Inlägg från: Anonym (umgänge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (umgänge)

När är påsken?

Hej!
    I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker.

• Svar på tråden När är påsken?
  • Anonym (umgänge)

Ja, jag tänker så också. Det är så himla svårt att tolka domen ibland bara.

• Anonym (umgänge)

Påsklovet är väl inte olika på olika ställen?
    I år är påsklovet 14-17 april. Helgdag 18:e(Långfredag) och helgdag 21:a(Annandag påsk). Alltså är själva påsklovet den 14:e-17:e (måndag-torsdag) men hur ska domen då tolkas? "skolans slut dagen innan lovet"? En söndag? "Sista lovdagen klockan XX"? Torsdagen i så fall? Men det bli jättekonstigt då.

• Anonym (umgänge)

Okay. Trodde det bara var sportlovet som var lagda på olika veckor. Men då vet jag. Frågan är fortfarande hur domen ska tolkas i mitt fall.

• Anonym (umgänge)

Det är uf:s påsklov och jag tycker ju att det borde vara från fredag 11/4 - måndag 21/4 men iom att uf inte är det minsta intresserad av domen så ligger det på mitt ansvar att tolka och vill att det ska bli rätt så det inte blir något fel senare.

• Anonym (umgänge)

Nej, jag har frågat men inte fått svar. Tolkar att påsken är från fredag 11/4 till måndag 21/4. Det är hela barnens lediga tid från skola och jag tycker det borde vara då umgänge är. Inte lätt att prata om sånt här när man inte ens kan få ett svar. Det står inga exakta dagar i domen, utan bara sista lovdagen. Så då anser jag att antingen är det på torsdagen 17/4 eller måndagen 21/4. Att umgänge bara skulle vara till torsdagen låter befängt tycker jag, då påsken är helgen efter.

• Anonym (umgänge)

Ja, det är det jag funderar på också. Men hur ska man tolka när det börjar? "Vid skolans slut dagen innan lovet", dagen innan lovet är en söndag. Då tolkar jag det som att TR tolkar lovet som hela ledigheten, alltså från fredagen. Och då borde hela ledigheten även vara fram tills skolan börjar igen. Känns "sniket" att tänka lovet från måndag-torsdag. När det finns möjlighet till att de kan ha umgänge i en hel vecka till..

• Anonym (umgänge)

Hmm. Det är jättesvårt det här. Jag tänker ju att så som du tolkar domen, fredag - måndag, så går man inte riktigt på "samma linje" åt båda håll. Skolans slut dagen innan lovet existerar inte, därmed borde domen tolkas som ledigheten och inte det faktiska lovet. Sista lovdagen borde i så fall också tolkas på måndagen (sista ledighetsdagen).

• Anonym (umgänge)

Men problemet är att det inte står sista skoldagen innan lovet, det står vid skolans slut dagen innan lovet. Alltså söndag om man inte ska tolka helgen som lov, därav det problematiska..

• Anonym (umgänge)

Det var ett tag sedan vi fick detta avtal, så har inte kontakt med juristen längre. Har redan försökt ta upp med uf, men hen ignorerar. Om man ser till formuleringen så tycker jag fortfarande att tr ser till faktisk ledighet och inte lov. Sen kan det väl aldrig vara nackdel att jag som bf tolkar till ufs fördel, då barnen får längre tid med hen..

• Anonym (umgänge)

Det är en idé. Kanon!

• Anonym (umgänge)

Sista skoldagen är på fredagen, ja. Men återigen så står det inte sista skoldagen. Det står vid skolans slut dagen innan lovet. Och med den vetskapen så tolkar jag det som att TR tänker lovet som hela ledigheten, och inte lovet som det faktiska lovet, därmed bör det även pågå till måndagen, då det är då ledigheten (lovet enligt TR) slutar.
    Det bästa vore absolut att vi vore överens om hur vi tolkar, men vi har ett domslut just på grund av att vi aldrig kan vara överens. Det går nog inte få till ett avtal som hanterar de avvikande helgerna och dylikt, så det är nog allt eller inget som gäller.

• Anonym (umgänge)

Men det står INTE skol....

• Anonym (umgänge)

Alltså. Hade vi kunnat komma överens om något och domen liksom bara varit vägledande så hade det absolut funkat att "lova" varandra hit och dit. Men nu får jag inte ens ett svar, och det är till hen som barnen ska till. Finns liksom inte det minsta intresse av att prata om det här utan jag får gå efter domen. Vi ska träffas halvvägs också så det är ju inte så att uf skjutsar hit barnen när hen anser att umgänget är över. Utan vi ska träffas på en speciell plats en speciell tidpunkt, enligt dom. Men frågan är fortfarande vilken dag.. torsdag (17/4) eller måndag (21/4)..

• Anonym (umgänge)

Såhär står det i domen:
    Umgänget ska inledas och avslutas på XXX i XXX.
    Umgänget under sport-, höst- och påsklov ska inledas vid skolans slut dagen
    innan lovet och ska avslutas sista lovdagen kl. XX.XX.

Därmed är ju tiden specad, och platsen specad. Men inte dagen, och det är den jag undrar över..

klurigt:
    Skolans slut dagen innan tycker jag som sagt tyder på att lovet i det här fallet är ledigheten och inte lovet i den "juridiska" meningen. Och då även hela ledigheten. Alltså fredag - måndag. Vi tolkar nog likadant och jag ser egentligen ingen annan "riktig" tolkning.

• Anonym (umgänge)

Nu känner jag att jag fått lite mer kött på benen och att fler tolkar som jag gör. Alltså är lovet den faktiska ledigheten. Från fredagen till måndagen. Tack.

Svar på tråden När är påsken?