• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Ändrade nu från "gravid" till "förälder" på statusen här, sitter vid datorn så då ser man ju lite mer än från appen... ;) Känns fortfarande så overkligt! Vi är småbarnsföräldrar! Mammor! <3
    Liten blir 5 veckor imorgon. Jag FATTAR INTE!!! 

Åh tjejer, det är så skönt att se att det finns fler som har liknande tankar och känslor som jag. Kände mig så ensam från början. Det tog faktiskt ett par veckor innan jag på allvar kunde slappna av och verkligen känna det där BEBISMYSET alla pratar om direkt efter förlossningen typ. Känner inte att jag har haft problem att knyta an, mer bara svårt att verkligen landa i det hela, och SÖMNBRISTEN är fortfarande påtaglig.
    Alla känslor... vill gråta både av deppighet och lycka. Är fortfarande dimmig i huvudet, men kan sitta och verkligen fokusera på att det var denna lilla guldklimp som låg i magen, magen som jag nästan glömt bort! Eller iaf tillfälligt förträngt. Tänk så spännande, vilken gåva att få vara delaktig i hans uppväxt! Att han ska gå från bebis till liten pojke till tonåring till vuxen man! Får gåshud verkligen, det är så magiskt! <3

Igår var jag iväg på en liten utflykt till syrran, som bor en timme bort enkel resa. Som tur är sover lillen i bilen. Men han var inte alls med på mina noter sen under eftermiddagen. Ville suga, suga, suga. Men så är det ibland. Just därför är inte jag heller sådär jätteredo för värsta "publika" utflykterna ännu. Går ju bra att åka till familj där man känner sig bekväm både med platsen och personerna. Just med amningen också. Och man är ju "rädd" att han bara ska skrika tröstlöst. Hittills har han inte gjort det, har alltid funkat med bröstet men det kan ju bli så att det inte hjälper, eller att man står i kön på ICA och då går det inte riktigt dra fram bröstet med en gång ju...

Men vad viktigt det är att man sitter bekvämt de stunderna man ammar, särskilt när det drar ut på tiden. Har en amningskudde men den har jag bakom ryggen för vår soffa är så djup så annars blir det obekvämt för mig. Men slarvar lite med kuddar under armarna osv så har fått en del värk ibland. Måste bli bättre på att göra det bekvämt för det blir så mycket mysigare då! Och man kan slappna av och inte stressa iväg i tankarna. Fokusera på TV:n istället för den begynnande mjölksyran i armen eller axeln... 

Beundrar er som redan har rutiner, Bumblebee tex. För oss är det svårt för han sover så olika länge, även om man försöker hålla vaken när han är vaken så att han somnar ungefär samma tider (med ungefär kan det vara +/- 1-2 timmar typ..)

Evelina, Kramar till dig! Hoppas allting är bra med lillkillen! Tror inte det är någon fara!

• garin
    rpl skrev 2014-05-07 10:04:25 följande:
    Ett tips för er som helammar och vill sova lite längre. Vet inte om det funkar för er men de sista dagarna har jag gjort så att jag har sparat den mjölk som läcker från det bröstet han inte äter på i uppsamlingskoppar. Under en hel dag blir det en hel del. Ibland pumpar jag även ut så brösten är tomma efter varje måltid. Den mjölk som blir under dagen ger jag honom på flaska efter att han ammat sista gången så att han är riktigt mätt. Det har resulterat i att han sovit 5-6 timmar i sträck vilket varit underbart.
    Tack för tipset! Vill helst undvika flaska men kanske inte ska vara så nojig.. har trots allt amningsnapp så det är väl inte mkt bättre det!! Sen är det väl mest i början de säger att man inte ska "förvirra" dom men min pojk är ju strax 5 veckor!
    Tänkte igår kväll att jag skulle prova att låta honom amma lite extra mycket och länge (bytte bröst med jämna mellanrum osv) men det blev nog ingen större skillnad. Ska nog pumpa redan nu och prova ikväll... läcker inte såpass mycket att det skulle bli något att spara på iaf.
    Iofs vet jag inte om det är mängden det är fel på, han verkar ju bli mätt och nöjd och kräks upp överskott så att säga... men ska absolut prova!

Något jag är rädd för är att jag pumpar ur brösten och så kanske han vaknar och vill äta typ 10 minuter senare, vad gör man då!??! Nån som vet hur lång tid det tar egentligen, innan det fylls på igen?? haha!
  • garin
    rpl skrev 2014-05-07 10:51:33 följande:

Ville inte heller ge flaska först då jag va rädd att han inte skulle ta bröstet men en dag räckte inte mjölken och han skrek av hunger så jag va tvungen att testa. Han tog den med en gång precis som han gjorde med både bröstet och nappen och han är lika glad i att amma trots flaskan så jag tycker absolut det är värt att prova. Jag pumpar när han precis ätit och då är han ju redan mätt. Frågade på Bvc om mjölkproduktionen och hon sa att på två timmar har 75% återbildades och efter tre timmar har 95% återbildades. Skulle han bli tokhungrig när du pumpar så har du ju det du pumpat som backup :). Jag hoppad verkligen det funkar för dig också för sömnen är såååå viktig.
    Ja ska verkligen prova, kanske inget jag kommer göra varje dag även om det funkar, men skönt att ha en nödlösning liksom!

Hur vet man hur mkt som finns då? Jag lyckades bara få ut 80ml efter ca 20 minuters pumpande, då var det ändå ca 2h sen senaste amning. Kan det stämma? Så krångligt sånt..
  • garin
    rpl skrev 2014-05-07 10:51:33 följande:

Ville inte heller ge flaska först då jag va rädd att han inte skulle ta bröstet men en dag räckte inte mjölken och han skrek av hunger så jag va tvungen att testa. Han tog den med en gång precis som han gjorde med både bröstet och nappen och han är lika glad i att amma trots flaskan så jag tycker absolut det är värt att prova. Jag pumpar när han precis ätit och då är han ju redan mätt. Frågade på Bvc om mjölkproduktionen och hon sa att på två timmar har 75% återbildades och efter tre timmar har 95% återbildades. Skulle han bli tokhungrig när du pumpar så har du ju det du pumpat som backup :). Jag hoppad verkligen det funkar för dig också för sömnen är såååå viktig.
    Åh guuud!!! Igår kväll så ammade jag honom länge sen fick sambon mata med det jag pumpat ut. Han fick i sig ca 60ml till. Somnade så gott kl 22 OCH SOV ÄNDA FRAM TILL 02.30!!!!!!!! Vet inte riktigt hur jag går vidare efter denna erfarenheten.. 4,5h är verkligen rekord, nästan exakt lika länge fick jag sova för jag kastade mig i säng direkt. Ska bli intressant hur länge till han sover nu. Får växla bröst och inte låta honom myssuga/somna utan han ska ÄTA, i massor!!!
  • garin
    rpl skrev 2014-05-07 23:04:39 följande:

Vet någon från och med när börjar man använda babygym och varför ska man inte lägga dem i ett babygym för tidigt?

Jag fick hem vårt babygym i måndags (4,5 vecka "gammal" bebis) aldrig hört att de inte ska använda för tidigt. står 0+ Mån på detta. Möjligen om de riskerar att bli överstimulerade eller att det helt enkelt bara är onödigt för tidigt för att de inte riktigt brukar kunna ha glädje eller behov av det med en gång. Men ta skada sv det, det tror jag inte! Du märker om din lille är intreserad eller om det verkar bli för mycket! Är nog väldigt individuellt som allt annat!

Däremot babysitter har man ju hört att man inte ska ha för tidigt men det finns ju ligglägen i de flesta såna nu för tiden så jag vet inte...
  • garin
    BäbisSina skrev 2014-05-07 14:37:55 följande:

Idag fick jag även ett gäng amningströjor som jag beställt från Boob, så jäkla smidiga och sköna. Så nu känns det lite bättre att åka iväg och göra saker. Slippa mecket med vanliga tröjor, de kostar ju tyvärr en slant men för mig så är det lätt värt det.

Boob är så bra! Dyrt ja, men bra! Köpte också en del därifrån både under graviditeten och även nu. Amningsnattlinnen på rea (299 svala och sköna! Och en fin cerise/vitrandig klänning att ha i sommar.

För övrigt, ni som ammar och tänkt göra det ett tag, ett tips på amningslinnen med inbyggd bh är från märket Bravado, mycket sköna och bra kvalité om än rätt dyra även dom! Finns på stylishmom eller i fler färger direkt från bravado själva i england som jag köpte från, perfekt!!
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-05-08 05:32:00 följande:

Tack min älskade unge för sömnen smile1.gif Igår somnade pigan strax efter 23 sen vaknade hon till snabbt vid 00 och efter det sov hon fram till kl 5!

Nästan 6 timmars sömn i ett svep men det behövdes för oss båda efter två kvällar med en maaaaaaassa skrik/gråt och magknip innan.

Ååh vad härligt!! Jag fick pga mitt "fusk" sova i 4,5h (sen 1h avbrott för att verkligen försäkra mig om att han var nöjd) sen sov han i 2h till. Kan leva med att gå upp 05.45, definitivt!! Sov dock inte hela den sista tiden för jag blev så lyrisk över det första långpasset så jag var väl utvilad egentligen. Iaf, jag la även godingen på mage efter nattmålet, i stort sett inget stök alls på det viset!

Däremot har jag huvudvärk nu, tack för den liksom... För mycket sömn...
  • garin

Evelina, jag tror vi har köpt samma amningsbh från lindex. Eller likadana menar jag! ;) 2-pack va? Jag har även problemet stor kupa men förhållsndevis liten runtom, så jag har ändå fått köpa typ största storleken för att brösten ska få plats ens = inget stöd alls för min stackars rygg. Nu använder jag nästan enbart amningslinnen med inbyggd bh istället, märke Bravado. Dyra men sköna, bra stöd och kvalité på dom! De har även amningsbh:ar som jag är sugen på att prova..

Men ska ärligt säga att i skrivandets stund känns det som jag vill lägga ner allt vad amning heter. I natt har liten vaknat och ätit en timme, sen sovit i en timme, sen ätit i en, osv.. Suck... Nu senast vaknade han kl 05.15 och åt i en kvart bara, därefter somnadd han så jag lät bara honom ligga kvar på rygg i mitt knä för jag orkar inte med mer spring på en stund. Och där har han legat i snart en timme nu. Ska bli spännande att se om han vaknar snart då, eller vad. 5 veckor och 2 dagar är han nu. Tacka gudarna för smartphones, vad hade man annars gjort? Ser till att min alltid ligger på armstödet i soffan på den sidan jag har som amningshörna, har t o m laddaren där. Fjärrkontrollen till tv:n är tyvärr utom räckhåll, så även påsen med smågodis :/

• garin
    rpl skrev 2014-05-10 09:36:33 följande:

Vilken underbar natt. Ammade till kl 22 sen gick vi och la oss. Charlie vaknade kl 2:30 och poweråt för första gången. Vi somnade om direkt och vaknade igen 6 och åt lite till. Därefter somnade jag om medan han låg och jollrade i sitt babynest. Nu när jag vaknade kl 9:30 sover gossen ff gott. Det var en välbehövligt utsovning för hela familjen. Trevlig lördag på er alla.

Åh vad härligt! Gör ni fortfarande så att du ammar som vanligt och sen ger ni mjölk som du pumpat utöver det?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet