Inlägg från: Lady Godiva |Visa alla inlägg
  • Lady Godiva

BLIR ARG, kodein skit!

Det blir riktigt illa när man tar tabletter för att bättre tackla vissa situationer, det är då det psykiska beroendet uppstår. Något fysiskt beroende tror jag inte du har även om det naturligtvis kan bli lite abstinensbesvär när man slutar, men det borde inte bli långvarigt i ditt fall.

Det psykiska beroendet däremot tar längre tid och har större effekter. Och det är det du måste lära dig att stå emot.

Vad händer om du går och fikar utan att ta tabletter?

Har du ingen alls du kan prata med om detta?

Jag åt värktabletter (en sort som numera är förbjuden) i många år, dels för att jag faktiskt hade ont men också för att de hade en lugnande effekt. Jag var lika fysiskt beroende som psykiskt. Jag försökte sluta med hjälp flera gånger men misslyckades hela tiden, till slut gjorde jag en kraftansträngning och slutade på egen hand. Det var jättejobbigt i början att vara utan tabletterna, jag hade precis som du använt dem i vissa sammanhang där de egentligen inte behövdes utan det kändes bara bättre när jag tagit dem.

Jag kunde t ex inte gå på bio utan att ta tabletter, det kändes lite småmysigt att sitta där i mörkret och ha den där varma sköna känslan i kroppen... Jag hade också svårt att göra saker som att ta en fika utan att ta tabletter först, jag skapade ett behov som egentligen inte fanns.

Det är svårt just ned det psykiska beroendet, det satt i många år efter att det fysiska beroendet (som var ett h-e det också) var borta. I höst är det 14 å sedan jag slutade!

Men jag åt mycket större mängder än du. Du kan klara det, men det bästa är om du får hjälp. Jag kan inte hjälpa dig så mycket, men vill du bara prata med någon som förstår får du gärna kontakta mig. Jag dömer dig inte, och jag vet precis hur tufft det psykiska beroendet kan vara.

Många kramar! Glad

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
Svar på tråden BLIR ARG, kodein skit!