• Luella

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?

• Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?
  • Sous

Sonen (18 månader) lämnas 8.30 och hämtas 14. Han sover oftast från tolv till halv två. Till hösten blir det dagar från 8.30 till 15-15.30, men längre än så är inte aktuellt för oss. Han trivs bra på sin förskola och skulle nog lugnt kunna vara där en halvtimme-timme till, men det känns för länge. Maken och jag saxar tider, och han jobbar deltid.

• Vinterankan

Vi hämtar någon gång mellan 15-17, beror på när vi lämnar. De går 8 timmar om dagen 4 dagar i veckan när jag elle pappan hämtar och 6,5 timmar 1 dag när mormor eller farmor hämtar. 5-åringen sover 10 timmar per natt och 1,5-åringen 8 så jag tycker vi får tid tillsammans både på kvällarna efter dagis och på morgonen de dagar vi lämnar sent. Sedan så undrar jag varför det är så mycket fokus på vilken tid man hämtar. Är man en bättre förälder vad gäller hämtning om barnen går 7-15 än om det går 9-17, det är ju lika många timmar.

• Ellie
    Luella skrev 2014-03-21 00:30:20 följande:
    Tack för alla svar! Hoppas att det kommer mer också.

Jag hade gärna hämtat tidigare men 16:00 är det tidigaste vi mäktar med när båda jobbar heltid. Vi har en mormor också som hämtar ett barn varannan vecka och det andra barnet varannan vecka kl 14 eller 15.

Det känns lite bekymmersamt att stora tjejen vill vara där så länge, vi vill ju också träffa henne men hon kanske kan få stanna länge varannan vecka när mormor hämtar lillebror.
    Det är bra att den stora flickan trivs så bra på förskolan, men jag håller med dig om att det blir för mycket för henne att vara där längre dagar, och för lite tid hemma.
    Det är aldrig roligt att lämna när man är mitt uppe i lek, men kanske kan ni diskutera detta med henne under lugna förhållanden en helgdag eller så. Fråga om hon vill vara där längre ett par dagar när mormor hämtar lillebror (även om det innebär att hon träffar mormor mindre), men annars kanske ni kan komma fram till att det är dessa tider som gäller, och att hon ändå har väldigt många timmar där att leka på.
    Egentligen tycker hon nog om att vara hemma med er också. Vi är många som önskar att dygnet hade fler timmar och att man aldrig behövde sova.
  • Lindsey Egot the only one

Sådana här trådar skapar bara ångest hos de föräldrar som jobbar heltid och inte kan jobba omlott.

• Ellie
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 08:37:52 följande:
    Sådana här trådar skapar bara ångest hos de föräldrar som jobbar heltid och inte kan jobba omlott.
    Fast frågan handlar ju egentligen om ett barn som vill vara längre dagar på förskolan, och inte vill gå hem redan kl 16. Det borde ju kännas bättre för de som måste ha barnen där långa dagar.
  • cosinus

Vi hämtar dagisbarnen 15-15:15. Skolbarnet som ännu inte går hem själv 15:30 typ.

När middagen blir beror på om det är några aktiviteter (vilket det nästan alltid är). Men allt från 16:30 till 18.

Dagisbarnen bör vara isäng 19:30-20, skolbarnen 20:30-21

• adiscobloodbath

Mitt barn (16mån) har nyss börjat på förskola. Jag lämnar 7.45 och hämtar 16.15, lediga på tisdagar. Hennes pappa pluggar på distans så när hans VFU är slut kommer han hämta vid 14 dom dagar han har lite att göra.

• adiscobloodbath

Vi äter middag nån gång mellan 17.30 och 18.30, börjar natta vid kl19. Tycker man inte hinner så mycket på "dagis"-dagarna. Det blir ju mest mys i soffan och äta/bada/natta.

• Pymsan

Sonen är 4,5 och hämtas lite olika tider:
    Må 15.30
    Tis 16
    Onsd 15
    Tor 15.30
    Fre 13.30

Vi brukar äta vid 17-17.30 och han lägger sig vid 19-19.30. Han vill ofta vara kvar lite längre när jag har kommit o jag har funderat på att gå upp i tid (jobbar 80%) men samtidigt är det ju bara nu jag har chansen att sluta tidigare o få mer tid med honom, rätt som det är fyller han 8 o då måste jag jobba heltid vare sig jag vill eller ej...

Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?