Tussie skrev 2015-02-06 13:21:43 följande:
Jag har lagat lite eget men lillen tycker mest om köpematen haha! Veg grönsakslasagne och veg spaghetti med grönsaker. Men vill ju utesluta mejeriprodukter snart (förutom i ersättning/välling) så ska pusha på med mer hemlagat. Har mest kört på mixer av linser, sötpotatis, potatis, broccoli, morot, palsternacka, ärtor, kokosmjölk/kokosgrädde, och kryddat lite. Inte allt på en gång då men ja.. :P Men han äter aldrig hela portioner av min hemlagade mat så. Och nu har han varit sjuk (för första ggn) i två veckor då blev det bara ersättning och smoothies, inget annat ville han ha. Ska testa på nytt med hemlagat här snart.
Du kan ju testa..
Sötpotatis, röda linser, morot, kokosmjölk. (+ olja)
Potatis, palsternacka, gröna linser, broccoli. (+ olja)
Potatis, gröna ärtor, broccoli/blomkål. (+ olja)
I fruktväg är banan, blåbär och avokado mix favvo mellanmålet just nu! :) Gjorde aprikospuré (med blåbär) igår också och den gick hem till gröten. Päronmos med färsk ingefära är gott också! :)
Köpte bönpasta (spaghetti) här om dagen ska se om jag kan göra någon grönsakstomatsås till den. Har inte gjort egna pastarätter ännu så man får hoppas det blir en hit haha.. Har inte testat tofu heller men naturell tofu från kung markatta borde man ju kunna hitta på något med.
Jag ger nästan alltid kokosolja, bästa oljan! :D Finns raffinerad smakfri (cocosa) eller oraffinerad, virgin med smak. (Kung markatta bla.)
Kryddning tycker jag är svårt. :/ Ska testa köpa lite färska kryddor och se om maten blir roligare. Typ persilja och koriander.
Har du några tips på recept? :)
Jag har inget större intresse för matlagning så har verkligen svårt att hitta inspiration. :/
Tack för tipsen! Ska prova några :D Ingefära kommer dock aldrig innanför dörren här, haha. Bland det vidrigaste jag vet ;D Jag är av åsikten att Saga ska få smaka det mesta, även sånt jag inte gillar, men jag tål inte ens lukten av ingefära så det får hon smaka på bortaplan ;)
Saga älskar persilja, det har jag på det mesta jag lagar. Även burkmaten. För ärligt talat tycker jag att alla burkar smakar likadant, även om det är olika rätter.
Jag lagar inte så mycket barnmat längre, Saga äter ofta det vi äter. Mosat såklart om det är jättestora bitar. Men hon är galen i min barnlasage.
Koka krossade tomater, nån typ av vegetarisk färs alt tofu, persilja och lite olja. Mixa sedan med överkokta makaroner till önskad konsistens. Ungen höll på att äta ihjäl sig ;)
Vi äter till 98% vegetariskt här hemma. Vi äter fisk ibland, jag och Saga. Rött kött och kyckling har jag inga problem att hålla mig ifrån (slutade äta kött för djurens skull inte för att jag tycker det är äckligt, så i början hade jag svårt) men fisk är det jag saknat mest så det slinker (tyvärr) ner ibland.