barnets efternamn!??!
TS, jag vet inte om Du är allvarlig i Dina inlägg eller om Du mest är ute efter att provocera?
Om Du allvarligt menar det Du skriver så har Du av någon anledning missat hela poängen med att vara förälder.
1. Du har inga rättigheter som förälder, det är bara barnet som har rättigheter.
2. Det går ju inte att ploppa upp som gubben i lådan efter flera års frånvaro som pappa - och börja ställa krav på att bestämma saker. Den som tar ansvar för barnet har också bäst förutsättningar att fatta beslut för barnet. Inget ansvar = ingen rätt att bestämma något. Mycket enkelt.
3. Om Du verkligen vill inleda en relation med Ditt barn får Du ta det försiktigt och ge stor förståelse för att varken barnet eller mamman kommer ha förtroende för Dig i början. Kanske inleda relationen med ett "förlåt" vore lämpligt - att jämföra med Ditt helt orimliga krav till mamman - "... skrev ett sms till henne igår att jag börjar träffa sonen om hon inte byter hans namn annars ska jag skita i honom i resten av mitt liv!!"
Carpe diem. Lycka till.