• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag gör knipövningar varje dag. Vet faktiskt inte hur mycket man måste hålla på men följer pappret jag fick med från BB. Det går ju rätt snabbt ändå. Passar på när jag ammar typ.

Jag gjorde knipövningar under graviditeten med så jag är rätt van.

Ska fråga på efterkontrollen hur mycket man måste hålla på eller hur länge.

• LyCKa55

Det där med dop är ett svårt samtalsämne här hemma. Jag vill ha dop, sambon vill ha namngivning. Jag är med i svenska kyrkan och han i pingstkyrkan. Så det är svårt. Vi måste ta och diskutera det där nu. Lär väl bli namngivning skulle jag tro. Min sambo är ju van med det från sin kyrka och säger att om man gör det så kan han välja sen vad han vill vara med i eller inte.

Inte för att jag är troende men det är en tradition att döpa sitt barn o vår familj. Släktingarna har börjat fråga när dopet ska vara nu. Det är liksom självklart. Sen är det ju vår grej men blir det namngivning är det ju inte för att jag vill det utan en kompromiss typ..:(

• LyCKa55

Jag måste bara fråga er andra; Har någon annan upplevt att ni fått dåligt minne efter förlossningen? Jag mår jättekonstigt sen en vecka tillbaka. Tankspridd, jättedåligt minne,yr. Någon som känner igen sig? Blir orolig att det ska vara nåt annat. Har bokat en läkartid lite längre fram men skulle va skönt att höra om nån annan varit med om samma.

• LyCKa55

Va skönt att höra att ni andra är likadana! Jag gör så konstiga saker. Men för mig kom det för typ nån vecka sen. Då som sagt med yrsel och ibland huvudvärk. Kanske har det här mef sömn osv kommit ifatt mig. Igår när vi skulle åka från svärföräldrarna och vi precis nyss satt Sixten i bilbarnstolen så kom jag från ett annat rum o skulle ge honom nappen eller nåt sånt och gick till liggdelen av vagnen för att ge honom den. Kände mig helt dum i huvet. Jag satte ju alldeles nyss ner ungen i bilstolen..:P

Jag har funderat på det där med sköldkörteln som nån skrev. Sen när jag bokade läkartiden då jag ska kolla alla värden osv sa hon i telefonen att det kan vara B12-brist. Vi får se. Men som sagt skönt att höra att ni andra är likadana.

• LyCKa55
    Tussie skrev 2014-06-09 20:40:39 följande:
    Jag känner mig också lite extra virrig. B12 brist är inte helt ovanligt oavsett kost.. :) Jag tar B12 tillskott. Men jag tror snarare att det är sömnbristen, hormonerna och värmen. Fast yrsel låter ju inge bra. :/ Bra att du kollar upp vad det kan bero på oavsett. 

Ja jag hoppas att det är det. Nej det är inte kul men det är nog det jag oroar mig minst för då jag brukar ha yrsel till o från, av stress, trötthet, bara för att typ.. Min kropp verkar reagera så på jobbiga situationer. Jag tycker det är skitjobbigt att glömma saker hela tiden och vara "borta" i huvudet. Kan liksom inte koncentrera mig till hundra procent o känner mig inte pigg nån gång.
  • LyCKa55
    Dixiechick skrev 2014-06-11 00:16:49 följande:
    Min lilla kille sover mycket också. Vaken ca 6-7 timmar per dag. Ligger och tittar mest bör han är vaken. Ska skaffa ett babygym till honom nu.

Har ni nån daglig träning för era bebisar? Typ lägger dem på mage eller i gymet en viss tid eller nåt annat? Vill ha tips på vad man bör göra för "aktivitet".

Han är 7 veckor nu.

Gör inget av detta ännu...

Jag började lägga Sixten i babygymmet för två-tre veckor sedan, han är nu straxt 7 veckor. Han använder inte precis grejjerna som hänger ner men däremot tittar han en massa och far runt med armar och ben som bara den. Han får sträcka ut och får stimulans för synen med alla färger. Han kan ligga där i alla fall i nån halvtimma i taget. Han trivs jättebra och jag kan göra annat.

Jag brukar lägga honom på mage då och då, inget schemalagt precis, men han gillar faktiskt att göra det. Är väldigt start i nacken så en stund är han helnöjd. Och han har för länge sen vänt sig från mage till rygg:) Det trodde jag aldrig
  • LyCKa55

Ni som haft sex efter förlossningen; har ni fått ont efterråt?

Vi bestämde oss att testa igår trots att jag först tänkte vänta till efterkontrollen. Det gjorde jätteont först, vi kom liksom inte igång innan vi fick avbryta. Men jag ville gärna testa så vi fortsatte efter en stund o tog det superförsiktigt och långsamt. Då gick det bra även om det kändes.

Nu idag har jag ont "där nere". Känns när jag sätter mig ner och det svider osv. Någon som varit med om nåt liknande? Är nu rädd att vi gjort nåt dumt. Jag hoppas att det bara är att det blev som skav av att jag var spänd och inte tillräckligt upphetsad. Ska bli uppringd av barnmorskemottagningen i eftermiddag, måste kolla vad dem säger.

Har känt där det gör ont o det är väldigt hårt just där och ömt. Tror det är ett ärr där från en sydd bristning. Kanske är det de som töjts ut..

• LyCKa55

Ninawest: Sixten var beräknad den 22/4 och kom den 24/4 så han var ganska punktlig. Vattnet gick den 22:a men värkarna kom inte igång förrän natten till den 24:e.

Vårsommar: Men gud så arg och irriterad jag hade varit på min sambo om han varit sån! Du har absolut belägg för att vara besviken och sur. Jag vet inte om jag hade orkat, men det måste man ju.

Du kanske borde fråga honom varför han ville ha barn om han aldrig vill ta hand om det? Kanske låter hårt men ibland behöver de ju ett wakeup-call.

Min sambo går upp ungefär hälften av gångerna om nätterna vad det gäller blöjbyte, sen ammar ju jag så det kan man inte göra mycket åt.

När han kommer hem på kvällen brukar han umgås med Sixten och gör han inte det av sig självt så säger jag åt honom att umgås med sin son! Han är redan väldigt mammig så det behövs.

På helgerna tar han mer än gärna hand om honom. Han vill tex att Sixten sover bredvid honom och tar honom och gosar osv:) Så han är väldigt bra så.

Min sambo är nykterist och går inte ut och festar så den biten kan jag inte svara på. Är rätt glad för det just nu.

• LyCKa55
    vår sommar skrev 2014-06-15 12:25:52 följande:
    Vi har suttit och pratat/diskuterat/gråtit nu och båda har fått sagt sitt..

Han har inte förstått att jag varit så trött som jag är eftersom jag inte sagt nått och att jag alltid studsar upp ur soffan/sängen så fort han vaknat så han har aldrig hunnit..

Sen märkte han att jag blev sur igår och han fick nog en väckarklocka för han hade fått dåligt samvete och hemlängtan när han hade kommit till kompisen vid 9tiden och börjat gått hem vid 11tiden så han va hemma vid 12 faktiskt..

Han har också tyckt att jag inte låtit honom försöka haft honom eftersom jag gått och tagit honom från han så fort han har börjat skrika hos honom.. ( har nog gjort det av ren reflex)

Så nu har vi pratat ut och sagt hur vi sett det från båda hållen och nu har jag faktiskt inte gått och tagit honom utan han fick ha han och det sluta med att de somna gått båda två i soffan.

Så luften är rensad och det känns faktiskt som båda har fått sagt sitt..

Nu när jag ser det från hans sida så kan jag hålla med om många punkter och han förstod mej med..

Nu Sitter jag i vardagsrummet helt själv och ligger och lyssnar på när han ligger och sjunger för lilleman och lilleman gurglar glatt med.. :)

Härligt att ni kunnat prata ut om det och förstår varandra!:) Inte alltid man kommer dit. Det går ju så mycket lättare då.
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-06-19 15:54:51 följande:

Jag KRÄKS på allt som har med dopplanering att göra!!!! Varning för långt inlägg.

Vi ska ha dop 30/8 är de bestämt. Och som många av er vet har jag hela släktet 100 mil bort och kommer bjuda ca 50 pers. Vilka behöver sovplats. Har reserverat ett antal rum på hotellet där jag jobbar 30-31/8. Men antagligen vill väl folk komma upp redan 29! Men då är hotellet fullt! (Finns inte ens några flygbiljetter 30/8 typ). Gaaaah!....ja, skulle då kunna boka in dem på ett hotell i Luleå som är i samma kedja och koncern, MEN då måste vi se till att folk kan ta sig där ifrån och hit på lördagen, och sen checka in på hotellet här i stan. DESSUTOM kan jag inte skicka iväg inbjudningarna fören jag vet om jag får samma pris i Luleå som här (skickat mail igår och väntar på svar nu). Måste skicka inbjudningarna snarast så folk kan planera.

Jag kan heller inte flytta dopet. Tidigare går inte, för då blir det i semestern eller direkt efter semester och innan lön. Att flytta framåt går inte heller, för då fyller ena systern år en helg, och andra systerns man bli 30 helgen efter. Och tar jag EFTER det så riskerar dopklänningen att bli förliten.

Funderar nu på att köra dop där nere. Men då blir de typ bara min släkt och vänner som kan komma eftersom att inga folk här uppifrån har någonstans att sova där nere. + att vi då måste hämta folk på Arlanda. De är typ 20 mil från mina föräldrar till Arlanda tur och retur. Och taxi 20 mil kostar ju en del de oxå.

Jäkla bajs alltihop! Eller så kör jag som tänkt, folk får bo på två olika hotell. OM det ens kommer upp några folk, tveksamt. Och då blir de ett dop så som jag inte ens vill ha det. Ett dop som blir bara för att lixom. Och så kan jag inte låta bli att bli lite små sur om tex nära vänner eller mina syskon inte skulle komma upp. Och lillasyster känns som man "tvingar" upp även om hon inte skulle ha råd, då hon ska vara fadder typ.

Pissigt allt ihop och hur jag än gör.

Svårt sånt där! Jag har typ liknande situation. Till oss kan man visserligen köra upp och tillbaka på samma dag men då är man borta hela dagen. Mina släktingar har 25mil hit och sambons har 36mil. Så det funkar inte.

Vi bestämde oss för att ha dopet(som det till slut blir nu efter mycket tjaffs om namngivning eller ingen alls) hemma där jag kommer ifrån. Hur vi än gör så får några åka. Nu blir det sambons släktingar. Men de får kortare sträcka än de fått om vi hade haft dopet här uppe.

Vi bjuder bara de närmsta, ca 25personer totalt. Bara föräldrar, syskon,respektive och far och morföräldrar till oss. Sen några få vänner. Gör man så så blir det inte lika krångligt o drabbar inte lika många. Jag ville bjuda lite fler men det var sambons krav för att jag skulle få ha dop(han ville ha namngivning).
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet