tjata och gnälla.

Och han kör med att han kommer bättra sig bara jag blir gladare och typ "om jag vill börja ligga igen" (noll sexlust och den blir då inte större av att få dalta med en jättebebis så det kan han glömma).

Just nu fokuserar jag bara på pigan, mig själv och djuren - jag orkar helt enkelt inte med ngt annat (sambon känns lite som en gråzon här hemma som det inte gör dessmer om han är borta och som drar lite energi hela tiden).

Är ju jävligt tråkigt att känna såhär för det var ju inte så man planerade att det skulle bli. Men tror det jan vara lite så att de kraftiga känslor till ens eget barn dränker de övriga till andra personer (ex ens man/sambo) och att man då känner sig besviken/sårad för att de inte skärpt till sig/tar ansvar gör nog att man börjar tvivla.

Man vill ju inte heller göra något förhastat gällande förhållandet så just nu väljer vi att "stå ut" och sen får vi se vart det landar.

På ett sätt känns det "skönt" att höra att andra också har det sämre i förhållandet för man känner sig himla ensam och misslyckad för det är ju inget många tar upp i en vanlig diskussion (men det är ju såklart tråkigt att man inte mår bra/ifrågasätter sitt förhållande).

Kram

Hehe har heller inte världens sexlust men hade nog velat ha lite sex om det inte vore för min ständiga irritation på sambon. Vill ju inte riktigt vara intim med någon man känner sig irriterad på. Samt att han nästan aldrig visar sig hemma förstås.. :P Så, no sex just nu iaf. Närhet i övrigt får man ju i mängder av sitt lilla hjärta.. <3 

Ja det är väldigt tråkigt att känna så här och man känner sig verkligen som du säger, misslyckad. Jag har gjort abort för ett antal år sedan när jag var med mitt ex för att jag ville att mina barn skulle få en trygg uppväxt med båda sina föräldrar under samma tak och då graviditeten (oplanerad/misstag) kom var förhållandet på väg att dö, så det blev en abort. Så, nu när mitt nuvarande förhållande är dåligt med en bebis med i bilden känns det väldigt tråkigt och ledsamt. Det var ju inte meningen att det skulle bli så här. 

Kommer heller inte ta några stora steg eller göra något förhastat. Man får avvakta just nu och sedan se hur allt utvecklar sig. Man vet nog när man kommit till "the point of no return" i ett förhållande. Jag vet av egen erfarenhet att jag inte kommer stanna i ett bråkigt förhållande som inte fungerar. Har själv vuxit upp med föräldrar som bråkat och en pappa som varit aggressiv och våldsam. Hade önskat att mina föräldrar separerat en 20 år tidigare än de gjorde. 

Och ja det känns skönt att inte vara ensam med att ha problem i förhållandet just nu. Även om det är tråkigt att vi är ett par stycken som har det så. Kramar <3 

• Tussie
    LyCKa55 skrev 2014-10-27 05:16:44 följande:

"Skönt" att höra att fler har liknande tankar(inte att ni har problem såklart men att man inte är ensam).

Jag har ju som sagt en sambo som tar hand om sonen och tar mycket ansvar så det är inte det hos oss. Snarare att han är för ansvarsfull på många punkter. Han tjatar hela tiden om ekonomin o att vi måste spara. Jag får typ dåligt samvete så fort jag köper nåt pga det. Sen tycker jag att han är allmänt tråkigt. Vi är väl rätt olika vilket i början var bra men nu börjar visa sig kanske. Han dricker inte(låter säkert perfekt, men det är inte så kul när man ska hitta på nåt), han gillar inte o resa och vill helst sitta hemma o spela tv-spel.

Ni andra verkar ju ibland ha motsatta problem med killar som festar o inte bryr sig så jag förstår om ni har svårt att sätta er in i vad jag menar.

Det där med att man har så mycket kärlek till barnet har jag med tänkt på. Att man fokuserar så mycket på det att man missar sin sambo/man. Tror det kan va en anledning till våra problem.

Vi sa igår att när vi flyttat och har min familj nära så ska vi låta någon passa Sixten så vi kan gå ut o äta eller gå på bio typ. Tror det kan va en början iaf.

Hehe min sambo festar inte men han skulle nog vilja. Dock arbetar han 24/7 så det finns ingen tid för sådant. Däremot verkar min sambo vara motsatsen till din. Min avskyr allt vad tv/dataspel innebär. Själv kommer jag alltid vara en liten "gamer" i hjärtat även om det inte finns tid för sådant i nuläget.

Min sambo är slösare nummer ett! Han bryr sig inte det minsta om han lånar ut en 1000 lapp och inte får pengarna tillbaka. Väldigt nonchalant med pengar alltså, samt väldigt generös vilket är en positiv egenskap, i viss mån iaf.. :P Tror att det är bra med balans, man måste unna sig saker men ändå ha ekonomin i åtanke. 

Kan förstå dig ändå.. Jag och min sambo är också ganska olika vilket börjar märkas mer och mer. 

• Tussie
    Sandie80 skrev 2014-10-27 22:05:42 följande:

Här är ett syskon påväg???? sonen blir 6 mån 29/10...är i v 9!

Oh grattis till er! :D Vad spännande.. Tätt jovisst men roligt kommer era små få tillsammans förhoppningsvis. 
  • Tussie
    copycat skrev 2014-10-28 13:12:44 följande:

Hej alla!

En blöjfråga, vilka håller rumpan torr längst?! Har provat både pampers, libero och Willys egna. New baby, baby det, active fit, up & go (fr 7 kg) men är inte riktigt nöjd när det kommer till nätterna! Som jag förstått det behöver man bara byta på natten om barnet bajsat, kissblöja kan man vänta med att byta, det är mer onödigt att riskera att barnet blir väckt och yadayada. Men grejen är ju att vid 03-04 är blöjan dyngsur! Jag MÅSTE byta. Ibland vaknar hon och piggnar till och det är INTE kul. Vill slippa byta på natten! Vad kör ni?

Använder pampers baby dry just nu och byter inte på nätterna. Han sover ju hela nätterna så.. Blöjan är tung när han vaknar på morgonen men han verkar inte störas det minsta iaf. :) 
  • Tussie
    LyCKa55 skrev 2014-10-28 19:29:49 följande:

Måste fråga er andra om ni använder kudde till era barn i spjälsängen? Vi tog bort den när han började vända sig i sängen. Han har den istället i vår säng där vi har koll på honom. Men nu börjar jag känna att han borde fixa att ha det även när han sover själv. Sen är det så himla "naket" i hans säng nu. Han har ju inget täcke för det står "från 12mån" på det, och ingen kudde. Bara en tunnare filt. Han blir så varm så mer behöver han inte. Vi har så varmt i vår lägenhet också. Hur har ni det?

Använder platt kudde från rätt start. :) 
  • Tussie
    Chili123 skrev 2014-10-28 22:28:53 följande:

Enlängtan:

Ja, jag är ofta inne och läser, men har sällan tid att svara på något haha.

Allting går faktiskt bra med tvillingarna! Är nog en fördel att få tvillingar som första barn, då har man inget att jämföra med ;) dom blev precis 7 månader.

Känner att jag och sambon är ett väldigt bra "team", så tråkigt att det inte är så för alla i gruppen

En fråga jag har... Både Emma och Thor har börjat kasta sig över på mage när dom sover, vägrar annat.

Känns dumt att väcka dom för att vända dom hela tiden då dom blir såå arga (dom rullar runt själva). Kan man låta 7månaders sova på mage? Dom har eget rum och jag kan inte vara vaken för att springa in och kolla hela tiden..

Fråga bvc om de bör sova på mage nu. Jag tror inte det är något problem om de har för vana att vända huvudet på sidan när de ligger på mage. 

Hehe kan inte föreställa mig hur det är att ha tvillingar. Underhåller de varandra något? :) Jag tror faktiskt att det finns vissa fördelar med tvillingar också inte bara att är blir jobbigare med två.. :D Men beror förstås på barnen. Häftigt med tvillingar! :D 

• Tussie
    Sandie80 skrev 2014-10-28 22:23:43 följande:
    Har använt platt kudde hela tiden! Kan de vända sig så är det ingen fara enl BVC .. Varför har du inte något täcke? Jag har haft det hela tiden, men bäddar ner det i fotänden så det inte går att dra upp:)
    Vet inte om det var mig du ville citera? :P Men jag har också använt platt kudde hela tiden dock inte täcke då gossen sover i min säng så då fungerar mjuka filtar bäst.  
  • Tussie

Hur mycket vanlig mat äter era små nu? Hela portioner? Små smakisar? Bara någon tesked? 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet