• moafeliciaa

Fasta, hur gör man?

Hej! Jag har nu kommit fram till att jag vill testa på att fasta ett par dagar för att det ska '' rena '' kroppen. 
    Nu undrar jag om det finns någon som vet hur man gör när man fastar. 
    Jag tänker att det kan ju inte vara så bra att gå direkt på hel fasta utan att man måste trappa ner steg för steg. 
    Jag har i 2 dagar nu trappat ner med 

* 1 knäckemacka till frukost
    * Ett par skedar kvarg till lunch 
    * sallad och en halv köttbit till middag

och idag har jag enbart ätit en knäckemacka, 2 skedar kvarg och ikväll ska jag bara ta lite sallad och inget kött. 
    Tror ni att jag under morgondagen är redo att köra fullt ut? Då menar jag kanske att jag äter 1 frukt på hela dagen och dricker vatten. 
    Hur många kilo/hekto tror ni att man kan gå ner på en 24 h fasta? Om man käkar en frukt bara. Någon som har erfarenhet?
    LÄR MIG!

• Svar på tråden Fasta, hur gör man?
  • Godnatt

Om du ska "rena kroppen" så är det proteinet som är den största boven enligt Eat, Fast and Live Longer.

Tesen är att svält får kroppen att gå in i reparationsläge. Om du då tuggar i dig kvarg som är full av protein uppnår du troligtvis inte detta. Låt bli att äta i två tre dagar i sträck en gång i månaden. Så svårt är det inte om man låter bli att göra det under arbetsdagar och om man inte har en massa matos i närheten.

I de sista meningarna skriver du att du vill förlora vikt. Då ska du nog tänka om och lägga om din livsstil istället för självsvält.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • moafeliciaa
    Godnatt skrev 2014-04-07 12:07:35 följande:
    Om du ska "rena kroppen" så är det proteinet som är den största boven enligt Eat, Fast and Live Longer.

Tesen är att svält får kroppen att gå in i reparationsläge. Om du då tuggar i dig kvarg som är full av protein uppnår du troligtvis inte detta. Låt bli att äta i två tre dagar i sträck en gång i månaden. Så svårt är det inte om man låter bli att göra det under arbetsdagar och om man inte har en massa matos i närheten.

I de sista meningarna skriver du att du vill förlora vikt. Då ska du nog tänka om och lägga om din livsstil istället för självsvält.
    Mitt mål är inte att gå ner i vikt, men jag har hört talas om folk som gått ner 2 kg på ett dygn på en fasta och då undrade jag bara om det är möjligt och hur mycket andra har gått ner på så kort tid. Av ren nyfikenhet. 
  • Godnatt
    moafeliciaa skrev 2014-04-07 12:18:26 följande:
    Mitt mål är inte att gå ner i vikt, men jag har hört talas om folk som gått ner 2 kg på ett dygn på en fasta och då undrade jag bara om det är möjligt och hur mycket andra har gått ner på så kort tid. Av ren nyfikenhet. 
    Om man går ner två kilo på ett dygn måste man nog väga runt 400 kilo.
  • Flaskpostaren

Hur man gör för att fasta?

Man äter inte.

• PQI

Drick stora smoothies till frukost ,lunch och middag, de kommer rena din kropp väldigt mycket ;) att fasta är väl inte så naturligt ?

• Godnatt
    PQI skrev 2014-04-23 10:06:12 följande:
    Drick stora smoothies till frukost ,lunch och middag, de kommer rena din kropp väldigt mycket ;) att fasta är väl inte så naturligt ?
    Fasta måste vara det mest naturliga som finns.

Hur menar du att en smoothies ska rena en kropp? Är det aktivt kol du tillreder din smoothies med?

• sina

Jag går oftast ner ungefär ett kilo den dagen jag fastar, och går upp ett halvt dagen efter.

• Aniiee

Eftersom det är tmligen normalt att fluktuera 1-2 (eg 0,5-1,7 anses väl normalt) kilo åt båda hållen på en dag så ger en dags fasta knappast någon viktnedgång.

Fastar gör man bäst på buljong. Stark sådan. Och mycket te. Maccha är bäst (enl. mig....)

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Be11a

Man behöver ligga på ca 6,500 kcal underskott för att gå ner 1 kg. Samma fast åt andra hållet om man ska gå upp 1 kg. Om vi antar att ditt normalbehov av kalorier är ca 2,000 (det finns massor av ställen på nätet du kan räkna ut detta beroende på hur stor, aktiv och gammal du är). Låter du då bli att äta på 24 tim bör du med detta enkla antagande gå ner dryga 0.3 kg. All ytterligare viktminskning beror förmodligen på normala dygnsfluktuatoner, hur mycket vatten du binder i kroppen samt när du varit på toa osv.

Svar på tråden Fasta, hur gör man?