• Anonym (suger)

BLIR ARG, kodein skit!

Jag kan fan inte va utan kodein, kan sluta tvärt men efter 3 veckor " saknar " jag de igen, har svårt för soc situationer ex fika med en vän utan... Brukar ta dem vid sådana tillfällen.. Tar ALDRIG dem själv utan bara vid ex en morgon fika... HJÄLP mej, jag tänker aldrig ta detta med mina vänner eller en doktor, varav jag skriver här. Hur ska jag räkna ? äter ca 5 tab om dagen på sin höjd. emot ingen värk, från början va de de men inte nu........ 

• Svar på tråden BLIR ARG, kodein skit!
  • NaCl

Var får du tabletterna ifrån? Har du efterfrågat mer konstruktiva lösningar på dina ångestproblem?

• Anonym (suger)
    NaCl skrev 2014-04-15 22:20:43 följande:
    Var får du tabletterna ifrån? Har du efterfrågat mer konstruktiva lösningar på dina ångestproblem?
    läkare! Har ingen ångest alls?
  • Emmeliina
    Anonym (suger) skrev 2014-04-15 22:14:13 följande:

Jag kan fan inte va utan kodein, kan sluta tvärt men efter 3 veckor " saknar " jag de igen, har svårt för soc situationer ex fika med en vän utan... Brukar ta dem vid sådana tillfällen.. Tar ALDRIG dem själv utan bara vid ex en morgon fika... HJÄLP mej, jag tänker aldrig ta detta med mina vänner eller en doktor, varav jag skriver här. Hur ska jag räkna ? äter ca 5 tab om dagen på sin höjd. emot ingen värk, från början va de de men inte nu........ 

Du vill hellre ha hjälp av folk på familjeliv än du vill ha hjälp av proffs som ser detta varje dag? Ok! Vad sägs om att trappa ner istället för att bara sluta tvärt och kanske få lite kbt hjälp med dina svårigheter vid sociala situationer.
  • Anonym (suger)
    Emmeliina skrev 2014-04-15 22:25:39 följande:
    Du vill hellre ha hjälp av folk på familjeliv än du vill ha hjälp av proffs som ser detta varje dag? Ok! Vad sägs om att trappa ner istället för att bara sluta tvärt och kanske få lite kbt hjälp med dina svårigheter vid sociala situationer.

Ja de vill jag, jag skäms och här kan jag va anonym. 

sen behöver jag inte trappa ner, då jag klarar av att sluta tvärt, men de är själva suget efter att ha något att ta till som är felet.. Vet inte vad jag ska ersätta de med, förr rökte jag men slutade för 7 år sedan...

• Emmeliina
    Anonym (suger) skrev 2014-04-15 22:32:50 följande:

Ja de vill jag, jag skäms och här kan jag va anonym. 

sen behöver jag inte trappa ner, då jag klarar av att sluta tvärt, men de är själva suget efter att ha något att ta till som är felet.. Vet inte vad jag ska ersätta de med, förr rökte jag men slutade för 7 år sedan...

Men du kanske kan prova kbt då? Det ger dig verktyg för hur du ska tackla dina problem. Vad är det i de sociala aitutionerna som är jobbigt? Att ens komma utanför dörren? Att beställa mat? Att se andra människor?
  • NaCl

Det du benämner sociala svårigheter kallade jag för ångest. Vad är det annars? Hoppas du inte har vänner som går till attack!

• Anonym (suger)
    Emmeliina skrev 2014-04-15 22:34:42 följande:
    Men du kanske kan prova kbt då? Det ger dig verktyg för hur du ska tackla dina problem. Vad är det i de sociala aitutionerna som är jobbigt? Att ens komma utanför dörren? Att beställa mat? Att se andra människor?

INGET! jag mår underbart med människor, men vill ändå ta till dem för att få ett rus om jag kan uttala mej så?.. 

är social och har många vänner, jobbar bland människor och är en helt vanlig person. är väl beroende helt enkelt?

• Indigo

Kan du sluta tvärt och hålla uppe i tre veckor, klarar du ju dig utan dem, det är ju asbra! Jag hade ett helvete när jag skulle sluta med Treo Comp efter avslutad smärtbehandling, kände mig som snubben i Trainspotting när han tänder av.
    Jag fixade det med "vanlig" Treo och koffeintabletter, det gav nån sorts liknande kick.

Eller ta en snus. Det är bättre än kodein, alla gånger (utom vid svåra smärttillstånd förstås) När man är riktigt beroende av kodein är det skitsvårt att sluta, ta vara på att du faktiskt KAN vara utan dem. Fastna inte i kodeinmissbruk, sluta medan du kan!
    Det är nästan bättre att ta en snaps för att få det där ruset du nämner, om man verkligen inte kan vara utan det i sociala situationer. Kodein är djävulskt. Fast jag menar inte att anmoda dig att bli social smygsupare nu, alltså. Hoppas du fattar. Lycka till!

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Emmeliina
    Anonym (suger) skrev 2014-04-15 22:36:50 följande:

INGET! jag mår underbart med människor, men vill ändå ta till dem för att få ett rus om jag kan uttala mej så?.. 

är social och har många vänner, jobbar bland människor och är en helt vanlig person. är väl beroende helt enkelt?

Jaja ursäkts mig då. Det var liksom du själv som skrev att du får det svårt med sociala situationer så jag antog att det också var ett problem.

Men då får du väl kanske prova att trappa ner istället för att bara sluta cold turkey. Det är ju sådär lätt att hjälpa dig när du inte vill ha någon hjälp från någon egentligen.
  • frappa

Gör man saker till en rutin vid vissa tillfällen, så får man ett beroende som är av en psykisk art.

Och inte av kodeinet i sig självt.

Det kommer itne försvinna om du inte gör nått åt det, dvs gör dessa saker utan kodein.

• Anonym (suger)

Nej satan med, när jag gjort de utan, så är jag glad att jag klarat av de! men samtigtift tänker jag på de hela tiden..... 

• Anonym (vet precis)

Jag tror att jag förstår precis hur du menar. Jag började själv på precis samma sätt, kodeinet förhöjde välbehagskänslorna men ganska snart blev jag beroende av att ta dem....först då och då och till slut var jag en slav under det beroendet. Det var jag i 25 år.....livet blev till ett veritabelt helvete med alla tänkbara konsekvenser, höll på att förlora arbete, familj, vänner...till slut kom jag till NA (Anonyma Narkomaner) och där förstod jag att jag var tvungen att söka behandling. Var på ett behandlingshen i 6 månader. Det är nu drygt 3 år sedan.....jag mår så otroligt bra, allt i mitt liv fungerar! Ny man, kanonrelationer med mina barn, massor av nya vänner....och många av de gamla vännerna med....jobbet har aldrig varit roligare....en bra och ordnad ekonomi. Ta dig själv och ditt beroende på allvar...du är inne på en riktigt farlig stig. NA finns på de allra flesta platser, kostar inget och fungerar garanterat!! Lycka till....hur du än gör....

• Lady Godiva

Det blir riktigt illa när man tar tabletter för att bättre tackla vissa situationer, det är då det psykiska beroendet uppstår. Något fysiskt beroende tror jag inte du har även om det naturligtvis kan bli lite abstinensbesvär när man slutar, men det borde inte bli långvarigt i ditt fall.

Det psykiska beroendet däremot tar längre tid och har större effekter. Och det är det du måste lära dig att stå emot.

Vad händer om du går och fikar utan att ta tabletter?

Har du ingen alls du kan prata med om detta?

Jag åt värktabletter (en sort som numera är förbjuden) i många år, dels för att jag faktiskt hade ont men också för att de hade en lugnande effekt. Jag var lika fysiskt beroende som psykiskt. Jag försökte sluta med hjälp flera gånger men misslyckades hela tiden, till slut gjorde jag en kraftansträngning och slutade på egen hand. Det var jättejobbigt i början att vara utan tabletterna, jag hade precis som du använt dem i vissa sammanhang där de egentligen inte behövdes utan det kändes bara bättre när jag tagit dem.

Jag kunde t ex inte gå på bio utan att ta tabletter, det kändes lite småmysigt att sitta där i mörkret och ha den där varma sköna känslan i kroppen... Jag hade också svårt att göra saker som att ta en fika utan att ta tabletter först, jag skapade ett behov som egentligen inte fanns.

Det är svårt just ned det psykiska beroendet, det satt i många år efter att det fysiska beroendet (som var ett h-e det också) var borta. I höst är det 14 å sedan jag slutade!

Men jag åt mycket större mängder än du. Du kan klara det, men det bästa är om du får hjälp. Jag kan inte hjälpa dig så mycket, men vill du bara prata med någon som förstår får du gärna kontakta mig. Jag dömer dig inte, och jag vet precis hur tufft det psykiska beroendet kan vara.

Många kramar! Glad

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Indigo

Intressant att läsa det ni skriver om dextropropoxifen, jag fick det när jag skulle sluta med Treo Comp av samma anledning; att det skulle vara mindre beroendeframkallande än kodein. 
    På mig funkade det, tog dexofen i en övergångsperiod tillsammans med vanliga treo, sedan bara vanliga treo, sedan koffeintabletter och sist klarade jag mig med bara kaffe. Det tog flera år att fasa ut mitt beroende, men det gick :)
    Det roliga (?) var att alla tyckte jag var så förbannat ordentlig som aldrig drack sprit inte på flera år. De visste ju inte att det var för att jag egentligen var tablettmissbrukare...

Ts, jag råder dig verkligen, verkligen att försöka sluta med ditt socialkodeinande! Det är så himla lätt att hamna i kodeinets klor.

• Lorkah

Det låter ju som om du behöver något för att må bättre därför tycker jag du ska pröva SSRI. De höjer också välbefinnandet, bara inte lika snabbt som knark. Utan det kan ta några veckor och ibland får man pröva sig fram med en mängd olika sorter. Men du behöver inte må dåligt/vara osäker. Du behöver inget säga till din läkare, bara säga att du vill börja med antidepp. Kan du hålla upp i 3 veckor med kodein utan problem så är det lätt fixat, innan du kommer till 3e veckan kommer antideppen att ge effekt.

• Anonym (suger)

Nu har jag sagt till mej själv att de ska vara Nog, jag tog dem sista för en timma sedan, och kommer nog va ganska hård på att inte ringa den där läkaren igen, Undra va jag ska ta till istället till kaffet..... Rökte gjorde jag förr, snusa ? då hamnar jag snart i ciggen igen..... är nog de värsta, att jag är sugen på något. Jag lär reagera på säkerligen skallebank och slöhet dem kommande dagarnazzzz...

hemskt detta med medicin egentligen... så lätt att hamna i kläm....

• Indigo
    Anonym (suger) skrev 2014-04-20 11:01:53 följande:
    Nu har jag sagt till mej själv att de ska vara Nog, jag tog dem sista för en timma sedan, och kommer nog va ganska hård på att inte ringa den där läkaren igen, Undra va jag ska ta till istället till kaffet..... Rökte gjorde jag förr, snusa ? då hamnar jag snart i ciggen igen..... är nog de värsta, att jag är sugen på något. Jag lär reagera på säkerligen skallebank och slöhet dem kommande dagarnazzzz...

hemskt detta med medicin egentligen... så lätt att hamna i kläm....
    Snusa i nödfall. Ät godis. Choklad och lakrits :) Belöna dig på annat vis menar jag.
    Drick massa kaffe om du tål det. Ta receptfri värkmedicin mot den eventuella huvudvärken, ha inte ont! Sov mycket om du behöver det.

Håller tummarna hårt för dig.
    Lycka till!
    Du fixar det!
  • MuppinCowboy

Lite om Kodein (källor: läkemedelshandboken, smärtoteket och wikipedia)

"Kodein omvandlas i kroppen till morfin. Vissa människor saknar det nödvändiga enzymet, och då har kodein liten effekt. Farmakologiskt binder kodein till samma opioidreceptorer.

Omkring 1 % av den vita befolkningen är så kallade ultrasnabba metaboliserare, och har då i stället dubbla uppsättningar av enzymet till skillnad från långsamma och normala metaboliserare. Detta leder till att kodeinet har mycket kraftigare effekt på de ultrasnabba metaboliserarna jämfört med övriga människor, oavsett läkemedelsmängd, eftersom kodeinet då omvandlas till mer morfin än vad som är normalt."

"Abstinensbesvären kan vara både fysiska och psykiska, men är sällan lika kraftiga som vid rent morfinmissbruk. Vid missbruk av kodeintabletter som också innehåller paracetamol (t.ex. Citodon, Panocod) riskerar missbrukaren leverskador på grund av paracetamolet. Risken för beroende av kodein är mycket liten jämfört med tex. heroin eller morfin, men risken är ändå påtaglig, särskilt vid långtidsanvändning."

"En del patienter behöver traditionell återfallsprevention eller tolvsteg, andra behöver med kognitiv beteendeterapi ta i tu med underliggande svårt ångestsyndrom.

Alla opioider är narkotikaklassade, och i vilka gruppklasser det rör sig om varierar från substans till substans
    Kodein tillhör den svagare gruppen men är ändå alltså narkotikaklassad (klass III)
    (oavsett vad vissa felaktigt påstår i tråden så är användande av narkotika att knarka. kodein är alltså klassat som narkotika(om än i klass 3) knarka=använda narkotika, narkotika= knark, allt enligt SAOL vilket räknas som lite mer tillförlitlig källa än ett fåtal medlemmar på internetforum, stigmatiserat eller ej så är användande av narkotika att knarka)

Vad du behöver göra TS är att släppa skammen och vända dig till yrkesmänniskor som kan hjälpa dig, vi kan råda dig en massa men om du verkligen vill ha adekvat hjälp så vänd dig till vården.
    Det finns ingen skam i att be om hjälp oavsett om du har problem med fysisk eller psykisk beroende av kodein.
    Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    frappa skrev 2014-04-21 10:36:17 följande:

Det var ingen åsikt, utan bara ett tillägg på hur lustig kodeinet faktiskt är.
    Då fakta, sen är ju dessa siffror uppskattade av de som pysslar med detta.
    Och att det är narkotikaklassat och beroendeframkallande(för vissa inte, bara fråga mamita eller vad nu hon heter, som är här ibland), du har jag då aldrig ifråga satt.Dock användandet av stigmatiserande ord, för sitt egna höga nöjes skull, som en fåne gjorde ovanför.I tron detta är nått bra att stigmatisera.Där det även finns faktiska fall, där ultra metaboliserande mamma miste sitt barn pga detta.14 dagar efter födsel.Så ett väldans lurig substans.
    När det kommer till TS, så har denna inte ett faktiskt fysiskt beroende.Utan lyckats att ska sig ett psykiskt beroende, med tanke på h*n kan vara utan ett tag.Men att i vissa situationer ha ett stort sug och svårt att vara utan.Hur detta gick till kan man undra, normalt brukar psykiska beroenden ta lång tid att utveckla.
    Varför du uppfattar mig som trevligare, är för jag inte sa emot dig, utan fyllde på med uppgifter.Just denna med justerade procentsatserna är för mig relativt ny för mig.Ska tillägga att det är inte varje dag man går in och kollar om de har ändrat sig.

Vad privatpersoner anser vara narkotikaklassat eller inte har fortfarande ingen som helst betydelse då det är narkotikaklassat, så man får alltså tycka och tänka vad man vill men det ändrar inte fakta.

I TS fall så finns det ett problem, han/hon säger själv att det går att sluta tvärt så jag håller med om att det verkar vara psykiskt (helt säkert  kan jag inte uttala mig då jag inte känner TS eller har utbildning eller befogenhet att uttala mig så det blir alltså bara ett personligt antagande från mig, men det är alltså möjligt att ett fysiskt beroende förekommer trots att TS inte tror/anser det själv)

Pyskiskt beroende är dessutom också mycket oroande och allvarligt och självklart ska man få hjälp att komma ur ett beroende oavsett vad beroendet gäller och vare sig det är fysiskt eller psykiskt.
    Jag hoppas du släpper skamkänslorna TS och söker hjälp och stöd hos både vänner och sjukvård.

(att jag gav dig tummen upp har inget att göra med att jag anser dig vara trevligare utan för att du framförde ditt argument på ett bra och inte personangripande sätt.
    Det har alltså inget att göra med om någon säger emot eller inte, man behöver inte hålla med men man behöver framföra sina argument på bra sätt, och att kalla andra fånar oasvett om det är mig eller inte är däremot inte ett bra sätt så hoppa över det nästa gång, du får fortfarande fram din synpunkt utan den delen)
    Dumhet diskriminerar inte
  • Moderator
    App app app app!

Denna tråd ligger i Känsliga Rummet. Det innebär att fokus ska ligga på TS problem och frågeställning.
    Vill ni debattera är ni välkomna att göra det i det allmänna forumet.
    Tråden kommer att rensas.
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
Svar på tråden BLIR ARG, kodein skit!