peegasus skrev 2014-09-10 11:36:53 följande:
Saga är normalt världens goaste och lugnaste unge men idag testar hon mitt tålamod. Gnäller för att hon är hungrig men vägrar äta. Bytte napp igår till den större som är från 4 månader. Den vägrar hon. Fick byta tillbaka till 2an. Men X-nappen som är STÖRRE än 3an funkar, för den får hon välling ur på nätterna.
Hon har alltid hatat att ligga på mage vilket resulterat i att hon har lite plattskalle. Idag vill hon inte ligga på något sätt utan bara sitta i mitt knä och se på datorn.
Hon går ibland med på att sitta i sin gungande stol. Men då sträcker hon ut benet på sidan så att foten tar emot ena stången = stolen gungar inte. Då blir hon grinig för att stolen inte gungar. Alltså åååh, bebisars logik. Orkar inteee!
Hon ska riva på ALLT hela jävla tiden. Jag har rivsår fan överallt och ont gör det. Hjälper inte att klippa ner naglarna heller.
Hon gnäller heeela tiden, fast inte missnöjt utan mer som prat fast det låter som gnäll. Och man kan ju bli sinnessjuk för mindre ;)
Nu hoppas jag att hon somnar snart eller att hennes far kommer hem snart och kan ta henne. Har fått sova ganska lite i natt då hon fortfarande efter 5 månader vaknar och ska ha mat på nätterna. Fast hon käkar 235 ml innan läggdags. Och senaste kvällarna/nätterna har hon fått välling istället efter tips från en i mammagruppen men det hjälpte inte heller. Hon är ointresserad av gröt/mos/puréer och verkar bara gilla frukt. Får krupp. Oså läser man i alla appar om hur de borde va när de är 5 månader, och Saga är inte alls sån. Sen i utveckligen är hon också alltså.. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta.
Visst är det jobbigt med sånthär stök?! Vissa dagar duger ju ingenting! Jag som ammar har fortfarande så att vissa dagar vill Noah i stort sett bara ligga vid bröstet och det trodde jag bara skulle gälla i max 3 månader, nu har det gått över 5... Samt att han måste ha bröstet för att kunna somna, så det blir ett jäkla fram och tillbaka med bröstet, först för att han ska äta (vilket ibland kan vara varje halvtimma) och sen när han blir trött och behöver sova.
I bilen somnar han dock oftast, t o m utan napp, och även vagnen men är tyvärr i stort sett aldrig ute med vagnen :(
Noah krafsar också överallt hela tiden. Inte lätt att hålla efter deras naglar men jag lyckas klippa hans så de inte längre är vassa, men man får ju hålla efter dem typ var femte dag...och ändå kan en "flisa" gå av nån dag senare så de blir vassa.. Tror det bara kommer vara spännande ett tag till... typ i några månader.. min syrras 9-månaders krafsar också på allt.
Haka inte upp dig så mycket på att du läst att de inte "behöver" äta på nätterna längre, det är det många som gör långt utöver de där 4 månaderna. Tycker du kan låta henne hållas ett tag till med det, det är ju så individuellt.
Noah är intresserad av gröten ibland, och ibland inte. Jag orkar inte vara så noggrann att testa varje dag, tänker att det är ändå ett tag kvar innan man "ska" börja ersätta amningen med hela måltider så. Likadant med pureerna. Det är ju inte så bråttom liksom, att de från dag 1 när de är 6 mån MÅSTE äta hela portioner med riktig mat osv. Därför har jag lugnat mig lite med smakisarna i allmänhet. Noah gillar också bara frukt. Potatis, majs osv får han kväljningar av!
Men jag vet att det kommer ordna sig sen ändå, när han är redo. Tror jag gått lite väl mkt efter vad jag läser att "alla andra" gör osv. Nu struntar jag i det!
Saga är perfekt precis som hon är! Vissa såna "utvecklingsappar" är skitkonstiga! Sen är ju allt så individuellt, det finns kanske saker som Saga kan eller kommer vara tidigare med än andra sedan. Och vissa bebisar "hittar på" nya saker hela tiden men sen stannar de av lite i utvecklingen.
Men gråt du en skvätt, kan vara skönt att rensa tårkanalerna ibland. Bara du inte fastnar för mycket i detta!