Inlägg från: peegasus |Visa alla inlägg
  • peegasus

Hos oss är det tvärförbud att komma och hälsa på om man är förkyld. Hummerns mormor,farfar och farbror har inte ens träffat henne än. Hennes hälsa går före släktens nyfikenhet. Min mamma kommer inte få träffa Saga förens i början/mitten på Juni då hon ligger på sjukhus och kommer göra till slutet på Maj. Det är jättesorgligt såklart men jag vägrar riskera min dotters hälsa! Hade folk kommit hit förkylda fast jag talat om att det inte är okej hade jag fått utbrott ;)

• peegasus

Jag har likadant med mitt snitt så det är nog normalt eftersom vi är några stycken som har det :)

Ang torsk i munnen så koka upp 1 dl vatten och blanda i 1 krm bikarbonat. Badda i munnen med en bebistandborste. Samt rugga lite på tungan. Fick detta råd av BVC och Saga har ingen torsk kvar. Det är inte farligt men är det kvar för länge får man medicin utskrivet.

• peegasus
    kerstinsmide skrev 2014-05-03 18:45:13 följande:
    Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

Vatten torkar ut huden så bada bara när det måste. Använd babyolja utan mineralolja. Liberos är bra! Skippa Natusan etc. Mineralolja lägger sig som en hinna på huden bara och tillför ingen fukt till huden.

Oljan är även bra att använda på torr hud utanför badet :)

Saga hade en period då hon "ömsade",smörjde med olja och nu är hon som vanligt.

Ska även köpa aloe vera att smörja med då olja inte alltid är optimalt då det tar en stund att gå in i huden.
  • peegasus
    Eveluskan skrev 2014-05-04 02:47:39 följande:
    Åh så frustrerad jag blir.. Är fortfarande kvar på bb, dom rackarns vill inte släppa hem oss för grabbens blodsocker är för svajigt. Troligtvis pga att vi aldrig kom igång första dygnet då jag var för medtagen av min blodförlust. Så sen vi kom hit så sticker dom min prins var tredje timme och det känns som att jag slåss mot siffrorna. Att sen grabben vägrar sova i sin balja och bara vill sova ordentligt i vår säng är inte då lätt när personalen blir sur så fort man nämner samsovning. Wow detta är inte en lätt match och babybluesen gör just nu bara att jag känner mig skrattretande patetisk..

Några tips att dela med er brudar?

BB-tanterna tror att dom vet allt. Till mig sa ALLA olika saker. Man vet ju inte vem man ska lyssna på. Tillslut slog jag dövörat till. Det är mitt barn och jag känner henne bäst. Första natten sov hon på mage på mitt bröst och tanterna höll på att gå i taket när dom fick veta på morgonen. Vad skulle jag göra då? Hon ville inte sova i baljan och hennes pappa var död för världen (stackarn hade oroat sig för mitt snitt i flera dagar så han var helt slut). Om din pojke sover bäst med er så låt honom göra det! Mitt tips är kort och gott; Strunta i tanterna på BB och gör det NI tycker känns bäst för er och er son. Det är trots allt ert barn och ni känner honom bäst. Hade jag fortsatt lyssna hade jag haft en väldigt missnöjd bebis vid det här laget ;)
  • peegasus

[quote=73151982][quote-nick]kerstinsmide skrev 2014-05-04 09:42:56 följande:[/quote-nick][/quote]

Det är mineraloljan som gör att huden inte andas,därför jag rekommenderar Liberos som inte innehåller mineralolja :D

• peegasus
    vår sommar skrev 2014-05-04 18:04:31 följande:
    Tänkte kolla med er om ni har fått några direktiv när det gäller att ha sex igen.. Har inte fått nån info alls efter mitt snitt..
    Fick höra att det är okej innan avslaget är slut men då med kondom pga infektionsrisken. Jag är dock inte ett dugg sugen. Dels pga avslaget (fy vad vidrigt det är) och dels för att jag inte alls är bekväm i min kropp än. 23 år och hängbröst, story of my life ;)
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    garin skrev 2014-05-06 09:07:38 följande:
    Enlängtan; åh vad jobbigt med skrikandet! Man blir ju svettig och skakig av det, inget konstigt att känna så som du beskriver då man blir så frustrerad. Hoppas lillan håller sig lugn nu under dagen så du/ni får vila!
    Hittills har min gosse inte skrikit utan att någonting (läs bröstet..) till slut har fungerat. Ibland är han då bökig och gnällig under tiden han äter men plötsligt sprakar det till i blöjan och så blir han lugn..
    De ggr han skrikit lite längre stunder är för att jag kanske kan tycka att ja men du åt ju för en timme sen, vi får prova nåt annat först liksom. Så man inte alltid känner att man tar den "enkla" vägen och ger bröstet och då kanske hamnar i ett oändligt amningsmaraton eftersom det egentligen var nåt annat han ville. Samtidigt har det som sagt alltid visat sig funka.. Hade han fått välja hade han nog legat och sugit precis hela tiden men lite rim och reson måste det vara!
    En fråga till alla, när jag ammat honom länge och sen lägger upp honom på bröstet för att rapa och söva, så börjar han ibland att leta och "picka" direkt igen. I början gav jag honom bröstet direkt igen men nu det senaste har jag tänkt att nä, det MÅSTE räcka nu, och vyssjar/vaggar istället och då brukar han somna. Är det liksom bara nåt han gör automatiskt då? Menar, när han somnar såpass lätt borde det ju inte vara fel att "söva" istället. Hade det inte funkat hade hsn givetvis fått suga lite till. Har ni andra det liknande?

Sen undrar jag en sak till. Ofta så stökar han så när han sover. Som i natt. Lät jättemkt och blökade runt. Men var dock inte vaken. Så jag lät honom vara men kan verkligen inte sova när han håller på så. Hoppas verkligen det går över snart. Känns mest som han gör så på nätterna men det blir ju mer påtagligt då eftersom det är knäpptyst runt omkring och att man själv försöker sova.. Svårt att förklara ljuden, men han typ harklar sig eller vad man ska säga. I natt tog jag då upp honom och gick omkring i några minuter, han lugnade sig direkt i min famn men började låta sådär direkt då jag la ner honom så 3:e gången la jag honom på mage och det tycktes funka. Annars brukar det vara oroligt om han behöver rapa eller spy men det kom liksom aldrig något.
    Är inte nojig över PSD.

En sista fråga (längsta inlägget ever..)
    Har ni åkt omkring mycket med era små? Det känns som stora projekt men underlättar om man är två som hjälps åt givetvis.. (Villet vi ofta inte är då sambon jobbar typ dygnet runt) Känner mig dålig som tycker det är jobbigt med alla förberedelser osv, men har åkt en del själv med lillen ändå och det känns som en vinst varje gång man verkligen kommer iväg och allt går bra! Idag åker vi till min syster och hälsar på, hon bor en timme bort. Eller sitter folk hemma och varken besöker eller knappt tar emot besök på flera månader?

När man lägger dom på bröstet är det ren instinkt/reflex att söka bröstet. Fick jag veta på BVC :) Saga gör också så, och då har jag ändå aldrig matat henne med brösten utan enbart flaska. Brukar dock lägga henne mage mot mage så att hon får träna nacken :)

Och på tal om bökning vid sovning. Saga sparkar med benen och flänger med armar hit och dit och har massa konstiga ljud för sig. Nu efter 3 veckor har jag lärt mig att sova ändå. Hon säger till "på riktigt" om hon är hungrig. Skulle aldrig någonsin väcka henne för att det gått en viss tid sedan hon åt, hon bestämmer själv när hon vill äta :D

Jag är heller inte orolig för PSD. Vi samsover med henne för hon sover bäst av det. Och vill hon sova på sidan/magen så får hon göra det. Hon känner själv vad hon sover/mår bäst av :) Vi samsover både med och utan baby nest, oftast med men ibland händer det att det blir nedspytt och tvättstugan inte är ledig förens dagen efter ;)

Vi har inte åkt runt typ alls med henne. Bara långa promenader,men inga besök hos folk eller buss etc. Jag vill jättegärna för jag är trött på 3 veckors hemmasittande ;) Men för hennes skull har vi bestämt att vi ska undvika mkt folk, andra barn och så i minst 1 månad. Jag vill inte att hon ska dra på sig något, speciellt inte första månaden. Hon är dock världens enklaste bebis så jag tror inte det kommer bli problem alls när vi väl börjar. Har alltid med mig ersättning i tetrapack så det är bara att hälla upp och ge henne om hon skulle bli hungrig.

Nästa vecka ska vi dock på första riktiga bilresan (5 min från sjukhuset och hem räknas inte),det ska bli intressant att se hur det går! Men hon kommer förmodligen bara sova. Som vanligt ;)

Hoppas allt är bra med dig och lillkillen! <3

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    anglavakt skrev 2014-05-10 20:48:13 följande:
    Så skönt att vara här i denna gruppen, skriver inte så mkt men ni gör att man inte känner sig så ensam... Önskar vi bodde närmare så alla kunde ses! Min lilla tjej e nu 3,5 vecka och amningen fungerade inte tyvärr så hon får ersättning vilket fungerar bra. Hon bajsar en gång om dagen och det är inte hårt, men nu till det lilla problemet som jag undrar om nån annan stött på... Hon ligger ganska ofta och bara stönar och tar i liksom som att hon skall bajsa detta gör hon jätteofta även i sömnen, på BVC sa dom att bebisar kan göra så för att dom typ tränar på att bajsa men det lät konstigt tycker jag, hur gör era små? Kram på er kämpande mammahjältar

Min dotter gör likadant,både i sömnen och i vaket tillstånd. Hon får också ersättning men det har nog inget med maten att göra :) Jag tror att dom bara övar sig. Kanske både på att bajsa eller bara röra sig lite :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet