Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?

Jag pluggar på heltid till jurist och har en snart 3-åring samt en 8-månaders hemma, det går utmärkt! På juristprogrammet är det ju ingen praktik så det slipper jag. Obligatoriska moment (vilket är det enda jag närvarar på, resten läser jag själv in hemma) varierar från termin till termin. Första terminen gick jag i skolan 5 dagar på hela terminen, andra terminen var jag där 1-3 dagar per vecka och nu på tredje terminen kommer jag att åka ner 3 gånger totalt. 

Vi har gjort så att maken har tagit föräldraledigt de dagarna jag har obligatoriska moment. Sedan arbetar han också 80% för att få mer tid hemma men i ärlighetens namn använder inte jag den tiden till att plugga. Eftersom jag bor i Kalmar och studerar i Lund så spenderar jag 6 timmar på tåget de dagar jag måste åka ner, då brukar jag förbereda det moment jag ska göra på plats. Annars blir det några kvällar/helger som jag pluggar men jag får nog också säga att ett "läshuvud" har underlättat oerhört. Om jag räknar bort de obligatoriska dagarna så lägger jag kanske 1-2 timmar/vecka på mina studier så att få lugn och ro med barnen är inte svårt. Hade jag varit tvungen att plugga mer för samma resultat (är inte bäst i klassen betygsmässigt men klart medel) så hade väl familjelivet påverkats mer. Men även om jag pluggat säg 20 timmar/vecka så hade det helt klart varit värt det för att få har barnen hemma!

Svar på tråden Studera heltid med barnen hemma på heltid, andra med erfarenhet?