• Anonym (umgänge)

När är påsken?

Hej!
    I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker.

• Svar på tråden När är påsken?
  • Anonym (umgänge)

Hmm. Det är jättesvårt det här. Jag tänker ju att så som du tolkar domen, fredag - måndag, så går man inte riktigt på "samma linje" åt båda håll. Skolans slut dagen innan lovet existerar inte, därmed borde domen tolkas som ledigheten och inte det faktiska lovet. Sista lovdagen borde i så fall också tolkas på måndagen (sista ledighetsdagen).

• BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 15:07:30 följande:
    Hmm. Det är jättesvårt det här. Jag tänker ju att så som du tolkar domen, fredag - måndag, så går man inte riktigt på "samma linje" åt båda håll. Skolans slut dagen innan lovet existerar inte, därmed borde domen tolkas som ledigheten och inte det faktiska lovet. Sista lovdagen borde i så fall också tolkas på måndagen (sista ledighetsdagen).
    Inte fredag - måndag utan fredag - torsdag. Fredag = sista skoldag innan lovet (helgerna räknas inte som lov) till torsdag = lovets sista dag om man bor i kommun med påsklov v 16.
  • Anonym (umgänge)

Men problemet är att det inte står sista skoldagen innan lovet, det står vid skolans slut dagen innan lovet. Alltså söndag om man inte ska tolka helgen som lov, därav det problematiska..

• BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 15:26:53 följande:
    Men problemet är att det inte står sista skoldagen innan lovet, det står vid skolans slut dagen innan lovet. Alltså söndag om man inte ska tolka helgen som lov, därav det problematiska..

Ja, det är en märklig formulering då det väl inte finns några lov som slutar mitt i veckan...

Går det inte att fråga den advokat som hjälpte er sätta ihop avtalet? Det borde ju finnas någon form av norm runt den här typen av formulering.

Nu vet inte jag om det är du eller den andre föräldern som har lovet, men om du skriver ett mail och säger att det finns flera olika alternativ som vi kan tolka det här på  - vilket känner du passar dig bäst? Hur vill du att vi ska göra? Och så säga det att jag behöver svar innan det och det datumet för att kunna planera min tid runt påsken. Och svarar du inte innan detta datum så tolkar jag det som att du inte har några synpunkter på hur vi gör och då meddelar jag dig efter detta datum hur jag planerat den.

• Anonym (umgänge)

Det var ett tag sedan vi fick detta avtal, så har inte kontakt med juristen längre. Har redan försökt ta upp med uf, men hen ignorerar. Om man ser till formuleringen så tycker jag fortfarande att tr ser till faktisk ledighet och inte lov. Sen kan det väl aldrig vara nackdel att jag som bf tolkar till ufs fördel, då barnen får längre tid med hen..

• BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 16:09:12 följande:
    Det var ett tag sedan vi fick detta avtal, så har inte kontakt med juristen längre. Har redan försökt ta upp med uf, men hen ignorerar. Om man ser till formuleringen så tycker jag fortfarande att tr ser till faktisk ledighet och inte lov. Sen kan det väl aldrig vara nackdel att jag som bf tolkar till ufs fördel, då barnen får längre tid med hen..
    Men om han/hon ignorerar så skriv i ett mail att får jag inget svar innan det och det datumet så antar jag att du inte har en åsikt i frågan och jag planerar då påsklovet utifrån vad som passar mig. Skicka det som sms också, och spara. Då har du svart på vitt att du har försökt kommunicera i frågan, men inte fått svar. Då kan du ju tolka det på det sätt som passar dig bäst, och så ger du uf info om när var hur han/hon kan hämta resp. lämna :)
  • Anonym (umgänge)

Det är en idé. Kanon!

• Trollungarna
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 15:26:53 följande:
    Sista skoldagen är på fredagen innan lovet, det kan inte vara en tolkningssak iaf? Skoldagen har ingen slut en söndag.

Det bästa är att ni är överens om hur ni tolkar.
    Men de flesta som jag har hört med som har liknande schema som ni är att man har barnen från fredagen innan innan lovet börjar till måndagen innan skolan börjar igen. Just för att man ska kunna ha barnen mer än 1 vecka, och kunna åka på resa m.m.

Nackdelen med ett sådant avtal är att det vissa år kan vara så att uf inte få något umgänge alls på 3 veckor om det är bf som ska ha påsken och den hamnar på ufs helg.... Finns tyvärr många avtal som är så rakt av så det är allt eller inget ibland.
    Det bästa hade varit att utforma avtalet så att uf får någon kompensation de gånger det inträffar...men det är ju också svårt
  • Anonym (umgänge)

Sista skoldagen är på fredagen, ja. Men återigen så står det inte sista skoldagen. Det står vid skolans slut dagen innan lovet. Och med den vetskapen så tolkar jag det som att TR tänker lovet som hela ledigheten, och inte lovet som det faktiska lovet, därmed bör det även pågå till måndagen, då det är då ledigheten (lovet enligt TR) slutar.
    Det bästa vore absolut att vi vore överens om hur vi tolkar, men vi har ett domslut just på grund av att vi aldrig kan vara överens. Det går nog inte få till ett avtal som hanterar de avvikande helgerna och dylikt, så det är nog allt eller inget som gäller.

• Anonym (....)

Jag tycker du ska ta bort skol- från ordet skoldagen och tolka det som att det är dagen innan lovet.

Svar på tråden När är påsken?