• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

CNorberg skrev 2014-06-19 08:36:20 följande:

Åh, tyckte lillen ville äta heeela tiden igår vilket inte alls varit vanligt sista veckorna... sen på kvällen insåg jag att de inte producerades tillräckligt med mjölk. Har varit dålig med feber och tydligen kan de påverka. Blev ersättning till nattmålet och nu finns det mjölk igen! Blev rädd att de skulle börja sina då jag verkligen gillar amningstunden! Skönt att han utan problem tar flaska och ersättningen ändå! :)

Åh vad skönt att det löste sig då! Min pojk vill alltid äta hela tiden tycker jag ;) men tror han vill ha mkt mys och närhet i samma veva så han äter inte så effektivt. Här funkar det också att gå från bröst till flaska till bröst. Tror det varit extra smidigt från början just för att jag använder amningsnapp. Längesen vi tog till flaskan nu dock. Det var nästan enbart efter en långdragen och orolig kväll som det "behövdes" men nu har vi lyckats få in en hyfsad nattningsrutin det senaste, hoppas det håller i sig!

Noah sov för övrigt 7 timmar i natt, åt i 20 min och sov i nästan 2 timmar till (till kl 7...) jag fick dock inte mer än någon timme i stöten. Säker på att han var vaken kl 02.30 men somnade om. Verkar dock som han sov väldigt oroligt därefter och jag vaknade varje timme sen, förmodligen av diverse ljud från honom.. Vi samdover förresten, och sambon får ta soffan i vardagsrummet. Hur gör ni andra? Vi har gjort väldigt olika, från början sov han i sin egen säng, ibland i nestet och ibland i nestet i sin säng liksom. Får tyvärr inte plats med både mig, sambo och babynest i vår säng. Men nu ligger lilleman bara rakt upp och och ner i sängen på min sida :)
  • garin

Såg att ni pratar gnällperioder. Har en app som beskriver de olika utvecklingssprången, "tyvärr" på engelska. The wonder weeks heter den. Bebis gör ett språng v4-5 nångång, sen v7,5-9,5, och sen v11,5-12,5. De pågår lite olika länge och man märker väl av det mer eller mindre beroende på individen liksom.. Sen fortsätter det såhär de första åren. :)

• garin
    Ladygum skrev 2014-06-19 20:31:41 följande:

Skönt att Noah sov så länge! Mindre kul för stackars mamma som inte kunde slappna av. Så typiskt det där!

Angående hur vi sover så samsas vi alla tre i sängen (ibland även med två katter!!!). Vi har en spjälsäng med ena sidan borttagen fastklämd vid vår säng och där flyttar jag över Walter ibland. Han har sitt nest däri för att ytterligare höja mysighetsfaktorn! Men är han väldigt kinkig så brukar han få ligga kvar fastklistrad vid min sida. smile1.gif
    Men han är inte lättväckt då eller? Noah vågar jag inte röra när han sover... Möjligen om jag tar honom när han ligger, och gungar honom i famnen. Men inte tvärtom, dvs lägga ner när jag väl hållt honom.

Hur länge sover Walter på nätterna förresten?
  • garin
    Ladygum skrev 2014-06-19 22:23:19 följande:

Ibland. Men han måste sova djupt när jag flyttar över honom och så får man vara väldigt smidig! Har mer problem med detta under dagen. Då vaknar han direkt! Är bortskämd gällande nätterna. Walter somnar kanske vid 20-21 då jag liggammar honom till sömns. Sedan är det väldigt olika men han vaknar ca. 00-02.00 och då liggammar jag honom igen. Ibland byter vi blöja. Han somnar lätt om efter detta. Sedan brukar det vara dags igen vid 04.00-06.00. Samma procedur igen. Sen vid 8-9 är det mat igen o då stiger vi upp. Han är sällan gnällig på natten. Ibland bökar och stökar han vid bröstet dock. Blir väl inte så lätt den dagen han ska börja sova själv dock. Men den dagen, den sorgen!
    Jag liggammar också Noah till sömns. Tar ibland 30min, ibland upp till en timme innan han somnat såpass att jag kan smyga därifrån men jag låter honom ligga kvar i vår säng. Därefter sover han (sen ca en vecka tillbaka) i 5-7 timmar. Ibland går det snabbt för honom att äta då han vaknar mellan 02-05 nångång (beroende på när han somnade) men ibland känns han också lite stökig och då kan det ta upp emot 1,5h och jag får byta sida osv innan han blir nöjd. Försöker undvika blöjbyte om det inte känns alldeles nödvändigt förstås :)

Jag tänker också lite så, att den dagen den sorgen. Då han ska börja sova själv. För alla individer är olika, och jag tycker våra gossar känns rätt lika i mångt och mycket. Tror att det kommer rätta till sig sen och att vi kan vänja dem vid att somna själva sen ändå :)
  • garin

Blä vilken mardrömsnatt! Noah vaknade redan 01.30 men sprattlade och stökade, blev aldrig nöjd. Sen blev han pigg och glad (jag var tvungen att tända en lampa för att se) han kollade på mig, log och "pratade". Så stressigt för brösten kändes verkligen helt tomma, bytte sida flera ggr. Har stor byst och de flöt liksom bara ut och jag fick hålla så han kunde få tag (och andas) men blev ändå inte bra. 03.30 somnade han äntligen. Vaknade igen 06. 07 och nu 08. Jag är heeelt död.

• garin
    elyse skrev 2014-06-26 10:40:28 följande:

Hallå! Har inte haft tid att sitta vid datorn. Tar några minuter nu när Dahlia sitter i babysittern och (Ja, faktiskt!) ser på TV. 

Nu är allt bra med mig. Antidepressiva fungerar bra, relationen mellan mig och maken är bra och samlivet är upptaget igen, Dahlia är en fantastisk bebis som numera sover 6-8 timmar i sträck på natten och vaknar runt 5-6 för att sedan sova 2-3 timmar igen. Jag kan verkligen inte klaga! :)

Hej! Vad skönt att det är bra! Ammar du fortfarande? Tänker på de antidepressiva tabletterna.

Så härligt att ni får sova!

Min Noah hade en bra vecka och sov också 6-8h i sträck första sovpasset men det verkar tyvärr ha gått över... Nu sover han 3-4h och vaknar varje eller varannan timme däreffter. Befinner oss i v 12 nu så det är ju ett utvecklingssprång men jag vet inte. Tycker inte jag märker av nån större skillnad i gnällighet eller svårsövdhet för det har han varit i typ 7-8 veckor nu. Men gnälligheten försvinner ju mer och mer iaf :) han kan ligga nöjd längre och längre stunder i babygymet osv. Men då vill man ju ändå vara med och ta del av denna glada lille kille också, samt att man är så sjukt trött. Kan fortfarande inte sova så det är extremt tungt att ens orka andas ibland. Blir inte många knop gjorda här hemma fortfarande, och det grämer mig...
  • garin
    Sallysally skrev 2014-07-03 13:23:33 följande:

Hej alla :)

Min dotter är snart 3 månader. Äter varannan timme hela dagarna och på natten också varannan timme men ibland kan de gå 3h. Man blir så trött av att vakna så ofta. Ammar. Ngn som har de som mig??

Hej!

Jag hade det som du, tills för 3 veckor sedan. Idag blir min pojk 3 månader.

Iaf så ändrade det sig plötsligt så nu sover han mellan 6-8h i sträck och sen äter i ca 20-60min (ätandet tar verkligen tid!!) sen sover han i ytterligare 2-3h. Nätterna alltså om det inte framgick ;)

Dagarna är fortfarande rätt mkt amning och rätt lite sömn.. Men ibland sover han i 2 timmar även mitt på dagen, och vaknar sen glad så det går att uppehålla honom i en halvtimme innan det blir matdags ;)

Så det varierar. Vissa nätter blir jobbigare igen och han vaknar både 2 och 3 ggr med täta mellanrum.

Bara håll ut, alltså!!
  • garin

Vi använder libero. Bara testat dom samt pampers. Märkte ingen större skillnad förutom att libero känns lite hårdare liksom. Svårt att avgöra om blöjan är full när den alltid är stenhård. Men funkar ändå, man får gå efter tiden och lukten. :D

Sen är libero biligare och jag älskar alla rabattkuponger man får hela tiden!

Vi använder alltid våtservetter för vi har skötbordet i vardagsrummet pga platsbrist. Orkar inte krångla med vattenskål fram och tillbaka hela tiden, försökte i början...

Nån gång om han är totalt nerbajsad bär jag dock honom till handfatet och spolar av...

• garin

Och vad gäller för eller emot våtservetter, ja visst de innehåller säkert en massa skit, men sålänge inte huden faktiskt blir irriterad tror inte jag det är någon fara. Om så vore fallet hade jag först provat med att byta märke. Kan ju vara nån liten ingrediens som skiljer.

• garin
    peegasus skrev 2014-07-07 20:03:38 följande:
    What Evelina said! Att förbereda med torra tvättlappar i påse är jättesmidigt och bättre för lilla rumpen. Använder också våtservetter ibland men oftast tvättlappar. Funkar även kanon att ha i en gammal glassburk eller liknande :D
    Ja där sa ni förvisso nåt smart! :) har väl helt enkelt bara inte haft orken att pyssla med sådana där fiffiga lösningar än men det kommer! Som tur är så har det iaf inte blivit några synliga och förhoppningsvis inte heller kännbara effekter ännu!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet