Inlägg från: AngelandDevil |Visa alla inlägg
  • AngelandDevil

Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?

Jag undrar som sagt om det finns andra här som pluggat heltid och haft sina barn hemma på heltid och hur har det funkat? Hur har ni lagt upp det? Och har era studier gått bra? Har ni studerat på distans eller på campus? Partner eller annan med i bilden?

Ja, jag tror väl att det mesta går men vill gärna höra ifrån de som har erfarenhet kring att ha barnen hemma och plugga heltid. Har ni några tips eller goda råd?

Vår situation kommer se ut så att jag kommer ha studier på heltid och distans. Barn i åldern ca 3,5 år och 6 månader. Maken studerar själv på heltid men på campus. Tanken är att ha barnen hemma på heltid, ingen förskola med andra ord så att ingen missförstår vad jag menar. Glad Skulle vi kunna få det att funka tror ni?

• Svar på tråden Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?
  • AngelandDevil

Det är sjuksköterskeprogrammet. Glad Under praktikperioderna får vi ordna med lite extra barnvakt och så var det tänkt att hjälpas åt med maken så att om han har barnen under mina praktiktider får han extra tid att plugga på kvällarna. Just detta program jag kollar på är på distans så det är inspelade föreläsningar, så tanken gick ju att mycket går att titta på när maken har barnen då det inte är många tider att passa.

Men oavsett får vi väl pröva oss fram antar jag och känns det som vatten över huvud får man ta det då. Men det är ändå givande att höra hur andra upplevt det! Lästa du själv på distans? Hur mycket praktik bestod din utbildning på? Hur mycket tog ni in på förskola (om det var så ni löste det vill säga)?

• AngelandDevil

Ja, dem sjuksköterskeprogrammen jag har kikat på består av 1/3 praktik men det är en del det också. Glad Jag vill ha barnen hemma för att kunna få mycket tid med dem och det känns på tok för länge känner jag att ha ett eller båda barnen på förskola mellan 9-14. Sedan tror jag tyvärr inte jag fått plugga så mycket mer om jag har ett barn här hemma istället för två utan vi får hjälpas åt och pussla ihop våra scheman jag och maken. En del av dygnet har jag barnen och en del han. Planen är att vi kommer göra så merparten av utbildningen.

Men blir det för intensivt får man ta och lösa det då. Jag skjuter hellre upp studierna till längre fram om det känns på tok för stressigt och påfrestande när vi väl är där. Vill njuta av tiden när barnen är små också, går på tok för snabbt, och då är inte förskola lösningen för oss. Sedan ska man hitta en riktigt bra förskola man kan tänka ha barnen på och där man också får plats först.

Svar på tråden Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?