Inlägg från: peegasus |Visa alla inlägg
  • peegasus

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Mary 562 skrev 2014-05-12 21:33:22 följande:
    Jag köpte jordnötsolja från apoteket, är jättebra att smörja direkt på huden med, täpper inte till.

bättre än såna babyoljor som är gjorda på mineraloljor (parafinum liquidum)

Dööööd åt all äcklig mineralolja!!! Undviker sånt till mig själv och skulle aldrig använda det på ett litet barn :(
  • peegasus

Har haft två relativt bra nätter med Saga nu. Hon sover 4 timmar från att hon somnar,varav jag sover 3. Sedan vill hon ha mat. Hon käkar mellan 100-150 ml och får somna om på mitt bröst. Kräkbarn som hon är. Men kräks inte när hon ligger på mage. Hon får ligga så en stund tills jag lägger henne tillbaka i nestet, på mage. Efter ett par tre timmar börjar hon böka,sparka,slåss och låta något så fruktansvärt mycket i sömnen att jag verkligen inte kan sova. Väcker henne för att söva om henne med mer mat. Funkar en stund men sen börjar hon igen.

Hon börjar nästan alltid runt samma tid och jag fattar inte vad det beror på. Sjukt irriterande! Men jag lider inte av sömnbrist då sambon är sjukskriven så vi tar varannan natt. Plus att den som haft natten får ha sovrummet och sova så länge den vill på morgonen. Får se hur det blir när sambon går tillbaka till jobbet i Juni så jag passar på att njuta av mina "barnlediga" nätter ;)

• peegasus
    Tussie skrev 2014-05-19 09:29:33 följande:
    Ni som flaskmatar med ersättning och har gjort det ett tag. Vilka flaskor använder ni och vilken ersättning? Vilket märke på ersättning samt flaskor fungerar bäst för er?

Jag använder MAMs anti kolik flaskor. Saga har ingen kolik men vet inte om det beror på flaskorna eller inte. Men tycker dom är väldigt bra då dom är ventilerade i botten och hon sväljer mindre luft. Samt sjukt fina motiv! Körpå Semper babysemp i tetrapack,funkar jättebra för Hummern :)
  • peegasus

Måste också få klaga av mig lite på min sambo. Han har varit hemma i över två månader pga utbrändhet. Symptomen är väldigt trött och väldigt yr i huvudet. Detta är dock väldigt olika från dag till dag. Han blev sjukskriven 19 dagar innan Hummern skulle komma.

Vi har ända sedan Saga kom tagit henne varannan natt. Och den som har tagit natten får på morgonen sova några timmar i sovrummet. Detta har funkat jättebra. Jag sover i soffan varje natt. Annars vaknar jag direkt Saga gör något litet ljud ifrån sig. Jag sover även med henne i soffan när det är mina nätter. Sambon har pollenallergi så han vill inte sova på soffan då hunden får vara där och hon drar med sig pollen in. Häromdagen när det hade varit min natt skulle jag lägga mig i sängen och sova. Då fick jag inte göra det för "det är så mycket pollen i soffan". Då blev jag sjukt arg för han kan sitta i soffan hela jävla dagarna och glo på film,men han kan inte sitta där några timmar när jag vill sova i sängen? Det ska även tilläggas att det kommer pollen i sängen också genom kläder, hår etc. Detta faktum ignorerar han.

Samma natt som jag hade haft Saga så kunde inte han sova pga kliade i ögonen. Saga hade också haft en dålig natt,vilket innebär att jag också haft det. Så han tyckte att JAG skulle ta HANS natt för att han hade sovit dåligt. Jag kan väl inte rå för hans allergi. Och ännu mindre tänker jag lida för att han har allergi. Så jag sa "I helvete heller" så var den diskussionen avslutad. Han tog henne den natten (han är faktiskt väldigt bra med henne på natten, vaknar när hon är hungrig etc) men just den här natten verkade allt vara extra jobbigt och man hörde hur han suckade etc. Saga kom inte till ro trots att han matade och vaggade. När klockan var 03 blev jag irriterad på honom, gick in i sovrummet och hämtade ungen. När han klev upp vid 12, förutom en snabbprommis med vovven vid 7, tackade han så mycket för att jag tagit Saga och att han verkligen behövde det för han kunde inte sova för hon gnydde och ålade sig så mycket och inte kom till ro. När jag tog henne tvärsomnade hon i min famn innan jag ens hunnit sätta mig i soffan. Det enda han inte provat var att ta upp henne i famnen. Jag sa att jag inte gjorde det för hans skull utan för Sagas då jag tyckte synd om henne.

Jag sa till honom igår att han får ta morgonpromenaden med hunden, och det kunde han göra sa han. Han tog kvällsprommen vid 20. Vid 05 imorse började hunden visa lite smått att hon ville ut, men jag lät henne vänta till 06 innan jag gick upp och sa till att han får gå med henne nu. Han tittade på klockan och sa att hon får vänta. Men förhelvete, han var ute med henne 20, det är 10 timmar sedan hon måste ut! Jag blev arg och ville fan slå honom! Men istället sa jag till hunden "Kom, husse vill inte gå med dig. För han skaffar sig ansvar som han sen inte bryr sig om (syftade på att skaffa hund,inte enbart en promenad)" Jag gav Saga mat och sedan klädde jag på henne,la henne i vagnen och tog med henne och hunden ut. När jag kom tillbaka var jag redigt arg och smällde så mycket jag kunde i dörren, skåpluckor etc. Kl 07 kommer han upp och påpekar att NU är klockan 07. Jaha, men vi har ingen bestämd tid då vi ska avlösa varandra idiotjävel. Inget tack fick jag för att jag gick med hunden heller (Jag tycker inte det är jobbigt att gå med henne, men vill gärna slippa momentet att klä på ungen massa kläder och dra ut med vagnen tidigt på morgonen när jag knappt sovit något och han har sovit hela natten och dessutom sagt att han ska ta morgonen med Athena) förens jag påpekade att han kunde ju tacka iallafall. Då fick jag ett kallt tack tillbaka. Jag tog hans natt med lille barnet men han kan minsann inte ens ta ut hunden på en kortis. Jag tror dessutom att han sa att hon får vänta för att spela på mitt samvete. Han vet att jag får sjukt dåligt samvete när hunden får vänta,så han visste att jag skulle ta henne. Och det tycker jag är väldigt fult gjort!

Det är så sjukt mycket mer saker som jag stör mig på också. Jag har ett stort kontrollbehov när det gäller Saga och jag tycker han gör allt fel för jag vill ha det på mitt sätt. Ibland kan hon bara tröstas av mig och då tycker han synd om sig själv och gråter en skvätt. Jag förstår att det är jobbigt så jag försöker trösta honom och säga att han visst är en bra pappa etc. Men jag vet inte ens just nu om jag faktiskt tycker det. Jag tycker att man ska ta hand om sitt barn även om man är sjuk. Jag tycker dessutom inte att utbrändhet räknas som sjukdom, inte i den mån att man ska slippa ta hand om barn och hund,speciellt inte när det är yrsel och matthet det handlar om. "Men jag kunde ju inte veta att jag skulle bli utbränd" får jag höra. NEJ, men du kunde tänkt på innan vi skaffade barn att det finns en risk att man blir sjuk, och att man då får "stå sitt kast" och ta hand om ungen ändå. Skillnad på att vara sjuk på riktigt och att ligga på soffan, glo på film och vara yr.

Förlåt för världens längsta inlägg, som jag skulle kunna göra dubbelt så långt, men behövde få ur mig vissa saker. Även om ni inte orkade läsa så var det skönt att få spotta ur sig lite känslor genom ord.

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus

Har en sjukt dålig dag. Det har varit bestämt i ett par veckor att svärmor skulle komma hit idag och sova här. Hon ville så gärna ha Saga över natten och självklart är det okej. Jag gillar verkligen min svärmor. Hon låter mig göra som jag vill och lägger sig inte i. Tills idag. Hon och jag tog med hunden och Saga och gick till hundgården. Saga hade på sig en body med armar och ett par byxor av lite tjockare typen. Hon svettas sjukt lätt så jag sa att hon inte ska ha någon filt på sig i vagnen. Svärmor lägger på en filt iallafall, förvisso en Väldigt tunn bomullsfilt, men ändå. När vi kommer till hundgården så tar jag bort filten för annars skulle ungen dött av värmeslag så varm som hon är plus 19 grader varmt och vindstilla. När vi ska gå tillbaka så går svärmor lite före mig och jag efter med hunden. När vi kommer fram så ser jag att hon lagt på filten ändå. Det gjorde mig faktiskt irriterad! Det är MITT barn och jag bestämmer hurvida hon ska ha filt på sig eller inte.

Vi lämnade hunden hemma och tog med sambon för vi skulle gå och handla. Svärmor har fortfarande vagnen. Efter en liten bit känner jag att jag vill ha vagnen för jag saknar Hummern. Svärmor skrattar och säger "Men nu är ju jag här. Då kan jag ta henne" "Hon är min unge men okej" säger jag och tar upp telefonen ur skötväskan. Tittar argt på telefonen och Henrik säger "Blev du ledsen?" Jag svarar nej. "Men jag ser ju att du är ledsen" "Nej Henrik, jag är inte ledsen. Jag är arg!" Såg sedan att vi hade tvättid om 2 min så jag lämnade dom innan vi ens kommit in till stan. TACK för att jag bokade just den tiden. Är fortfarande arg.

Det är MITT barn och jag ska kunna ta tillbaka henne precis när jag vill utan att behöva förklara mig. Jag lät svärmor mata henne förut för jag visste att hon ville och för att jag var okej med det. Jag låter henne sova här och ta Hummern inatt fast jag vet att jag själv inte kommer sova en blund. Då borde hon ändå kunna ge mig vagnen när jag säger att jag vill ta den.

Sambon och svärmor kan käka sin jävla tacos själva! Jag ska glo OC i sovrummet hela kvällen :)

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus

Mycket prat om ersättning nu så jag lägger mig i ;) Saga har fått ersättning från allra första matningen. Hon får äta precis när och hur mycket hon vill. Och det är ganska ofta och ganska mycket. Herregud vilket matvrak jag har fått! Men jag ställer aldrig någonsin klockan eller väcker henne för att hon ska äta. Hon säger till (ganska ordentligt också) när hon vill ha mat. Och hon talar om när hon är mätt. Hon går upp mycket i vikt och vägde förra veckan 4660, ska till BVC imrn. Men hon väger garanterat över 5000 nu. Födelsevikten var 3740.

Jag vet inte exakt hur mycket hon äter på en dag då det dels är olika och dels för att jag inte håller koll på hur mkt jag häller upp i flaskan. Kör på färdigblandad i tetrapack. Dyrare än sån man blandar själv men så ooooerhört mycket smidigare! Framförallt när man är ute eftersom den kan drickas precis som den är :D Bara att hälla upp i flaska så har man en nöjd bebis även fast man är på språng! :D

Och när vi ändå är inne på PSD. Faktiskt så är jag inte alls nojig för det. Vet inte om jag är naiv av mig eller bara väldigt lugn. Saga vill inte alltid sova på rygg då lägger jag henne på mage i nästet eller bredvid mig i soffan. Ungen måste få sova på det sättet hon vill. Skulle aldrig tvinga henne till något. På BB blev dom vansinniga på mig när jag berättade att hon sovit på mage på mig hela första natten. Sköt er själva ruggugglor tänkte jag då ;)

• peegasus
    Mary 562 skrev 2014-05-21 00:18:11 följande:
    Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?

För att min dotter inte alltid VILL sova på rygg. Hon gapar och skriker och visar sin missnöjdhet. Skulle du vilja bli tvingad till något du inte vill? Dessutom sover hon inte på mage 24/7. Utan kanske nån timme inte ens varannan natt för hon vaknar efter en stund och vill att man lägger henne på rygg.

Jag kommer alltid göra som känns bäst för mig och min dotter. För ingen känner henne så bra somjag.
  • peegasus
    Bumblebee92 skrev 2014-05-21 09:20:02 följande:
    Ja får försöka det med han. Inatt vaknade han väl till när hon skrek lite, då erbjöd han sig faktiskt att gå upp och hämta och värma flaskan åt henne! GUD vad skönt det var! Man blir ju ändå lite pigg och mer vaken när man ska upp och värma osv. Så jag tog joline och bytte blöja bara, så kom han med maten. Sen sket hon. Haha. Frågade sambon om han ville vara snäll och byta då för att jag alldeles precis bytt, mutade med att jag kunde klia han lite sen. Men det behövdes inte tydligen, han bytte blöjan åt mig. Och den lilla hjälpen hjälpte mycket! Känner mig faktiskt lite utvilad.

Ja oftast dricker hon upp allt (förutom när sambon matar haha, så jag vet inte vad han gör, eller om hon bara äter lite mindre på kvällarna/eftermiddagarna?....men då brukar det kanske bara blir en liten liten skvätt kvar Max 10-20 ml). Har märkt då oxå att hon gärna äter med två-två och en halv timmes mellanrum. Medans när jag har henne på dagarna äter hon nästan exakt med tre timmar emellan. Igår åt hon vid 18, sen vid 20, 22.30. 02 sen 06 och nu vaknade hon kl 09, gav henne nappen och hämtade en flaska, kommer tillbaka och då har hon somnat om! Så får se när hon vaknar och vill äta. :)

Hon bajsar ca 1-2 gånger om dagen om jag ska snitta. Igår bajsade hon inte alls fören i natt. Vi kör med semp ersättning som man blandar själv. Funderar på om man ska köpa tetra och ha i skötväskan? Läste att det var någon här som sa att den kan drickas som den är? Verkar ju skit smidigt när man inte är hemma eller har möjlighet att blanda/värma vatten. :)

Hur kör ni?

Japp den i tetrapack kan drickas direkt. Inte alla bebisar som gillar rumstempererad dock men det är bara att prova. Vi kör på tetra även när vi är hemma. Bara att hälla upp i flaska och värma i micron. Men jag kan verkligen rekommendera att alltid ha såna i skötväskan,det underlättar enormt :D
  • peegasus

Jag har ganska lite/tunna kläder och hellre filtar som man lättare kan ta på och av beroende på temp och blåsighet. Som vår BVC-sköterska sa. "En varm bebis brukar ofta inte säga till när det är för varmt utan blir trött och slö men en bebis som fryser för ett väldigt liv." Detta gäller ju dock inte för alla, utan generellt. Men man känner sitt barn bäst. Det är vanligast att man klär på barnet för mycket kläder.

Man ska aldrig utgå från sig själv. Om du fryser är det inte säkert att barnet gör det. Dom kan inte reglera temperatur på samma sätt som vi. När jag ligger i soffan med 4 filtar och fryser så kan Saga ligga i nestet i bara blöja och svettas. Så känn på barnet och lita på er själva :D

• peegasus
    anglavakt skrev 2014-06-06 18:34:37 följande:
    Har ni ngt bra tips mot bebis tröga mage? Hon får ersättning och bajsar bara varannan dag och då ganska så hårt bajs, hon får sempers magdroppar sen tre v tillbaka... Ibland lite rapsolja men det verkar inte hjälpa...
    Har du provat Sempers Lemolac? Den ska tydligen vara bra vid tröga magar :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet