• AngelandDevil

Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?

Jag undrar som sagt om det finns andra här som pluggat heltid och haft sina barn hemma på heltid och hur har det funkat? Hur har ni lagt upp det? Och har era studier gått bra? Har ni studerat på distans eller på campus? Partner eller annan med i bilden?

Ja, jag tror väl att det mesta går men vill gärna höra ifrån de som har erfarenhet kring att ha barnen hemma och plugga heltid. Har ni några tips eller goda råd?

Vår situation kommer se ut så att jag kommer ha studier på heltid och distans. Barn i åldern ca 3,5 år och 6 månader. Maken studerar själv på heltid men på campus. Tanken är att ha barnen hemma på heltid, ingen förskola med andra ord så att ingen missförstår vad jag menar. Glad Skulle vi kunna få det att funka tror ni?

• Svar på tråden Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?
  • avocadoo

Vad ska du plugga för någonting?

Pluggade till uska på 200%, distansutbildning och det gick jättebra med en 1-åring och en 2-åring men då tog min man barnen ett par timmar varje helg och på läggningen på kvällarna.

Nu pluggar jag till SSK och det är så mkt praktik och föreläsningar så nej - detta hade jag inte klarat om jag var föräldraledig 100%. 50% fungerade under första året då det inte var så mkt praktik.

• AngelandDevil

Det är sjuksköterskeprogrammet. Glad Under praktikperioderna får vi ordna med lite extra barnvakt och så var det tänkt att hjälpas åt med maken så att om han har barnen under mina praktiktider får han extra tid att plugga på kvällarna. Just detta program jag kollar på är på distans så det är inspelade föreläsningar, så tanken gick ju att mycket går att titta på när maken har barnen då det inte är många tider att passa.

Men oavsett får vi väl pröva oss fram antar jag och känns det som vatten över huvud får man ta det då. Men det är ändå givande att höra hur andra upplevt det! Lästa du själv på distans? Hur mycket praktik bestod din utbildning på? Hur mycket tog ni in på förskola (om det var så ni löste det vill säga)?

• En blå giraff

Jag tycker det låter kämpigt. Jag skulle ha ordnat med dagisplats åt det stora barnet. Man måste ju inte nyttja platsen så mycket om man inte vill. Varför vill ni ha båda hemma på heltid? Onödig stress för hela familjen att man ska försöka klämma in studierna samtidigt som man tar hand om barnen. Om storbarnet går 9-14 så hinner man ju plugga en del på den tiden och det är ju ändå en kort dag för barnet.

• En blå giraff

Sjuksköterskeprogrammet brukar bestå av ca 50 % praktik, men det är ju olika när den praktiken är. När man har praktik är man ju borta motsvarande ett heltidsjobb. Har du tänkt göra hela utbildningen utan dagis åt barnen eller bara nu i början?

• AngelandDevil

Ja, dem sjuksköterskeprogrammen jag har kikat på består av 1/3 praktik men det är en del det också. Glad Jag vill ha barnen hemma för att kunna få mycket tid med dem och det känns på tok för länge känner jag att ha ett eller båda barnen på förskola mellan 9-14. Sedan tror jag tyvärr inte jag fått plugga så mycket mer om jag har ett barn här hemma istället för två utan vi får hjälpas åt och pussla ihop våra scheman jag och maken. En del av dygnet har jag barnen och en del han. Planen är att vi kommer göra så merparten av utbildningen.

Men blir det för intensivt får man ta och lösa det då. Jag skjuter hellre upp studierna till längre fram om det känns på tok för stressigt och påfrestande när vi väl är där. Vill njuta av tiden när barnen är små också, går på tok för snabbt, och då är inte förskola lösningen för oss. Sedan ska man hitta en riktigt bra förskola man kan tänka ha barnen på och där man också får plats först.

• En blå giraff

OK men det låter väl rimligt att du försöker men är beredd i så fall att skjuta upp pluggandet om det inte fungerar. Jag kan tänka mig att det går bra iallafall första tiden på utbildningen så länge ni inte har praktik. Men om du får en praktikplats dit det är en bit att åka (inte säkert du får praktik där du bor) kan det säkert bli väldigt stressigt att ordna det med barnen. Såvida inte din man kan vara helt ledig under de perioderna. Jag förstår inte problemet med att ha en 3-åring halvtid på förskola, men man tänker och prioriterar ju olika. Känns det fel för er ska ni såklart inte ha det så.

• ViVäntarLois

Jag pluggar på heltid till jurist och har en snart 3-åring samt en 8-månaders hemma, det går utmärkt! På juristprogrammet är det ju ingen praktik så det slipper jag. Obligatoriska moment (vilket är det enda jag närvarar på, resten läser jag själv in hemma) varierar från termin till termin. Första terminen gick jag i skolan 5 dagar på hela terminen, andra terminen var jag där 1-3 dagar per vecka och nu på tredje terminen kommer jag att åka ner 3 gånger totalt. 

Vi har gjort så att maken har tagit föräldraledigt de dagarna jag har obligatoriska moment. Sedan arbetar han också 80% för att få mer tid hemma men i ärlighetens namn använder inte jag den tiden till att plugga. Eftersom jag bor i Kalmar och studerar i Lund så spenderar jag 6 timmar på tåget de dagar jag måste åka ner, då brukar jag förbereda det moment jag ska göra på plats. Annars blir det några kvällar/helger som jag pluggar men jag får nog också säga att ett "läshuvud" har underlättat oerhört. Om jag räknar bort de obligatoriska dagarna så lägger jag kanske 1-2 timmar/vecka på mina studier så att få lugn och ro med barnen är inte svårt. Hade jag varit tvungen att plugga mer för samma resultat (är inte bäst i klassen betygsmässigt men klart medel) så hade väl familjelivet påverkats mer. Men även om jag pluggat säg 20 timmar/vecka så hade det helt klart varit värt det för att få har barnen hemma!

Svar på tråden Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?