• Luella

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?

• Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?
  • Rocket Mania
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 08:37:52 följande:
    Sådana här trådar skapar bara ångest hos de föräldrar som jobbar heltid och inte kan jobba omlott.
    Och då ska man inte få fråga hur andra gör? Snälla, någon gång måste väl folk lära sig att stå för de val de gör?

On topic:
    Jag hämtar vanligen vid 15 men ibland redan 14 och någon sällsynt gång kl 16.
  • Rocket Mania
    Luella skrev 2014-03-20 22:28:52 följande:
    Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?
    Vi hämtar som sagt oftast kl 15.

Vi har många aktiviteter på kvällarna så alla dagar ser olika ut. Middag äts någon gång mellan 17.30-20 och läggdags är oftast kl 20. 
  • pastamamman

Vår dotter går mellan 7.30-16 måndag till fredag (hon är 2,5 år). Vi äter vid 18 ca och hon lägger sig 19.30. Jag tycker det funkar bra, eftersom hon går 5 dagar i veckan så kan det bli tufft i perioder när det blir många långa veckor, men då brukar jag försöka ta en semesterdag och bara vara hemma lite då och då.

Sen har min mamma ett jobb som gör att hon kan vara ledig nästan en vecka emellanåt, då brukar hon ta tåget ner och vara här ett par dagar med dottern hemma.

Nu går jag hemma i väntan på att syskon ska anlända och har kortat ner hennes tider till 9-15, det är ett elände att få med henne hem...

• Dynastar

Har en 2,5 åring som lämnas 07.45 och hämtas mellan 15.00 och 16.00 ibland tidigare varannan vecka då också han kan vara hemma någon dag på grund av min mans jobb. Bor 2 min från dagis så på en bra dag är vi hemma 15.15 äter 17.00 badar, leker, ser film, och han sover innan 20.00 ( han får absolut max sova 30 min på dagen annars sommar han sent) en sämre dag hämtas det sent och vi måste handla, är hemma 17.00 middag 18.30 och sovning 20.00. Drömmer om mer ledig tid med min son!

• nozpa

Jag är föräldraledig så vi har bara storasyster mellan 8:30-13:30 högst 3 dagar/veckan. Men om jag skulle utgå från hur det kommer se ut sedan när båda går på förskola och vi jobbar så blir det att dom går från 7:30-15 eller 15:30. Fredagar blir dom lediga.

• oOMayaOo

Min snart fyraåring går oftast till kl 17, äter middag runt 18-18:30 och sover runt 21.

• AnneliR

Har olika lämn och hämttider på barnen varje vecka då sambon och jag jobbar skift båda två.
    Senaste tiden dom hämtas är 16:30.
    Då jag jobbar kväll lämnas dom kl 10:45, när sambon jobbar kväll lämnar han kl 9:00 och när vi båda jobbar dag/han natt så lämnas dom kl 06:00. Så många olika tider blir det :) Dom är oftast lediga två dagar varje vecka.
    Mina barn är snart 4 år och 2 1/2 år gamla och lägger sig mellan 19:30-20:00 på kvällen. Middag äts runt 17:00 på kvällarna. Både barnen och vi föräldrar är mycket nöjda med hur vi lyckats lägga upp det med jobb och dagistider.

• cloudberry79

8-15 går våra två, alla dagar utom fredag, då de antingen går till 13 eller är lediga. Stora går i förskoleklass och lilla går på förskolan. För båda är det helt lagom, men stora skulle gärna vara på fritids längre en del dagar, de har ofta just börjat med något projekt när det är dags att hämtas (mellis klockan två).

Just NO.
  • Luella
    Ellie skrev 2014-03-21 08:32:05 följande:
    Det är bra att den stora flickan trivs så bra på förskolan, men jag håller med dig om att det blir för mycket för henne att vara där längre dagar, och för lite tid hemma.
    Det är aldrig roligt att lämna när man är mitt uppe i lek, men kanske kan ni diskutera detta med henne under lugna förhållanden en helgdag eller så. Fråga om hon vill vara där längre ett par dagar när mormor hämtar lillebror (även om det innebär att hon träffar mormor mindre), men annars kanske ni kan komma fram till att det är dessa tider som gäller, och att hon ändå har väldigt många timmar där att leka på.
    Egentligen tycker hon nog om att vara hemma med er också. Vi är många som önskar att dygnet hade fler timmar och att man aldrig behövde sova.
    Ja, vad skönt det vore med fler timmar . Men det lutar ut att hon får stanna längre varannan vecka när mormor hämtar lillebror  och då kanske bara en halvtimme till så vi hämtar 16:30 eller som senast 16:45. Det är inte jätteofta men kanske tillräckligt för att hon ska tycka att det är ok.

Och, ja, det är så skönt att hon trivs. Det har inte alltid varit så men nu när vi bytte så trivs hon som fisken i vattnet och utvecklingen bara sprakar.
  • umm abdilleh
    Queenie70 skrev 2014-03-21 06:24:06 följande:
    Tja man kanske måste försörja sig ärthjärna. Jag lämnar 7.30 och hämtar 17.30. Hemma vid 18. Äter vid 17.30, och han lägger sig vid 20. Är fem år. Horribel tillvaro naturligtvis, men vad ska man göra. Så ser livet ut.

När man är ensamstående måste man ju leva så men sen kommer ju helgerna när man kan umgås hela dagarna .)
Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?