• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

misspethunia skrev 2014-08-20 10:29:19 följande:

Jag har en jättebra pump, Medela Symphony, som vi hyr från BB. Den ska likna bebisens sätt att suga så mkt som möjligt. Jag har absolut sinat i sommar men jag tror snarare det beror på att jag i några dgr inte kunde pumpa så ofta eftersom vi reste långt i bil. (Pumpen behöver ström.) Efter det så kommer det inte lika mkt. Men jag är fullt nöjd med 50/50 ändå. Trodde inte att det skulle funka att pumpa såhär länge.
    Känns lite "gött" också att visa BM på bb att jag VISST orkar pumpa, ingen trodde att jag skulle stå ut med det särskilt länge. ;))

Men känns det inte som dubbelt jobb, först pumpa för att sedan ge det? Minns inte hur det kom sig att du inte ammar :)

Du är duktig som står ut med det tycker jag! :)
  • garin

Äntligen är dopplaneringen i rullning. Noah kommer vara 6 månader och en vecka typ då han döps den 11/10. Bättre sent än aldrig!

Har precis beställt egendesignade dopinbjudningskort idag. De får skickas direkt till gästerna så de bör ha dem om ca en vecka. Klänningen har jag köpt från tradera av en som syr på beställning, den bör komma i veckan med..

Ska även beställa servetter med tryckt namn och datum på. Ja, jag lägger hellre pengar än sitter och pysslar själv :P blir inte jättebilligt med alla dessa moment, men jag lägger ju iaf lite tid framför dataskärmen när jag designar så det blir lite personligt iaf, känns lättare än att göra pysslet manuellt med nävarna. Är jätteklantig, klumpig och långsam så det skulle aldrig gå om jsg försökte göra fina pompoms, servettvikningar osv! Haha!!!

• garin
    LyCKa55 skrev 2014-08-25 18:05:41 följande:

Ingen annan som funderat på om det inte skulle gå att få till nån träff av oss i gruppen. Vet att vi pratat om det tidigare och att det inte funkar pga var alla bor men skulle man inte kunna säga att de som kan kommer. Skulle va såå kul att träffa er tjejer! Stockholm är väl en rätt given plats sådär mitt i landet och lätt att resa till. Bara ett förslag för att se vad ni känner. Har gått och tänkt på det ett tag

En träff vore ju jättemysigt faktiskt! Men vem, var, när, hur, ja det är frågan!
  • garin
    Ladygum skrev 2014-08-27 23:27:13 följande:

Ja, en träff skulle vara skoj! Även om jag lider av social blyghet... Men ni tjejer verkar ju vara så öppna och varma, så skulle nog känna mig välkommen. smile1.gif

Hihi då är vi två med den åkomman

Men det ska nog bli bra, vore ju så trevligt att träffa alla som kan och vill!!
  • garin

Skönt för er vars bebisar kan somna själva!

Jag tror att antingenkan dom eller så kan dom inte, dom bestämmer själva när dom är redo. Enda man kan göra är att prova ibland. Så plötsligt kommer det väl funka här med antar jag. Tror inte på några 5-minutersmetoder här heller.

Ammar fortfarande Noah till sömns även om det inte "rekommenderas". På dagtid ammar han tills han somnar, han brukar bli lite halvvaken när jag bär in honom men lägger honom på sidan i sin säng, med napp och snutte. Funkar jättebra. Ibland vaknar han knappt till alls och då behövs ingen napp.

Vid nattningarna fungerar det inte riktigt så, då liggammar jag i vår säng och smyger bara därifrån när han somnat. Oftast somnar han nämligen inte då jag sitter och ammar i soffan på kvällarna nämligen. Vågar därefter inte flytta över honom till sin säng för är rädd att han skulle kvickna till för mycket och börja gnälla. Men snart är det dags att prova ändå. Men tar små steg i taget, tills för bara en månad sen gick han inte att lägga ifrån sig alls, ens på dagtid.

Är vi ute och åker sover han oftast rätt bra i bilen, försöker tajma in små sovstunder här och där. Då somnar han ju också själv. Även i vagnen, med rätt tajming. Men är tyvärr sällan ute och går

Tror att jag varit mycket mer för att försöka få honom att somna själv om jag flaskmatat, då vet jag ju hyfsat säkert när han rimligtvis är mätt eller hungrig. Nu utgår jag nästan varje gång ifrån att han alltid är lite hungrig. Vill alltid ta bröstet.

Han har förresten äntligen lärt sig behålla nappen också, hurra! Så snart, om en månad ca (eller ett par veckor för jag kanske tjuvstartar lite) då kommer vi börja med välling på kvällen, då ska jag prova att bara lägga in honom i sin säng sen. Blir ju rätt skönt den dagen jag vet att det inte är upp till mig enbart, att natta lilleman!

• garin
    Fidelisen skrev 2014-09-04 22:31:43 följande:

Känner mig som världens sämsta mamma. Skulle klippa naglarna på Livia och lyckades på något sätt klippa i hennes fingerspets smile4.gif

Det började inte blöda, men hon har ett jack och ett blåmärke. Hennes min och gråt. Fy smile4.gif

Sådan ångest.

Åh, sånt händer ju så lätt! Särskilt som de (iaf Noah) inte är stilla en sekund i vaket tillstånd. Nån gång råkade jag klippa lite för långt in så det blev lite rött, dock sa han ingenting men såg det nån dag efter. Tänkte att neeeeej!!! Och kände mig jättehemsk.

Det är för övrigt döden att se de små lida!! Var själv nära fysisk ångest i onsdags när det var dags för sprutorna. Och noah som redan snörvlat i 2 nätter, stackarn, fick även feber och märktes att han hade jätteont i öåren vid sticken. Åååh älskade barn som liksom inte ens förstår vad som händer med honom ????

Nu verkar dock febern ha lagt sig, skönt det.

Men tänk sen när de blir större och ska börja klänga, klättra, snubbla, ramla och slå sig.. Aaajajaj!!!! :(
  • garin
    vår sommar skrev 2014-09-04 19:22:10 följande:

Usch jag hörde idag att en tjej här i byn som va beräknad förra veckan har förlorat sitt barn.. Förlossningen hade gjort jätte fel och det hade slutat med syrebrist och tillslut fick de stänga av respiratorn.. Kände vara till föräldrarna men kan inte sluta gråta.. Va tvungen att väcka lilleman och krama om han extra mycket... Usch och fy va livet är orättvist för vissa.. Och samtidigt så glad över att jag har min lilleman och kan inte tänka mig vad jag skulle ta mig till om nått skulle hända han.. Får panik känsla av att bara tänka tanken att förlora honom..

Mardrömmen, verkligen. Usch usch jag kan inte läsa/höra om sånt här längre utan att bli tårögd, hade jag inte uppbådat all min kraft för att inte gråta så skulle jag verkligen göra det! Små barn som far illa, det är så jäkla mkt lättare att sätta sig in i det nu med sen ens egna kom. TÄNK om något gått snett vid min förlossning, att den lilla kroppen som kom ut var alldeles orörlig, stilla och tyst. Nä fy fy fy. Ryser!
  • garin
    vår sommar skrev 2014-09-09 22:34:12 följande:

Dagens i-landsproblem. När man ammar och det börjar akut klia på sidan. Fick ställa mig upp tillslut med lilleman mitt i maten och stryka mej mot en dörrkarm.. Hehe..

Haha!!

Ett annat problem som kan uppstå vid amning.. Plötsligt surrar en geting omkring i rummet, svärmor ska leka räddaren i nöden och smäller iväg getingen rakt EMOT mig och Noah... ;-D flög jag upp ur soffan?! Ja...

Även hänt flera ggr då jag varit ensam med noah, då rusar vi in i sovrummet, dumpar noah i sin säng tillsvidare och går sen på getingjakt...
  • garin
    BäbisSina skrev 2014-09-06 09:26:15 följande:

Någon annan som har en bebis som har ändrat sömnbeteende? Johannes har sovit jättebra 22-9(10) med en eller två amningar på natten/morgonen. Men sen i början av augusti så är det helt förändrat, först så var det dop och då skulle svärmor bära runt på honom hela tiden (något jag ångrar enormt) vilket resulterade i otrygghet och mammighet hela nätterna i en veckas tid, sen gick det tillbaka till bra sömn i en vecka, sen började tänderna tränga fram och då var det sömnsvårigheter igen och sen fick jag två hyfsade nätter sön-mån och sen i tisdagsnatt så har han varit vaken/sovit/snurrat runt/gnällt/varit mammig/snuttat/sovit osv nätterna i ända som längst har jag fått sovit 1,5h timme sammanhängande sömn och nu igår natt och inatt sammanslaget så har jag fått sova runt 5h Rynkar på näsan Och sen har jag svårt att sova på dagarna, läs efter kl 7 på morgonen så går det inte att sova hur trött jag än är Gråter och Johannes sover fram till 9-tiden och då lyckas han ju bevisligen sova utan mig bredvid.. gaah.

Sen så som grädde på moset så fattar inte min sambo att jag har sömnproblem och att jag vaknar inte bara av sonen utan även av sambons snarkningar och hundens olika nattliga upptåg. Får inte jag sova så blir jag otrevlig, läs jag blir väldigt ärlig med vad jag tycker och smidig som ett kylrum (kylskåp är lite för smidigt). Nu så fyller sambon år och hans mor som bor bara någon timme bort tycker att hon ska sova över här. Redan i början av veckan sa jag till att det inte är någon bra idé och det är bättre om hon bara kommer över dagen. Några timmar/dag kan jag lägga energi på att vara trevlig och accepterande för andras dåliga beteenden men inte hela dygnet eller direkt på morgonen före kaffe, frukost och morgonmys. Sen under hela veckan så har jag frågat honom om han hade ringt till henne, svar nej. Det var inte förrän igår fm som han ringde till henne och sa att hon inte kunde komma (och då var hon färdigpackad och i princip på väg till oss). Sen så blir han då grinig på mig för att jag inte vill att hon ska sova över hos oss. Han fattar inte hur hennes närvaro ska störa min sömn ännu mer, hennes närvaro bör ju underlätta för mig... Min upplevelse från att hon sovit här tidigare är att jag har vaknat av henne, att närvaron bara blir en belastning för mig och Johannes och att hon inte tänker före hon säger saker. Vilket i nuläget kommer göra att jag kommer säga exakt vad jag tycker om hennes åsikter och uttalanden och förmodligen göra så att hon tycker att jag är hemsk och elak. Igår hade jag funderingar på att bara packa ihop lite kläder till mig och sonen och åka och sova på hotell bara för att slippa ifrån allt tjafs samtidigt så skulle det bara bli mer tjafs av det. Bläh Vill väl bara gnälla av mig..
    Ska prata lite mer med sambon idag innan alla hans släktingar kommer så att han kanske förstår lite bättre och sen kommer jag vara tydlig inför hans släktingar att jag inte får sova något och att jag mår dåligt av det. Kommer Johannes vilja amma så kommer jag nog gå undan till sovrummet och känner jag mig sömnig så kommer jag nog inte hindra sömnen.

Detta har jag velat svara på länge men inte orkat/hunnit! Är iofs mkt jag velat skriva men inte blivit av... Sitter vid datorn nu också vilket jag gör typ en gång i månaden så det blir lite smidigare...
    Noah har definitivt ändrat sömnbeteende senaste månaden. Eller ah, han har ju gjort det flera ggr sedan han föddes egentligen. Men mellan 3-4 mån så sov han 7-9 timmar i streck nästan varje natt. Sen när han blev 4 mån så har han börjat vakna igen, och läääänge. Gärna en timme per gång, ett par nätter har det varit katastrof och han har varit vaken både 2 och 3 timmar MITT I NATTEN.
    Sen förra måndagen har han varit snorig för att i onsdags förra veckan få feber efter 5-månaderssprutorna, för att i lördags natt även få hosta. Så det har av förklarliga skäl varit lite extra stökigt senaste 10 nätterna... men så plötsligt "slänger" han in en bra natt här och var. Jag sover bara precis så att jag överlever, jag skojar inte. I snitt 3 timmar per natt, då oftast inte i streck...
    Jag kan heller inte sova på dagarna,ett par gånger har jag lagt mig ner och blundat i soffan en förmiddag när Noah sovit, men det ger ibland även motsatt effekt och jag känner mig mer "förstörd" när det sen är dags att ta upp Noah igen...
    Något som stundvis känns jobbigt är att jag inte ens kan sova på nätterna heller, även fast jag är jättetrött. Huvudet verkligen brusar av trötthet nästan varje kväll, men så kommer jag in i perioder då jag bara inte somnar!
    Detta i kombination med att Noah då har börjat vakna med ca 3 timmars mellanrum. Samt vara vaken lääänge när han väl vaknat. Har mer att säga om min situation men den går lite hand i hand med det jag tänkt kommentera till peegasus sen så behöver kanske inte beskriva den mer nu...
    Iaf, jobbigt det där med svärmorövernattningen och oförstående sambo! Fasen vad sur jag skulle blivit! Hur har det gått med det sen?
  • garin
    peegasus skrev 2014-09-10 11:36:53 följande:

Saga är normalt världens goaste och lugnaste unge men idag testar hon mitt tålamod. Gnäller för att hon är hungrig men vägrar äta. Bytte napp igår till den större som är från 4 månader. Den vägrar hon. Fick byta tillbaka till 2an. Men X-nappen som är STÖRRE än 3an funkar, för den får hon välling ur på nätterna.

Hon har alltid hatat att ligga på mage vilket resulterat i att hon har lite plattskalle. Idag vill hon inte ligga på något sätt utan bara sitta i mitt knä och se på datorn.

Hon går ibland med på att sitta i sin gungande stol. Men då sträcker hon ut benet på sidan så att foten tar emot ena stången = stolen gungar inte. Då blir hon grinig för att stolen inte gungar. Alltså åååh, bebisars logik. Orkar inteee!

Hon ska riva på ALLT hela jävla tiden. Jag har rivsår fan överallt och ont gör det. Hjälper inte att klippa ner naglarna heller.

Hon gnäller heeela tiden, fast inte missnöjt utan mer som prat fast det låter som gnäll. Och man kan ju bli sinnessjuk för mindre ;)

Nu hoppas jag att hon somnar snart eller att hennes far kommer hem snart och kan ta henne. Har fått sova ganska lite i natt då hon fortfarande efter 5 månader vaknar och ska ha mat på nätterna. Fast hon käkar 235 ml innan läggdags. Och senaste kvällarna/nätterna har hon fått välling istället efter tips från en i mammagruppen men det hjälpte inte heller. Hon är ointresserad av gröt/mos/puréer och verkar bara gilla frukt. Får krupp. Oså läser man i alla appar om hur de borde va när de är 5 månader, och Saga är inte alls sån. Sen i utveckligen är hon också alltså.. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta.

Visst är det jobbigt med sånthär stök?! Vissa dagar duger ju ingenting! Jag som ammar har fortfarande så att vissa dagar vill Noah i stort sett bara ligga vid bröstet och det trodde jag bara skulle gälla i max 3 månader, nu har det gått över 5... Samt att han måste ha bröstet för att kunna somna, så det blir ett jäkla fram och tillbaka med bröstet, först för att han ska äta (vilket ibland kan vara varje halvtimma) och sen när han blir trött och behöver sova.
    I bilen somnar han dock oftast, t o m utan napp, och även vagnen men är tyvärr i stort sett aldrig ute med vagnen :(
    Noah krafsar också överallt hela tiden. Inte lätt att hålla efter deras naglar men jag lyckas klippa hans så de inte längre är vassa, men man får ju hålla efter dem typ var femte dag...och ändå kan en "flisa" gå av nån dag senare så de blir vassa.. Tror det bara kommer vara spännande ett tag till... typ i några månader.. min syrras 9-månaders krafsar också på allt.
    Haka inte upp dig så mycket på att du läst att de inte "behöver" äta på nätterna längre, det är det många som gör långt utöver de där 4 månaderna. Tycker du kan låta henne hållas ett tag till med det, det är ju så individuellt. 
    Noah är intresserad av gröten ibland, och ibland inte. Jag orkar inte vara så noggrann  att testa varje dag, tänker att det är ändå ett tag kvar innan man "ska" börja ersätta amningen med hela måltider så. Likadant med pureerna. Det är ju inte så bråttom liksom, att de från dag 1 när de är 6 mån MÅSTE äta hela portioner med riktig mat osv. Därför har jag lugnat mig lite med smakisarna i allmänhet. Noah gillar också bara frukt. Potatis, majs osv får han kväljningar av!
    Men jag vet att det kommer ordna sig sen ändå, när han är redo. Tror jag gått lite väl mkt efter vad jag läser att "alla andra" gör osv. Nu struntar jag i det!
    Saga är perfekt precis som hon är! Vissa såna "utvecklingsappar" är skitkonstiga! Sen är ju allt så individuellt, det finns kanske saker som Saga kan eller kommer vara tidigare med än andra sedan. Och vissa bebisar "hittar på" nya saker hela tiden men sen stannar de av lite i utvecklingen. 
    Men gråt du en skvätt, kan vara skönt att rensa tårkanalerna ibland. Bara du inte fastnar för mycket i detta! 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet