• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

LyCKa55 skrev 2014-07-28 12:00:09 följande:

Den här frågan ligger egentligen en bit fram i tiden,för de flesta av oss mest troligen, men har ni börjat fundera på syskon redan? Jag vet inte varför men jag är redan inne på de tankarna o vill börja planera. Egentligen är det ju inte jättelång tid frammåt man bör börja om man vill ha 2-3år mellan barnen. Jag vill gärna ha dem relativt tätt. Men så ska ju situationen i övrigt klaffa med. Vi måste få ordning på vart vi ska jobba o bo. Vi bor i en stad där vi inte trivs och har jobb som är krångliga att byta o hitta nya så vi funderar o inväntar att de söker efter vårt yrke(vi har samma) på rätt ställe. Så därför får det väl dröja tills situationen är mer i ordning innan vi försöker igen. Men man kan ju drömma:)

De första tre månaderna tänkte jag att nääääe det blir nog fan inga fler barn, det kändes tungt redan som det var att få ihop allt. Men nu är man iaf lite mer på banan, dock känns kroppen fortfarande rätt paj till och från. Missköter mig tyvärr rätt rejält..

Men ändå, så längtar jag efter syskon nu. Dels för att är det såhär jobbigt är det på särt och vis rätt bra att göra "färdigt" de barnen man vill ha, jag är dessutom 29 och sambon fyller 33 senare i år så vi är inga ungdomar.

Och så har man i bakhuvudet hur lång tid det tog att bli gravid.

Det som talar mot oss är också boendesituationen. Den ska definitivt vara löst innan vi börjar försöka få syskon.
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-07-28 13:10:50 följande:
    Jag förstår dig som haft det så tufft med knappt nån sömn osv. Samtidigt som du säger så är det skönt att få den perioden gjord.

Jobbigt att det tog lång tid sist, då behöver ni kanske planera in det snart inpå ifall det tar lite tid igen. Samtidigt behöver det ju inte va samma sak andra gången. Vi får hoppas på det för er. För oss tog det sig på första försöket så man har ju det i bakhuvudet o tänker att det är så snabbt det ska gå, men det behöver det ju inte göra. Men vi får ju hoppas det.
    Nu är dock sömnen nattetid mycket bättre men dagtid vill lilleman inte sova mycket, somnar inte in själv och går inte att lägga ifrån sig. I bilen somnar han dock oftast! Men inte slltid man orkar åka omkring såpass långt.. Kan bli motsatt med, att han inte somnar, då känns det lite frustrerande när man är en halvtimme hemifrån men även en halvtimme från slutdestinationen!

Nä det kan ju gå fortare andra gången :) men har då mina tio gravkilon kvar och större lägenhet SAMT att det ju kan vara bra om mensen kommit tillbaks så man vet att det går att bli gravid igen.. Blir spännande, tyckte jsg könde äl i tisdags förea veckan, om det blir mens nästa vecka då...
  • garin
    aperfectsonnet skrev 2014-07-28 22:18:46 följande:
    Senast jag/vi hade nån form av sex var den 24:e augusti förra året, vår bröllopsnatt... Herregud, det är ju nästan ett år sedan! Ganska exakt elva månader. Efter bröllopet mådde jag illa och kräktes och efter att ha spytt i en vecka gjorde jag graviditetstest, när vi plussat var sex helt out of the question för att minimera missfallsrisken... Och nu kan jag inte föreställa mig hur vi nånsin ska få till det?! Jag är verkligen med vår son tjugofyra timmar om dygnet utan avbrott. Vi samsover och han vaknar direkt om jag försöker röra mig bort från honom. Jag förstår ju att det inte ALLTID kommer att vara såhär, men det lär ju knappast ändras i en handvändning heller...

Dessutom fick jag tillbaka min mens i torsdags, och som flera av er upplevt är den mycket rikligare än innan graviditeten. Nu femte dagen forsar det fortfarande som aldrig förr! I alla fall, igår skulle jag och lillskrutten bada badkar så jag tänkte sätta in en tampong för att slippa rosa vatten... ;) Men FYYYY FAAAAAAAAN vad ont det gjorde! Sved som bara helvete och var omöjligt att få in den mer än några centimeter. Jag försökte stå i olika ställningar och typ dränkte in den med glidmedel för att se om det överhuvudtaget var möjligt att pressa in den, men nix. Försökte idag igen men med samma resultat. Hur kan det bli så?!?!? Jag har liksom redan ont vid sex sedan min canceroperation, men då gör det ont längst in pga ärrvävnad, nu gör det ju ont ÖVERALLT. Känner mig rättså nere över det faktiskt, ska jag aldrig nånsin kunna ha sex igen? (Visst finns det annat sex än just penetrerande, men ärligt talat är det inget jag direkt uppskattar...)

Vad gäller syskon: OM jag nu får ett sexliv igen nån gång så hoppas jag sååååå mycket att jag kommer att kunna bli gravid ytterligare en gång! Att behöva vara sängliggande så länge när man redan har ett barn som man vill kunna vara 100% närvarande med är kanske ingen höjdare, men jag tror och hoppas att det här med att bli storebror åt ett litet syskon kan väga upp det tråkiga i att ha en mamma som ligger och latar sig i fyra månader.

Ur ett rent själviskt perspektiv tycker jag att det här med att vara mamma är det överlägset mäktigaste, häftigaste, roligaste, tuffaste, mest givande och magiska i hela världen, och jag vill så otroligt gärna få uppleva det med ännu en lika älskad bebis! Harry skulle dock gärna få hinna fylla två-tre år innan det blir dags för en ny eventuell graviditet... Inte minst för att jag och hans pappa vill hinna njuta av att vara en liten familj med bara honom först.
    Åh jobbigt med mens redan! Och du helammar också för fullt va? Jag misstänker att min mens är på g, blir "spännande" att se om jag har rätt i nästa vecka sen. Lite tidigt för den att komma igång ändå då ju.. Särskilt när vi ändå inte kommer få till det på länge.. Vi har många saker dom talar emot sex just nu (eller samlag, för lite sex har vi nog haft typ 2 ggr men det var löngesen nu)

Jag och bebis samsover också, sambon sover på soffan sen två månader tillbaka.

Lillgrabben sover inte mycket dagtid och när han gör det är det antingen i en rullande bil eller på mig.. Inte så lätt att ha sex då..

SAMT icke att förglömma, hur snygg och fräsch känner man sig?! Duschar varje dag men är superdupersvettig hela tiden, har fortfarande 10 kilon kvar så jag känner mig så fet och äcklig. Men hinner liksom inte göra nåt åt vikten. Jag kan visserligen begränsa intaget av onyttigheter men alltså, då har jag ju liksom ingenting att trösta/fira med! Efter en jobbig intensiv dag och långdragen nattning så anser jag rentav att jag behöver en stooor tallrik glass!!

Har inga goda möjligheter att komma ut på promenader heller tyvärr och nu i denna värmen, döden för både mig och noah ju!!

Usch vad jag lät negativ.. Men iaf.. Jag är som sagt inget förförelsematerial nu precis!!

Men åh, trodde det redan var "kört" för dig att kunna bära ett barn till?! Vore ju helt underbart om du ändå kan det framöver ju :) håller alla tummar och tår!!
  • garin

Noah blir prick 4 månader imorgon och är född på bf. Han är en pigg och vaken kille, hade gärna önskat att han dov mer men han vill inte utan verkar nöjd som det är!

Han har först idag lyckats rulla runt helt till mage från rygg, för någon vecka sen kunde han typ nästan klara det men den armen som hamnar under kroppen fastnade ju. Tvärtom lyckades han med men det är inte direkt "flytande" än. Tycker det var skönt så länge de låg kvar där man la dom. Häromveckan hade han lyckats kravla sig ur babygymet, bara huvudet låg kvar på mattan.

Han greppar grejer men vid 3 månader var det nog fortfarande bara slumpmässigt pga gripreflexen, nu är han sen ett par veckor mer medveten och sträcker sig efter grejerna, tar dom och håller fast dom.

Det går så fort, plötsligt en dag kan dom bara och så känns det som dom alltid gjort det!!

• garin
    garin skrev 2014-08-02 13:01:36 följande:

Noah blir prick 4 månader imorgon och är född på bf. Han är en pigg och vaken kille, hade gärna önskat att han dov mer men han vill inte utan verkar nöjd som det är!

Han har först idag lyckats rulla runt helt till mage från rygg, för någon vecka sen kunde han typ nästan klara det men den armen som hamnar under kroppen fastnade ju. Tvärtom lyckades han med men det är inte direkt "flytande" än. Tycker det var skönt så länge de låg kvar där man la dom. Häromveckan hade han lyckats kravla sig ur babygymet, bara huvudet låg kvar på mattan.

Han greppar grejer men vid 3 månader var det nog fortfarande bara slumpmässigt pga gripreflexen, nu är han sen ett par veckor mer medveten och sträcker sig efter grejerna, tar dom och håller fast dom.

Det går så fort, plötsligt en dag kan dom bara och så känns det som dom alltid gjort det!!

SOV mer, inte dov....
  • garin

Dålig man är på att skriva här numera! Märker att Instagram tar största fokus, vi är ju ett litet gäng som håller ihop där även via kommentarerna till bilderna, tycker det är smidigt ;)

Någon mer här inne som är lite nyfiken kan gärna kika in hos: karinkrus.

För övrigt känns det mycket lättare nu, iaf för stunden! Jag har ju haft mycket bekymmer med en bebis som vill äta hela tiden och aldrig sova, förutom under tiden han äter typ, alternativt på mig.. Mycket frustrerande, men jag har kämpat känpat kämpat och det börjar nog lossna nu! Men jag är väldigt medveten om att man inte ska ta något för givet för att det råkar fungera några ggr/dagar i rad..det kan snart vända igen!

Hur som helst, nu ligger guldklimpen och sover i sin säng sen en timme tillbaks. I förmiddags sov han i lite mer än två timmar. Han somnar dock inte själv, utan vill gärna ammas en stund innan. Men jag är så nöjd över de STORA framsteg han redan gjort, så lite i taget funkar för mig han tar även bröstet utan amningsnapp, bara hände häromdagen. Hade gett upp att prova, och eftersom han är över 4 månader nu trodde jag verkligen att det aldrig skulle gå. Men de ggrna han vill ligga och suga lite längre, inför nattningen och ibland på natten, då har jag gärna amningsnapp på för min egen skull. Blir lätt överkänslig i mitt "nattningsbröst". Haha.

Vi har även bestämt oss för att det blir dop, men inte hunnit planera så mycket än. Bättre sent än aldrig iaf, han kommer vara kring halvåret när han döps istället för 2-4 månader som "alla andra" (känns det som). Men det blir kul! Får lite hjälp av en vän med planering. Har tänkt ha det ganska enkelt ändå, men lite får man ju ändå anstränga sig inför hans dag tycker jag! Jag är ändå lite så att ska det va så ska det va, typ! Kanske lite motsägelsefullt, men ska försöka få ihop det till nåt lagom och bra

• garin
    Fidelisen skrev 2014-08-12 20:49:30 följande:

Jag heter Catharina_G på insta om någon skulle vara intresserad av mitt liv.

Är också dålig på att skriva här, är mer aktiv på insta och Facebook.

Skickar ansökan, heter som sagt karinkrus
  • garin
    Gullvivan skrev 2014-08-13 08:53:03 följande:

Jag följer er gärna allihopa på insta.. :) Helena heter jag!

Min dotter är också ett kräkbarn, nuförtiden varierar det väldigt från dag till dag hur mycket hon kräks. Ibland går det flera dagar utan att hon kräks och sen kommer det några dagar som hon kräks mycket. Men jag säger som någon annan här sa, så länge dom äter, går upp i vikt och mår bra i övrigt så är det nog ingen fara alls!

Så är det med Noah också. Ibland kräks han efter varje gång han ätit, och mycket, för att sen inte kräkas alls på ett par dagar..

Man får kolla allmäntillståndet hos de små, växer de som de ska osv, och verkar e nöjda och glada så är det oftast så!
  • garin

Noah åt ungefär herela tiden de första 3 månaderna. Nu går det allt emellan 1-3 timmar mellan amningarna dagtid, men oftast längre nattetid.. Dock inte de senaste dagarna, nu har han börjat vakna med 2-3 timmars mellanrum. Och ibland vill han äta (eller iaf snutta) lääänge. Vägrar napp.

Är 4,5 månader nu. Försöker hålla ut....

• garin
    misspethunia skrev 2014-08-20 07:10:31 följande:

Imponerad på er som orkar amma så frekvent! Osäker på om jag hade stått ut om amningen hade funkat här. Själv pumpar jag ju fortfarande, men ger även ers. Ungefär 50/50.

Inte dåligt att orka pumpa heller! Jag får inte ut så mycket särskilt snabbt, nu var det iofs ett tag jag pumpade men... Senast fick jag iofs 3 dl men det var efter 6-7 timmar. Tycker efter 2-3 timmar kommer ingenting.. Har en bild av att mjölken sinar fortare med när man enbart pumpar? Eller har du märkt av något än?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet