-
Skriver under på dettapeegasus skrev 2014-09-14 11:40:55 följande:Bättre egentligen eftersom man oftast slipper köerna ;D Men jag tycker det är något speciellt med att gå dit på just valdagen #knäpp
-
Ja jag håller med, söligt och bökigt i början! (Och fortfarande ibland....)Enlängtan skrev 2014-09-23 17:43:35 följande:
Nu när våra småhjärtan börjar närma sig halvåret hur tänker ni som ammar fortfarande lägga upp introducerandet av mat?
Känner ni att ni vill avvänja från amningen snabbt eller vill ni fortsätta amma?
Den första månaden tyckte jag amningen var döjobbig (sölade, läckte, blötte ner, pigan skulle amma i tid och otid) men nu funkar det ju så bra och hon sitter inte längre fast i bröstet på en så nu kan jag tycka det är en mysig stund att sitta och amma och samtidigt pilla pigan i håret eller stryka på henne.
Vi kommer nog fortsätta med amningen nån månad till men eftersom pigan gillar alla smakisar så kommer hon få äta typ gröt och ett mål mat senare och delammas utöver det (tror det blir det bästa för båda) :)
Men tänker fasa ut långsamt, så det blir väl delamning i några månader. Och sista lilla kvällsmyset med lite amning lär ju dröja sig kvar så länge det känns bra!
Men allt beror ju på hur Noah sen reagerar på mer vanlig mat. Än provar vi bara fruktpuréer (går oftast bra) och gröt (spottas ibland bara ut)
Kan tänka mig jag hade känt mer brådska om han fått tänder tidigt! Min systerson började få vid 4 mån och vid 6mån hade han nog rätt många tänder redan och gillade ju maten med lite mer bitar i att tugga på...
Men vi får se helt enkelt -
Verkligen inte... Noah har med varit extra gnällig i ett par dagar nu. Letar febrilt efter returformulär typ...Fidelisen skrev 2014-09-26 09:09:10 följande:
Är jag en hemsk mamma för att jag är trött som fan på att bli nedspydd och för att jag efter två dagar med gnällig bebis vill gräva ner mig på gården?
Slipper som tur är bli nerspydd, om man bortser från kaskaden i onsdags kväll så spyr han inte särskilt ofta längre.
Men En god natts sömn.. Har hört talas om dig men vad är du för nåt och vart hittar man dig?! -
Då får jag bryta av med nåt positivt! Noah har i 3 nätter i sträck sovit bättre än han någonsin gjort förr, och jag också!! Han har varit väldigt stökig med sömnen ända från början, sen har det funnits bättre perioder men från att han blev 4 mån var det mer regel än undantag att nätterna skulle bli stökiga. Då var dock dagsömnen bättre!
Senaste ca 2 veckorna har det varit väldigt svängigt.
Men som sagt. Hoppas nu det goda mönstret håller i sig för oss nu. Vi behöver verkligen detta!!! -
Eftersom noah är 6 mån strax (på fredag) har jag sen några dagar börjat göra fulla portioner, men det varierar hur mkt han ens vill ha, äter aldrig upp allt! Märker inget gällande nattsömn heller för övrigt.Sallysally skrev 2014-09-30 19:40:36 följande:
Ni som ger gröt. Hur mycket ger ni nu??
-
Vad skönt att Sebbe börjat sova bättre, i synnerhet nätterna så ni föräldrar också får sova lite!Evelina04 skrev 2014-10-01 13:20:53 följande:
Sallysally - Du är INTE en sämre mamma för att din dotter inte gillar samma saker som dom andra! Här hemma går det i perioder med olika saker, det han inte gillar en vecka gillar han en annan vecka :) Fidelisen - Sebbe sover ca 9-10 timmar/natt och på dagen har han tre napar, första på ca 1 1/2 timme och dom andra två är 1/2 - 1 timme, så totalt ca 2,5-3 timmar under dagarna.
14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss! -
Varierar kraftigt! Men oftast minst en timme, ett av sovpassen brukar vara närmare 2 timmar. Dock "hinner" han bara sova 2 ggr på dagtid. En gång fm och en gång em.Fidelisen skrev 2014-10-01 11:58:07 följande:
Hur länge sover era små om dagarna?
Livia sover som absolut max en timme åt gången och det känns som att hon snabbt blir trött och kinkig igen.
-
Ååh vad störigt!!Evelina04 skrev 2014-10-01 13:31:55 följande:
Jag måste få gnälla av mig lite. Återigen, jag äskar mina svärföräldrar, dom är helt fantastiska! MEN min svärmor envisas med att plocka fram gamla plastleksaker som är 20-30 år gamla trots att vi har sagt att vi inte vill att Sebbe ska leka med gamla plastleksaker. Varje gång vi är där har hon rotat fram något nytt. Gamla plastleksaker innehåller ju ämnen som idag är förbjudna eftersom dom kan vara hormonstörande och cancerframkallande!! What to doooo?!?!?!
14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
Men det går inte att flika in det lite försiktigt då? Bara säga som det är till henne? Eller be din sambo göra det... ^^ -
Vad tycker han om gröt? Har du provat det? Eller andra smakisar?vår sommar skrev 2014-10-01 08:29:48 följande:
Börjar känna mej stressad när det gäller maten. Alfred har tappat allt intresse. Flaska vägrar han och känns som min mjölk börjar bli väldigt tun. Han drar mycket i bröstet som om det tar slut fort. Hur ska jag då få i han föda.. Ååå ångest delux
Jag tycker med det känns svårt, hur man ska lägga upp själva övergången/utfasningen också.. Nu blir noah 6 mån på fredag och han "ska" väl då börja få ett riktigt mål mat om dagen.. På kvällarna brukar jag försöka ge gröt och ibland funkar det bra, ibland uselt.. Tycker jag får amma lika mkt oavsett hur mkt han äter, och märker heller inte att ju mer gröt desto längre sover han osv. Han kan sova 6-8h i sträck ändå och det kan gå upp till 10h utan mat nattetid även fast jag enbart ammat... Så det är verkligen inte lätt.. -
Fortsätter ockupera tråden lite, hihi...Sallysally skrev 2014-10-01 11:54:29 följande:
Usch jag jämför för mycket med hur andra har de och andras barn, hur dem är osv.. Spec när de gäller sömn. Känns som jag pratar med folk som bara har bebisar som sovit 08-20 hela natten sen dem föddes.. min har aldrig gjort de.. Som längst 5h på rad och de har hänt få gånger... Min flicka skriker i bilen med.. Alla andra verksr älska bilen och somnar där.
Och hon vill ej kela i famnen eller knäet utan vill mest åla sig ur och iväg :)
Vet alla e olika. Men blir ibland ledseb på mig själv för jag jämför och känns som mammor vars bebisar sover hela natten e "bättre mammor"..
:(
Jadu, det där jämförandet.. Jag gör också så. Känns alltid som alla andra har såå mkt lättare än mig, alternativt att man läser om såna som har kolikbarn men trots det driver tre företag och sköter om både hushåll, trädgård, mat, och bakning vareviga dag...
Du ska se att plötsligt händer det, plötsligt så sover din dotter en hel natt. När du minst anar det! Och vem vet, hon kanske kommer fortsätta göra det hela tiden sen, istället för som många andra hålla på och hatta fram och tillbaka. Noah har sovit ett antal hela nätter men sen är det ju relativt också.. Oavsett om han äter eller inte på natten blir jag väckt med ett par timmars mellanrum av stök, och man får stoppa in napp osv.
Det med bilen är också olika. Men visst, oftast skriker han iaf inte, men det är för att jag planerar och förbereder bilressn noga. Sover gör han kanske varannan gång om det är en resa på minst 20-30 min annars hinner han inte somna. ;)
Han är inte särskilt "kelig" heller utan vill mest sprattla och vifta och "maska" sig. Lugn, det kommer bli mer mys och kel sen. Tänk när hon kommer kunna kramas och pussas! <3 nu fattar de ju inte vad det innebär liksom. Är ju mer spännande att ha koll på omgivningen än nån som håller fast en ;)