• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Åh vad intressant att läsa om era dagar!

Vi har det i regel såhär nu för tiden;

Ca kl 06-07, Noah vaknar. Blöjbyte, amning och lite mys i sängen.

07.30-08 Nånstans här emellan går vi upp. Gröt till mig och gröt till Noah.

09-10 Efter eventuellt lite lek, och ytterligare en amning är det sovdags. Noah brukar sova i 1-2 timmar. Har det varit en tuff natt eller om jag är allmänt extratrött brukar jag krypa ner en stund i sängen också. Om jag inte har några måsten, det är typ 50/50...

11.30 Ammar igen... För vid 12-tiden kommer sambon hem på lunch, så jag försöker tajma in så Noah håller sig nöjd och glad under den tiden så att vi kan sitta vid matbordet alla 3. (Noah får dock ingenting, moahaha)

Kl 13.30-14.30 Beroende på vilken tid och hur länge Noah sov på förmiddagen så är det amning och sovdags häromkring! Sover 1-2 timmar. Oftast närmare 1.

Kl 16.30 Amning. Sen lek!

Ca kl 18-19. Välling. Försöker ha så fast tid som möjligt men svårt då inget annat är helt hundra. Beror på hur Noah sov på eftermiddagen och vilket humör han är på. Ibland känns det som han velat snutta varje halvtimme från att han vaknat och då försöker jag skjuta fram vällingen lite sen så han hinner bli hungrig..

Ca 19.30 Pyjamas. Sen får han leka av sig lite.

Ca 20.30-21. Noah snuttammar sig till sömns. Jag lägger in honom i sin säng.

Jag lägger mig mellan 23-00. Oftast behöver jag ge honom napp vid 01-02. Ibland äter han en gång på natten, ibland ingen gång. Äter han lägger jag sedan tillbaka honom i sin egen säng där han somnar själv. Ibland går det bra ;)

Sammanfattningsvis, Noah sover 2 ggr per dag när vi bara är hemma och inte gör nåt speciellt. Hans sista vakenpass är oftast vääääldigt långt men han är pigg och glad större delen av tiden. Kan få nån liten gnällstund vid 16-17-tiden och då får han snutta lite och brukar luras att han vill sova men vaknar när jag "drar loss" honom från bröstet eller när jag försöker lägga honom i sin säng. Då brukar jag tänka, att vad gott han kommer somna vid 19 ikväll då kanske, men så kör han på till kl 21 likt förbannat. ;)

• garin

09-10 Efter eventuellt lite lek, och ytterligare en amning är det sovdags. Noah brukar sova i 1-2 timmar. Har det varit en tuff natt eller om jag är allmänt extratrött brukar jag krypa ner en stund i sängen också. Om jag inte har några måsten, det är typ 50/50...

11.30 Ammar igen... För vid 12-tiden kommer sambon hem på lunch, så jag försöker tajma in så Noah håller sig nöjd och glad under den tiden så att vi kan sitta vid matbordet alla 3. (Noah får dock ingenting, moahaha)

Kl 13.30-14.30 Beroende på vilken tid och hur länge Noah sov på förmiddagen så är det amning och sovdags häromkring! Sover 1-2 timmar. Oftast närmare 1.

Ca kl 18-19. Välling. Försöker ha så fast tid som möjligt men svårt då inget annat är helt hundra. Beror på hur Noah sov på eftermiddagen och vilket humör han är på. Ibland känns det som han velat snutta varje halvtimme från att han vaknat och då försöker jag skjuta fram vällingen lite sen så han hinner bli hungrig..

Jag lägger mig mellan 23-00. Oftast behöver jag ge honom napp vid 01-02. Ibland äter han en gång på natten, ibland ingen gång. Äter han lägger jag sedan tillbaka honom i sin egen säng där han somnar själv. Ibland går det bra ;)

Sammanfattningsvis, Noah sover 2 ggr per dag när vi bara är hemma och inte gör nåt speciellt. Hans sista vakenpass är oftast vääääldigt långt men han är pigg och glad större delen av tiden. Kan få nån liten gnällstund vid 16-17-tiden och då får han snutta lite och brukar luras att han vill sova men vaknar när jag "drar loss" honom från bröstet eller när jag försöker lägga honom i sin säng. Då brukar jag tänka, att vad gott han kommer somna vid 19 ikväll då kanske, men så kör han på till kl 21 likt förbannat. ;)

• garin

• garin

Meeeen ursäkta trippelpost!!! Fick felmeddelande hela tiden så försökte givetvis posta igen... Och igen...

• garin
    Enlängtan skrev 2014-10-13 03:57:49 följande:

Jag måste svära av mig nånstans! Men fy fan vad less jag är smile4.gif

Ungen låter mig inte sova och jag blir snart galen, det ska snuttas, gnällas, sparkas, rullas, ålas och vändas.

Ex, hon somna 23:40 efter att ha försökts nattas sedan 20:00 (och Gud nåde om jag räcker över henne till pappan för då är det ramaskri från henne), jag kan inte somna förens 01 och sen vaknar hon igen 01:30 - gnäll gnäll gnäll, ska inte äta och ligger bara och sprattlar runt i sängen och halvsover somnar om vid kl 3 och nu vaknar skitungen igen 03:30 och gnäller o har sig igen.

Och såhär har de senaste veckorna sett ut dvs jag snittar mellan 2-4 timmar i sömn per natt, nu vill jag fanimej få sova ut och helst hade jag velat checka ut från mammalivet iaf för en stund!

Jag har prövat allt för att få henne att sova bättre: ge gröt innan läggdags, prövat med välling (det ratar hon), prövat ge ersättning men nej det duger fan inte heller, att hon sover i egen säng (vilket hon inte vill då hon skriker som bara den) samsova men då gör det att jag knappt har nån plats när ungen sover som ett kryss och sambon tar upp resten av sängen och så fort jag försöker lägga mig bekvämt för att sova så vaknar hon till igen.

Mitt tålamod är verkligen nere på 0 under nätterna och helst vill jag bara skrika rakt ut och springa härifrån

Ja det låter som Noah har varit 9 av 10 nätter fram tills för ca en månad sen... Men är fortfarande en hel del stök ibland...

Jag såg inget mönster, folk pratar om utvecklingsfaser hit och dit (har appen The wonder weeks) men det stämde inte! Tänder på G? Njaaa... NU som först är ju en tand på g men senaste veckan har typ varit bästa någonsin. Haha!

Så jag har ju tyvärr inga tips än det du ju även själv är inne på; Rid ut det! Det blir bättre!

Du gör inget fel. Vissa är bara på detta sättet. Andra som har det hur lugnt som helst nu kanske får en jobbig fas längre fram istället, medans vi inte får det! Osv... Om man nu över huvudtaget ska jämföra sin situation med andras. Men det är ju svårt att helt blunda för hur andra har det, och drömma sig bort. Och (tyvärr) undra vad man gjort/gör för fel vissa stunder...

Men lite avlastning hade inte varit fel! Om inte din sambo nu kan ta Matilda så HOPPAS jag att han gör i princip allt annat iaf de nätter (och dagar) som varit extra jobbiga för dig. Såsom städa, tvätta, ut med sopor, handla, laga mat. Okej, många av dessa sysslor gör man ju såklart bäst själv.. Men det är inte läge att gräma sig över att karln viker kläderna på fel sätt eller att spagettin är överkokt - han har ju iaf försökt..

Men visst är det tungt. Sen är det allt annat man som kvinna oftast automatiskt har huvudet fullt av som inte går att stänga av! Du skrev på Insta för några dagar sedan om alla "måsten" osv. Sånt gör en galen, men jag är likadan! Antar att det är delvis det mina sömnproblem beror på också, mitt huvud jobbar för fullt med dessa problemlösningar dygnet runt, i vaket som sovande tillstånd. Och ingen annan gör ju dessa saker åt en vare sig man hade velat att de gjorde det (vilket man oftast inte vill, det enda man önskar är att dygnet hade ca 30 timmar istället och att ungen sov dessa extra timmar så man kunde sitta i lugn och ro och beta av listan! Det hade gått jättefort!!!)

Kramar i massor till dig och lilla busfröet Matilda!!!
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-10-13 08:54:50 följande:

Jag är alltid förvånad när andra beskriver att deras barn sover igen redan vid typ 9-10 på fm! Sixten vaknar nog vid 07.30-08 och sen sover han först vid typ 11.30 och då är han ju svår att få o sova så ibland går inte det heller. Fattar inte vad jag fått för superunge vad de gäller att vara vaken!

Måste fråga er andra en sak. Har ni tankar på att låta er bebis sova i eget rum? Var en tjej som frågade oss andra i en grupp av typ 6mammor som brukar ses. Hennes barn är typ 6,5mån! De andra verkade tänka samma men jag kände bara "Gud va tidigt!". Jag skulle aldrig kunna ha honom i eget rum nu. Dels sover han så oroligt o sen vill ja ha min bebis hos mig:)

Men då vaknar han ju rätt så "sent" på morgonen ändå också. Noah är i princip alltid vaken i minst 3, vissa av passen 4 timmar och inte sällan sista kvällspasset har han ofta hållt igång så länge som 6 timmar. Outtröttlig ibland, fast man försöker natta och matar osv om vartannat! På dagarna försöker jag aldrig aktivt att söva, men han blir gnällig när han är trött och då somnar han oftast efter lite extra amning. Gör han inte det utan pignar till igen, ja då får han leka en omgång till! Jobbigast är ju de ggrna som inget passar iofs, när man märker att han är trött men trots det inte somnar. Men det inträffar inte ofta här längre iaf.

Ang eget rum. Dels har vi ju iofs inget rum åt Noah ens eftersom vi bor i en tvåa (måste flytta SNART!!!) men nej, han eller jag är inte redo att börja låta honom sova i eget. Hade han varit stabilt stökfri i någon månad så hade det väl varit en sak. Men sålänge det behövs nappinstoppningar osv så blir det ju bara onödigt spring. Men tror inte det handlar om åldern när de är redo heller. Och sen har jag läst om såna som menat på att bebisen sovit bättre i eget rum eftersom det verkat som det störts av föräldrarna och DÄRAV stökat på nätterna. Tror dock inte det är fallet hos oss....
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-10-13 19:31:08 följande:
    Jo det gör han kanske. Skönt det. Är ändå död på morgonen. Men det beror nog mest på att han vaknar väldigt ofta på natten.

Sixten är som sagt vaken till typ 11.30-13 nångång innan han sover första gången, så alltså 4-5h. Sen är det lite olika. Han har inte nån rutin alls på det där med sömnen. Men han brukar väl relativt ofta sova igen nångång mellan 15-17. Och sen somnar han för natten mellan 18.30-20.30.

Idag sov han en halvtimme vid 13 och en halvtimme vid 17. Då var han fortfarande rätt trött så han hade nog kunnat somna om men då kände jag att om han gjorde det så skulle han va vaken länge ikväll. Så nu somnade han vid ca 19 o lär sova gott rätt länge. Men då beror det som sagt på att han sovit jättelite på dagen. Det händer aldrig att han sover bra både på dagen och natten.

Vi har också bara en tvåa. Men ska ju flytta om ca 7veckor till min hemstad(är jättelycklig över det! Har längtat i flera år!:) där vi ska bo i en stooor 4:a på 111kvm(!). Det är istället för stort o lite dyrt men det fanns inte jättemycket att välja på just nu. Det blir förhoppningsvis hus om nåt år eller så ändå.
    Åh vad härligt att återvända till sin hemstad, och skönt med så mycket utrymme! Låter underbart!
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-10-15 21:01:11 följande:

Va skönt det är att läsa att fler har samma problem som en själv! Tänk att jag typ glömt bort att gå in här!

Sixtens sover också dåligt. Vaknar typ varannan-var tredje timma på natten. Han får inte äta varje gång för det är ju inte det som det beror på. Det kan det bara inte vara för innan sov han liksom 5-6h innan han vaknade första gången. Han får nappen istället ibland. Men det är ingen ordning på vart han sover. Nu har han sovit hela nätterna mellan oss i stort sett för man orkar inte springa med honom upp o ner till hans säng hela tiden. Tyvärr. Hoppas det blir bättre nu när vi snart börjar med välling på kvällen.

Tänkte med tanke på det fråga er andra vad ni använder för sorts välling? Var ju nån som fått testa många sorter o inget som funkat o nån annan som skrev att deras barn älskade den sorten de hade. Kan det ha varit du garin?

Ang vällingen (hinner/orkar inte skriva så mkt mer än det just nu så det blir lite kort) jag ger Noah Nestles godnattvälling, mild havrevälling. Det är den enda jag provat och han gillar den :) vet tyvärr inte om jag tycker sömnen blivit bättre (han har inte ätit på natten på ca en månad nu förutom ett par dagars "återfall", vällingen har han fått sen sin 6-månadersdag för 2 veckor sedan) men det är skönt att kunna få lite avlastning på kvällarna ändå, pappan kan ju mata osv. Sen behöver han ändå ammas en liten stund någon timme efteråt för att somna in...
  • garin

Jag har inte fått mens heller men ammar fortfarande såpass mycket att jag inte tror den kommer än på ett tag!

Vad svårt det är med maten till de små! Jag är lat och köper färdiga burkar och har nu hunnit prova lasagne, potatis och rödspätta (noah KRÄKTES efter en sked vardera av dessa, och gjorde superäcklade miner en bra stund verkligen) samt kyckling med couscous. Sistnämnda inte heller populärt. Dock inget kräks, så jag provade den idag igen. Men bläää tyckte han och blev jätteJÄTTEledsen... Synd...

Gröten på morgonen går iaf bra, där gör jag en hel portion och ibland har han fått i sig allt, ibland drygt hälften.

Vällingen på kvällen går också bra, är bara olika hur mkt han fått i sig men det beror nog på hur hungrig han varit vid tillfället, precis som gröten.

Han gillar frukt och bär-pureerna, bara vanlig mat som är så fruktansvärt äckligt!

Hoppas det vänder snart. Hade ju sett fram emot att propoa i honom mat så man kan börja dra ner lite på amningen dagtid. På nätterna äter han dock ingenting så då slipper jag ju iaf amma

• garin
    vår sommar skrev 2014-10-16 19:37:33 följande:

Jag har en jätte hemlis som vill dela mej av. Men ni får lova att inte skriva nått om det på insta :)

Vi har idag bestämd oss för att köpa hus som vi varit och tittat på ett par gånger. Ägaren ville bara sälja till oss så det har inte kommit ut på försäljning ens.

Vi ska inte säga nått till någon förrens alla papper är påskrivna men vill verkligen berätta det för nån så berättar det för er :)

6 rok och den trädgård på 1500 kwm. Jag känner mej så himla glad

Roligt!!!! Gratulerar!!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet