• Anonym (Pappa)

barnets efternamn!??!

Jag har fått höra genom bekanta att mitt ex ska gifta sig i sommar. Skit kul. Jag bryr mig inte. Efternamnet på ungen kan de bli mannens ? Alltså de ska ta mannens namn ska min unge också byta då? Kan de göra de utan att kontakta mig?

Jag har ingen kontakt med ungen, har aldrig haft. De har ett eget gemensamt barn och min ser han som en pappa antar jag. Mamman har ensamvårdnad och barnet har hennes efternamn nu men kan de bestämma över huvudet på mig vad fan min unge ska heta?! Tänk om jag skulle vilja träffa ungen i framtiden ska den heta som den jävla gubben då?!

Min polare sa att hon nog kunde göra som hon vill den jävla fittan men jag har väl något att skriva under och vägra gå med på? Jag tror ungen blir 5 eller 6 i år så ingen 12åring som får bestämma själv utan vi föräldrar får ju bestämma åt ungen.

• Svar på tråden barnets efternamn!??!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Pappa) skrev 2014-04-22 22:04:23 följande:
    Jag bryr mig visst men som jag har en hobby som tar all min ledig tid tyvärr. Har bara ledig tid på kvällarna men då sover han juu :/
    Jag har tänkt att han kan sova över här när min polare är hos sin flickvän så får jag och sonen lära känna varandra innan han somnar och så men det vägrar ju exet :( hon gör allt för att sabba !

En hobby som tar all din tid? Okej.. Jag har en dotter på 1,5 år och sen hos föddes så har jag varken gått på toaletten eller tagit en dusch ifred. Så att utöva någonslags hobby är bara att glömma. Ända gången jag är utan henne är när jag jobbar (jobbar natt och då sover hon hemma med pappa) och på dagen när jag kommit hem för att sova (då är hon på dagis). Har jag tur så kan jag få ta 1 promenad/vecka ensam.

Men vet du vad? Jag spenderar med glädje varje minut med henne!

Vill du ha en relation med ditt barn? I så fall så spelar hans efternamn ingen som helst roll. Men du måste börja ta dig tid för att lära känna honom.
    Är du inte intresserad av att sätta din hobby åt sidan och i stället prioritera din son så verkar det som om han redan har en familj som älskar honom.

Men lägg ner att bråka om efternamnet. Hans efternamn skadar inte er relation, det gör du helt på egen hand. Känns som om det har handlar mer om att du vill ge dig på ditt ex än att du bryr dig ett skit om sonen.

• Oscarsmamma84

Skärp dig Ts o väx upp. Du skriver som en fjortis o du har ingen rätt att bestämma vad barnet ska heta i efternamn. Den rätten förlorade du när du totalt struntat i ditt barn i så många år. Förstår ditt ex atr hon inte ville väcka barnet för du skulle spy galla. Du är en främling för ditt barn o helt ärligt förtjänar du inte ens o kalla dig barnets pappa.

• Anonym (Pappa)

Ja jag betalar underhåll.. jag kan inte sluta på min hobby då jag tävlar i den och behöver den. Jag förstår nu i efterhand att de va dumt att be henne väcka han. Vad menar du om ungen fått påskägg? Inte av mig jag har inte träffat barnet på flera år men det vill jag ändra på nu om mamman beslutar att inte byta namnet.. skrev ett sms till henne igår att jag börjar träffa sonen om hon inte byter hans namn annars ska jag skita i honom i resten av mitt liv!! Hon svara att jag gärna får lära känna honom men att namnbytet är bestämt och hon skrev om hur viktigt de är för honom att känna tillhörighet till sin familj. Jag då?? Vad fan är jag ? Är inte jag familj jag är ju hans pappa!??!

• Anonym (de)
    Anonym (Pappa) skrev 2014-04-23 07:15:04 följande:
    Ja jag betalar underhåll.. jag kan inte sluta på min hobby då jag tävlar i den och behöver den. Jag förstår nu i efterhand att de va dumt att be henne väcka han. Vad menar du om ungen fått påskägg? Inte av mig jag har inte träffat barnet på flera år men det vill jag ändra på nu om mamman beslutar att inte byta namnet.. skrev ett sms till henne igår att jag börjar träffa sonen om hon inte byter hans namn annars ska jag skita i honom i resten av mitt liv!! Hon svara att jag gärna får lära känna honom men att namnbytet är bestämt och hon skrev om hur viktigt de är för honom att känna tillhörighet till sin familj. Jag då?? Vad fan är jag ? Är inte jag familj jag är ju hans pappa!??!
    Du är inget. Eller jo, om den här tråden är sann så är du bara en liten skit. Inte ens värd att kallas man. 
  • La Lola
     Jag då?? Vad fan är jag ? Är inte jag familj jag är ju hans pappa!??!
    En pappa har inte så mycket med blodsband att göra.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Linda)

Du måste skämta! Så du kan tänka dig att träffa barnen endast om barnet INTE byter efternamn. Så om barnet byter efternamn så tänker du inte träffa barnet. Du spelar dina kort rätt i mammans händer. Jag kan förstå att hon byter efternamn när du själv säger att du kommer vara frånvarande. Det hade jag också gjort om jag haft en sådan karl till far till mitt barn. Buhuu va synd det är om dig!
  • Anonym (Pappa)

Jag vill ju lära känna barnet men jag måste prioritera tävlingarna och träningen också. Blir inte alls kul om de byter namn så mitt barn heter som hennes gubbe :( fattar ni inte hur jobbig situationen är för MIG! ?

• SupersurasunkSara

Du är spermadonator.  Pappan, det är den som är där när han behöver, som tröstar när han är ledsen, som lyssnar när han berättar något roligt.
    Och han gör allt detta utan att ställa krav.
  • La Lola
    Anonym (Pappa) skrev 2014-04-23 08:41:27 följande:
    Jag vill ju lära känna barnet men jag måste prioritera tävlingarna och träningen också. Blir inte alls kul om de byter namn så mitt barn heter som hennes gubbe :( fattar ni inte hur jobbig situationen är för MIG! ?
    Vilka kassa ursäkter.
    Undrar om det finns nån, förutom du själv, som tycker synd om dig?
  • SupersurasunkSara
    Jo, vi fattar hur jobbigt DU tycker att det är, men vi håller inte med för vi tycker att du har dig själv att skylla.
  • villnu13
    Haha! Kass trolltråd
  • Lindsey Egot the only one
    La Lola skrev 2014-04-23 08:50:06 följande:
    Vilka kassa ursäkter.
    Undrar om det finns nån, förutom du själv, som tycker synd om dig?
    Hade varit intressant hur en domstol skulle se på denne man när han resonerar på detta sätt. Barnets bästa heter det va!
  • Anonym (mhmm)
    h8him skrev 2014-04-22 11:31:29 följande:
    Varför får jag en känsla av att det är en mamma som skriver och försöker ge sken av att det är pappans verkliga åsikter som hon ger uttryck för?
    Speciellt när TS skriver att TS ringer och blir arg på mamman för att hon är så "irriterande pedagogisk". Det var alltså det värsta TS kunde komma på att skriva om (sig själv?) mamman.
  • Anonym (lag)

TS, om barnet idag har ditt efternamn så måste ditt samtycke inhämtas. Om det inte har ditt efternamn kan du inget göra.

• Dixie

fattar DU inte att det inte handlar om DIG.............
    Vad fan är jag ? Är inte jag familj jag är ju hans pappa!??!

just nu är du ju bara en spermiedonator - papparollen förtjänar man...... men du har ju inte visat ditt barn något intresse under alla år - varför skulle du vara betydelsefull i hans liv om du inte anstränger dig?
  • Kriya

TS, jag vet inte om Du är allvarlig i Dina inlägg eller om Du mest är ute efter att provocera?
    Om Du allvarligt menar det Du skriver så har Du av någon anledning missat hela poängen med att vara förälder.

1. Du har inga rättigheter som förälder, det är bara barnet som har rättigheter.

2. Det går ju inte att ploppa upp som gubben i lådan efter flera års frånvaro som pappa - och börja ställa krav på att bestämma saker. Den som tar ansvar för barnet har också bäst förutsättningar att fatta beslut för barnet. Inget ansvar = ingen rätt att bestämma något. Mycket enkelt.

3. Om Du verkligen vill inleda en relation med Ditt barn får Du ta det försiktigt och ge stor förståelse för att varken barnet eller mamman kommer ha förtroende för Dig i början. Kanske inleda relationen med ett "förlåt" vore lämpligt - att jämföra med Ditt helt orimliga krav till mamman - "... skrev ett sms till henne igår att jag börjar träffa sonen om hon inte byter hans namn annars ska jag skita i honom i resten av mitt liv!!"

Carpe diem. Lycka till.

• Anonym (Fantasifull)

Men är du klok eller? Du träffar inte barnet, du vet inte hur gammalt d är. Du kan inte träffa barnet för att du har en hobby? Du lär väl skämta? Va fan bryr du dig om vad barnet ska heta i efternamn om du inte bryr dig om någe annat och aldrig gjort? Pappa gör man sig till det blir man inte bara per automatik!!

Fattar inte poängen med detta inlägg, faktiskt bara patetiskt och egoistiskt tänkt! Idioti.
Svar på tråden barnets efternamn!??!