• Ellie

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag har tur som har en man som är hemma mycket. Dottern (22 månader) hämtas oftast 13:30 (och lämnas vid 7:30). Någon gång per vecka kan det bli vid 15:30, men inte alla veckor eftersom jag har lediga dagar ibland. Jag jobbar väldigt oregelbundet. Ibland åker jag hemifrån vid 7 och kommer hem 17. Ibland jobbar jag 12-21, och då lämnas hon 9:30 på förskolan. Ibland jobbar jag nätter och då behöver jag sova på fm, men kan hålla mig vaken när maken kommer hem med henne vid 14.

Middag äter vi kring 17, och ev lite kvällsmat 18:30. Hon brukar sova kl 19 (börjar med pyjamas etc vid 18). När jag kommer hem strax efter 17 har de redan hunnit äta, så jag leker lite istället, och äter efter att hon somnat.

Jag hade velat jobba mindre, men tyvärr behöver vi min lön för att klara oss. Dottern är oftast nöjd, men blir gnällig när jag jobbat mycket några dagar i rad. Hon blir tydligt tröttare om hon går längre än 15 på förskolan.

• Ellie
    Luella skrev 2014-03-21 00:30:20 följande:
    Tack för alla svar! Hoppas att det kommer mer också.

Jag hade gärna hämtat tidigare men 16:00 är det tidigaste vi mäktar med när båda jobbar heltid. Vi har en mormor också som hämtar ett barn varannan vecka och det andra barnet varannan vecka kl 14 eller 15.

Det känns lite bekymmersamt att stora tjejen vill vara där så länge, vi vill ju också träffa henne men hon kanske kan få stanna länge varannan vecka när mormor hämtar lillebror.
    Det är bra att den stora flickan trivs så bra på förskolan, men jag håller med dig om att det blir för mycket för henne att vara där längre dagar, och för lite tid hemma.
    Det är aldrig roligt att lämna när man är mitt uppe i lek, men kanske kan ni diskutera detta med henne under lugna förhållanden en helgdag eller så. Fråga om hon vill vara där längre ett par dagar när mormor hämtar lillebror (även om det innebär att hon träffar mormor mindre), men annars kanske ni kan komma fram till att det är dessa tider som gäller, och att hon ändå har väldigt många timmar där att leka på.
    Egentligen tycker hon nog om att vara hemma med er också. Vi är många som önskar att dygnet hade fler timmar och att man aldrig behövde sova.
  • Ellie
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 08:37:52 följande:
    Sådana här trådar skapar bara ångest hos de föräldrar som jobbar heltid och inte kan jobba omlott.
    Fast frågan handlar ju egentligen om ett barn som vill vara längre dagar på förskolan, och inte vill gå hem redan kl 16. Det borde ju kännas bättre för de som måste ha barnen där långa dagar.
Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?