• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Mary 562 skrev 2014-05-21 00:18:11 följande:
    Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?
    Forskning och samband angående vad? :o 
  • Tussie
    Mary 562 skrev 2014-05-21 00:40:52 följande:

Magsovning och psd , k a n ju vara att det finns orsak till rekommendationen....
    Ah jo.. min gosse sover bara på rygg.. På mage kan han få sova lite när man myser, om han ligger på mitt bröst, så länge jag är vaken. 
  • Tussie
    BäbisSina skrev 2014-05-29 11:15:20 följande:
    Suck, vilken skitvecka.. Sambon har varit borta/är borta mån-ons lunch och nu tor-fre eftermiddag och natten till tisdag så började min hund (som har haft problem med magen och under en tid haft en viktnedgång och efter senaste vet.besöket vägrat äta, 10d då vi fått truga i honom sådant han tidigare slukat) må ännu sämre. Så direkt efter veterinären öppnat så ringde jag dit och fick akuttid på förmiddagen så efter vi hade varit hos bvc för läkarundersökningen så åkte jag till vet. Vid vägningen så visade det en viktnedgång på 5kg på 10dagar. Sen kunde han knappt komma upp från vågen (vikten han tappade var muskler och han hade höftproblem sedan tidigare), fick hjälp in på ett behandlingsrum och insikten att det var dags att låta honom gå vidare och slippa lidande började infinna sig. Veterinären kom in och vi pratade om möjliga lösningar och vad det kunde vara, men med hänsyn på det snabba förloppet så var det troligen svårt att hinna hitta felet och sätta in behandling i tid. Troligen var det en tumör i magen som spridit sig och med hänsyn på att det gått så fort och att han inte alls var pigg så var jag tvungen att låta honom somna in och slippa ytterligare lidande.Gråter Många tårar och en saknad som är enorm. Ingen som flåsar, ingen som buffar på en för att man ska klia honom, ingen som är överlycklig för att man kommer hem.. Bläh. Tur att man har en liten bebis som man måste ta hand om och tur att han är såpass liten att man ändå har tid att sörja utan att behöva underhålla honom.

Johannes växer i alla fall för fullt, drygt 5v och 5215g, 60,5cm. Tur att han börjat sakta ner på längden och lägga på sig lite hull.

Oh vad sorgligt att er vovve gått bort. <3 Jag har en matvägrande hund hemma som var väldigt mager när hon kom hem, eller hon är väldigt kräsen snarare och har dålig aptit, så vi har kämpat och testat olika sorters mat; köttfärsblandningar, sedan vi fick hem henne igen nu efter förlossningen. Hon har hypotyreos (sköldkörtelsjukdom). Nu har hon äntligen accepterat BARF, men vi får se hur långvarigt det blir. Men det är tufft med en bebis och samtidigt ha en super kräsen hund.. Man har ju inte samma tid för de stackars vovvarna som man hade tidigare.. :( 

Min gosse växer bara på bredden haha, en liten tjockis... han är 7v och 55.1 cm lång och vägde 5.220g sist vi var på bvc.. :)

• Tussie

Ja det där med ersättning... Det enda jag är fundersam om är att det står på förpackningen att färdigblandad, kall ersättning ska hettas upp till minst 70 grader och sedan kylas ned till ättemperatur innan den äts. Detta är otroligt tidskrävande när man har en hungrig bebis som skriker! Är detta alltså inte nödvändigt? Räcker det med att hetta upp ersättningen till ättemperatur? 

Ersättningen ska så vitt jag vet endast blandas i kokat, kylskåpskallt vatten om den inte ska ätas direkt utan förvaras i kylskåp ett par timmar. Ersättning som blandas i varmt vatten ska ätas inom någon timme eller så inte sant? På bvc sa de förresten att man kunde förvara ersättning i ett dygn i kylskåp. :) 

• Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-06-01 21:36:46 följande:
    Hmm har aldrig tänkt på det där med 70°. Vi värmer från kallt kokat vatten till ättemperatur. Ända gången ci blandar pulver i varmt vatten är när vi värmt en flaska med vatten, alltså då hon ska äta den på en gång. Vi kokar aldrig vatten i vattenkokare, och sen blandar färdigt med pulver och in i kylskåpet. För jag har oxå hört att färdig blandning kan stå i Max 6-8 timmar innan den ska drickas :) därav förbereder jag alltid bara en flaska i förväg när jag kliver upp på natten, för den kommer hon ändå äta inom 4 timmar från att jag blandat den.
    Färdig blandning i kolat vatten kan stå i Max någon timme som du sa, innan den ska drickas :) så sa dem på BB iaf.
    Jag ska nog höra med bvc om det verkligen är nödvändigt att hetta upp kall, färdigblandad ersättning till 70% eller om det räcker med ättemperatur.. :) Det skulle verkligen förenkla vår vardag om det räcker med att hetta upp till ättemperatur. Vi kör med tetra på nätterna nu för att lillen ska få maten snabbare. På dagarna kokar vi upp vatten och blandar varje flaska ersättning på nykokt vatten som vi låter svalna till ättemperatur. Men det skulle vara så mycket enklare om man slapp tänka på det där med 70° och kunde förbereda flaskor och ha i kylskåpet, dag som natt. 
  • Tussie

Läste på Sempers sida. Ersättningspulvret är inte sterilt och det är därför de rekommenderar att detta antingen blandas i 70° vatten eller hettas upp till 70%, för att sterilisera pulvret och ta död på bakterier. Tydligen ska detta vara viktigast när barnet är litet och mindre viktigt när det är ett par månader gammal. Men tipset i texten nedan tänker jag ta! Blanda ersättningspulvret i mindre mängd kokat vatten och sedan spä ut det med kylskåpskallt kokat vatten för att kyla ned det snabbt.. :) Då steriliseras pulvret men allt går samtidigt snabbare (än vad det gör för mig för tillfället). 

www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning
    "Fråga: Hur viktigt  är det att koka vattnet till mjölkersättningen?

Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.
    Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst  70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur. Testa gärna genom att mäta hur länge din termos håller värmen. Ett annat alternativ är att du kokar upp halva vattenmängden och blandar pulvret med det heta vattnet (då har ju pulvret kommit i kontakt med hett vatten) och sedan späder du med resterande mängd vatten, men tar då kokt, kylskåpskallt vatten. På natten kan du således ha en termos med hett vatten och en termos med kallt vatten och först blanda pulvret med det heta vattnet och sedan späda med det kalla. Då får ersättningen en bra ättemperatur med en gång. Viktigt är att du häller i vattnet först i flaskan och sedan pulvret och vickar på flaskan tills pulvret löst upp sig. Skaka inte flaskan.
    Till barn som har blivit några månader gammal kan modersmjölksersättning tillredas i mikrovågsugn. Blanda pulvret med kallt vatten och värm utan lock eller napp på full effekt i ca 40 sekunder. Vicka på flaskan så att pulvret löser sig ordentligt och känn efter att blandningen inte är för varm innan du ger det till barnet."

• Tussie
    Enlängtan skrev 2014-06-02 02:34:03 följande:
    Puh, har en dålig natt igen... Nuförtiden verkar det som att vi bara har dåliga nätter smile4.gif
    Pigan sover några längre pass på förmiddagen och eftermiddagen sen är hon vaken i princip hela nätterna (inget gallskrik men missnöjd och man får hålla på och guppa henne vilket är döden för mina armar).

Som inatt har jag suttit med henne sedan kl 20:00 och nån sväng har hon nickat till men vaknar sen igen efter typ 5 minuter.

Börjar känna mig rätt urlakad då det inte finns tillfälle att sova på dagarna heller. Tror det är den psykiska pressen att man ska försöka sova när hon sover på dagarna som gör att jag aldrig kan somna då och till kvällen kommer ångesten vilket gör att jag typ knappt kan somna sen när gumman äntligen somnat.
    Jag hade också ett par sådana dagar.. Närmare en vecka kanske. Då jag inte kunde somna och när jag väl somnade så vaknade jag varje halvtimme ungefär. Pressen att somna när man var tvungen blev så stor och jag var totalt övertrött.. :( Hade huvudvärk hela tiden. Jättejobbigt, jag hoppas det vänder för dig snart. Du kanske skulle be din/din mans/sambos föräldrar ta hand om lillan någon natt? 

Vår gosse sover väldigt lite per dygn tycker jag. Han är vaken hela dagarna, folk blir förvånade hur mycket vaken och med han är. Är det vanligt att de är vakna 12 timmar i sträck? Förutom någon liten lur vid matning kanske. Sedan sover han kanske 4 timmar första sovpasset på natten och efter det kanske 2 timmar till. Sedan är det oftast morgon för honom och dags att påbörja dagen hehe.. :P Han kanske sover 2 timmar till totalt, utspritt över dagen. Man tycker att en sådan liten borde behöva mer sömn men men.. :) 
  • Tussie

.... Alla som säger att det ska bli bättre och bättre med småttingarnas sömn ju äldre de blir.. (Folk omkring mig..) det stämmer verkligen inte för vår del.. :(

Jag saknar att kunna liggamma. Då kunde man iaf slumra till tillsammans med plutten och få lite mer sömn än i nuläget. Saknar närheten man fick från amning också och känslan att kunna trösta sitt barn snabbt med bröstet. Det finns helt klart fördelar med ersättning men även med amning. Nu var jag ju tvungen att sluta amma pga dessa mediciner som jag fortfarande tar. Är inte kvitt mina nässelutslag än.. :( 

Och ne allt behöver inte vara kliniskt rent, det är det verkligen inte här hemma. Vi har hund som sover i vår säng. Och hon lägger sig i lillens babynest så fort hon får chansen.. :P Pussar på honom så ofta hon får chansen också. Ersättningen kommer jag nog börja värma på till ättemperatur ganska snart iaf eftersom han blir två månader på onsdag. Det känns som att den mest känsliga tiden är förbi. 

• Tussie
    MammaTillS skrev 2014-06-04 14:11:18 följande:

Tack! :) och jag glömde ju helt skriva att jag är 26 år, har en dotter på 3 år och vi fick vår andra dotter den 10 april :)
    Ja och även om jag är mycket lugnare och säkrare nu som tvåbarnsförälder så har man glömt av vissa saker och så är ju inte denna lilla tjej precis som storasyrran när hon var bebis såklart ;)

En liten personlig fråga, har ni tänkt något på vilket preventivmedel ni ska ha nu? Jag har ju så svårt för hormoner och har testat allt möjligt men inget har fungerat. Mellan barnen körde vi på "säkra perioder" för vi skulle ju ändå ha ett till barn, men nu vill jag gärna ha något säkrare. Min bm föreslog hormonspiral, så ska testa den som har lite mindre hormoner och hoppas det fungerar! Annars blir det kopparspiral och funkar inte det får jag väl gå i celibat haha
    För mig lutar det åt att testa kopparspiral eller hormonspiral. Har ganska sparsam mens i vanliga fall och inga värre smärtor så det lutar åt kopparspiral även om denna kan ge ökad mens och lite värre mensvärk. Det vore skönt att kunna vara helt hormonfri.. :) Vad jag önskar att det fanns något preventivmedel för männen på marknaden. Har tidigare använt p-ring. 

Vi vill ha fler barn men jag vill gärna ha 2.5-3 år mellan barnen så att vi har möjlighet att lägga full fokus på mitt första lilla hjärta hans första tid. <3 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-06-03 11:54:28 följande:
    Såna här dagar hatar jag att man knappt känner en kotte! Det är veckans varmaste dag, och solen bara gassar ute. Vill så gärna hitta på något, men känner inte för att ta en promenad själv. Men lär väl sluta med att man gör det. Kan sätta mig på innergården här, men då är man omringad av massa lägenheter och det känns som folk glor på en haha. (Jag brukar glo på folk när jag har tråkigt genom mitt fönster ;) ). Inte heller har solen börjat nå balkongen heller, och när den sen väl når balkongen så är jag för rastlös för att orka pressa i solen helt själv. Bläää. Får se om jag hittar någon att umgås med idag, eller om jag helt enkelt får roa mig själv.
    Synd att ni inte bor här i Vagnhärad då.. :D Har för mig att du var här ifrån? Jag bor i Trosa, då hade vi kunnat ta flera trevliga promenader i solen här. Det är ju underbart här så här års, i hamnen och på Edanö där jag bor. :) Men jag har inga vänner här så det blir ensamt. De flesta av mina vänner bor i Nykvarn eller närmare Strängnäs. Har bara killkompisar också för den delen haha... Singlar, inga pappor, så det blir inga barnvagnspromenader med vänner för min del. Har fått nöja mig med hunden så här långt.. :P Men det är väldigt ensamt ibland. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet