Inlägg från: misspethunia |Visa alla inlägg
  • misspethunia

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Känner verkligen igen kontrollbehovet!! Aldrig haft det innan men nu plötsligt ska man ju ha koll på ALLT! Jag får typ hejda mig för att inte göra en efterkoll så att sambon verkligen torkat helt rent efter blöjbyte, haha..!!

• misspethunia

Vi har också en babybjörn-bärsele. Jag har inte provat den själv än men Olivia verkar gilla att sitta i den och sambon tycker den är behaglig att ha på sig. Syrran hade den före oss och hon var ensamstående när hennes son föddes, hon har använt den jättemycket och tyckte efter lite övning att det var lätt att sätta honom i selen utan hjälp.
    Tyvärrr vet jag inte vad modellen heter.

• misspethunia

Bäbisina: Usch vad tråkigt, ledsen för er skull. Djur lämnar alltid ett stort tomrum efter sig. :(

• misspethunia

Kerstinsmide: Åh jag har så dålig fantasi, men varför inte bara förbereda en helkväll med middag, film och massage? Det hade min sambo uppskattat mer än en present tror jag! :)

• misspethunia

Nageltrång på var och varannan tå och finger, syrran sa att hon också hade det när hon ammade. Nån mer? Är det en slump, el vad kan det bero på?! Har aldrig det annars!

• misspethunia

Idag på Olivias 1-månadsdag har hon och jag åkt själva mellan Karlskrona och Visby. Jag var lite spänd inför detta men det gick så himla bra! Hon sov hela bilresan på två timmar, hela tiden i bilkön till färjan och även hela färjeturen på tre timmar, med avbrott för matning då. Hon satt mest i sele på mig på färjan men även en stund i famnen. Det var lite småbökigt att trixa med allt själv vad gäller sele, bebis, skötväska mm men det gick över förväntan bra! Så skönt att veta till framtida utflykter!
    Nu är vi åter hemma hos papsen som hade saknat oss under vår 5-dagarsvistelse hos mina föräldrar! :)

• misspethunia

Har kollat runt efter nån mammagrupp här i Visby också men alla har stängt nu till sommaren och öppnar till hösten igen. Jag flyttade hit i början av året och känner inte en kotte. Har träffat en och annan av sambons vänner med respektive men det verkar svårt att etablera ytterligare kontakt med dem, alla har redan sitt, liksom.
    Sambon är lärare så han går på ledighet nästa vecka som väl är, annars hade det nog blivit en ganska ensam sommar för min del.

• misspethunia

Olivia har napp, har stort sugbehov med jämna mellanrum, men efter en stund ploppar hon ut den igen. Har ofta napp vid insomningsskedet också men när hon somnat så ploppar hon ut den i sömnen och sover sen utan.

Apropå virrighet så känner jag igen mig där också! Glömmer namn, ord, var jag lagt saker osv. Höjden var när jag glömde att jag satt på en kastrull på spisen med en flaska i, sen gick och handlade. Min mamma o sambo var också med men de visste inte att jag satt på vattnet. När vi handlat klart ringer äldsta bonusen till min sambo o skriker att det brinner. Som tur var så var vi bara 5 min promenad hemifrån så mamma o sambon rusade hem (jag var nysnittad och körde vagnen så det gick inte snabbt för mig) och det visade sig att det "bara" slagit upp en flamma, sen hade det självslocknat. Men vad dum jag kände mig och vad jag lipade. Jag avsade mig det ansvaret sen och det var ingen som sa emot! ;)

• misspethunia

Min lilla tös var beräknad till 21 april men trivdes tydligen ypperligt i magen för jag fick tid för igångsättning den 6 maj. Värkarna startade dock natten till den sjätte så kanske var hon trots allt på väg ut då om vi inte hade varit tvungna att ta ut henne med ur-akut snitt på kvällen den 6 maj.

Vår sommar: Tycker absolut inte att du överreagerar!! Bara för att det råkar vara mamman som ammar och är föräldraledig så betyder inte det att pappan har fritt spelrum att göra vad han vill. Man är ju ändå två om att sätta det lilla barnet till världen och det betyder gemensamt ansvar.
    Jag hade blivit vansinnig om min sambo skulle ut varje helg, inte minst för att jag vill se hans engagemang och intresse för vårt nya liv. Sätt ner foten tycker jag!! Kram!

• misspethunia

Ni som pumpar el ger ersättning, hur mkt och hur ofta äter era små? Jag pumpar och Olivia äter 140-150 ml var fjärde timme ungefär och verkar nöjd med det. Tycker dock jag börjar sina lite, vet inte om det är tillfälligt eller inbillning eller om det verkligen är på väg att ta slut, vilket jag tycker vore väldigt synd. Har läst runt lite hur man ska stimulera mjölkproduktionen men det står inte mkt om pumpning tyvärr. Har ni några tips el råd el tankar?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet