• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

ninawest skrev 2014-10-04 00:01:03 följande:

Ni som börjat med välling, vilken sort har ni och hur mycket ger ni?

Nestlé, godnattvälling nånting. Mild havrevälling är det tror jag. Har bara gett en gång, gav en dl och det sög han åt sig fort som fasen!!!
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-10-06 12:25:57 följande:

Prövade ge välling igen igår men det tvärvägrades :/ Jag vet inte om det är smaken eller nappflaskan som är problemet så ska testa ge i pipmugg i em.

Jag som såg så fram emot att pigan skulle kunna matas med välling mot kvällen och tänkte att pappan skulle kunna ge det men icket :/ Nåja annars får vi väl ge lite gröt istället för det tycker hon om och allt annat hon fått hittills också utom vällingen då eventuellt

Hoppas det går bättre ikväll då :)

Noah älskar sin godnattvälling, sög i sig 220ml som ingenting igår. Men jag slipper inte undan att amma det sista innan han somnar ändå... Ännu... ;)
  • garin

Och Noah som inte nattätit på ca en vecka tyckte ju givetvis det var matdags redan vid 2-tiden. Sen vid 5 också. Så bra då!

Dvs välling eller icke välling har ingen inverkan på nattmål eller icke nattmål. Får väl bara köra på som jag gör ändå, och hålla tummarna att detta var en tillfällighet..

På lördag är det äntligen dags för dopet. Har inte orkat göra nånting nästan. Alla andra verkar ha pysslat och bakat i all oändlighet, jag har gjort 2 trippelsatser med dumlekakor. Och 3 försök att göra goda ägg och glutenfria muffins men inget blev bra så jag gav faktiskt upp! Får köpa nåt istället...

Smörgåstårtorna osv tänkte jag ändå beställa idag.

Ett projekt återstår dock. En ägg och glutenfri cheesecake ENDAST till de två som har intolerans/allergier. Så blir det bara två personer som blir "lidande" om jag misslyckas. Haha! För en väninna till mig är så otroligt vänlig att hon bakar åt "oss andra" 2-3st tårtor. Samt att hon fixat med inköp av duknings-och dekorationsgrejer. Utan henne - inget dop!!!

• garin
    Sallysally skrev 2014-10-07 18:56:52 följande:

Vad e skillnaden mellan gröt och välling i innehållet ?! Kanske dum fråga.. Men välling innehåller också gluten.. Ser ni är några som gett hel flaska! Pallade deras magar de?? Jag e överförsiktig med de där tror jag ;)

Typ ingen (iaf minimal) skillnad annat än konsistens, det som gör att det står från 6mån på vällingen är väl just att det inte är förrän då man "bör" börja ersätta hela mål. Gröt får de ju inte i sig så mkt av i början, mkt hamnar ju utanför osv.

Noahs mage pallar vällingen iaf. Tycker man borde märkt hyfsat fort (efter typ två, tre dagar) om så inte var fallet.
  • garin
    Sallysally skrev 2014-10-07 20:00:32 följande:
    Okej vad skönt!! Ska prova jag med !:)
    Hann du prova igårkväll eller blir det idag?
  • garin
    kerstinsmide skrev 2014-10-08 12:19:18 följande:

Lycka till med kakbak och dop garin! :D

Men åååh vad gulligt av dig att önska mig lycka till! Kan behöva det!
  • garin
    elyse skrev 2014-10-08 22:26:09 följande:

Igår var jag en ambitiös mamma och gjorde egen mat till Dahlia. Fryste in som isbitar; banan/mango, torsk/broccoli och potatis/morot. Ibland så... Och det var inte alls särskilt jobbigt. Ska definitivt försöka fortsätta med detta. 

Nån som vet om man ska undvika rödbetor när barnet är under året? Maten får ju så trevlig färg om man mixar i lite sådana... 

Duktigt!

Har med tänkt göra nån gång men skyller på att jag inte har någon bra mixer... Och inte tillräckligt med iskubs-lådor (vad heter de ens?!?!)

Iaf. Nej, har inte hört någonting om att undvika rödbetor. Det finns några saker bara som man inte ska ge till barn under året enligt livsmedelsverket; salt, honung, gröna bladgrönsaker, risgröt/risvälling, opastöriserad mjölk. Grön potatis (men det ska väl mig veterligen ingen äta....)

Så kör på med rödbetor!!!
  • garin
    kerstinsmide skrev 2014-10-09 00:20:38 följande:
    Det smakar typ likadant! :D den milda havregröten och havrevällingen dvs. Jag smakar allt... haha
    Då är vi 2!
  • garin
    Sallysally skrev 2014-10-09 11:21:22 följande:

Ska också försöka frysa in iskuber men ibland köper man nog...:)

Smakar också allt haha! Tror de e när man ska känna om de e ok temperatur som de slinker in ;)

Ja dels tempkoll men också nyfikenhet, blir som motsägelsefullt att mata ungen med nåt man inte vet vad det är, typ. Haha!!
  • garin

Vilken märklig känsla, vad stort det känns, att nu SER jag en tand på gång!! Trodde inte det skulle vara nåt särskilt, men jag är typ lyrisk!!

Har försökt titta några ggr i en veckas tid men noah sträcker bara ut tungan och vänder bort huvudet så jag har nöjt mig med att känna.. Men nu SÅG jag den!!! Iiiih snart kommer den!!! Haha

Verkligen dags nu eftersom han är 6mån+1v.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet