• Luella

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?

• Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?
  • Hmpf

Alltså jag måste fråga. Hur klarar ni av ett liv där ni knappt får se era barn? Skulle aldrig kunna ha min son på förskolan så länge. Då går jag hellre ner i arbetstid. Man skaffar väll inte barn för att lämna bort dom hela dagarna?

• Tow2Mater

Ofta 16, men precis som din, vill min 5-åring stanna längre eftersom de är ute och kommer in vid 16, han vill hinna leka inne efteråt, brukar ibland ge honom till 16:20 eller 16:30 eller låta maken hämta ibland vid 16.45.

Ibland har jag hämtat efter lunch nån gång om han vill, om jag inte haft mycket jobb att gora de två dar jag jobbar hemifrån. Ibland har han fått stanna hemma en dag om han velat.

Ater oftast vid 18 - 18.30. Läggdags och bok vid 20. Han kliver upp vid 6.15, utom de två dar jag jobbar hemifrån, är inga moten inplanerade får han sova hur länge han vill - ibland är han uppe redan vid 7, ibland sover han till 8.

Funkar bra for oss alla.

• SIS79

Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, sedan har man väl inte hela livet planerat. Har själv inte råd att jobba deltid så därför är sonen till fyra ibland.

• Luella
    SIS79 skrev 2014-03-20 22:42:04 följande:
    Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, sedan har man väl inte hela livet planerat. Har själv inte råd att jobba deltid så därför är sonen till fyra ibland.
  • Tow2Mater
    Hmpf skrev 2014-03-20 22:35:55 följande:
    Alltså jag måste fråga. Hur klarar ni av ett liv där ni knappt får se era barn?
    Tja, just nu sitter pojken i vardagsrummet med sin far och spelar dator, själv är jag inne på kontoret. Funkar ganska bra. Vad jag vet sker inget stort utvecklingssprång eller liknade på en timme eller en dag eller två. Lordag o Sondag ses vi mest hela dagarna. Vi har tydligen oliak definitioner av ordet "knappt". Min mor som jag ser en gång om året max definierar jag som "knappt".
  • SIS79

Men för att svara på TS: oftast hämtning kl 15, mormor brukar hjälpa till då jag antingen jobbar till 16 eller kväll. Middagen blir ofta alldeles för sent, mellan 18-19, sova för dom små vid 20, den stora 22.

• straw2008

Hämtar 16 o har alltid gjort. Barnen är 4&5 år. Lämnar 8.20

I kinamockaskogen.....
  • Anna74a

Mitt barn går på fsk i snitt 2,5 dagar i veckan

7.30 - 13.30

7-17

7.30-17.30

• Natulcien

Vår son (3,5 år) går på förskola fyra dagar i veckan. Han hämtas 13.30 två dagar i veckan, kl.16.00 en dag och den fjärde dagen varierar hämtningstiden lite mellan kl.14-15.

Middag äter vi runt 17.30, och han lägger sig kl.20. Så tid för varandra har vi massor av. Underbart! Glad

• Anna74a

Alla föräldrar kan inte hämta sina barn tidigt pga jobb.

Det är så verkligheten ser ut.

Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?