Inlägg från: misspethunia |Visa alla inlägg
  • misspethunia

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

God jul lite i efterskott alla godingar!! Hoppas ni alla har haft det toppen! Vi har haft det finfint här hos min familj i Karlskrona, endast en liten rinnande näsa på lilltjejen men i övrigt är hon tipp topp.

Har en fråga till er som bor i norra delen av vårt land. På måndag åker vi upp till sambons släkt i Sundsvall och det jag undrar är hur mkt ni klär på era bebisar när det går ner emot -10 och kallare. Vi har inte hunnit få så kallt här än. Jag har tänkt mig en åkpåse i fårskinn samt täckoverall, men behövs det många lager under overallen?

• misspethunia
    Enlängtan skrev 2014-12-26 00:42:23 följande:
    Om jag har pigan i åkpåse i vagnen (fårskinn) när det är ca -10 brukar jag ha fuskpolo, tjock mössa, handskar, tossor och en tjock vinteroverall och 1-2 lager vanliga kläder) om vi är ute under en timme är vi ute längre kan jag sätta på en "underställs"overall i ull också.

Är det kallare brukar jag slänga med en filt i vagnen också :)

Sen om det är -10 och mycket blåsigt/regnigt/snöigt så kan man ju såklart få klä på mer kläder men jag utgick från blås/regn/snöfritt väder :)
    Tack för feedback! En fråga till; brukar du skydda kinderna mkt? Har fått lära mig att man inte ska tvätta o smörja in samma dag utan kvällen innan så att inte huden är så fuktig. Bör man ha en sån där "banditmask" på, eller överdriver jag nu? Räcker kanske med mössa som går ner över öronen och lite framför samt fuskpolo? (Känner mig så okunnig, haha!)
  • misspethunia
    Enlängtan skrev 2014-12-28 00:49:06 följande:
    Mössan spänns ihop under hakan med kardborre så den och fuskpolon ger lite skydd på kinderna men utöver det så är kunderna bara :) kan ev dra upp filten lite mor ansiktet men samtidigt är det ju inte bra om den kommer för nära mun/näsa då den blir fuktig av utandningsluften och då är ju risken större att de börjar frysa.

Att bada barnen just innan man ska ut en längre tid kanske inte är att föredra men tvätta av efter ex måltid och smörja lite borde inte vara någon större fara om man väntar tills salvan gått in i huden (det sa iaf barnläkaren när jag rådfrågade vid 6 månadersbesöket) :)

Jag tycker själv det är jättesvårt att klä pigan och oroar mig alltid för att jag ska ha klätt henne för lite men brukar sticka in ett finger och känna på bröstkorgen/ryggen hur hon känns och även när man kommer in känner jag alltid på händerna/fötterna för att försäkra mig om att handskar och tossor håller tillräcklig värme. Tror nog oftast jag klär henne för varmt men hellre det är för kallt, hehe ;P
    Tusen tack för tipsen!

Jag håller med, hellre lite för varm!
  • misspethunia
    peegasus skrev 2014-12-28 20:06:04 följande:
    Om man använder en kräm/salva helt utan vatten kan man smörja in strax innan man ska ut. Weledas Weather protection är grym! Innehåller inget vatten och inga mineraloljor utan bara naturliga ingredienser. Kostar typ 70 pix för en liten tub och räcker jättelänge. Kinderna blir supermjuka :D
    Tack!! Ska försöka hitta den inom det närmaste då!
  • misspethunia

Ni som ger (eller har gett) ersättning, när planerar ni att sluta med det, och hur ofta ger (gav) ni på slutet? Jag funderar på att sluta när bebisen är 10 månader, hon är exakt 8 nu. Tror ni det räcker med en gång om dagen fram tills hon är 10 månader? Det dröjer 2-3 veckor innan vi ska till BVC så jag tänkte få lite tips o råd av er kloka flickor först. :)

• misspethunia

Usch, påminn mig inte om tentaångest. Jag får ångest! Har sällan problem med sömnen, men innan tenta... Kunde varken äta eller sova. Hua!!

• misspethunia
    Enlängtan skrev 2015-01-24 09:07:25 följande:

Och så kom äntligen natten då pigan sov från nattningen ända fram till morgon smile2.gif

Nattade henne ca 22:30 igår, vid tvåtiden i natt vaknade jag av att hon grinade till men när jag kom utanför hennes sovrumsdörr så var hon tyst igen så avvaktade med att gå in och det förblev tyst så jag gick tillbaka till sängen.

Strax före kl 09 vaknade lillgumman, så himla underbart! Mamman somnade väl ca 01 och har själv vaknat till några gånger men ändock mycket mer sömn än på länge (tummen upp) smile1.gif <3

Åh så skönt för dig!! Plötsligt händer det liksom! Hoppas det håller i sig så att du får ta igen lite av all förlorad sömn.

Beundrar dig som kommit så långt att låta M sova i eget rum. Jag är inte där på långa vägar, mentalt sett. Jag är betydligt mer löjlig med sånt än jag trodde att jag skulle vara. Jag tror att hon hade fixat det utan större besvär, det är bara mamman som har lite kvar att jobba på...
  • misspethunia
    Ellie835 skrev 2015-01-25 15:55:13 följande:

Gräsänka igen :( Sambon är på kurs i Sthlm hela veckan så jag är ensam hemma med Evelyn, ett helt gäng kor två hästar, kaniner och katter :/ Ensamstående är inget jag skulle vila vara :( Är det ngn här som är det så är jag helt förstummad över hur stark du är. Evelyn sover ju som en kratta dessutom och vaknar mellan 4.00-5.00 varje morgon så jag får nog sätta kaffe intravenöst innan helgen kommer och mannen kommer hem.

Måste vara tufft att sköta en gård helt själv, med en liten bebis att ta hand om samtidigt. Heja dig! Se till att ta igen dig rejält när veckan är slut. Du kanske kan tänka ut nåt att unna dig när din sambo är hemma igen, som en belöning för att du grejade det!

Min syster har varit ensam med sin son sen han var ett par veckor gammal, idag är han snart 3 år. (Hon insåg att hon plötsligt hade två bebisar att ta hand om; pojkens far samt pojken själv, så fadern åkte ut...) Det har varit otroligt tufft för henne emellanåt, bara en sån sak som när båda ligger i kräksjuka. Fattar inte hur hon grejat det, själv ligger jag HELT pall när jag har kräksjuka...

Verkligen beundransvärt med alla ensamstående föräldrar, oavsett orsak till att man är ensam.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet