garin skrev 2014-10-13 11:33:45 följande:
Men då vaknar han ju rätt så "sent" på morgonen ändå också. Noah är i princip alltid vaken i minst 3, vissa av passen 4 timmar och inte sällan sista kvällspasset har han ofta hållt igång så länge som 6 timmar. Outtröttlig ibland, fast man försöker natta och matar osv om vartannat! På dagarna försöker jag aldrig aktivt att söva, men han blir gnällig när han är trött och då somnar han oftast efter lite extra amning. Gör han inte det utan pignar till igen, ja då får han leka en omgång till! Jobbigast är ju de ggrna som inget passar iofs, när man märker att han är trött men trots det inte somnar. Men det inträffar inte ofta här längre iaf.
Ang eget rum. Dels har vi ju iofs inget rum åt Noah ens eftersom vi bor i en tvåa (måste flytta SNART!!!) men nej, han eller jag är inte redo att börja låta honom sova i eget. Hade han varit stabilt stökfri i någon månad så hade det väl varit en sak. Men sålänge det behövs nappinstoppningar osv så blir det ju bara onödigt spring. Men tror inte det handlar om åldern när de är redo heller. Och sen har jag läst om såna som menat på att bebisen sovit bättre i eget rum eftersom det verkat som det störts av föräldrarna och DÄRAV stökat på nätterna. Tror dock inte det är fallet hos oss....
Jo det gör han kanske. Skönt det. Är ändå död på morgonen. Men det beror nog mest på att han vaknar väldigt ofta på natten.
Sixten är som sagt vaken till typ 11.30-13 nångång innan han sover första gången, så alltså 4-5h. Sen är det lite olika. Han har inte nån rutin alls på det där med sömnen. Men han brukar väl relativt ofta sova igen nångång mellan 15-17. Och sen somnar han för natten mellan 18.30-20.30.
Idag sov han en halvtimme vid 13 och en halvtimme vid 17. Då var han fortfarande rätt trött så han hade nog kunnat somna om men då kände jag att om han gjorde det så skulle han va vaken länge ikväll. Så nu somnade han vid ca 19 o lär sova gott rätt länge. Men då beror det som sagt på att han sovit jättelite på dagen. Det händer aldrig att han sover bra både på dagen och natten.
Vi har också bara en tvåa. Men ska ju flytta om ca 7veckor till min hemstad(är jättelycklig över det! Har längtat i flera år!:) där vi ska bo i en stooor 4:a på 111kvm(!). Det är istället för stort o lite dyrt men det fanns inte jättemycket att välja på just nu. Det blir förhoppningsvis hus om nåt år eller så ändå.