• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Har ni sett att de säljer ut massa barngrejer billigt på Jollyroom nu. De har nåt 4årskalas och rabatt på massor. Sista kvällen är idag. Tänkte bara tipsa. Köpte just en åkpåse för under 400:- och en overall för under 500:- jättefina. Ett tips bara om ni missat det

• LyCKa55

Måste fråga er andra om era bebisar "får" sova på mage? Sixten rullar som bekant till mage HELA tiden, även på natten. Jag har lagt en mjukishund där som stoppar bra men han lyckas ändå. Nu har jag hittat honom sovandes på mage två gånger ikväll. Ska man låta dem fortsätta sova så? Vågar man det? Är det inte förhöjd risk för psd då? Eller är det jag som nojjar i onödan. Jag har iaf vänt på honom. Han brukar inte vakna tack och lov men det är jobbigt att hålla koll och jag springer upp massa på natten för att kolla. Plus att man ammar= dålig sömn...

• LyCKa55
    kerstinsmide skrev 2014-09-01 10:21:30 följande:

Men om han kan rulla tillbaka själv så.är det väl inga problem? När jag var liten så skulle alla bebisar sova på mage. :P

Nej han kan inte rulla tillbaka själv. Det är ett problem. Men han lägger huvudet på sidan när han ligger på mage iaf. Så luft får han
  • LyCKa55
    Gullvivan skrev 2014-09-01 16:03:09 följande:

Jag har läst att risken för psd minskar avsevärt när barnet lärt sig att vända på sig.. Då är ju inte risken stor från början så det ska nog inte vara någon fara. Antar att det har att göra med att dom just har reflexen att lägga huvudet på sidan när dom lärt sig att vända på sig..

Okej. Ja jag är nog lite nojjig. Men man kan ju inte låta bli. Vad skulle man göra om nåt hände liksom?
  • LyCKa55

Jag är alltid förvånad när andra beskriver att deras barn sover igen redan vid typ 9-10 på fm! Sixten vaknar nog vid 07.30-08 och sen sover han först vid typ 11.30 och då är han ju svår att få o sova så ibland går inte det heller. Fattar inte vad jag fått för superunge vad de gäller att vara vaken!

Måste fråga er andra en sak. Har ni tankar på att låta er bebis sova i eget rum? Var en tjej som frågade oss andra i en grupp av typ 6mammor som brukar ses. Hennes barn är typ 6,5mån! De andra verkade tänka samma men jag kände bara "Gud va tidigt!". Jag skulle aldrig kunna ha honom i eget rum nu. Dels sover han så oroligt o sen vill ja ha min bebis hos mig:)

• LyCKa55
    garin skrev 2014-10-13 11:33:45 följande:

Men då vaknar han ju rätt så "sent" på morgonen ändå också. Noah är i princip alltid vaken i minst 3, vissa av passen 4 timmar och inte sällan sista kvällspasset har han ofta hållt igång så länge som 6 timmar. Outtröttlig ibland, fast man försöker natta och matar osv om vartannat! På dagarna försöker jag aldrig aktivt att söva, men han blir gnällig när han är trött och då somnar han oftast efter lite extra amning. Gör han inte det utan pignar till igen, ja då får han leka en omgång till! Jobbigast är ju de ggrna som inget passar iofs, när man märker att han är trött men trots det inte somnar. Men det inträffar inte ofta här längre iaf.

Ang eget rum. Dels har vi ju iofs inget rum åt Noah ens eftersom vi bor i en tvåa (måste flytta SNART!!!) men nej, han eller jag är inte redo att börja låta honom sova i eget. Hade han varit stabilt stökfri i någon månad så hade det väl varit en sak. Men sålänge det behövs nappinstoppningar osv så blir det ju bara onödigt spring. Men tror inte det handlar om åldern när de är redo heller. Och sen har jag läst om såna som menat på att bebisen sovit bättre i eget rum eftersom det verkat som det störts av föräldrarna och DÄRAV stökat på nätterna. Tror dock inte det är fallet hos oss....

Jo det gör han kanske. Skönt det. Är ändå död på morgonen. Men det beror nog mest på att han vaknar väldigt ofta på natten.

Sixten är som sagt vaken till typ 11.30-13 nångång innan han sover första gången, så alltså 4-5h. Sen är det lite olika. Han har inte nån rutin alls på det där med sömnen. Men han brukar väl relativt ofta sova igen nångång mellan 15-17. Och sen somnar han för natten mellan 18.30-20.30.

Idag sov han en halvtimme vid 13 och en halvtimme vid 17. Då var han fortfarande rätt trött så han hade nog kunnat somna om men då kände jag att om han gjorde det så skulle han va vaken länge ikväll. Så nu somnade han vid ca 19 o lär sova gott rätt länge. Men då beror det som sagt på att han sovit jättelite på dagen. Det händer aldrig att han sover bra både på dagen och natten.

Vi har också bara en tvåa. Men ska ju flytta om ca 7veckor till min hemstad(är jättelycklig över det! Har längtat i flera år!:) där vi ska bo i en stooor 4:a på 111kvm(!). Det är istället för stort o lite dyrt men det fanns inte jättemycket att välja på just nu. Det blir förhoppningsvis hus om nåt år eller så ändå.
  • LyCKa55

Va skönt det är att läsa att fler har samma problem som en själv! Tänk att jag typ glömt bort att gå in här!

Sixtens sover också dåligt. Vaknar typ varannan-var tredje timma på natten. Han får inte äta varje gång för det är ju inte det som det beror på. Det kan det bara inte vara för innan sov han liksom 5-6h innan han vaknade första gången. Han får nappen istället ibland. Men det är ingen ordning på vart han sover. Nu har han sovit hela nätterna mellan oss i stort sett för man orkar inte springa med honom upp o ner till hans säng hela tiden. Tyvärr. Hoppas det blir bättre nu när vi snart börjar med välling på kvällen.

Tänkte med tanke på det fråga er andra vad ni använder för sorts välling? Var ju nån som fått testa många sorter o inget som funkat o nån annan som skrev att deras barn älskade den sorten de hade. Kan det ha varit du garin?

• LyCKa55
    vår sommar skrev 2014-10-16 19:37:33 följande:

Jag har en jätte hemlis som vill dela mej av. Men ni får lova att inte skriva nått om det på insta :)

Vi har idag bestämd oss för att köpa hus som vi varit och tittat på ett par gånger. Ägaren ville bara sälja till oss så det har inte kommit ut på försäljning ens.

Vi ska inte säga nått till någon förrens alla papper är påskrivna men vill verkligen berätta det för nån så berättar det för er :)

6 rok och den trädgård på 1500 kwm. Jag känner mej så himla glad

Vad härligt! Vet precis hur du känner. Var superlycklig när vi fick reda på att sambon fick jobbet i min hemstad ,som vi snart ska flytta till, men inte fick säga nåt. Man vill ju bara spricka av glädje o berätta för alla men kan inte. Tur du har oss:)
  • LyCKa55
    garin skrev 2014-10-16 18:02:45 följande:

Jag har inte fått mens heller men ammar fortfarande såpass mycket att jag inte tror den kommer än på ett tag!

Vad svårt det är med maten till de små! Jag är lat och köper färdiga burkar och har nu hunnit prova lasagne, potatis och rödspätta (noah KRÄKTES efter en sked vardera av dessa, och gjorde superäcklade miner en bra stund verkligen) samt kyckling med couscous. Sistnämnda inte heller populärt. Dock inget kräks, så jag provade den idag igen. Men bläää tyckte han och blev jätteJÄTTEledsen... Synd...

Gröten på morgonen går iaf bra, där gör jag en hel portion och ibland har han fått i sig allt, ibland drygt hälften.

Vällingen på kvällen går också bra, är bara olika hur mkt han fått i sig men det beror nog på hur hungrig han varit vid tillfället, precis som gröten.

Han gillar frukt och bär-pureerna, bara vanlig mat som är så fruktansvärt äckligt!

Hoppas det vänder snart. Hade ju sett fram emot att propoa i honom mat så man kan börja dra ner lite på amningen dagtid. På nätterna äter han dock ingenting så då slipper jag ju iaf amma

Det är ju skumt egentligen att jag fått tillbaka min mens när det verkar ovanligt när man ammar. Jag ammar också mest fortfarande. Han äter lunch och gröt på kvällen bara.

Trist att han inte gillar maten. Men det kommer nog! Sixten äter maten utan några större protester men gillade däremot inte fruktpuren! Han gjorde kväljningsuttryck o ville inte ha. Kan ju visserligen vara just den frukten(mango och päron). Men det trodde jag inte.
  • LyCKa55
    garin skrev 2014-10-16 22:24:56 följande:

Det är ju dock väldigt olika, har ingen statistik men känns som det är lika vanligt att vissa får tillbaka mensen efter ett par, tre månader som att andra inte får den på ett år trots att de ammar lika mkt. Känns både skönt att inte ha fått den samtidigt som man egentligen vill se att kroppen återhämtat sig igen liksom, och vi kommer nog hyfsat snart börja fundera på syskon då vi vill ha ganska tätt! Då kan det ju vara bra om mensen är tillbaks ;)

Noah älskar all fruktpuré och jag har fått använda den för att spetsa den där milda havregröten från 4 mån. Nu kör jag 6 mån gröt med banan/päron så den gillar han utan att man behöver lägga i fruktpuré.

Ja men precis. Det är ju skönt att veta att allt är som det ska på nåt sätt och är i ordning. Jag fick min mens typ exakt 4veckor efter att avslaget tagit slut. Sen har ja fått den varje månad. Är väl 3gånger tror ja. Och den blir mer o mer regelbunden för varje gång. Dock blöder ja supermycket första dagarna. Man vill inte göra nåt för det bara forsar. Hoppas det ändrar sig snart!

Jaha, vad kul med planering för en till! Jag tänker nog lite i dem banorna men vi ska vänta nåt år har vi sagt. Jag skulle behöva ha ett jobb först. Vi ska ju flytta snart o då lämnar jag min fasta tjänst här uppe o vet inte om ja kommer hitta nåt nytt. Känns lite läskigt..
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet