• Anonym (Pappa)

barnets efternamn!??!

Jag har fått höra genom bekanta att mitt ex ska gifta sig i sommar. Skit kul. Jag bryr mig inte. Efternamnet på ungen kan de bli mannens ? Alltså de ska ta mannens namn ska min unge också byta då? Kan de göra de utan att kontakta mig?

Jag har ingen kontakt med ungen, har aldrig haft. De har ett eget gemensamt barn och min ser han som en pappa antar jag. Mamman har ensamvårdnad och barnet har hennes efternamn nu men kan de bestämma över huvudet på mig vad fan min unge ska heta?! Tänk om jag skulle vilja träffa ungen i framtiden ska den heta som den jävla gubben då?!

Min polare sa att hon nog kunde göra som hon vill den jävla fittan men jag har väl något att skriva under och vägra gå med på? Jag tror ungen blir 5 eller 6 i år så ingen 12åring som får bestämma själv utan vi föräldrar får ju bestämma åt ungen.

• Svar på tråden barnets efternamn!??!
  • Anonym (suck)

Om hon har ensam vårdnad om barnet så tror jag att hon kan byta efternamnet utan att överhuvudtaget kontakta dig.

Men vad spelar det för roll för dig? Du vekar inte bry dig om ditt barn, du vet inte ens exakt hur gammal hon är? Verkar bara va en princip sak för dig. Tänk på det bästa för ditt barn istället!! Att hon får ha samma efternamn som sin mamma, mannen som hon ser som sin pappa och sitt syskon, att inte känna sig utanför i sin egen familj, det är bäst för henne. Ska du sätta dig i mot det för att du KANSKE någon gång i framtiden vill träffa henne och då skulle hennes efternamn ha någon betydelse?

Tänk om, tänk rätt. 

• Anonym (sorgligt)

Nej fyfaan säger jag bara. 

Att du har sådana här tankar tyder på att du verkligen inte borde vara förälder. Du borde åtminstone glädjas lite över att ditt barn har en fadersfigur i sitt liv, och att det kanske är lyckligt nu.

Du äger inte barnet. Du kan inte byta dess efternamn om du inte har vårdnad, vilket du uppenbarligen inte har. 

Att du kanske vill träffa ditt barn i framtiden verkar rätt oklart för dig, och jag råder dig att stanna utanför ditt barns liv för dess bästa. Eller, vill du verkligen vara den efterhängsne, sorglige och patetiske jäveln som egentligen inte bryr sig ett skit om barnet men gör allt detta för en principsak?

Detta känns som om att det egentligen handlar om ilska gentemot ditt ex.

Uppsök psykolog.

• Långbenopluto

Ditt ex får byta efternamn på din "unge" eftersom "ungen" har mammans efternamn och ensam vårdnad.

tack o lov har "ungen" ingen kontakt med dig!

• sextiotalist

Varför bry dig alls. Du har ju ingen kontakt med barnet, du vill inte ha det. Så vad gör ett efternamn.
    Hade du varit en närvarande pappa, som hade en relation med barnet, så hade det varit en helt annan sak, eller om du hade arbetat för att få det.
    Men du vill ju inte ha kontakt med barnet, så varför bråka om ett efternamn.

• Dixie

det har väl ingen betydelse för dig?
    du vet inte ens hur gammal ditt barn är - vad barnet heter är väl då oväsentligt......

• La Lola
    Dixie skrev 2014-04-22 08:36:32 följande:
    det har väl ingen betydelse för dig?
    du vet inte ens hur gammal ditt barn är - vad barnet heter är väl då oväsentligt......
    Precis vad jag tänkte skriva.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dohnut

hehehehe..... Vissa tycker mycket om saker de inte har rätt att tycka nåt om....

• Anonym (Bottenskrap)

Sorgligt att inte naturen gör sitt jobb de gånger det skulle behövts: sådana som du borde blivit oförmögna att reproducera sig.

• Anonym (Pappa)

Barnet är född -08 men jag orkade inte räkna! Jag vill inte träffa barnet om de bara kan byta utan att fråga mig är de så konstigt? Skulle ni vilja att era ungar hade andras efternamn?!?? Det är exets fel att jag inte vill veta av ungen!! Jag ville ta hem barnet när de kom hem från bb men inte ens de fick jag!! Jag tycker mamman borde ringa mig och jag funderar på att kontakta familjerätten så hon inte kan byta efternamn på ungen! Vad kommer de kräva av mig? Jag har faktiskt inte tid att lära känna ungen som polarn säger att jag kommer bli tvungen till. Varför kan man inte bara ta hem sitt eget barn? Hon är mitt kött och blod inte hans!!

• La Lola
    Anonym (Pappa) skrev 2014-04-22 11:29:09 följande:
    Barnet är född -08 men jag orkade inte räkna! Jag vill inte träffa barnet om de bara kan byta utan att fråga mig är de så konstigt? Skulle ni vilja att era ungar hade andras efternamn?!?? Det är exets fel att jag inte vill veta av ungen!! Jag ville ta hem barnet när de kom hem från bb men inte ens de fick jag!! Jag tycker mamman borde ringa mig och jag funderar på att kontakta familjerätten så hon inte kan byta efternamn på ungen! Vad kommer de kräva av mig? Jag har faktiskt inte tid att lära känna ungen som polarn säger att jag kommer bli tvungen till. Varför kan man inte bara ta hem sitt eget barn? Hon är mitt kött och blod inte hans!!
    Yeah right.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden barnets efternamn!??!