• MsSelphie

Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!

Jag börjar bli desperat och vet varken ut eller in!

Mitt föräldraskap började med en mardröm. Jag var sjukskriven och isolerad (sängliggandes)
    i sju månader pga Hyperemesis gravidarum (extrema kräkningar).
    När min son sedan föddes och illamåendet försvann så blev jag som pånyttfödd.
    Jag var ute och promenerade flera timmar varje dag till dess grabben blev ca 1,5 månad och bestämde
    sig för att han inte alls var sugen på att ligga i vagnen. Jag är inte den som tänker låta mitt barn ligga och
    skrika så jag accepterade detta ganska fort och köpte mig en Manduca bärsele.
    Nu kunde vi vara ute och promenera igen till en dag då han inte ville vara i selen heller!!
    Mitt sista alternativ var en bärsjal (som han hade ratat tidigare då jag försökt).
    Detta gick också relativt bra under några promenader men sen blev det skrik och gråt i den också.

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Till problemet hör att jag även har två hundar som måste komma
    ut om dagarna. Mannen tar ut dem på morgonen kl 6 innan han åker till jobbet men sen måste jag få ut dem
    åtminstone två gånger under dagen innan han kommer hem igen runt kl 17.

Jag har ingen släkt som kan hjälpa mig (de bor 40mil bort) och egentligen bara en vän som ställer upp
    när det krisar och hon har två egna barn att ta hand om. Dessutom jobbar hon om dagarna.
    På BVC får jag bara höra att det är "en fas" men det hjälper ju varken mig eller jyckarna.
    Dessutom har denna "fas" varat i drygt en månad nu. Borde det inte gå över snart isåfall??
    (Grabben är knappt 4 månader i skrivane stund.)

Vad ska jag göra? Går det vänja honom vid sjalen/selen på nåt sätt? Finns det någon som haft nåt liknande
    problem? Hur har ni kommit runt det?

Hundarna måste ju ut! Och jag med för den delen innan jag blir alldeles deppig och ledsen.
    Pojken mår väl också bra av frisk luft, tänker jag?
    Men jag kan ju inte gärna bära honom på armen samtidigt som jag ska hålla i två koppel.

Tips?! Någon? :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 14:58
    Korrigering: Den här "fasen" har hållit på i drygt 2 månader, inte en.

Jag känner mig helt instängd och isolerad från omvärlden. Jag har inget stort behov av att träffa en massa människor eftersom jag vet att min son är väldigt lätt överstimulerad men både han och jag mår ju bra av att komma ut i friska luften.

Jag känner att jag inte kan vara en bra mamma när lägenhetens väggar bara krymper inpå mig. Alla råd och tips tas tacksamt emot. Stora och små! Snälla! :(

• Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!
  • accept

Lägg honom i vagnen och gå. Han överlever jag lovar.

Julia April 2011, tvillingarna Olivia och Alicia, Februari 2014
  • scanmia
    MsSelphie skrev 2014-04-07 15:42:44 följande:
    /Hundarna får sina långa promenader på kvällarna som det är nu. Det är värre när jag ska till BVC och MÅSTE gå en bit med en skrikande unge i sjalen. :/
    Hundarna kommer att klara det fint med morgon- och kvällspromenader och kortare kissrundor under dagen. Dra fram aktiverande leksaker, klickern, och aktivera inomhus under de veckor som den här perioden varar. Ingen orsak att ha dåligt samvete för ett sådant hundliv
  • nevermind
    MsSelphie skrev 2014-04-07 15:42:44 följande:

nevermind: Att låta honom skrika är inte ett alternativ. Det har jag redan konstaterat i mitt ursprungliga inlägg.

scanmia: Jo, jag har provat det. Ibland har det fungerat men långt ifrån alltid. När det väl fungerar så finns ändå rädslan där för att han ska vakna när vi väl är ute för då skriker han tills jag har tagit mig hem och kan plocka ur honom. Jag skulle önska att han gillade att hänga med i selen/sjalen men det verkar han inte göra. Han kan ju ändå se sig omkring lite (speciellt i selen) men det verkar inte hjälpa ett dugg.
    Djupa knäböj när jag ska plocka bajs är inte ett problem. ;) Jag ser det som extra träning.
    Tyvärr så har jag aldrig ammat. Det fungerade aldrig då jag genomgick ett urakut snitt och han började matas med kopp varannan timme eftersom han var så himla liten. Så att amma i sjalen är heller inget alternativ. :/

Flickan med kråkan: Jag ska prova att dra ihop dragkedjan. Han är ju ändå ganska stabil i nacken så det kan fungera. Jag ska även kolla upp hur man sätter ungen i buddahposition i sjalen. Han verkar gilla bäst att sitta utåtvänd även i famnen så det KAN fungera. Tack!!

En blå giraff: Nej, tyvärr. Napp har han alltid ratat. Och tro mig, jag har försökt. Det vore skönt med en "ljuddämpare" ibland. ;) 
    Som det är nu så har han ju varit missnöjd i sjalen när hundarna ska ut eftersom att...de MÅSTE ut. Och ja, det är otroligt stressande men jag har ändå tyckt att det har varit bättre att han har varit missnöjd nära mig än i vagnen (av någon anledning). Det blir ju dock inga promenader att prata om utan mest ut, kissa och sedan in igen. Men det är väl så att jag får acceptera det. Hundarna får sina långa promenader på kvällarna som det är nu. Det är värre när jag ska till BVC och MÅSTE gå en bit med en skrikande unge i sjalen. :/

Då är det andra alternativet att sitta inne och uggla.
  • nevermind
    accept skrev 2014-04-07 15:55:14 följande:

Lägg honom i vagnen och gå. Han överlever jag lovar.

Julia April 2011, tvillingarna Olivia och Alicia, Februari 2014
  • mliten

Hade precis samma problem. Lösningen för mig var faktiskt Babybjörn. Ville inte använda Babybjörn alls men då sonen ratade vagn, ergo-babyn och sjal så lånade jag en BB och prövade med sonen vänd utåt. Det funkade! Kortare perioder tänkte jag var ok med BB:n så man iaf kunde röra lite på sig. Lycka till.

• nozpa

Min första var likadan. Var bara att bära henne eller ta bilen. I nödfall så fick hon sitta i vagnen, men hon skrek sig blå. Hon fyller snart 3 och har egentligen aldrig gillat vagn. Bortsett från en kortare period när lillasyster föddes.
    Kvittade hur vi gjorde med vagnen, hon vägrade. När hon lärde sig gå så gick hon, gick, gick och gick. Gör fortfarande. Kan gå i evigheter.

Andra var tack o lov ett "vagnbarn". :)

• hanna8801

Hundarna behöver väl inte mer än 1-2 snabba kissrundor under dagen då din man inte är hemma? Världen rasar inte om du lämnar sonen i 4-5 minuter ensam hemma ( i sängen eller någon annan säker plats där han inte skadar sig). Jag gjorde det från början med min son (hade inget annat val) och han har knappast fått några men för livet av det. Du kan väl passa på medan han sover?

• mammalovis

Men om bebisen nu tycker det är okej att bäras i sele inomhus, tänker jag mer på om han är lagom varmt klädd eller om det blir för trångt? Ett barn som är för varmt eller fryser kan ju också skrika. Likaså skrek vår bebis när hon var övertrött, så det var bara att ta sig igenom det när blöjan var bytt och hon var nymatad och skrek trots att hon var i famnen.

Jag hade nog också passat på att ge djuren kisspauser medan bebisen sover med en babyvakt i fickan och tagit promenader runt huset.

Måste man iväg till bvc, så får man ju göra det bästa med mätt och nybytt barn. Alla barn skriker ju någon gång. Prata med bvc om de kan komma på någon lösning.

Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!