Inlägg från: Tillaan |Visa alla inlägg
  • Tillaan

Första barnet, december 2014

Velig84 skrev 2014-05-04 09:05:45 följande:

En klump sitter i halsen. Den äcklar mig. Försöker svälja och hosta men inget hjälper. Kräktes nästan imorse. Vad är detta...?

Förmodligen slem, många som får slem i halsen under grav.
  • Tillaan
    Ernes skrev 2014-05-04 08:40:15 följande:

Tack så mycket!!

16:e December (om beräkningarna är korrekta)

Är dock vääldigt osäker på om jag verkligen vill detta
    Okey, lite måste du ju eftersom du tackade.

Vad är det som får dig att tveka?
  • Tillaan
    Anna198407 skrev 2014-05-04 13:09:48 följande:

Hittade denna tråden och verkar vara ungefär i samma vecka som er :)

Ja det är lite svårt att fatta att där faktiskt håller på att bildas ett lite barn inuti en :) .

Själv har jag det inte så jätte jobbigt med illamåendet ( än iallafall ) sålänge som jag tar något litet att äta med jämna mellanrum . Däremot så är jag sjukt trött och orkeslös ! Jag somnar på soffan vid 8-9 på kvällen och kan sedan sova 12 timmar lätt , sedan är jag uppe en stund och runt lunch så är jag så trött att det känns som om jag knappt sovit något under natten :/ . Är normalt en aktiv tjej som tränar å håller på men nu är bara en liten promenad ganska så kämpig och jag blir yr efter en stund .

Är det ingen av er som har varit hemma något från jobb än? Är det något som man får vara om man är såhär trött? Jag funderar bara över hur man ska orka :p

Hej och välkommen!

Jag har varit hemma från jobbet, men sa att det var en provat orsak - då det inte är offentligt ännu. Men det blir ju vanlig sjuklön då, i vissa fall gäller viss gravidpenning, men det ska vara rätt allvarligt då. Vad jag förstått.

Tröttheten kommer att ge sig, men det tar ett tag.
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-05-04 17:57:18 följande:
    Jag hoppas att det bara var det. Har inte sett nå mer blod men det har "pirrat" lite i magen idag och har haft lite värk i rygg och mage.

Okey va jobbigt, var fick du ont då? I magen? Jag kände inget obehag alls faktiskt:p

Dock trodde jag att jag skulle dö i duschen sen, jag var då nära på att svimma flera gånger. Kunde knappt stå upp... Är DET normalt?
    Ja, har läst att livmodern drar ihop sig som vi sammandragningar och nu är det ju något "i vägen" så den inte kan "krampa" som den brukar vid orgasm.

Skulle tro det, tänk dig själv vad kroppen jobbar under sex och en orgasm. Sedan om du ställer dig upp, lär ju bli ett blodsockerfall som heter duga. Är du yr annars?
  • Tillaan
    Anneliiee skrev 2014-05-04 18:47:27 följande:

Idag är inte illamåendet värst. Utan har stickningar i typ hela magen och som små hugg i nedre delen till och från. Sen har jag som ilningar/värk i höger höft och ner en bit i benet. Känns skumt och spelar ingen roll hur jag ligger, sitter,står eller går. Nån som känner igen sig?

Förmodligen ischias som strålar.

Hade hugg i magen i början, nu är det bara i vissa rörelser och det ska tydligen vara för att livmodern har växt till sig på ett sett så när man rör sig tokigt så hinner den inte riktigt med och smärtar lite.
  • Tillaan
    Caolin skrev 2014-05-05 08:34:59 följande:

Hej allihopa!
    Är gravid med första barnet i vecka 9 (v8 + 5) och bor i Stockholmstrakten :)
    Har berättat för sambons föräldrar + bror med sambo men inte för mina egna föräldrar ännu...känns på nått sätt jättenervöst att berätta för just dem även fast jag vet att dem bara kommer bli superglada för vår skull! 
    Någon mer i Stockholmstrakten? 

Välkommen! Bor ca 10 mil därifrån ^^
  • Tillaan

Jag har bett om ul men inte fått, hjärtljuden kan man inte höra förrän längre fram, men man kan se.

Jag åkte in akut i v 6, (5+5) så då gjorde de VUL för att kolla att allt var rätt men de kunde bara se att det var tidigt stadie men annars såg de bra ut. Jag fick inskrivning direkt, veckan efter jag ringde. Tror det var då i v. 5-6, fick inskrivning den 22 maj, då är jag 11+4.

Så konstigt att ni fick vänta så länge för bara hälsosamtalet.

Jag fick inte göra något förutom att prata lite, urin + blodprov skulle de ta på inskrivningen.

Gyn ska ringa mig idag vid 11, för jag är lite nojig, har varit nära på att svimma flera gånger och har haft rejäla hugg i sidan. Så vill prata med någon som kan sitt jobb.

• Tillaan

Jag käkar folsyra, beställ via apotea, gratis frakt och faktura. Så slipper du gå till apoteket, om ni bor i liten ort och inte vill stöta på någon :)

Har ätit det sedan v.7 kanske, men mina är rätt jobbiga att svälja, inte sådär glansiga som ex. Alvedon är.

Gyn ringde precis och skrattade lite åt mig, alla konstiga symptom var normala - phu :)

• Tillaan
    Mittlillafrö skrev 2014-05-06 12:36:08 följande:

Ok! Tack för svar! Men konstigt att dem inte sa det på hälsosamtalet, låter ju som det är ganska viktigt.. Får dra iväg en beställning då Tillaan :) tur du finns här och förklarar både de ena o andra för mig.. Kan ju passa på att meddela att jag är på 6+5 idag också smile5.gif hoppas allt är bra med dig och att allt är som det ska!!
    Vad kul att du uppskattar det! Har FL i telefonen så har det ju med mig jämnt så kan svara snabbt ^^

Jag snappar upp allt jag läser och är otroligt snabblärd, så antar att det är därför jag har svar på det mesta.

Min bm nämnde inte heller det, utan jag frågade för att jag läst det innan och då sa hon att det är bra. Men antar att de är människor de med som kan glömma en del, även om man önskar att de inte gjorde det ^^

Beställer man ingen 14:45 tror jag det är så kommer det redan dagen efter, supersnabbt!

Vad kul, vecka 7 :) hur mår du?

Ja, det rullar på. Sjukskriven en vecka nu, haft såna där svimningsanfall nu igen tre dagar i rad och vill inte befinna mig på arbetet då :) men pratade med gyn idag och allt var normalt :)
  • Tillaan

Det handlar ju inte om kosten där. Utan om att förhindra ryggmärgsbrott på den lille. Men vad vet jag. Vad är skillnaden på gravidtabletterna och folsyra?

Svar på tråden Första barnet, december 2014