• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Fidelisen skrev 2014-10-30 15:35:42 följande:

Jag är medlem i en grupp för oss som gör egen barnmat på Facebook, då jag först tänkte göra just det. Den gruppen ger mig lite panik. Det är inte bara hemmagjort, det är extremt nyttiga och ekologiska produkter och aldrig butiksköpt. De gör egna majskrokar, bröd, mat osv osv.

Jag känner mig "duktig" som köper ekologisk barnmat och frukt liksom.

Oj egna majskrokar? Väldans vad ambitiöst haha.. De jag har köpt är ekologiska och innehåller 100% majs, så innehåller inga konstigheter alls. :D  Då ser jag ingen större anledning att göra egna. Egen mat har jag gjort men har även testat några burkar. Vi äter vegetariskt och ekologiskt, det kommer lillen likaså. I den mån det går, allt går inte att hitta ekologiskt. 

Få inte panik över hur andra väljer att leva. De har kanske andra förutsättningar och intressen än du. Var och en får väl göra på det sätt som passar ens liv och ens barn. Har man en bebis som sover dåligt och som är gnällig, svår att underhålla osv. har man kanske inte tid, ork eller lust att laga maten själv, då är det ju bättre med burkmat utan tvekan. Amning kräver mer tid varje dag än flaskmatning skulle jag gissa på också. Jag har helt enkelt tid att göra egen mat och det vegetariska utbudet är inte alls bra i våra butiker här i stan, så då fungerar det bra att göra lite egen mat. 

Önskar jag hade intresse nog att baka eget bröd för det är ju otroligt gott! Men här blir det alltid köpebröd.. :P 

• Tussie
    misspethunia skrev 2014-11-02 17:48:49 följande:

Såhär ser mitt ut. Det blev ju ur-akut snitt så därför blev det ganska snett vilket läkaren bad om ursäkt för. Fast det gör mig inget, huvudsaken ungen kom ut medan hjärtat fortfarande klappade. Fick några bristningar precis kring ärret också som synes. Faktiskt de enda jag fick och här nere syns de ju knappt.

Urakut.. oj vad läskigt. Jo urakut är ju riktigt akut. Ett akutsnitt är ju inte så "akut". Jag fick ett akutsnitt som planerades 6h efter att jag kom till sjukhuset och de ansåg att vi skulle göra snittet samma dag pga. infektionsrisk (vattenavgång, sipprade). Är det urakut är det ju livsfara så då skiter man nog i allt annat så länge man får en levande bebis i sin famn. <3 

Mitt ärr är rakt och mitt på magen, långt ned, men har inte läkt fullt ännu, lika fint som Enlängtans, är fortfarande lite lila-rödaktigt på vissa ställen. Min känsel har jag inte fått tillbaka och det är den jag saknar? :( 

• Tussie

Sam kryper inte ännu men han står på händer och knän och gungar häftigt framåt haha.. Som en liten galning hah! Han gungar även när han sitter ner ibland. Han satt stadigt själv när han var fem och en halv månad, tror delvis tack vara hans stadiga lår hehe.. knubbisen. Han tar sig runt lite i rummet men inga jättelånga sträckor direkt, mest hasandes runt i cirkel och bakåt.. Sladdar är spännande om man får tag på dem.

Verkar som att de flesta av våra små inte kryper ännu.. :) Tror ingen av oss has något att oroa oss över. 

Min gosse är tokig med sovtiderna. Han är vaken ännu och kl är 01.45 på natten.. Han somnar sent men oftast inte så här sent. Lite jobbigt är det iaf.. måste fösöka fixa till hans dygnsrytm. Tycker det vore lagom om en liten somnade mellan 20-22 iaf. 

• Tussie

Oj nu var det evigheter sedan jag skrev här sist.. :) Hoppas att ni mår bra allihopa och era små likaså! 

Har inte ens funderat över insomning/nattning.. Gossen somnar alltid i min famn efter kvällsflaskan och sedan sover han i vår säng hela natten. 

God Jul på er alla fina! Första julen med våra små, minnesvärd hoppas jag.. :) Kram! 

• Tussie

Ja tack alla fina mammor för detta år. 2014 har varit underbart men samtidigt väldigt tufft för min del och eftersom problemen i förhållande, boendesituation mm kvarstår kommer 2015 inte börja helt problemfritt för min del, men man får hoppas att det utvecklas till det bättre. :) 

Jag tittar förbi här oftare än jag skriver ska ni veta! 

Kramar till er alla och ett riktigt gott nytt år på er! :D 

• Tussie

Min gosse har ramlat från soffan och slagit huvudet i vardagsrumsbordet två gånger pga sambon. Sedan satte han även lillen på gunghästen och lämnade honom där vilket ledde till att Sam dunsade i golvet då också! Visst han är en klantig liten bebis som alla andra små bebisar. Slår huvudet i golvet i bordet osv när han själv kryper omkring och ställer sig upp osv. Men tycker att man som förälder borde kunna tänka en gång extra för att undvika fler fall osv. I alla fall inte göra om samma misstag två gånger. 

• Tussie
    Fidelisen skrev 2015-01-09 13:59:36 följande:

Hur sjutton får ni i era barn hela burkar med mat?

Livia äter, om vi har tur, 1/4 burk. :-O

Hon kanske inte gillar mat så mycket ännu? Min gosse åt bara lite åt gången, om ngt, började inte äta hela portioner förrens han var 8 månader. 
  • Tussie

Ger man hemlagad gröt/mat är det nog bra att ha lite kunskap om vad barnen behöver få i sig och berika gröten med järn på ett eller annat sätt. Inte ge vanlig mannagrynsgröt typ. Jag har gett köpegröt än så länge för att då vet man att han får i sig vad han behöver, men ska börja göra egen ganska snart hade jag tänkt mig. Med typ mixade havregryn, pumpakärnor och någon paranöt, nyponskalspulver (mortlat torkat nyponskal), och servera med en klick kokosolja och aprikospuré. Hirs ska vara järnrikt också, får se vad jag kör på för recept men när han är runt 1år ska gossen iaf börja få hemlagad, komöjksfri gröt. :)

garin skrev 2015-02-02 16:49:29 följande:
    Känns iaf ändå skönt att liksom få bekräftat att det är helt ok med färdiggjord barnmat. Passar mig och min livsstil utmärkt för tillfället, kommer se annorlunda ut sen efter 1-årsdagen såklart! Men jag har alltid varit mkt för både hel-och halvfabrikat så det lär väl bli en del sånt då också som komplement på stressiga dagar!

Jag tror att de flesta kör på hel/halvfabrikat då och då i dagens samhälle. Särskilt om man jobbar heltid (eller mer). Svårt att hinna laga all mat från grunden varje dag heh.. :) Beror på intresse och hur mycket man jobbar. 

• Tussie
    jesspett skrev 2015-02-04 11:25:26 följande:

Jag har också funderat på det där med hirs (och quinoa) som är väldigt näringsrikt. Man ska ju inte ge fullkorn (typ råris o dyl.) till barn under 1 år eftersom det kan vara lite tufft för magen men räknas hirs o quinoa som fullkorn? 

Sen vet jag att många som gör egen gröt har i paltbröd, just för järntillskottets skull! =)

Jag såg färdig burkmat med quinoa från 8 mån på nätet förut. Tror jag ska testa quinoa själv i maten snart. Väldigt näringsrikt som sagt. Tror man kan testa sig fram. :) 

Jo man kan absolut använda paltbröd också för att järnberika, men vill inte ge min son blod då vi äter vegetariskt här hemma. :) 

peegasus skrev 2015-02-04 11:48:12 följande:

Om ni ger välling men vill ge hemgjord gröt funkar det utmärkt att ha i lite vällingpulver i gröten för järnets skull. Fick det tipset på BVC igår då Saga börjat få vanlig havregrynsgröt som jag också äter. Dock mixar jag den inte utan hon äter som den är, funkar kanon :)

Bra tips! :) 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet