• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Hej alla... :) Har inte varit här inne på väldigt länge nu. Hoppas att ni och era små mår bra!

Lillkillen blir 5 månader på tisdag. Han sover hela nätterna och är fortfarande en väldig snäll och glad bebis.. :) Tur är väl det för sambon jobbar fortfarande natt- och dagskift i stort sett varje vecka, så jag får dra hela lasset själv med gossen. Hans förlust, bebistiden kommer inte tillbaka direkt. 

Ni som flaskmatar - Hur mycket äter era små nu? Vår pojke har blivit ganska dålig på att äta. Eller, det blir en 4 mål om dagen på ca 200ml. Ibland blir det så lite som totalt 700ml, mindre än vad han åt när han var 8 v. Han väger ju ca 8.6kg och är 5 månader så man tycker att han borde äta mer och fram för allt oftare. 

• Tussie

misspethunia skrev 2014-09-06 15:27:53 följande:

Olivia äter också i regel150 ml var tredje timme. Hon var uppe i 200 ett tag för drygt en månad sen (4 månader gammal idag!) men så mkt äter hon alltså inte nu. Sen kan det vara lite ojämnt hur snabbt hon äter. På morgonen äter hon kanske 50-60 sen resten efter 20-30 min. Sista målet inför natten är vi glada om vi får i henne 120. Men hon växer bra, ligger en över på viktkurvan och två över på längden, så så länge hon gör det så trugar vi inte i henne maten.

Ja vår gosse delar också upp maten. Äter kanske hälften först och sedan resten av flaskan 20-40 min senare. Ska till bvc på onsdag så vi får se vad de säger.. :) Är kanske dags med smakportioner. Hur mycket ersättning blir det totalt på ett dygn för er tjej, ungefär?

Bumblebee92 skrev 2014-09-06 14:39:49 följande:
    Joline blev 4 månader 28/8. Hon äter oxå mindre än förut. Vi ger henne 150ml var tredje timme ungefär. Förut kunde hon äta allt. Nu lämnar hon oftast 20-30ml. Så vi funderar på att sänka och ge henne 130ml istället. Vill hon ha mer får man ju ge mer då. Men känns så trist att slänga skvätten som blir kvar. På en hel dag är det ju nästan en hel flaska som slängs. Ibland får man i henne den dör sista skvätten efter en liten stund. Men det kan ta 1-1,5 timme att fp i henne hela flaskan. Så känns lika bra att ge henne 130. Ska även börja ge henne en halv smakportion gröt varje/varannan dag snart, innan hon lägger sig tänkte jag. Hon är 64 lång och ca 6,7 tung/lätt ;) :)
    Jag har läst att det är bra om det lämnas en skvätt, då vet du att hon är helt mätt. :) Dricker hon alltid upp hela flaskan kanske hon hade velat ha mer. Men ja det får man göra som man vill med, man känner ju sitt eget barn bäst. :) Vår gosse lämnar ofta 60-30ml. Gillar inte heller att hälla ut men ibland dricker han ju upp hela flaskan också så kör så här nu när han inte äter oftare än 4 ggr per dygn. Gör 4 x 210 ml flaskor om dagen, ibland (sällan) någon extra flaska. 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-09-08 16:40:19 följande:

Jo men ni tjejer!

D-droppar!....är ni noga med det?

Jag skäms för hur dålig vi är! Joline har inte fått på typ 1-2 månader! :( har hört att dem får i sig D vitamin via ersättningen. Men ändå, dem ska väl ö då ha det där lilla extra.

När BVC frågade om D-dropparna och om vi ger dem regelbundet och så, så ljög jag! Haha! Jag känner mig så dum som inte ger dem. Och jag råkade inte få en "utskällning" av BVC ;) ;p vi måste blir bättre!

Har kanske missat dropparna 3-4 ggr eller något. D-vitamin är ju viktigt och en av de få vitaminer som även vi kan behöva tillskott av (under vinterhalvåret). Vet inte hur det ligger till med D-vitamin i ersättningen men eftersom BVC har sagt till oss att ge D-droppar trots att han äter enbart ersättning antar jag att de behöver dessa.. :) 

Försök få in rutiner. Jag ger alltid dropparna innan sista flaskan på kvällen innan läggdags. :) Ger på liten babysked. De ska ju äta dropparna upp till två års ålder eller något, minns inte exakt. 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-09-08 16:40:19 följande:

Jo men ni tjejer!

D-droppar!....är ni noga med det?

Jag skäms för hur dålig vi är! Joline har inte fått på typ 1-2 månader! :( har hört att dem får i sig D vitamin via ersättningen. Men ändå, dem ska väl ö då ha det där lilla extra.

När BVC frågade om D-dropparna och om vi ger dem regelbundet och så, så ljög jag! Haha! Jag känner mig så dum som inte ger dem. Och jag råkade inte få en "utskällning" av BVC ;) ;p vi måste blir bättre!

Räknade lite..

Rekommenderat dagligt intag av vitamin D för barn 0-2 år gamla är 10 ug. Max intag är 25 ug. 

Av sempers ersättning, baby semp 1 ger 800 ml ersättning 9.6 ug D-vitamin. Vilket jag tror många små kommer upp i per dygn.

5 st D-droppar vilket är dagsdosen (Aco) ger 10 ug.

Så.. det borde inte vara hela världen om man missar dropparna så länge barnet äter endast ersättning. Man kanske till och med borde minska antalet droppar till en 3 st per dygn beroende på hur mkt ersättning barnet äter. Ska fråga BVC. Men när eran lilla börjar äta mer och mer vanlig mat är det dock viktigt att komma ihåg D-dropparna. :) För skelettets uppbyggnad bla. vilket gör att det är extra viktigt för små snabbt växande barn. 

• Tussie

Jösses.. Vår gosse har sovit riktigt illa de två senaste nätterna, han som sover så bra annars. Inte börjat vakna och gråta som han borde utan halvvaknat och gnytt. Nappen har inte fungerat som den annars gör de få gånger han vaknar nattetid, utan måste då ta upp honom i min famn och hålla honom nära och mysa ett tag tills jag kan lägga ned honom igen. Aldrig varit med om det. Han har även händerna mycket i munnen när han vaknar sådär gnyendes på natten så det får mig att fundera på om det kan vara tänderna som verkligen är på gång nu. Har några av era små tänder på gång? Det är väl ganska tidigt än. Annars vet jag inte vad det är med honom men han var lite snörvlig på natten och hostade lite igår. Kanske är han på väg att bli sjuk.. :( 

• Tussie
    peegasus skrev 2014-09-10 11:36:53 följande:

Hon har alltid hatat att ligga på mage vilket resulterat i att hon har lite plattskalle. Idag vill hon inte ligga på något sätt utan bara sitta i mitt knä och se på datorn.

Nu hoppas jag att hon somnar snart eller att hennes far kommer hem snart och kan ta henne. Har fått sova ganska lite i natt då hon fortfarande efter 5 månader vaknar och ska ha mat på nätterna. Fast hon käkar 235 ml innan läggdags. Och senaste kvällarna/nätterna har hon fått välling istället efter tips från en i mammagruppen men det hjälpte inte heller. Hon är ointresserad av gröt/mos/puréer och verkar bara gilla frukt. Får krupp. Oså läser man i alla appar om hur de borde va när de är 5 månader, och Saga är inte alls sån. Sen i utveckligen är hon också alltså.. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta.

Sam vill inte heller ligga på mage några längre stunder och lägger jag honom på sidan vid nattning hamnar han ändå på rygg igen under natten. Han har också lite platt skalle. Vet inte riktigt vad man ska göra. Hoppas det försvinner av sig själv när de blir större och börjar krypa osv. 

Han har heller inte vänt sig från rygg till mage ännu och är 5 månader: Antar att inte intresset finns där helt enkelt. Han börjar däremot bli stabil i ryggen och kommer nog sitta själv inom en ganska snar framtid. :) Tror utvecklingen är ganska individuell, vissa kan gå vid 10 månader andra vid 16 heh.. :P
  • Tussie
    CNorberg skrev 2014-09-12 09:42:30 följande:
    Har haft precis likadant de senaste nätterna!  Tror att de är tänderna på gång här i alla fall för handen är i munnen mycket under dagarna också och han blir stimulerad när han få bita på "bitleksaker". Sömnen kommer nog tillbaka när de slutar klia/gör ont. :)
    BäbisSina skrev 2014-09-11 20:19:17 följande:
    Johannes har fått bägge två framtänderna där nere och han började gnugga med händer/leksaker mm i slutet av juni och tänderna kom i slutet av augusti. Gnället höll på över tiden när det skulle gnuggas, men försök distrahera med något annat så blir de inte supergnälliga. Jag tror att han håller på att få fler tänder för han fortsätter dregla, gnugga mot tandköttet mm. Finns ju en massa bitleksaker men billigaste och bästa är mamma och pappas fingrar och ikeas dreggelhanddukar och dyrast är nog soffan Skrattande

Det visade sig att det var förkylning på G så nu är både jag och lillgossen dunderförkylda. Men tänderna är dock på gång de med heh.. :) Händerna är i munnen hela tiden. 

Hehe soffan har han inte huggit tag i ännu men han var intresserad av bordet här om dagen. Han tuggar mest på sina händer, våra händer, mjuka böcker och filtar.. :P 
  • Tussie

Jag röstade efter hjärtat men inte alls efter vad som vore bäst för vår lilla familj. Röstade efter miljö, djurrätt och skolfrågor så det blev mp.

Håller inte med något parti på vänstersidan angående föräldrapenningen, där håller jag med SD och KD, inga dagar borde vara öronmärkta utan det bör vara upp till varje familj att planera hur det passar den. Sambon är egen företagare och kan omöjligt vara hemma mer än utspridda dagar här och där, vilket är situationen för många pappor (frivilligt/ofrivilligt) och påverkar inte jämställdheten i samhället på något sätt. För många brinner dagarna inne.

Vår familj skulle troligtvis klara oss ekonomisk trots individualiserad föräldraförsäkring (iaf i dagsläget) utan att behöva sätta lillen på förskola tidigt, men i mer utsatta familjer har kanske inte mamman råd att vara hemma utan föräldrapenning och då förlorar barnen på det hela genom att behöva inskolas väldigt tidigt. Det finns många olika scenarion då det skulle missgynna utsatta mödrar/familjer så jag stödjer inte en individualiserad/tvådelad föräldraförsäkring. 

aperfectsonnet skrev 2014-09-15 11:16:36 följande:
    Precis samma här! Att vi lever i ett demokratiskt land är något otroligt värdefullt, definitivt väl värt att fira - även när utgången inte blir som man kanske önskat... Så i vår familj klär vi oss fint, går och röstar på valdagen och sedan är det lite lyxigare lunch eller fika som gäller. Harry sov sig dock igenom både röstningen och lunchen så just det här valet blev kanske mest en högtid för oss föräldrar, haha!

Låter mysigt och så har aldrig mina föräldrar gjort med oss, men detta är något jag kommer göra med mina barn. :) Göra valdagen speciell! 

• Tussie
    peegasus skrev 2014-09-16 03:39:21 följande:

Håller också med om att föräldradagarna ska vara upp till föräldrarna att bestämma, det ska verkligen inte staten lägga sig i. Det blir tvingad jämnställdhet och det är inte bra för någon.

Men jag undrar faktiskt om det skulle påverka oss.. Det kommer nog dels ta ett tag att få fram, oså ska det röstas om det. Och dels så vet ju inte politikerna hur vi redan delat upp dagarna/hur många vi använt. Tror det kommer va typ "För barn födda (ex) 2015 och senare" Men jag vet inte, jag bara spekulerar lite under nattmatningen ;)

Varken mamma eller pappa har gjort valdagen till en högtid, vilket jag tycker är väldigt synd. Pappa röstar och uppmanar mig också till att göra det (Inte för att det behövs då jag anser det vara min skyldighet som medborgare) Mamma är en sån där som aldrig röstat men ändå klagar på samhället. Skällde faktiskt ut henne per telefon igår pga det. Så otroligt otacksamt!

Nej det kommer inte påverka oss (detta barn) men om vi skaffar fler i framtiden kommer det ju påverka oss förstås. :) FP liksom S vill ju ha en öronmärkt månad till så 3 öronmärkta månader lär vi få under den här mandatperioden, eftersom mp och V vill ha ännu mer individualiserad föräldraförsäkring än så lär de knappast säga nej till förslaget. 

Men javisst, det är en rättighet men också en skyldighet att rösta. 

• Tussie
    vår sommar skrev 2014-09-20 18:01:27 följande:

Idag har vi fått åkt till barn akuten. Alfred fick 5 månaders vaccinet i torsdags. Och har tappat aptiten och har inte ätit sen 8 imorse.. Bara gallskriker så fort vi försökt. Nu äntligen ligger han och äter. 11 timmar senare.. Och såklart har jag precis pumpat ur så stackarn får väll inte i sig tillfälligt för det. Förhoppningsvis vill han ta flaskan sen.. Usch va jag har mått dåligt idag.. Han va lite röd i halsen så säkert därför trodde doktorn och att det kan va en bieffekt från sprutorna .. Min stackars gosse.. ????

Hoppas lillen kryar på sig snabbt. Man blir ju så orolig, vet inte vad jag hade tagit mig till i din situation. Kramar! 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet