Inlägg från: peegasus |Visa alla inlägg
  • peegasus

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Håller också med om att föräldradagarna ska vara upp till föräldrarna att bestämma, det ska verkligen inte staten lägga sig i. Det blir tvingad jämnställdhet och det är inte bra för någon.

Men jag undrar faktiskt om det skulle påverka oss.. Det kommer nog dels ta ett tag att få fram, oså ska det röstas om det. Och dels så vet ju inte politikerna hur vi redan delat upp dagarna/hur många vi använt. Tror det kommer va typ "För barn födda (ex) 2015 och senare" Men jag vet inte, jag bara spekulerar lite under nattmatningen ;)

Varken mamma eller pappa har gjort valdagen till en högtid, vilket jag tycker är väldigt synd. Pappa röstar och uppmanar mig också till att göra det (Inte för att det behövs då jag anser det vara min skyldighet som medborgare) Mamma är en sån där som aldrig röstat men ändå klagar på samhället. Skällde faktiskt ut henne per telefon igår pga det. Så otroligt otacksamt!

• peegasus

Saga är också jättestökig på nätterna, bökar runt i sömnen och vaknar lite oftare för mat. Det måste väl tillhöra utvecklingsfasen ungarna är inne i nu? Annars är det skumt att alla håller på likadant samtidigt ;)

• peegasus

Kör med Sempers milda havregröt. Skickade upp svärmor till affären förut för att köpa då det började ta slut. Hon köpte Nestlé och jag skojar inte, den smakar ju fan kartong ;D Inte undra  på att ungen inte ville äta förens man spetsade den med smoothie ;)

Vi har börjat med vanlig mat nu och hon äääähälskar det! Favoriten hittills är vegetarisk lasagne. Men hon gallskriker när hon bajsar. Inte alls kul med det där fasta bajset. Jag "trycker" upp benen lite lätt och masserar, samt sjunger för henne så brukar det bli bra efter en liten stund. Men fy vad hemsk det är när lilla hjärtat har ont :(

• peegasus

Jag är 23,5 år :D (Det där halvåret är viktigt förstår ni) Men känner mig som minst 30!

Har funderat mycket på det där med förskola. Vi har två stycken i närheten, det ena som jag tror är lite mindre men ligger precis vid bilvägen och ett lite större som ligger vid en vändzon där det inte är mycket trafik. Lutar mest åt det där det är minst trafik,men har inte kollat in något av de än. Grodan kommer inte få börja dagis förrän absolut tidigast 1,5 år. Helst 2-2,5 år. Vi har inte tagit ut en enda föräldradag hittills och kommer förmodligen inte göra än på länge heller.

Jag ska starta upp en egen business och om den går bra kommer Grodan få vara hemma så länge jag/hon känner :)

• peegasus

Så här ser Sagas matschema ut.

08-09 Frukost  (beroende på när senast hon fick välling på natten) Gröt med hemmagjort äppelmos.

EV mellanmål: 150 ml ersättning.

12-13 Lunch: Fruktpuré/smoothie eller morot/potatismos med sojagrädde. Det ääählskar hon!

EV mellanmål 200 ml ersättning

15-17 Middag bestående av "vanlig mat". Vegetarisk lasagne är favoriten men jag försöker variera lite.

Strax innan 19 (som är läggdags) får hon lite gröt och lite välling. Hon sover bättre då men vaknar fortfarande 1-2 ggr på natten och vill ha mat. Då blir det välling första målet och ersättning andra.

Saga äääälskar all smoothie/fruktpuréer,men blir galet hård i magen av mango. Hon skriker och får panik när hon ska bajsa. Tog ett tag innan jag kopplade det till mangon. Men nu får hon ingen mer. Slängde det som var kvar så att sambon inte ska råka ge henne det.

• peegasus
    Enlängtan skrev 2014-11-02 10:48:58 följande:

Efterlyser bild på ärret från snittet för er som blev snittade

Nu har det ju gått ca ett halvår för oss alla, hur känner ni er i magen/magmusklerna? Själv tycker jag det känns precis som innan graviditet/snitt dock känner jag mig lite lite svagare om jag gör ex plankan men det tror jag går att träna tillbaka snabbt. hur har ni det med känseln kring snittet? I början försvann ju min känsel ovanför snittet men numer tycker jag den verkar ha kommit tillbaka.

Tycker det läkt fint och man tänker knappt på det, det enda med ärret som kan störa mig lite är att det ligger mycket mer till vänster men som sagt så syns det ju knappt

Åh vad fint det ser ut! Mitt har också läkt jättebra men är fortfarande röd. Det har dock minskat på sidorna så jag tror det läker utifrån och in ;) Mitt är också snett på ena sidan, fast på höger. Typ som ett snett leende :D Mitt ser dock ut att vara placerat lite lägre. Ska försöka ordna bild när jag kommer ihåg!
  • peegasus
    misspethunia skrev 2014-11-03 19:05:48 följande:

Jag är rätt dålig på att titta in hit numera. Vill gärna följa er på instagram så om det är nån som vill så lägg gärna till mig, johanna.kw heter jag där. Skriv gärna att ni gjort det och vad ni heter så jag vet vem det är! :)

Hittar inte min telefon just nu,men MichaelaochSaga heter jag om du vill följa :)
  • peegasus

Tussie: Var det du som också var vegetarian? Har du något bra tips på vegetarisk barnmat? Jag har gjort lasagne åt Saga och hon totalälskar det,men känns som att det blir väldigt tråkigt för henne att äta bara det ;)

Tips från andra än Tussie är självklart också välkomna om ni sitter på något !

• peegasus
    kerstinsmide skrev 2014-12-04 11:49:01 följande:
    Fortfarande sover hon hela natten med undantag för lite nappgnäll onatt till och med i egen säng!! Lycka! ;)

Plötsligt händer det! Saga började sova hela natten (förutom nappgnäll) från en natt till en annan. Det har hållt i sig i ca 2 veckor nu. Sista veckan har jag varit såååå trött pga sovit för mycket. Vilken småbarnsförälder kan skryta med det? :p Men nu så har kroppen ställt om sig och jag är precis lagomt trött när det är dags att sova.

• peegasus
    Evelina04 skrev 2014-12-13 16:52:52 följande:

Det här med mat!!!! Jag är helt snurrig i huvudet nu. Ni som följer mig på instagram vet ju ungefär hur Sebbe äter. Men jag vill försöka få bort industrigröten och ersättningen så fort som möjligt. Har ni några tips på vad han kan få istället? Han får en flaska ersättning på morgonen och en på kvällen samt en portion gröt till lunch. Så det är väl dom målen som jag behöver hjälp med. Idag fick han prova äggula för första gången och det gick toppen! Avokado/banan smoothie gillar kan också men jag blir så less på att det är svårt att hitta bra avokados! Så har ni några bra tips så vore jag tacksam! :D

Saga numera hatar ersättning, hon bara fräser och spottar. Förklarade på BVC hur hon äter och hon sa att vi kan skippa ersättningen helt för hon äter annan mat så pass bra. Vi äter bara vegetariskt hemma, och det gäller Saga också. Vi byter ut köttet med röda linser och soja oftast. Soja får hon inte jättemycket av då små barn inte ska ha för mycket av det. Men genom linser och soja får hon i sig bra med protein och järn. Jag har tänkt prova mixa havregryn och göra egen havregröt. Saga gillar köpegröten men jag tänker lite samma som du. Havregryn tror jag dessutom innehåller ganska bra med järn?
  • peegasus
    Evelina04 skrev 2014-12-14 17:45:16 följande:

Så skönt att det inte var någon katastrof att skippa ersättningen!! Jag måste hitta något sätt att få i Sebbe ordentligt med vätska, i flaska går inte för han blir bara arg när det bara är vatten och inte ersättning i den :P och i glas (snapsglas) blir det så små mängder :/ skrädmjöl är ju gjort på havre så vill man ha en "slät havregrynsgröt" så kan man ta skrädmjöl för att slippa mixa grynen! :D precis, havre innehåller ganska mycket järn! :) blandar man i mixade pumpakärnor och hemmagjord aprikospure så får man en minst lika järnrik gröt som industrigröten! :D

Pipmugg kanske går? Eller sked? Låtsas att det är väääldigt tunn soppa ;) Saga fattar inte att det är vatten utan klunkar, klunkar och klunkar. Typ som att hon tror det är mat. Eller så bara tycker hon att det är jättegott :)

Ska prova skrädmjöl :D

• peegasus
    misspethunia skrev 2014-12-28 00:27:43 följande:
    Tack för feedback! En fråga till; brukar du skydda kinderna mkt? Har fått lära mig att man inte ska tvätta o smörja in samma dag utan kvällen innan så att inte huden är så fuktig. Bör man ha en sån där "banditmask" på, eller överdriver jag nu? Räcker kanske med mössa som går ner över öronen och lite framför samt fuskpolo? (Känner mig så okunnig, haha!)
    Om man använder en kräm/salva helt utan vatten kan man smörja in strax innan man ska ut. Weledas Weather protection är grym! Innehåller inget vatten och inga mineraloljor utan bara naturliga ingredienser. Kostar typ 70 pix för en liten tub och räcker jättelänge. Kinderna blir supermjuka :D
  • peegasus

Våra dagar börjar med

Frukost- Gröt. Olika mycket, beroende på hur hungrig hon är. Ibland får hon även smaka på min smörgås eller så får hon ett ägg. Hon börjar bli mer och mer intresserad av fast mat, speciellt till frukost, så hon får ofta äta smörgås och ägg själv. Imorse ville hon bara ha 2 skedar gröt, den var det ointressant.

Lunch- Ibland mat, ibland smoothie, det är lite olika. Hon brukar även få ett par majskrokar.

Middag- Mat. Hon är galen i vegetarisk lasagne, pasta och grönsaker. Välling vid läggdags. Till mellanmål får hon ibland en flaska välling (inte varje mellanmål dock) ibland några majskrokar, ibland smoothie. Det beror lite på om vi är hemma eller någon annanstans. Vatten till alla måltider och under dagen.

Ersättning har vi slutat med helt och hållet. I samrådan med BVC såklart.

• peegasus

Om ni ger välling men vill ge hemgjord gröt funkar det utmärkt att ha i lite vällingpulver i gröten för järnets skull. Fick det tipset på BVC igår då Saga börjat få vanlig havregrynsgröt som jag också äter. Dock mixar jag den inte utan hon äter som den är, funkar kanon :)

• peegasus
    Tussie skrev 2015-02-04 22:44:37 följande:

Jag såg färdig burkmat med quinoa från 8 mån på nätet förut. Tror jag ska testa quinoa själv i maten snart. Väldigt näringsrikt som sagt. Tror man kan testa sig fram. :) 

Jo man kan absolut använda paltbröd också för att järnberika, men vill inte ge min son blod då vi äter vegetariskt här hemma. :)

Om ni ger välling men vill ge hemgjord gröt funkar det utmärkt att ha i lite vällingpulver i gröten för järnets skull. Fick det tipset på BVC igår då Saga börjat få vanlig havregrynsgröt som jag också äter. Dock mixar jag den inte utan hon äter som den är, funkar kanon :)
    peegasus skrev 2015-02-04 11:48:12 följande

Har du något gott vegetariskt recept? Om du lagar eget ibland alltså :)

Jag kör både hemlagat och burkmat, men det blir ofta att man kör i samma hjulspår och inte tänker utanför lådan ;)

• peegasus
    Tussie skrev 2015-02-06 13:21:43 följande:

Jag har lagat lite eget men lillen tycker mest om köpematen haha! Veg grönsakslasagne och veg spaghetti med grönsaker. Men vill ju utesluta mejeriprodukter snart (förutom i ersättning/välling) så ska pusha på med mer hemlagat. Har mest kört på mixer av linser, sötpotatis, potatis, broccoli, morot, palsternacka, ärtor, kokosmjölk/kokosgrädde, och kryddat lite. Inte allt på en gång då men ja.. :P Men han äter aldrig hela portioner av min hemlagade mat så. Och nu har han varit sjuk (för första ggn) i två veckor då blev det bara ersättning och smoothies, inget annat ville han ha. Ska testa på nytt med hemlagat här snart. 

Du kan ju testa..

Sötpotatis, röda linser, morot, kokosmjölk. (+ olja)
    Potatis, palsternacka, gröna linser, broccoli. (+ olja)
    Potatis, gröna ärtor, broccoli/blomkål. (+ olja) 

I fruktväg är banan, blåbär och avokado mix favvo mellanmålet just nu! :) Gjorde aprikospuré (med blåbär) igår också och den gick hem till gröten. Päronmos med färsk ingefära är gott också! :) 

Köpte bönpasta (spaghetti) här om dagen ska se om jag kan göra någon grönsakstomatsås till den. Har inte gjort egna pastarätter ännu så man får hoppas det blir en hit haha.. Har inte testat tofu heller men naturell tofu från kung markatta borde man ju kunna hitta på något med. 

Jag ger nästan alltid kokosolja, bästa oljan! :D Finns raffinerad smakfri (cocosa) eller oraffinerad, virgin med smak. (Kung markatta bla.)

Kryddning tycker jag är svårt. :/ Ska testa köpa lite färska kryddor och se om maten blir roligare. Typ persilja och koriander. 

Har du några tips på recept? :) 

Jag har inget större intresse för matlagning så har verkligen svårt att hitta inspiration. :/

Tack för tipsen! Ska prova några :D Ingefära kommer dock aldrig innanför dörren här, haha. Bland det vidrigaste jag vet ;D Jag är av åsikten att Saga ska få smaka det mesta, även sånt jag inte gillar, men jag tål inte ens lukten av ingefära så det får hon smaka på bortaplan ;)

Saga älskar persilja, det har jag på det mesta jag lagar. Även burkmaten. För ärligt talat tycker jag att alla burkar smakar likadant, även om det är olika rätter.

Jag lagar inte så mycket barnmat längre, Saga äter ofta det vi äter. Mosat såklart om det är jättestora bitar. Men hon är galen i min barnlasage.

Koka krossade tomater, nån typ av vegetarisk färs alt tofu, persilja och lite olja. Mixa sedan med överkokta makaroner till önskad konsistens. Ungen höll på att äta ihjäl sig ;)

Vi äter till 98% vegetariskt här hemma. Vi äter fisk ibland, jag och Saga. Rött kött och kyckling har jag inga problem att hålla mig ifrån (slutade äta kött för djurens skull inte för att jag tycker det är äckligt, så i början hade jag svårt) men fisk är det jag saknat mest så det slinker (tyvärr) ner ibland.

• peegasus

Alltså herregud hur vissa människor beter sig. Är det någon slags norm att man MÅSTE lida av sömnbrist när man är föräldrar? Saga sover mellan 10-12 timmar i streck. Hon somnar ofta ganska sent (vilket passar oss bra) så jag lägger mig oftast samtidigt som hon. Och sover ofta tills hon vaknar. Jag behöver egentligen bara 8-9 timmar sömn för att fungera. Sover jag i 10-12 timmar (vilket händer ganska ofta att jag gör) så blir jag lixom lite seg som man kan bli när man sovit för mycket. Och folk blir seriöst jätteprovocerade av att jag säger att jag sover för mycket. Som att jag är en dålig mamma som får bra sömn. Ibland låter det på folk som att dom hade fått sova mer om jag bara sovit lite mindre. Man får tydligen inte ha barn som sover bra, för då blir föräldrar vars barn sover dåligt ledsna.

Man får heller inte säga att ens barn inte varit sjukt en enda gång, inte ens fått feber efter vaccinationen. Då får man bara höra "Vänta du bara" etc. Varför ska folk vara så jävla negativa om något positivt? Jag fattar inte?

• peegasus
    Fidelisen skrev 2015-04-30 09:57:50 följande:

Blir så irriterad.

Min lillasyster hade tydligen en hel del att säga om att Livia inte får äta tårta i morgon.

Vi serverar både tårta och smörgåstårta i morgon och Livia kommer att få smörgåstårta.

Vi bestämde innan hon föddes att godis och sötsaker får hon när hon aktivt lan be om det.

Men tydligen tillhör jag nu mammamaffian och har fel.

Jag tycker du gör helt rätt! Jag och min sambo är av samma åsikt. Saga har strikt sockerförbud, förutom fruktsocker, det gör mig inget. Enda gången hon fått smaka var just på hennes kalas. Jag skulle ha gjort en sockerfri tårta (med typ grädde och frukt bara) men hann verkligen inte, trots 14 timmars bakande dagen innan. Så hon fick en liten bit vanlig tårta just för att jag tycker att man ska äta någon form av tårta på kalas, speciellt sitt eget ;) Hade tyvärr inte smörgåstårta men annars hade jag mycket hellre gett henne det :)
  • peegasus

Alla historier har ett slut och nu verkar det som att vårat är här. Efter 5 år tillsammans så funkar det inte längre. Det började för strax över ett år sedan när sambon blev utbränd. En månad innan dottern föddes. Inte det lägligaste men det kan man ju inte hjälpa. Sedan dess har vi försökt komma på fötter men allt han gör irriterar mig, och tvärtom. Jag mår dåligt av att han mår dåligt, och han mår ännu sämre för att jag mår dåligt. Moment 22 lixom. Han behöver saker i sitt liv (scheman för när exakt han ska umgås med dottern etc) som jag inte klarar av att ha. Han har ingen chans att bli frisk så länge vi är tillsammans, och nu verkar han ha insett det själv. Jag har tänkt på detta länge men det som har hindrat mig är Saga. Jag har inte stannat för hennes skull, utan för min. Att bara få ha henne varannan veckan sliter mitt hjärta itu. Men hon mår inte bra av två föräldrar som bara bråkar. Jag tror tyvärr inte att kärleken övervinner allt.

Och eftersom jag inte har jobb och mammadagarna är slut så måste jag ringa Soc på måndag, få hjälp med lägenhet och pengar. Inget jag vill göra såklart men jag har inget val tills dess att jag kommit på fötter.

Ni är de enda som vet, kände att jag var tvungen att skriva av mig och få ur mig lite.

• peegasus

Ni är så fantastiska och underbara <3

Idag känns allt 1000 gånger bättre. Så fort vi kom överens om att vi skulle gå isär så slutade vi bråka. Vi har pratat som vuxna mogna människor. Kommit överens om vem som ska ha vad etc. Även hur vi ska göra med hunden. Hon kommer va hos mig samma vecka som jag har Saga, och likadant för Henrik. Det känns faktiskt jättebra och jag är inte särskilt ledsen. Såklart är det sorgligt för vi har ändå varit tillsammans i 5 år,sedan jag var 19, men vi båda mår redan bättre och tanken på att få må helt bra igen slår det mesta. Vi kommer överens jättebra och jag kommer tom fortsätta fira jul med hans familj.

Svärmor kom hit förut och hon sa att hon ser mig som sin dotter och vill fortsätta ses och det gör jag så gärna. Jag har världens bästa svärmor! Sa även att hon såklart får låna Saga när hon vill även på mina veckor.

Det kommer bli jättebra det här :D

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet