• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Dixiechick skrev 2014-05-15 07:34:44 följande:

Vad är erat bästa tips på att få fram rapet? Det är väldigt stånkigt och gnälligt här emellanåt och jag tror han fått för mycket luft i magen. OBS han för utpumpad bröstmjölk på flaska.

Ibland får jag trixa lite. Ibland hjälper ingdnting. Men håll lillen upprätt mot dig. Häng honom över axeln och guppa lite, stryk honom över ryggen. Byt ställning. Kommer ingen rap brukar jag lägga honom på rygg på benen en liten stund och sen lyfta honom sakta mot mitt bröst, med armarna upp över huvudet många ggr kommer rapen då precis när han kommer fram till bröstet liksom. Bara att testa olika saker!! Ibland får jag resa mig och guppa en liten runda bara. Är verkligen ingen expert!!
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-05-16 06:42:27 följande:

Jag är helt färdig, jag får aldrig någon större chans att vila ut. Visst att gumman sover hyfsat då hon väl somnat (ca 3 timmar) men nu har hon börjat vara vaken längre stunder mellan vilket gör att jag hinner vakna till för mycket och har jättesvårt att somna om.

När sambon kommer hem och man hoppas på avlastning så är han hela tiden i samma rum som mig och så fort det är minsta knorrande på pigan så tror han att jag ska mata henne... Jag är så less och trött, är som i en dimma hela tiden och är helt förvirrad, glömmer bort saker hela tiden och har blivit allmänt klumpig (spiller och sölar).

Det ända jag tänker på är att jag skulle vilja få sova en enda hel natt smile4.gif

Känner precis som du, tyvärr.. Kan inte säga annat än att vi får hålla ut!!!

Min pojk äter långsamt och verkligen hela tiden. Sover typ 1-2 ggr på dagarna då främst förmiddag/lunch eller tidig eftermiddag, i allt mellan 1-3h. Sen går det inte söva honom mer. Sen har han ett bra sovpass på kvällen och då försöker jag sova. Men föredrar att någon "håller vakt" så vi kan sova i skilda rum för då sover jag mycket bättre. Nätterna är tunga, då är man som ensammast.. Lyckas ofta söva honom på 1-1,5h men det är kritiskt när jag ska lägga ner honom. Ibland behöver han ha ut luft och ibland spyr han så man får inte vara för snabb att lägga ner honom när han somnar vid bröstet.. Jobbigt är det!!!
  • garin

Alltså.. Min pojk är så svårsövd! Ibland har jag flyt en halv dag eller så, sen plötsligt är det tvärstopp och han kommer inte till ro. Ofta nu på kvällarna. Han blir som överstimulerad fast han egentligen inte gjort annat än ätit liksom. Men han är ju "vaken"för länge i sträck för att han äter sååå sakta. Han blir som aldrig mätt. Men ibland dummar han sig och tar inte bröstet riktigt ändå fast han verkar hungrig, och skriker direkt efter att han släppt. Eller skriker och skriker, mer gnäller. Det är ingen kolik liksom, han är generellt väldigt oskrikig. Man undrar om maten räcker till. Tror inte det sprutar för mkt i halsen på honom heller för jag använder amningsnapp. Faan vad det är trixigt med en liten!! Ikväll får jag hjälp från lillens farmor, vet inte vad jag gjort annars faktiskt.

• garin
    Fidelisen skrev 2014-05-18 22:45:58 följande:

Jag är oerhört tacksam för hur mycket tid min man tar sig med vår lilla tjej.

Han tar alla chanser han får när det inte är amning som gäller.

Nu efter jag ammade henne blev hon lite kinkig så då tog älsklingen henne och gick runt huset och sjöng för henne tills hon somnade. Ni ligger de i soffan, hon sover på hans bröst och det är så mysigt att se. smile1.gif

I morgon är jag ensam igen. Fredagen var HEMSK. Skulle åka till min syster som bor en timme bort och det slutade på en parkering 15 min bort med långammning och storgråt som inte gick att trösta.

Gav upp och åkte hem medan min gumma grät tills hon somnade och jag grät hela vägen hem. Det var HEMSKT!

Resten av dagen gick ok men jag är nästan rädd för i morgon smile4.gif

Så har jag det med mär jag ska iväg, hsr 30 resp 60 minuter till mina syskon så oavsett är det jobbigt när man ska iväg, allt måste klaffa innan man sätter sig i bilen, och ändå hjälper det inte ibland. Likadant innan man ska hrm sen igen, vill inte sätta en missnöjd liten i bilen. Har dessutom honom bak så han ser inte mig och jag når inte honom (exempelvis för att ge napp osv, hadd säkert räckt vissa stunder) utan jag har med fått stanna någon gång när han inte slutat gråta.

Frustrerande!

Men bara att inse att man är inte lika "mobil" som innan. Lillen styr när och OM man ens kommer iväg, särskilt när man är själv med babyskydd, skötväska och ibland ytterligare något man ska ha med sig och bära ut till bilen som för oss står typ 50-75m bort.

Det blir bättre! (Hoppas jag)

Kramar till dig!

(Och till alla andra kämpar här!!)
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-05-19 09:06:22 följande:

Och jag som ska ge mig på att köra 3h ner till mina föräldrar imorgon med lillen. Det ska bara gå! Han brukar sova rätt bra i bilen bara man går en liten sväng med vagnen innan. Sen får jag stanna ett par gånger.

Jag känner att jag inte kan bli totalt instängd hemma för att jag har honom. Försöker tänka på min moster som tog min lilla kusin och körde från Danmark hem till Sverige när han var 2veckor(!). Inte för att jag tycker det var rätt för han va så liten men man kan om man vill. Sen förstår jah er som har barn som bara skriker att det inte går, men min lille kille är rätt snäll så det ska nog gå.
    Ja men det ska gå bra ska du se!

Har gått bra för mig oftast också , förutsatt att han antingen 1. Har ätit ordentligt och är sovfärdig.. Eller 2. Redan sover. Men hade nog också fått pausa för i 3 timmar i sträck sover han bara en gång om dygnet och det brukar vara sent på kvällen/en liten bit in på "förnatten".

Alla ungar är så olika med! Har för mig att när han var 2 veckor sov han lååånga pass nästan varje gång men har alltid varit en sovätare så han tog säkert lång tid på sig att riktigt bli mätt och somna om helt och hållet. Sen var han ju lite gul och extra trött i början med så första tiden gick han ju heller inte upp så mycket i vikt heller så.

Sanslöst hur fort man glömmer ändå, tycker ni inte det? På torsdag blir lilleman 7 (SJU) veckor ! Och jag minns egentligen bara fragment från första tiden. Kanske om jag verkligen tänker efter minns jag mer, vet ej.. Det är nog meningen att man ska glömma den jobbiga och intensiva tiden (ja, mysigt OCKSÅ jag lovar!) men det har blivit rätt mycket trixande, och rent av tur ibland att det flutit på så bra.

Och i natt höll kära farmor "vakt" och hon fick mata lillen med mjölk som jag pumpat tidigare på dagen då han vaknade lite innan 12 i natt, sen somnade han kanske 45 min senare och det dröjde till 04.30 innan hon väckte mig för då var det dags för nästa mål.. Svårt att säga om jag känner av att jag under 7 timmar sov typ i 6 av dom (vaknade till två ggr) men jag vet att det gjorde gott! Sen låg jag och liten och myste i sängen i typ 2,5h. Gick upp strax efter 09. Och för typ en kvart sen somnade han efter lite trixande som vanligt, fick mata om ett par ggr och sen vagga honom i mitt knä där han fortfarande ligger.. Får se när/ om jag vågar lägga ner honom. Hade velat ringa bvc som har telefontid mellan 11-12, men vet inte hur jag ska formulera mina funderingar, går de ens sätta ord på.. Bara allmänt, ska det vara såhär, gör man verkligen rätt osv.. Svaren blir väl jaaa det ÄR så, det BLIR bättre.... Släpp alla andra krav, ta det lugnt.. Osv...
  • garin

Jo men angående det att vissa blir mer eller mindre irriterade på sina sambos/män.. Så är det ju. Relationen sätts på prov verkligen. Och stressen och sömnbristen som leder till mer stress som leder till mer sömnbrist som leder till... Gott humör? Nej, knappast..

Min sambo jobbar extremt mycket så jag vill kunna vara duktig och sköta både bebis och hemmet, helammar ju så det blir dygnet runt. Och jag åker iväg i några timmar ett par ggr i veckan så sambon ska få vila i lugn och ro... Och även att jag, trots stressfn inför att komma iväg, ändå mår bra av att inte bli så instängd. Sen att man nån gång åkt till mamma och pappa och inte kunnat vara så roligt sällskap pga att jag fått sitta och amma större delen av besökstiden och trots det gnäller bebisen... Det blir väl så ibland.. Och då har jag ändå fått lite variation...

• garin
    LyCKa55 skrev 2014-05-19 16:57:54 följande:

Var på BVC idag, Sixten är nu 56cm lång och väger hela 4240gram! Han hade gått upp 250gram på en vecka! Känns rätt mycket tycker jag(inte för att det kan bli för mycket men ändå)? Men sköterskan va supernöjd så det är ju jättebra

Jättebra! Min gick upp 310g mellan v 2-3. Och 360g mellan vecka 3 och 4... Och från v 4-6 hade han gått upp 630 g. Så 250 låter inte farligt mycket :) utan helt normalt! Hua, synd inte man själv går ner i samma takt som lillen går upp åtminstone... Jag har stått stilla på +10kg i en månad typ... Aaarrrghh
  • garin

Hur många timmar per dygn sover era? Alltså "aktivt" dvs inte småslumrar vid bröstet eller medan de äter. Min pojk sover i totalt ca 3 h fördelat på 2-3 tillfällen på dagarna, och typ max 5h delat på två på senkvällarna/nätterna. Extremt lite kan jag tycka. Men han är pigg och glad mellan varven men det tar extremt lång tid att mata samt söva honom och då sover han nästan aldrig särskilt länge ändå, speciellt om man lägger ner honom. Men jag kan ju inte ha en bebis på mig hela dygnet runt, tycker det borde räcka att han ligger vid bröstet i typ hälften av dygnets timmar -minst. Har tänkt försöka logga lite men hinner fasen inte...

• garin
    M4nda skrev 2014-05-22 05:59:37 följande:

Tror nästan inre det är sant. Charlie har ätit 1 gång i natt :O Han som annars äter varannan timme. Ville med det bara säga att ni som har bebisar som äter hela tiden, det finns hopp :D

Grattis! Charlie och Noah är födda samma dag va, 3/4? Då fick jag lite hopp, lillen äter med allt mellan 1-3h mellanrum men på nätterna efter ha vaknat första gången brukar han ha så svårt att somna om och när han väl gör det efter kanske 1-1,5h då sover han bara i någon timme till och sen inte alls på typ 2h, vid 04.30-05-tiden vaknar han och känns pigg verkligen! Ett stort problem är inte att han äter ofta, går gärna upp flera ggr om han kunde vara klar och nöjd och sövd på en kvart... (Känns det som nu iaf...)
  • garin

BäbisSina, Åh vad jobbigt, beklagar sorgen över din goa fina hund! <3

Skönt att lillkillen växer så det knakar iaf! Jobbigt att vara ensam så mycket med de små men det går :)

Min sambo kommer hem varje kväll men har långa dagar. Ofta får han fortsätta göra jobb hemifrån både kvällar och helger, det om något är frustrerande när han är hemma men inte tillgänglig... :/ men igår skickade hans kollegor hem honom redan kl 18...

Det som jag i så fall skulle tycka vore skönt om jag var helt ensam med bebis dygnet runt är att då hade jag inte behövt känna mig nervös eller stressad om det blivit lite skrik sena kvällar eller på nätterna. Samt att jag kunnat samsova med lillen i vår säng, får inte riktigt plats alla 3.... Vi har rätt liten lägenhet med så man kommer liksom inte undan någonstans.

Lillkillen blir 8 veckor idag och jag vet inte om jag känner mig ett dugg klokare på honom! Kärleken växer för varje dag, trodde inte det var möjligt att den kunde bli starkare... Men det sätt som funkar ena dagen är totalt uteslutet nästa. Jag är dålig på att tolka vad han vill. Hör inte skillnad på hans sätt att gråta. Eller jag kan höra skillnad, men vet inte vad han vill. Det enda som funkar är bröstet, om ens det ibland. Nu har han varit extra gnällig och skriker mer och högre än vanligt de senaste dagarna. Han befinner sig i ett utvecklingssprång nu verkar det stämma in på, men det där med snuttandet hit och dit på bröstet har alltid varit så! Det är som at han bara vill småäta och blir sen inte tillräckligt mätt för att komma till ro. Han sover extremt lite, max 3-4 timmar utspritt över dagen och typ 3-4 timmar i sträck på kvällen/natten. Han går aldrig söva om efter att han vaknat de gångerna han sovit bra mitt på själva nattimmarna eller tidig morgon. Svårt att förklara. Men sover han typ 23-02 så går det möjligen söva honom på 1,5h så att han sover 1-2h till, men vaknar han kl 4-5 på morgonen går det inte. Därför har jag nu trots bökande med amningsnapp osv infört liggamning! Då slipper jag iaf gå upp och springa hit och dit. Men man ligger sjukt obekvämt men det går iaf slumra lite grann även om kroppen är helt död sen..

Jobbigt kan också vara om lillen behöver rapa eller spyr men den saken märks iaf om han är obekväm över, och jag har lagt en filt över lakanet så blir det bra.

Funderat på om man skulle börja övergå till flaskmatning, men vet inte vad det skulle lösa riktigt. Känns som det finns för och nackdelar med båda grejerna.. Man kan turas om mycket mer men jag måste ändå ta nätterna. Lillen äter sakta även ur flaska, och jag gillar faltiskt att amma men blir jobbigt att inte veta examt hur mkt han fått i sig från gång till gång. Kan tycka att jag ammat hela förmiddagen tex, så verkar lillen ändå hungrig sen. Och det småätandet som då gärna blir är jobbigt dels för mig att krångla med amningsinlägg, sölig napp på, av, skölja, sterilisera, osv.. Och dels för hans lilla mage som får jobba hela tiden. Han verkar väldigt besvärad av magen nu de senaste 2 veckorna. Börjat med lite minifom sen igår men man ska ge innan varje måltid, men han har ju inga konkreta måltider utan jag skulle antingen få ge typ 20ggr om dagen eller typ en hång bara för de dagarna jag tycker att han inte gör annat än ligger vid bröstet...

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet