• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Såå, nu sitter jag vid datorn och kan göra er sällskap här :)
    Det där med hunger och törst under amning... ja.. törstig är jag som fasiken! Dricker mycket vatten men det märkte jag att jag började göra mer redan under gaviditeten. Men sen är jag även törstig på mjölk och juicer osv.
    Hungrig kan jag bli, men det känns som törsten är starkare. När jag äter går det liksom riktigt motigt ofta...och tar jättelång tid att få i sig en normal portion mat fast jag vet att jag har bråttom! haha
    Nu dusch innan liten vaknar

• garin
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:

Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! smile2.gif Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.

Kunde varit jag som skrivit typ allt detta! Ja förutom att våran pojk inte heter Walter då

Vår pojk var med lite gul och extra trött i början men nu är han pigg sen ca 10 dagar tillbaka och vill gärna suga hela tiden.. Först somnade han snabbt och sov sedan i 3-4 timmar, åt och sen sov lika länge igen. Nu sover han max 3 timmar i sträck på dagen och tyvärr bara 2 på natten..

Jag somnar inte alltid om så snabbt efter amning på nätterna och på dagarna är jag för stressad för att sova. Så första 10 dagarna sov jag i snitt två timmar per dygn, jag skojar inte! Nu är det 2-3 timmar per dygn iaf.

Frustrerande att inte ha varit ute någonting i sommarvätmen på hela helgen, men jag vill inte störa amningen genom att börja lägga till ersättning. Hoppas så att det ska gå att vänja av honom med amningsnappen också så småningom..
  • garin

Ladygum, just det, glömde tillägga, de säger ju att det kan ta ett par månader innan brösten och bebisen är i fas med varandra vid amning, och att ibland känns det som att ungen sitter fast i bröstet på en.. Men tror det är vanligt att det är så i början men att man får försöka stå ut för barnet "beställer" ju hur mkt mjölk den vill ha. Vår pojk är nu 24 dagar gammal och känner att det nog var först efter typ 3 veckor som mjölken rann till ordentligt, nu läcker nästan alltid det bröstet som han inte suger på för tillfället och jag känner hur det spänner i brösten om han inte ammat på 2 timmar. Det gjorde jag inte tidigare..

Så ge inte upp riktigt än!! <3

• garin

Som tur är har N varit lätt att göra nöjd i natt, men i gengäld har han inkl denna gången vaknat 4 ggr i natt. Har bara gått en timme mellan gångerna jag fått ta upp honom. Då hade vi ändå ett amningsmaraton igårkväll mellan kl 19-22.. Men jag vill inte ge upp detta!!

• garin
    LyCKa55 skrev 2014-04-29 06:53:04 följande:

Jag undrar lite över hur ni som ammar gör på natten med mjölkläckage? Har ni typ bh på er eller nåt annat för att inte söla ner i sängen? Mina bröst läcker rätt mycket o det är väldigt ofräscht att vakna o va täckt med mjölk..

Jag sover med antingen amningsbhn eller amningslinne och har amningsinlägg i. Det är först den senaste veckan jag behövt använda inlägg dock, har läckt minimalt de första 2-3 veckorna men nu har det blivit mer..
  • garin

Åååh bara glömma att få sova. För en vecka sen sov han iaf 2-3 timmar i stöten, dygnet runt. Nu kan han totalt skita i att sova lååånga stunder på dagarna, så tänker man att han kandke ställer om sig då han tänker sova mer på natten. Eh, nej.. 30-60 minuter går det från att jag lagt ner honom till att han vaknar igen.. Den stunden har jag hunnit sova i ca 3 minuter...

• garin
    kerstinsmide skrev 2014-04-30 02:03:59 följande:

Du kommer hs en lika rolig natt som mig låter det som. ;) Har seriöst ammat Livan sen 22... med pauser iofs men inga lpnga. Typ 15 -30 min. Ska tömma andra bajsblöjan nu haha
    Säkerligen! ;)

Sjukt är det. Sen kl 2 i eftermiddags (12h sedan) har han bara sovit i 2,5h vid ett tillfälle. Om man bortser från typ 2x10 min som jag lagt ner honom men han vaknat så snabbt igen... Sen har jag ammat.. Ammat.. Och ammat... Jag dör nästan lite just nu!! Går aldrig sova nånting nästan.. 1,5h fick jag mellan kl 21-22.30 typ...
  • garin
    kerstinsmide skrev 2014-04-30 02:20:45 följande:

Jag funderar starkt på ersättning. Min mjölk verkar ju inte räcka. Eller så blir hon så trött av allt sugande att hon måste ha intervallamning. Mamma blir iaf trött och pappa kan inget göra då det är jag som jar mjölken. :P
    Jag vill inte ge upp amningen! Men tanken lockar.. Dock är det jag son får ta nätterna ändå eftersom sambon jo bar MEN alla säger ju hur nöjda bebisarna blir av flaskan.. Får hoppas detta är en snabbt övergående fas bara..
  • garin
    Junie2013 skrev 2014-04-30 17:12:46 följande:

Så söta era små guldklimpar är! Själv ligger jag här och ammar för vad som känns för 20 gången idag. Det blir lätt tröttsamt när det enda lilla grodan vill är att snutta. Men löser det genom att pilla på mobilen. Då går tiden lite snabbare. Vill gärna också visa upp min lilla skrutta men skulle kännas bättre om biltråden var låst.

Vad gör ni om dagarna med era små?

Jadu min gosse är likadan! Han har åtminstone ett amningsmaraton per dygn dessutom, då det känns som han växer fast vid bröstet i timmar verkligen, blir aldrig nöjd. Även om han somnar emellanåt vaknar han till ett par minuter senare så är det igång igen. Men han växer så det knakar med, 360g hade han gått upp på en vecka idag..

Ja jag brukar tänka att vadfan gjorde man innan smartphonesens tid?!? Ok att man ska ta det lugnt,mysa osv under amningen men det gör man ju också! Men långa stunder så blundar lillen under tiden och då är telefonen framme... Instagrammar, läser bloggar, facebook, skriver långa sms till nära och kära, pratar i telefon, nätshoppar osv! Guld!

Jag gör inte jättemkt annat än att amma honom och sen sover han ju. I ca 3 * 30 min per dag är han vaken och nöjd, då brukar jag ha honom i babynestet och så ligger han där och kikar och "pratar" och jag svarar honom ;) beroende på när dessa perioder infaller gör jag olika saker.. Första gången, på förmiddagen, vill jag ofta äta frukost så då gör jag det samtidigt liksom.

Fyra veckor blir skrutten imorgon!! Och just det. Skulle också gärna ha en låst bildtråd, hade känts bäst. Vill självklart visa er min guldklimp
  • garin
    viochdu skrev 2014-04-30 10:46:03 följande:
    Ja man får nog räkna med att sovtiderna kommer variera tills dem flyttar hemifrån.. (vilket känns som att det kan ske närsom eftersom tiden går såååå sjukt jäkla snabbt)

Vi har än så länge väldigt "tur" med vår böna. Sover äter sover äter och har en krångelperiod på kvällen efter kvällsamningen. Sen kan vi amma en gång på natten vid tre tiden. men oftast sover hon från elva fram till halv fem .. vissa gånger har hon vaknar SJU..  önskar det skulle fortsätta så. men det kan man ju bara drömma om.

BF 26 April 2014 - Signe kom 1 April :)
    Underbart söt din lilla Signe är!! Måste jag börja med att säga :)

Ja sömnen lär ju hinna variera flera ggr om sen även när man tror sig ha fått fasta och bra rutiner. Plötsligt så kan det vända igen..

Låter jätteskönt att du får sova hela nätter (som det faktiskt räknas som) :) men helammar du eller ger ni flaska också?

Idag har jag fått plåster på såren för att natten var jobbig. Oj vad han sovit. Han laddar väl tyvärr för nattens bravader... :/ försökte vila i förmiddags då han sov i 2,5h men har så svårt att komma till ro sådär mitt på dagarna liksom. Men lite gjorde det kanske.. Sen var vi iväg till bvc och väl hemma strax innan kl 3 så åt han tills han somnade vid bröstet och har sovit sen dess. Synd det är så oberäkneligt fortfarande för detta tåget har jag liksom inte kunnat hoppa på, och vilat alltså. Väntade mig att han skulle vakna inom någon timme sådär. Men icke... Ååååh tänk om han bara kunde sova i 3h i sträck på natten någon gång snart?!? Sist det hände var för en vecka sen, och då hade vi dessutom bra flyt hela dagen.. Var som en ny människa!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet