• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

GUD vad jag skriver! Rastlös eller vad?! Iaf. Har ni babysitters till era små? Min blir 4 veckor imorgon och tänker att jag nog skulle vilja ha en, smidigare än att kånka runt på babynestet överallt. Har ingen bärsele eller sjal heller men upplever inte att han har nåt särskilt behov av att bli buren bara "för att" liksom. Kanske utåt då, för mot mig då brukar han börja "picka" fast han är nöjd (märks om man byter ställning för då hade han börjat gråta om han faktiskt var hungrig)

Fasen vad häftigt egentligen, att man sakta men säkert lär känna denna lilla underbara människan mer och mer för varje dag, och kärleken växer sig starkare också. Så fantastiskt <3

• garin
    viochdu skrev 2014-04-30 23:11:22 följande:

Garin. Tänkte svara i morgon Men 1 månad i morgon.? Blev det 1 april? ;) som Signe då.. därför jag måste missat!

BF 26 April 2014 - Signe kom 1 April :)
    Oj, alltså 4 veckor så inte riktigt en hel kalendermånad för det blir han på lördag den 3:e
  • garin

Denna försvann från mina favoriter och det ser så konstigt ut allting så jag skriver nåt nu bara så den kommer tillbaks till listan!

• garin
    kerstinsmide skrev 2014-05-01 20:47:58 följande:

Mamma Sara och Lilla Liv :) Här är hon bara 2 dagar gammal och igår fyllde hon en hel vecka! :) 
    Åh så fina ni är!
  • garin
    kerstinsmide skrev 2014-05-02 10:56:29 följande:

Vilken underbar natt vi haft här hemma! :) Livan har sovit hela natten och jag har fått väcka hwnne två gånger för matning (som bara tog 15 min!) Plus ett blöjbyte annars sov vi ända till kl 8! Är så utsövd haha.

Åååh det unnar jag dig/er!!

Jag har sedan lillen föddes för 4 veckor sedan inte sovit mer än max ett tvåtimmarspass och sedan möjligen en 30-60 min till (per natt) om jag ens hunnit somna om alls till nästa ätpass... På dagarna sover han dock minst ett 3 - 3,5h pass om dagen. Men då kan inte jag själv somna.. Han är så oberäknelig än också, ibland vaknar han tio min efter man lagt ner honom och oftast sover han bara i någon timme i stöten..
  • garin

Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?

Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

• garin

Jag gick upp 20 kg och har bara gått ner 10 av dom, det skedde första 2 veckorna ca. Sen har det stått stilla i 2 veckor (och handen på hjärtat, det har inte blivit många promenader än och jag äter onyttigast i världen..)

• garin
    rpl skrev 2014-05-06 02:48:51 följande:

Ni som amvänder babynest, har ni kudde till ert barn där i eller ligger de utan kudde?

Utan kudde. Jag har ganska tjock botten i mitt babynest.
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-05-05 19:32:46 följande:

Ibland vill hon amma hela tiden i en timme och sedan igen kanske 30 min senare.

Speciellt om hon har sovit länge innan, då är hon som klistrad vid brösten länge.

Det är mysigt, men är rädd att hon inte blir mätt.

Varierar väldigt här också. De har ju tillväxtsperioder då de äter hela tiden också. Går ju an nu med första barnet då man har all tid i världen, haha! Förutom om man hadd velat åka iväg nånstans eller redan råkar befinna sig "på okänd mark" då kan det kännas lite tufft när han aldrig blir nöjd.

Oroa dig inte att bebisen inte får i sig tillräckligt. Det ska du få se att hon gör sen när de väger henne på bvc! :) de "beställer" ju sin mängd så ibland bara upplevs som att de fortfarande är hungriga, men låt lillan suga så mkt och länge hon vill så ska det till slut ställa in sig. Hade aldrig kunnat föreställa mig att amning är så meckigt som det faktiskt är! Sen som nån annan skrev, ibland vill de suga av andra anledningar än hunger. Det vill min grabb ofta i perioder.
  • garin

Enlängtan; åh vad jobbigt med skrikandet! Man blir ju svettig och skakig av det, inget konstigt att känna så som du beskriver då man blir så frustrerad. Hoppas lillan håller sig lugn nu under dagen så du/ni får vila!

Hittills har min gosse inte skrikit utan att någonting (läs bröstet..) till slut har fungerat. Ibland är han då bökig och gnällig under tiden han äter men plötsligt sprakar det till i blöjan och så blir han lugn..

De ggr han skrikit lite längre stunder är för att jag kanske kan tycka att ja men du åt ju för en timme sen, vi får prova nåt annat först liksom. Så man inte alltid känner att man tar den "enkla" vägen och ger bröstet och då kanske hamnar i ett oändligt amningsmaraton eftersom det egentligen var nåt annat han ville. Samtidigt har det som sagt alltid visat sig funka.. Hade han fått välja hade han nog legat och sugit precis hela tiden men lite rim och reson måste det vara!

En fråga till alla, när jag ammat honom länge och sen lägger upp honom på bröstet för att rapa och söva, så börjar han ibland att leta och "picka" direkt igen. I början gav jag honom bröstet direkt igen men nu det senaste har jag tänkt att nä, det MÅSTE räcka nu, och vyssjar/vaggar istället och då brukar han somna. Är det liksom bara nåt han gör automatiskt då? Menar, när han somnar såpass lätt borde det ju inte vara fel att "söva" istället. Hade det inte funkat hade hsn givetvis fått suga lite till. Har ni andra det liknande?

Sen undrar jag en sak till. Ofta så stökar han så när han sover. Som i natt. Lät jättemkt och blökade runt. Men var dock inte vaken. Så jag lät honom vara men kan verkligen inte sova när han håller på så. Hoppas verkligen det går över snart. Känns mest som han gör så på nätterna men det blir ju mer påtagligt då eftersom det är knäpptyst runt omkring och att man själv försöker sova.. Svårt att förklara ljuden, men han typ harklar sig eller vad man ska säga. I natt tog jag då upp honom och gick omkring i några minuter, han lugnade sig direkt i min famn men började låta sådär direkt då jag la ner honom så 3:e gången la jag honom på mage och det tycktes funka. Annars brukar det vara oroligt om han behöver rapa eller spy men det kom liksom aldrig något.

Är inte nojig över PSD.

En sista fråga (längsta inlägget ever..)

Har ni åkt omkring mycket med era små? Det känns som stora projekt men underlättar om man är två som hjälps åt givetvis.. (Villet vi ofta inte är då sambon jobbar typ dygnet runt) Känner mig dålig som tycker det är jobbigt med alla förberedelser osv, men har åkt en del själv med lillen ändå och det känns som en vinst varje gång man verkligen kommer iväg och allt går bra! Idag åker vi till min syster och hälsar på, hon bor en timme bort. Eller sitter folk hemma och varken besöker eller knappt tar emot besök på flera månader?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet