-
-
Alltså nu är jag less på mig själv och mitt sockermonster. Jag försöker sluta med sockret var och varannan dag men det är hopplöst. Klarar max 1 vecka, sen kommer nåt känslosamt emellan och vips e jag fast i träsket igen. Börjar med eller mindre misstänka att jag är sockerberoende. Kan bara inte acceptera det. Eller okej, jag kan inte acceptera att jag aldrig mer kommer att få äta choklad, godis, kolhydrater etc. för att inte riskera att falla tillbaka.Nån som är i samma situation som mej? Nån som vill lägga av tillsammans (bestämma ett datum och go all in)? Jag behöver pepp och folk att diskutera med när det känns som värst.
-
Svar på tråden Sockerberoende
-
Jag är också ett sockermonster. Det är så gott att äta. Särskilt det som är sött och onyttigt, blir godis flera dagar i veckan. Hänger gärna på och peppar. För mig är det inte svårt att motivera mig till att träna då jag är fotbollsdomare och måste hålla mig i form för att orka med matcherna. Det stora problemet är att jag äter alldeles för mycket och småäter.
-
-
Skönt att känna att jag inte är ensam. Har själv nyligen kommit igång med löpning och stormtrivs, sprang som längst 6 km förra veckan (vilket är mitt personliga rekord) men nu tappar jag gnistan då monstret i mig tagit över igen.Då jag gottat mig en gång har jag så otroligt svårt att sluta upp med det igen. Mår dåligt, både psykiskt och fysiskt, och ångesten är hemsk. Enda tills jag igen en gång beslutar mig för att det får vara nog. Äter nyttigt några dar och sen är det igång igen. Suck.
-
Tryck i dig fruktsocker då. Ett par apelsiner sen är det bra.
-
Varför bryr du dej ens?Ful Anka skrev 2014-04-10 18:01:20 följande:Tryck i dig fruktsocker då. Ett par apelsiner sen är det bra.
-
-
Jag är extremt sockerberoende! Jag har fått mycket hjälp utav att övergå till LCHF men märker direkt av det om jag "unnar" mig cashewnötter, frukt eller sådant med sötning. Då faller jag lätt tillbaka. För mig är ända lösningen att undvika kolhydratsrika livsmedel- tråkigt kan man tycka men jag mår hellre bra än att åka dit i det där träsket om & om igen bara för att kunna "unna" mig...dock är det fortfarande motigt när mensen kommer- märker direkt att suget kommer. Men försöker lära mig att äta annat istället, som jag mår bra av...
Stolt över mig själv som INTE ätit upp hela nötpåsen, smakat på chokladen eller köpt hem glass som jag var så sugen på igår....
Mitt beroende kommer alltid finnas där- men med rätt kost lyckas jag i alla fall hålla det under kontroll, men är fortfarande lite i "testperioden" att se vilka livsmedel som triggar mitt sug...
Håller tummarna att du med lyckas få bukt med det grymma beroendet! -
Hur brukar en vanlig matdag se ut för dig TS?
-
Den här veckan har jag varit riktigt slarvig med godis, tre dagar på rad och nu mår jag illa. Inte bra alls Jag har satt upp delmål vad gäller vikten i alla fall : två kilo inom tre veckor. Något som fungerar för mig vad gäller att begränsa mina portioner är att äta på liten tallrik. Då lurar jag hjärnan att den fått mer mat än den egentligen inte fått.
-
-
Att begränsa portionerna är väl inte så smart när man är sockerberoende? Ät massor av rotfrukter, sallad, kött och bra fett. Du håller dig mätt länge och du får en jämnare blodsockernivå. Du ska äta dig mätt alltså! Jag har uteslutit pasta, potatis och ris. Äter mängder med sallad, rotfrukter, kött och bra fett. Äter mig alltid mätt och har gått ner 3 kg på 1 månad.fialotta28 skrev 2014-04-12 19:14:09 följande:
Den här veckan har jag varit riktigt slarvig med godis, tre dagar på rad och nu mår jag illa. Inte bra alls Jag har satt upp delmål vad gäller vikten i alla fall : två kilo inom tre veckor. Något som fungerar för mig vad gäller att begränsa mina portioner är att äta på liten tallrik. Då lurar jag hjärnan att den fått mer mat än den egentligen inte fått.
-
Cheeses skrev 2014-04-12 19:38:45 följande:Att begränsa portionerna är väl inte så smart när man är sockerberoende? Ät massor av rotfrukter, sallad, kött och bra fett. Du håller dig mätt länge och du får en jämnare blodsockernivå. Du ska äta dig mätt alltså! Jag har uteslutit pasta, potatis och ris. Äter mängder med sallad, rotfrukter, kött och bra fett. Äter mig alltid mätt och har gått ner 3 kg på 1 månad.
Dina tips är bra men de fungerar inte för mig då jag tränar så pass hårt. Jag måste ha även pasta, potatis och ris men i mycket mindre mängder för att orka. Jag har testat, ska jag lägga till. -
Jag har haft svårt med mitt sockerberoende, men efter två veckor med LCHF var sötsuget borta. Många äter mörk choklad och annat när de äter LCHF men jag har fått undvika det helt för det triggar mitt sötsug. Särskilt under mensen. Sambon köpte hem mörk choklad till mig och det slutade med att kakan försvann på några timmar.
När de andra äter godis eller liknande här hemma så unnar jag mig lite turkisk yoghurt med hallon och kanel ist. Begäret stannar där och jag är nöjd. -
Vissa klarar av att äta enligt LCHF (eller liknande) trots att de tränar hårt. Men det är säkerligen väldigt individuellt.fialotta28 skrev 2014-04-12 21:28:18 följande:
Dina tips är bra men de fungerar inte för mig då jag tränar så pass hårt. Jag måste ha även pasta, potatis och ris men i mycket mindre mängder för att orka. Jag har testat, ska jag lägga till. -
Varför måste du träna så hårt då?fialotta28 skrev 2014-04-12 21:28:18 följande:
Jag är fotbollsdomare. Har jag inte fysiken så orkar jag inte psykiskt. Det är tufft att vara domare.
-
Ok då förstår jag. Jag tränade också rätt mkt förut. Men med den nya kosten behöver jag inte träna alls lika hårt eller lika mkt då jag går ner i vikt av att endast äta bra och nyttigt.fialotta28 skrev 2014-04-12 21:52:51 följande:Jag är fotbollsdomare. Har jag inte fysiken så orkar jag inte psykiskt. Det är tufft att vara domare.