• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Härligt att läsa att ni som haft det så jobbigt om nätterna har fått sova. Här sover vi bra kanske 3-4h först och sen är det dags för blöjbyte och amning. Efter det brukar han vara svårsövd. Blir kanske 2-3h osammanhängande sömn efter det.

Idag är det dags för sambon att gå tillbaka till jobbet. Känns läskigt och lite jobbigt att vara helt själv,men det ska nog gå bra. Hoppas han håller sig så lugn som han gjort föregående dagar.

Känner ni också igen er i att era bebisar är mer aktiva på kvällen/natten än på dagen? Sixten sover jättebra på dagen men bråkar en del på natten. Är så typiskt. Men det måste vara nåt de har med sig ifrån magen..?

• LyCKa55

Är det bara jag som inte kan gå in på den här nya slutna tråden? Jag kan inte gå in på länken, den är grå för mig som all annan text. Länkar brukar va blå via mobilen för mig(androidmobil)

• LyCKa55

En konstig fråga kanske men jag undrar om ni börjat använda vanliga taighta byxor igen efter förlossniningen, typ jeans? Jag har inte vågat göra det pga stygnen man har och tänkt att det kommer skava. Satte på mig ett par av mina gravidjeans idag eftersom de är väldigt mjuka. Jag tyckte det skavde lite så jag bytte rätt snabbt. Hittills har jag bara haft leggings och mjukisbyxor men vill gå i vanliga byxor igen. Törs dock inte riktigt. Kan det vara nån fara?

• LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-11 16:46:37 följande:
    Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå.

Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar.

Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå.

Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget.

Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna.

Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?

Jag har också funderat mycket på sex på senaste tiden, sambon med. Jag är dock väldigt osäker då det fortfarande gör ont ibland och jag fortfarande blöder en del till o från. Jag fick sy både inuti och i mellangården(tror det heter så) så jag känner mig nojjig över att stygnen inte är läkta och kanske går upp osv. Jag hade ju inga allvarliga bristningar, står grad 1 och 2 i mina papper.

Är väldigt velig. Vill verkligen testa att ha sex samtidigt som en annan del av hjärnan säger att jag ska vänta, kanske till och med tills jag varit på efterkontroll för att se att allt är läkt och ser bra ut. Har läst att man lite längre tillbaka rekommenderade att man väntar 6veckor så jag tror faktiskt vi väntar tills dess. Har läst om folk som fått allvarliga infektioner för att de haft sex för tidigt och det är det absolut inte värt. Man får tillfredställa sin man istället;) Det ger faktiskt en del också:)
  • LyCKa55
    Dixiechick skrev 2014-05-15 07:28:02 följande:
    Var det nån som köpt en brio smile? Om så är hur går det? Är du nöjd mm? Funderar starkt på en sån faktiskt.

Vi har en Brio Smile. Jättenöjda så här långt. Vi har också Brios bilbarnstol som man kan sätta på chassit, vilket är skönt om man bara ska ur bilen en kortare stund. Det enda jag kan känna är negativt är väl att det är så mycket plastdetaljer som skulle kunna gå sönder men så tror jag det är på de flesta vagnarna numera.

Den är iaf väldigt stadig och lätt att få ihop och blir väldigt liten när man fällt ihop den. Var till största del därför vi köpte den.
  • LyCKa55

Gud va jag tycker synd om och känner med er som inte får sova! Fy va jobbigt det låter!

Jag tänkte att vi hade det jobbigt ibland men jag ska absolut inte klaga ser jag. Inatt har vi sovit jättebra och jag känner mig för första gången på lääänge(även sen jag var gravid då jag sov jätteilla)utvilad!

Han sover oftast mellan 22-02 och äter sen. Sedan strular han ofta lite innan han somnar men vi får oftast sova mellan 04-07.30. Inatt sov han för första gången i spjälsängen i sitt babynest. Funkade jättebra! Jag hade lite svårt att sova och kollade till honom en del men sov nog mellan 11-01.30, 02-05, 05.30-08. Så riktigt bra! Och vi kunde röra oss fritt i sängen utan att tänka på att han ligger i mitten:)

• LyCKa55

Bumblebee: Ja det där med killar är inte alltid lätt. De ska göra på sitt sätt o vill inte bli tillsagda. Så är min med. Men han är superbra på nätterna. Här är det jag som kan va sur o grinig på natten och han får väcka mig rätt ofta för att jag ska fatta att lillen är vaken o hungrig. Bra mamma:P Nej men vissa tider på natten sover jag TUNGT.

Lösningen på era problem är nog en kombination av att du måste släppa lite på kontrollbehovet(vilket inte är lätt, jag vet) och att han måste försöka ha mer tålamod(inte heller det lättaste). Det är svårt sånt här och det blir lätt som du säger att man gör det själv. Men får han aldrig försöka så lär han sig ju inte.

Ingen stor hjälp kanske men lite hur jag tänker.

• LyCKa55

Å jag som skrivit och tänkt att jag har en snäll o lugn bebis. Skulle jag kanske inte ha sagt. Han verkar ha magknip/kolik till o från och gråter nu mer än han är tyst:( Ibland är han helt otröstlig. Jättejobbigt. Det enda positiva är att han sover på nätterna och då är lugn. Det är mest kvällarna som är jobbiga. På dagarna varierar det lite. Vissa dagar är som idag då han inte vill vara ifrån mig en sekund och ändå skriker fast jag har honom i famnen. Och vissa sover han mycket och är lugn. Men en sak är säker; man får inte mycket gjort om dagarna..! Känns så trist när det finns saker att fixa med.

Sen är jag lite bekymrad inför tisdag då jag tänkt mig åka hem till föräldrarna i småland och en resa på 3h med Sixten. Ser framför mig hur han gallskriker konstant. Börjar han med det med en gång får jag väl vända o avbryta för det kan jag inte köra med i 3h...

• LyCKa55
    garin skrev 2014-05-19 05:45:49 följande:
    Så har jag det med mär jag ska iväg, hsr 30 resp 60 minuter till mina syskon så oavsett är det jobbigt när man ska iväg, allt måste klaffa innan man sätter sig i bilen, och ändå hjälper det inte ibland. Likadant innan man ska hrm sen igen, vill inte sätta en missnöjd liten i bilen. Har dessutom honom bak så han ser inte mig och jag når inte honom (exempelvis för att ge napp osv, hadd säkert räckt vissa stunder) utan jag har med fått stanna någon gång när han inte slutat gråta.

Frustrerande!

Men bara att inse att man är inte lika "mobil" som innan. Lillen styr när och OM man ens kommer iväg, särskilt när man är själv med babyskydd, skötväska och ibland ytterligare något man ska ha med sig och bära ut till bilen som för oss står typ 50-75m bort.

Det blir bättre! (Hoppas jag)

Kramar till dig!

(Och till alla andra kämpar här!!)

Och jag som ska ge mig på att köra 3h ner till mina föräldrar imorgon med lillen. Det ska bara gå! Han brukar sova rätt bra i bilen bara man går en liten sväng med vagnen innan. Sen får jag stanna ett par gånger.

Jag känner att jag inte kan bli totalt instängd hemma för att jag har honom. Försöker tänka på min moster som tog min lilla kusin och körde från Danmark hem till Sverige när han var 2veckor(!). Inte för att jag tycker det var rätt för han va så liten men man kan om man vill. Sen förstår jah er som har barn som bara skriker att det inte går, men min lille kille är rätt snäll så det ska nog gå.
  • LyCKa55

Var på BVC idag, Sixten är nu 56cm lång och väger hela 4240gram! Han hade gått upp 250gram på en vecka! Känns rätt mycket tycker jag(inte för att det kan bli för mycket men ändå)? Men sköterskan va supernöjd så det är ju jättebra

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet