• Luella

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?

• Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?
  • Luella
    SIS79 skrev 2014-03-20 22:42:04 följande:
    Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, sedan har man väl inte hela livet planerat. Har själv inte råd att jobba deltid så därför är sonen till fyra ibland.
  • Luella

Tack för alla svar! Hoppas att det kommer mer också.

Jag hade gärna hämtat tidigare men 16:00 är det tidigaste vi mäktar med när båda jobbar heltid. Vi har en mormor också som hämtar ett barn varannan vecka och det andra barnet varannan vecka kl 14 eller 15.

Det känns lite bekymmersamt att stora tjejen vill vara där så länge, vi vill ju också träffa henne men hon kanske kan få stanna länge varannan vecka när mormor hämtar lillebror.

• Luella
    Ellie skrev 2014-03-21 08:32:05 följande:
    Det är bra att den stora flickan trivs så bra på förskolan, men jag håller med dig om att det blir för mycket för henne att vara där längre dagar, och för lite tid hemma.
    Det är aldrig roligt att lämna när man är mitt uppe i lek, men kanske kan ni diskutera detta med henne under lugna förhållanden en helgdag eller så. Fråga om hon vill vara där längre ett par dagar när mormor hämtar lillebror (även om det innebär att hon träffar mormor mindre), men annars kanske ni kan komma fram till att det är dessa tider som gäller, och att hon ändå har väldigt många timmar där att leka på.
    Egentligen tycker hon nog om att vara hemma med er också. Vi är många som önskar att dygnet hade fler timmar och att man aldrig behövde sova.
    Ja, vad skönt det vore med fler timmar . Men det lutar ut att hon får stanna längre varannan vecka när mormor hämtar lillebror  och då kanske bara en halvtimme till så vi hämtar 16:30 eller som senast 16:45. Det är inte jätteofta men kanske tillräckligt för att hon ska tycka att det är ok.

Och, ja, det är så skönt att hon trivs. Det har inte alltid varit så men nu när vi bytte så trivs hon som fisken i vattnet och utvecklingen bara sprakar.
Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?