• BioBonus

När är påsken?

Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 11:19:06 följande:
    Nej, jag har frågat men inte fått svar. Tolkar att påsken är från fredag 11/4 till måndag 21/4. Det är hela barnens lediga tid från skola och jag tycker det borde vara då umgänge är. Inte lätt att prata om sånt här när man inte ens kan få ett svar. Det står inga exakta dagar i domen, utan bara sista lovdagen. Så då anser jag att antingen är det på torsdagen 17/4 eller måndagen 21/4. Att umgänge bara skulle vara till torsdagen låter befängt tycker jag, då påsken är helgen efter.

På vår kommuns hemsida så står det ganska tydligt att påsklovet i sig är 14-17 april. Alltså bara måndag till torsdag. Det är själva lovet. Så är det specat i domen att umgänget styrs av själva lovet, så är det måndag-torsdag som gäller rent juridiskt. 

Mamman har påsklovet hos oss, men inte helgen efter och alltså inte heller den lediga måndagen veckan efter. Vi hade sportlovet och då bara måndag till fredag (plus vår vanliga helg då veckan innan). Inte helgen efter.

• BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 14:43:18 följande:
    Ja, det är det jag funderar på också. Men hur ska man tolka när det börjar? "Vid skolans slut dagen innan lovet", dagen innan lovet är en söndag. Då tolkar jag det som att TR tolkar lovet som hela ledigheten, alltså från fredagen. Och då borde hela ledigheten även vara fram tills skolan börjar igen. Känns "sniket" att tänka lovet från måndag-torsdag. När det finns möjlighet till att de kan ha umgänge i en hel vecka till..
    Från fredagen veckan innan då när skoldagen är slut då, fram tills lovet är slut, dvs på torsdagen.
    Synd att det är så luddigt skrivet, ett avtal ska ju underlätta och inte försvåra.
    Men så skulle jag tolka det i sitt ursprung.

Sen skulle jag fråga utifrån det om det fanns möjlighet att förlänga lovet till måndag eftermiddag/tisdag morgon om man vill resa någonstans etc.
    Vi har valt att följa domen, då det ju ger den förälder som inte har lovet några extra dagar över påsken att göra något roligt med barnen. Win-win liksom :)
  • BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 15:07:30 följande:
    Hmm. Det är jättesvårt det här. Jag tänker ju att så som du tolkar domen, fredag - måndag, så går man inte riktigt på "samma linje" åt båda håll. Skolans slut dagen innan lovet existerar inte, därmed borde domen tolkas som ledigheten och inte det faktiska lovet. Sista lovdagen borde i så fall också tolkas på måndagen (sista ledighetsdagen).
    Inte fredag - måndag utan fredag - torsdag. Fredag = sista skoldag innan lovet (helgerna räknas inte som lov) till torsdag = lovets sista dag om man bor i kommun med påsklov v 16.
  • BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 15:26:53 följande:
    Men problemet är att det inte står sista skoldagen innan lovet, det står vid skolans slut dagen innan lovet. Alltså söndag om man inte ska tolka helgen som lov, därav det problematiska..

Ja, det är en märklig formulering då det väl inte finns några lov som slutar mitt i veckan...

Går det inte att fråga den advokat som hjälpte er sätta ihop avtalet? Det borde ju finnas någon form av norm runt den här typen av formulering.

Nu vet inte jag om det är du eller den andre föräldern som har lovet, men om du skriver ett mail och säger att det finns flera olika alternativ som vi kan tolka det här på  - vilket känner du passar dig bäst? Hur vill du att vi ska göra? Och så säga det att jag behöver svar innan det och det datumet för att kunna planera min tid runt påsken. Och svarar du inte innan detta datum så tolkar jag det som att du inte har några synpunkter på hur vi gör och då meddelar jag dig efter detta datum hur jag planerat den.

• BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-03 16:09:12 följande:
    Det var ett tag sedan vi fick detta avtal, så har inte kontakt med juristen längre. Har redan försökt ta upp med uf, men hen ignorerar. Om man ser till formuleringen så tycker jag fortfarande att tr ser till faktisk ledighet och inte lov. Sen kan det väl aldrig vara nackdel att jag som bf tolkar till ufs fördel, då barnen får längre tid med hen..
    Men om han/hon ignorerar så skriv i ett mail att får jag inget svar innan det och det datumet så antar jag att du inte har en åsikt i frågan och jag planerar då påsklovet utifrån vad som passar mig. Skicka det som sms också, och spara. Då har du svart på vitt att du har försökt kommunicera i frågan, men inte fått svar. Då kan du ju tolka det på det sätt som passar dig bäst, och så ger du uf info om när var hur han/hon kan hämta resp. lämna :)
  • BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 12:39:52 följande:
    Alltså. Hade vi kunnat komma överens om något och domen liksom bara varit vägledande så hade det absolut funkat att "lova" varandra hit och dit. Men nu får jag inte ens ett svar, och det är till hen som barnen ska till. Finns liksom inte det minsta intresse av att prata om det här utan jag får gå efter domen. Vi ska träffas halvvägs också så det är ju inte så att uf skjutsar hit barnen när hen anser att umgänget är över. Utan vi ska träffas på en speciell plats en speciell tidpunkt, enligt dom. Men frågan är fortfarande vilken dag.. torsdag (17/4) eller måndag (21/4)..
    Anonym (....) skrev 2014-04-04 13:07:16 följande:
    Detta här förstår jag inte någonting av. Det var du som skrev i starten av tråden att I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker. men nu så skriver du att det är skrivet att ni ska träffas vid en speciell plats vid en speciell tidpunkt o enligt dom. Hur står det igentligen i det ni har skrivet om det är ett avtal eller en dom som en dommare har skrivit?
    Men plats och tid behöver ju inte ha något med dag att göra? Vi har alltid överlämning i skola eller hem kl 17. Men dagen kan variera om det tex är midsommar, då vi har överlämning på torsdagen istället för på fredagen.

• BioBonus
    hon mot strömmen skrev 2014-04-06 10:13:18 följande:

Exakta datum för din kommuns påsklov står i läsårsplanen som finns på kommunens hemsida. Då får du fram vilka datum som gäller! Gå in där och läs!

Men om du läst tråden så är det inte datum för påsklov som är problemet utan hur de ska tolka domen om vilka dagar förutom själva lovet som skall ingå i umgänget.
Svar på tråden När är påsken?