• MsSelphie

Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!

Jag börjar bli desperat och vet varken ut eller in!

Mitt föräldraskap började med en mardröm. Jag var sjukskriven och isolerad (sängliggandes)
    i sju månader pga Hyperemesis gravidarum (extrema kräkningar).
    När min son sedan föddes och illamåendet försvann så blev jag som pånyttfödd.
    Jag var ute och promenerade flera timmar varje dag till dess grabben blev ca 1,5 månad och bestämde
    sig för att han inte alls var sugen på att ligga i vagnen. Jag är inte den som tänker låta mitt barn ligga och
    skrika så jag accepterade detta ganska fort och köpte mig en Manduca bärsele.
    Nu kunde vi vara ute och promenera igen till en dag då han inte ville vara i selen heller!!
    Mitt sista alternativ var en bärsjal (som han hade ratat tidigare då jag försökt).
    Detta gick också relativt bra under några promenader men sen blev det skrik och gråt i den också.

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Till problemet hör att jag även har två hundar som måste komma
    ut om dagarna. Mannen tar ut dem på morgonen kl 6 innan han åker till jobbet men sen måste jag få ut dem
    åtminstone två gånger under dagen innan han kommer hem igen runt kl 17.

Jag har ingen släkt som kan hjälpa mig (de bor 40mil bort) och egentligen bara en vän som ställer upp
    när det krisar och hon har två egna barn att ta hand om. Dessutom jobbar hon om dagarna.
    På BVC får jag bara höra att det är "en fas" men det hjälper ju varken mig eller jyckarna.
    Dessutom har denna "fas" varat i drygt en månad nu. Borde det inte gå över snart isåfall??
    (Grabben är knappt 4 månader i skrivane stund.)

Vad ska jag göra? Går det vänja honom vid sjalen/selen på nåt sätt? Finns det någon som haft nåt liknande
    problem? Hur har ni kommit runt det?

Hundarna måste ju ut! Och jag med för den delen innan jag blir alldeles deppig och ledsen.
    Pojken mår väl också bra av frisk luft, tänker jag?
    Men jag kan ju inte gärna bära honom på armen samtidigt som jag ska hålla i två koppel.

Tips?! Någon? :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 14:58
    Korrigering: Den här "fasen" har hållit på i drygt 2 månader, inte en.

Jag känner mig helt instängd och isolerad från omvärlden. Jag har inget stort behov av att träffa en massa människor eftersom jag vet att min son är väldigt lätt överstimulerad men både han och jag mår ju bra av att komma ut i friska luften.

Jag känner att jag inte kan vara en bra mamma när lägenhetens väggar bara krymper inpå mig. Alla råd och tips tas tacksamt emot. Stora och små! Snälla! :(

• Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!
  • Flickan och kråkan
    MsSelphie skrev 2014-04-07 15:13:53 följande:
    Flickan och kråkan: Jag har provat att sätta honom i grodposition på magen och nu senast på höften. Detta har jag testat i både sele och sjal. Oftast sätter jag honom i bådadera inomhus men har även provat utomhus. Någon enstaka gång har det fungerat om jag har stressat ut genom dörren så fort jag har fått dit honom. Men så fort han inte känner för att sitta där längre så skriker han och slår hejdlöst tills jag plockar ur honom igen.

Jag fattar inte! ...
    Kommer han upp ordentligt med huvudet i manducan? Dragkedjan ihopdragen? Lite lurig ålder där när de är lite för korta för att komma upp ordentligt. Närmare halvåret så är det tillräckligt långa för att ha armarna utanför. Har du testat på ryggen? I sjal kan du testa att bära framåtvänt i buddha-position. Ska du ut och rasta hundar så antar jag att det är rätt stillsamt, kanske i skogen eller park eller liknande. Inte lika bekvämt som bärare, men många små gillar det. Jag har burit mina inne så.
  • En blå giraff

Tar han emot napp? Det har lugnat ner mina små i sjalen. För övrigt så får du väl välja det sättet där han skriker minst, och stå ut en stund med att han är missnöjd. Han far inte illa av att sitta missnöjd i vagnen eller sjalen en stund när hundarna ska ut. Det är mer jobbigt för dig som får höra honom skrika =/ Det går över!

• MsSelphie

Ellie: Den tanken har slagit mig - att be någon i närheten om hjälp med promenader. Det kanske är den enda lösningen. Anledningen till att jag inte har gjort det än är för att det är kamphundar jag har och det känns inte bra att släppa iväg dem med vemsomhelst. Men jag kanske måste försöka leta upp någon som verkar vettig för det jobbet iallafall.

Nej, inga leksaker i vagnen. Det gjorde honom bara hyper och till sist slog det över och han blev otröstlig istället.

Hemma bär jag honom i famnen eller bara löst i sjalen (med armarna fria). Då accepterar han det ett tag så länge jag är i rörelse. Sitter jag still så ska han vara fri i famnen eller ligga på en filt/på soffan.

Jo, jag vet att det inte är för evigt men jag ser hur hundarna lider (och jag med då jag är van att röra mig mycket).
    Men det kanske är som du säger... Att leja bort hundpromenaderna och bara fokusera på hur jag ska bära honom under en tid.

Tack!

• Kira2

Trivs han i babyskyddet? Kanske kan ha sån vagn och sätta fast det på den?

• camelCase

Om du har barnet i sele eller sjal så att han känner din närhet och trygghet så tycker jag att du helt enkelt får låta han skrika den lilla stund det tar att kissa hundarna. Inte optimalt kanske men förhoppningsvis så går den här fasen över snart.

Kanske vill barnet sitta framåtvänd i sele? Jag vet att detta förslag är lite kontroversiellt då den positionen dels inte är ergonomisk och dels menar vissa att barnet får för mycket intryck. Men desperate times...

• MsSelphie

nevermind: Att låta honom skrika är inte ett alternativ. Det har jag redan konstaterat i mitt ursprungliga inlägg.

scanmia: Jo, jag har provat det. Ibland har det fungerat men långt ifrån alltid. När det väl fungerar så finns ändå rädslan där för att han ska vakna när vi väl är ute för då skriker han tills jag har tagit mig hem och kan plocka ur honom. Jag skulle önska att han gillade att hänga med i selen/sjalen men det verkar han inte göra. Han kan ju ändå se sig omkring lite (speciellt i selen) men det verkar inte hjälpa ett dugg.
    Djupa knäböj när jag ska plocka bajs är inte ett problem. ;) Jag ser det som extra träning.
    Tyvärr så har jag aldrig ammat. Det fungerade aldrig då jag genomgick ett urakut snitt och han började matas med kopp varannan timme eftersom han var så himla liten. Så att amma i sjalen är heller inget alternativ. :/

Flickan med kråkan: Jag ska prova att dra ihop dragkedjan. Han är ju ändå ganska stabil i nacken så det kan fungera. Jag ska även kolla upp hur man sätter ungen i buddahposition i sjalen. Han verkar gilla bäst att sitta utåtvänd även i famnen så det KAN fungera. Tack!!

En blå giraff: Nej, tyvärr. Napp har han alltid ratat. Och tro mig, jag har försökt. Det vore skönt med en "ljuddämpare" ibland. ;) 
    Som det är nu så har han ju varit missnöjd i sjalen när hundarna ska ut eftersom att...de MÅSTE ut. Och ja, det är otroligt stressande men jag har ändå tyckt att det har varit bättre att han har varit missnöjd nära mig än i vagnen (av någon anledning). Det blir ju dock inga promenader att prata om utan mest ut, kissa och sedan in igen. Men det är väl så att jag får acceptera det. Hundarna får sina långa promenader på kvällarna som det är nu. Det är värre när jag ska till BVC och MÅSTE gå en bit med en skrikande unge i sjalen. :/

• Tess1985

Så där var min son 4år och vi vart galen för vi hade oxå två hundar som behövde ut jag la han i ligg vagnen och till slut så fan han sig i situationen att i bland måste man kunde gå och sjunga för han å så. sen gick jag där det inte fanns så mycket folk.

• minerva123

Jag känner igen mig.... Sonen vägrade vagn i 7 månader och gick med på sjal/sele bara om det var sovdags. Efter att han vaknat hade man 10-15 min på sig att ta sig hem innan det blev skrikfest. All vaken tid ville han bli runtburen på armen och inget annat, man fick inte sätta sig ner eller gud förbjude lägga ner honom någonstans. Han sov f ö bara om han blev buren eller fick amma. Jag kan fortfarande bli gråtfärdig när jag tänker på den tiden, det var både psykiskt och fysiskt så oerhört tungt. Sover ditt barn i selen? Kan du tajma in hundrastningen med sovstunderna? Leja ut rastningarna till någon annan låter annars som en bra ide, du slipper känna stress över att hundarna inte får sitt och du kan gå ut när det passar sonen.

• Flickan och kråkan
    MsSelphie skrev 2014-04-07 15:42:44 följande:
    Flickan med kråkan: Jag ska prova att dra ihop dragkedjan. Han är ju ändå ganska stabil i nacken så det kan fungera. Jag ska även kolla upp hur man sätter ungen i buddahposition i sjalen. Han verkar gilla bäst att sitta utåtvänd även i famnen så det KAN fungera. Tack!!
    Men utan spädbarnsinlägg så ska dragkedjan vara ihopdragen med ett så litet barn. Har du inte det med ett så litet barn så förstår jag att han protesterar .

"Buddha" ser lite festligt ut, men ergonomiskt för barnet, och jag har i alla fall haft glada galoscher på det viset. Man behöver ju inte åka kollektivtrafik eller gå och trängas på en stormarknad med liten framåt .
Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!